goblin nitro rolt niet hard

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Gerard_nl, 6 okt 2018.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    iemand ervaring met nitro en msh brain ?

    wat ik ook verander aan de roll rate, hij gaat niet harder dan zon 400 graden per sec.
    als ik bij de E goblins aanpas, reageert dat onmiddelijk met feller rol gedrag..

    volgens de msh meting zit er geen trilling in de heli, de brain is gemonteerd met 1 schuimpad
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie, maar 400 gr/sec vind ik een akelig hoge rollrate eigenlijk....

    Mischien wil die heli wel überhaupt niet harder rollen: er is een grens aan de bewegingsvrijheid van de tuimelschijf, de cyclic pitch en wat die rotor kan doen....
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    gezien de bouw van die dingen, geloof ik niet dat het systeem het niet kan...
    Enigste wat ik me kan verzinnen, is dat de trilling van de motor toch de brain van zijn werk gooit.

    Waarschijnlijk in hoover alles ok, tijdens een stevige actie “denkt” de brain dat hij doet wat hij moet doen..
    Alleen in het echie is dat niet zo.

    Probeer eens een schuimpje, staal, schuimpje.. kabels met een tikkie ruimte..
    opletten dat je schuim wel schuim is. Niet van dat knalharde electro gyro pad spul
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    trouwens, geen trilling in een nitro heli?
    mijn 600 is helemaal gebalanceerd etc.. motor loopt ontzettend netjes..
    toch heb ik in de log van de vbar een verschrikkelijke hoop met trilling.
    grotendeels in het gebied van wat de motor produceert..
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk persoonlijk, aangezien het enorm veel energie kost om een roterende massa te "precesseren" (het natuurkundig effect achter een rotor-reactie), en een brandstofheli nu eenmaal t.o.v. electro behoorlijk inlevert op dat gebied, dat de heli gewoon niet harder rond wil....
    400 gr/sec is al een enorm hoge rollrate, ik denk dat het gewoon te hoog gegrepen is.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    daar geloof ik geen snars van brutus

    die moet probleemloos net zo hard rollen als een e versie

    voorbeelden zat van goblin nitros die het prima doen

    heb al geprobeerd de gyro strakker te monteren ga het nu eens losser proberen en anders eens een andere unit etop een neuron ofzo
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zou toch de motor in moeten kakken of zoiets.
    dan merk je dat de heli het wel wil, maar niet kan. Los daarvan, zou je in ieder geval verschil moeten merken in het vlieggedrag.

    alleen die Goblins zijn zodanig overbemeten, dat je zo'n beetje met 15 graden pitch en 8 tot 10 cyclic de motor nog niet stil krijgt..
    400 gr/sec zal hij inderdaad niet halen, maar hij zal echt wel zo vlot gaan als een e versie.

    Gerard: Veel estabs zijn op electro spul gebaseerd.
    En zijn dus niet ingericht op de hoogfrequente trilling van een brandstof motor
    Ik heb een align stabilisatie gehad, bij dat ding kon ik aan het gedrag van de staart zien of de motor een beetje arm stond..
    De vbar die er nu op zit, had daar geen last van, tot ik overging op vonkontsteking.
    Toen wilde de heli alleen maar linksaf.. was wel te corrigeren, maar de trilling zorgde wel voor zeer afwijkend gedrag.
    Verplaatsen van de sensor, sensor zwaarder gemaakt (kan hij beter trilling opvangen), en een dik zacht schuimpje eronder, staalplaatje, dan nog zo'n schuimpje..
    nu nergens geen last meer van.

    Dat laatste was puur nodig vanwege de vonkontsteking, andere trilling dan een normale methanol motor.
    maar het geeft wel aan dat wanneer je een estab voor iets anders gebruikt dan waar hij voor gemaakt is, hij een beetje raar kan doen.


    Bij de weg: Kun je op de grond, bij het bewegen van de swash, verschil zien in beweegsnelheid wanneer je die 400 gr/sec instelling veranderd?
    je zal de eerste niet zijn die een wijziging doorvoert, maar dat het niet wordt opgeslagen...
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet hoe hard een E-versie rolt, ik weet wel, en met 100% zekerheid, dat de energie om te rollen bij de motor vandaan komt, niet bij de servo's of de gyro.
    Als je servo's de bladhoek ingeven die moet, dan is het de motor die die hoofdrotor op toeren moet houden. Kakt het toerental in, dan kakt de rollrate in.
    Brandstofheli's hoor ik altijd zwaar in toeren variëren bij hardcore 3D, electro heli's zelden.

    Hoe hard rolt een E-versie dan? Nogmaals, 400 gr/sec is héél erg snel, meer dan een volle rol per seconde. Dat heb ik een heli nog nooit zien doen om eerlijk te zijn.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    voor het beeld...


    400 zal het echt niet halen.. maar het systeem moet alles dan wel volledig voluit in de hoek sturen.
    het systeem zal alles in het werk stellen om het te doen...

    Dus, als de motor niet inzakt, moet het toch aan de estab liggen.
    of de servo's trekken het gewoon niet, maar die zijn hopelijk naar hun taak gekozen.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rond 2:30 zie ik een paar zijwaartse flips, en als ik er van uitga dat hij dat doet met de stick in de hoek, dan geloof ik er niks van dat hij boven de 200 a 250 graden per seconde uitkomt. Het duurt een kleine seconde om de heli 180 graden te rollen. Is altijd lastig te schatten, vrijwel niet te meten tenzij je de frames telt en daar heb ik geen mogelijkheden voor, maar in dat tempo haal je echt de volledige rol niet binnen een seconde. No way!

    Of die motor inzakt weet ik niet (heb op mijn werkstation geen geluid) maar er is ook nog zoiets als een koppeling die kan slippen....
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Antwerpen
    Misschien stomme gedachte maar kan je zo'n zaken gewoon niet aan goblin zelf vragen?
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    Neuh.. Die kunnen echt niet op iedere mogelijke electronische setup inhoudelijke antwoorden geven.
    Het frame, dus de goblin zelf, is tot gigantische snelheden en richtingsverandering in staat..
    De motor geeft het vermogen
    de servo's voeren e.e.a. uit
    de stabilisatie stuurt dat weer aan.

    400 zal hij inderdaad nooit redden.. maar hij zou het wel moeten proberen..
    en gezien het vermogen aan boord, zou je toch een beetje bang moeten worden van de snelheid
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    400 graden per sec snel brutus ?

    als je als een ouwe lul vliegt wel
    das net over een volle rol per sec.....

    leuk voor een schaalheli ofzo :koud:


    ik ga de plaatjes ertussen nog proberen en anders gaat er een andere unit op voor te testen.

    mijn raptors van 20 jaar oud rolden nog harder haha

    ps student de snelheid waarmee de swash op de grond beweegt zegt niet bij iedere fbl unit iets, enigste beweging waarbij wel is pitch
    cycloc zit achter bergen gyros die eerst hoekverdraaing willen zien en daarop reageren

    niks anders als bv bij een 401 gyro van 20 jaar oud
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.

    Maar soms zie je er wel eens wat aan..
    Bijvoorbeeld, bij een leerling van me heb ik de hoofdzender vast, die zender staat gewoon normaal ingesteld op de 600 nitro.
    de leerlingzender heb ik 80% uitslag op de kanalen gegeven ipv 100%
    Het grapje wil dat je dus echt ziet dat de swash veel minder snel reageert dan wanneer ik met de hoofdzender een beweging maak.
    En in de basis is dat ook gewoon rotaties per sec die de estab doorgeeft aan de servo's.
    De swash stopt in beide gevallen wel op hetzelfde punt.

    Ik gaf de hint met name omdat je misschien een tweede electroheli hebt staan met die estab erop, als die op de grond wel reageert op de instellingen, hoef je niet iedere keer in de lucht te testen
    en geeft misschien een uitsluiting over of de stabilisatie de wijzigingen wel opslaat of niet.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is het per sé nodig om lullige opmerkingen over iemands vliegstijl te maken??? Doe ik ook niet over de jouwe, of wel dan?

    Je hebt mij niet horen zeggen dat het té snel is, je hebt mij horen zeggen dat een heli zo snel niet rolt. Zelfs Tariq haalt die rollrate niet in de video die Student postte.
    Je hebt me ook horen zeggen dat het rollen uit het motorvermogen komt, NIET uit de FBL unit of de servo's (tenzij die onderbemeten zijn natuurlijk maar ik ga er even voor het gemak vanuit dat je daar in elk geval slim genoeg voor bent), en je hoort vrij duidelijk dat het toerental in die Tariq video als een jojo op en neer schiet. OOK bij "alleen cyclische" manouvres zoals die ailleron flips na 2:20...

    Een 450 of een 500 zal die 400 gr/sec vast wel halen, ik weet dat die kleine indoor dingen dat in elk geval met 100% zekerheid halen.
    Maar een .90 heli? Brandstof? Ik geef het weinig kans. Voorlopig komt een .90 motor niet heel ver boven de 2 kW en dan alleen nog als het toerental precies goed is.
    Kakt het toerental in, dan kakt het vermogen in.Da's een ijzeren natuurwet, waar ook een 3D heli zich aan heeft te houden, ook al lijkt zo'n ding ogenschijnlijk alle andere wetten aan zijn laars te lappen.
    Electro komt minstens een 1000 Watt verder, en constant, ongeacht het momentane toerental.... Daarmee zie ik het eventueel nog wel gebeuren dat je die 400 gr/sec haalt..
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.213
    Locatie:
    Antwerpen
    Al rolt die goblin voor mij part met 5000 graden per seconde rond, een minimum aan beleefdheid en iets of wat persoonlijk respect is hier wel op zijn plaats op het forum denk ik he.

    By the Way, ik ken 2 mensen persoonlijk die gesponsord worden door Goblin om demo te vliegen en zulke zaken zeker weten maar om 1 of andere reden heb ik nu echt geen zin meer om aan hen iets te vragen.

    Veel plezier nog.
     
    brutus en Jonkje vinden dit leuk.
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    brutus en easy

    waar zeg ik dat het op iemand zijn vliegstijl hier gaat ?
    1 rol persec is bmvoor mij opa style.
    soit.
    niks meer niks minder.

    als je voor zoiets afhaakt, jammer maar helaas.

    maar praat me niet over respect op het forum, daar steek ik al zowat 20 jaar tijd en energie voor in.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.019
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je eens op je taal letten....

    Als je zegt: "400 gr/sec is mij te langzaam", komt dat heel anders over dan: "als je als een ouwe lul vliegt wel" of (in het bijzonder): "leuk voor een schaalheli ofzo :koud:".
    Dat komt nogal persoonlijk over op mij, en blijkbaar niet alleen op mij. Het komt daarnaast best wel een beetje denigrerend over naar schaalvliegers in het algemeen.

    Dan is opeens "voor mij opa style"of "niks meer niks minder" een hééél zwakke kontendraai smoes.

    Over "respect" nog maar te zwijgen, want een beetje schermen met "daar steek ik al 20 jaar tijd en energie in" geeft je geen enkel excuus om lomp of lullig te doen als je een vraag stelt en het antwoord je niet bevalt... Of vind jij van wel? Da's dan heel vreemd, want als moderator is het nu nét jouw taak, mensen daar op te wijzen....
    Daarnaast is die 20 jaar een leugen, want het forum bestaat nog maar 16 jaar...
    En aangezien ik dat werk ook een tijdje gedaan heb, en me nog wel herinner hoeveel tijd en energie jij daar in stak, ben ik er ook niet erg van onder de indruk.

    Afhaken, doe ik niet: ik ben letterlijk klaar met zeggen wat ik te zeggen heb (wat iets anders is dan "ik ben er klaar mee"...). Ik heb je gezegd wat er aan de hand is, en jij gelooft dat niet. Moet je vooral zelf weten. Jij zoekt naar iets wat er niet is (Tareq haalt die rollrates OOK niet) en je gelooft mijn verklaring daar voor niet? Dat is niet mijn probleem.

    Succes!
     
    easy vindt dit leuk.
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jij bent zeker niet gezellig op feestjes schat ik zo. :beer:
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.521
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jij hebt gezegd wat er aan de hand is....

    oh ja even vergeten dan zal het waar zijn.

    vreemd dat andere goblin nitros op de club met eenzelfde setup dan wel harder willen rollen...
     

Deel Deze Pagina