Goedkope NiCad en NiHM cellen bij conrad

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Igwe Aneke, 11 apr 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Afgelopen week heb ik, zoals velen onder ons, de nieuwe modelbouwgids van conrad ontvangen.
    Mijn oog viel op de NiCad en NiHM cellen die daar worden aangeboden en dan met name de prijs. De cellen zijn een 'huismerk' van conrad, maar zoals we weten geeft conrad vaak hun eigen naam aan producten van andere fabrikanten. (Ik vraag me dan ook af of deze cellen Sanyo's zijn. Moet haast wel :?)

    Anyway de prijzen.....voor een 2400 cel betaal je 3.25 euro en voor een 3300 4.95 8O Dit is nog goedkoper dan cheapbatterypacks! :p
    Helaas is de website nog niet bijgewerkt en is er verder geen informatie over de cellen te vinden. :sad:

    Wat is het addertje onder het gras? Ik bedoel conrad is vaak niet bepaald de goedkoopste en met deze cellen zijn ze dat nu duidelijk wel. Ik ben (ongetwijfeld onterecht) dan ook een beetje sceptisch, al is de kans groot dat het gewoon sanyo's zijn.

    Iemand hier een mening over? (De cellen zijn trouwens te vinden op pag. 149/150).
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    hmm, de nieuwe nog niet binnen, als ie komt zal ik eens kijken...
    Goedkoper dan cheapbatterypacks?!
    wow, toch maar eens een waslijst van spulletjes naar meneer conrad sturen!

    groeten,
    Monkey
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik denk het niet, zou toch voor de duurdere Merkcellen gaan, weet je in ieder geval zeker dat je kwaliteit spul hebt.
     
  4. Jugge

    Jugge Guest

    Voor die prijs is het toch op z'n minst het proberen waard of niet dan???

    Jurgen
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je voor een 8 cellen pakket dan al 25 euro aan cellen wegmikt, en de verzendkosten zijn ook al vij hoog bij hun, dan kan je beter voor een paar euro meer echte GP's of sanyos nemen.
     
  6. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Waarom denk je dit als ik vragen mag?
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik denk niet dat conrad dure cellen koopt.. er een conrad sticker op plakt, en ze goedkoper gaat verkopen.

    Verder heb ik nooit positieve dingen over de conrad cellen gehoord, wel negatieve.
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Dat lijkt me logisch. Waar ik eerder aan dacht is dat ze een of ander contract met sanyo hebben afgesloten en deze cellen als huismerk gaan voeren. Met de totale afzetmarkt van conrad is het niet ondenkbaar dat Sanyo hier a)interesse in zou hebben en b) voor deze prijs de cellen zou willen leveren. ;)
     
  9. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

  10. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    En toen werd het akelig stil in dit draadje.
    Zou iedereen deze datasheets begrijpen, behalve ik dan.
    Waarom is die van Conrad slechter of niet??
    Waarom is die van Sanyo duurder, moeten merknamen ook betaald worden???
    Waarom kiest iedereen Sanyo, misschien omdat die gesponsorde wereldkampioen ze ook gebruikt ???

    Zijn de accu's van Conrad bruikbaar of toch maar niet.
     
  11. smartone

    smartone Guest

    Ik had twee accupacks van conrad.
    Beide zijn overleden na een aantal keren te hebben gereden.
    Lijkt erop dat ze te leeg zijn geweest..(nooit helemaal leeg gereden).
    Na div reddingspogingen voor niets te hebben gedaan in de chemobak beland.
    Heb hierna sanyo aangeschaft (nog nooit probelemen mee gehad en wel eens te ver leeggreden/gevaren)..
    Voor mij alleen sanyo.
    Wel wat duurder maar een stuk beter..


    rene
     
  12. peytr

    peytr Guest

    De data sheets zijn, als je er even tijd voor neemt, niet onmogelijk te begrijpen voor iedereen die wat technische achtergrond heeft. later meer over die sheets.

    Niet per definitie, maar feit is dat er veel kaf onder het koren is. De data sheets geven weinig of onvolledige informatie over mishandelen van cellen bijvoorbeeld. Als dan bij de goedkope cel het elektrolyt rijkelijk door het vliegtuig of door de zender vloeit, merk je een eerste kwaliteitsverschil. Het zou bij mij de eerste keer niet zijn......
    Goedkope cellen hebben vaak een hogere inwendige weerstand (er wordt dus energie opgestookt in de cel), wijken vaak onderling af (de slechtste cel bepaald de kwaliteit van een pack), hebben slecht geconstrueerde ventielen (lekken snel)

    Een topmerk heeft de neiging om op kwaliteit te concurreren, de B-merken op prijs. Dus doet Sanyo bijvoorbeeld veel research en da's duur, maar leidt tot betere cellen. Om bij die research nog geld te kunnen verdienen moeten er erg veel cellen verkocht worden. Daarom zorgt Sanyo voor een wereldwijde naamsbekendheid en ook dat kost geld, en wordt dus betaald.
    Gerenommeerde fabrikanten staan ook kleinere toleranties toe en gooien de 'mislukte' cellen de alternatieve handel in.............

    Ik ben zo ongeveer mister cheapo himself. Mijn vliegtuigen maak ik graag van alternatief materiaal en ze zien er meestal niet uit.
    Maar als er bij mij cellen in huis komen die voor aandrijving dienen, of die in bijvoorbeeld een dure zender gebruikt gaan worden, komen er alleen cellen van een onberispelijk bekend staand fabrikaat in huis. Voor sommige modellen (en goedkope zendertjes) gebruik ik wel eens hele goedkope cellen. Meestal krijg ik spijt omdat ze bijvoorbeeld bij snellading gaan lekken of er gare cellen tussen zitten.

    De Sanyo's (en een paar andere) leveren meer performance, laden sneller, zijn gelijker (belangrijk voor een pack) en leven veel langer, ook wanneer een beetje mishandeld.
    Maak tot slot het sommetje dat Gerard voordeed en pick your choice.[/quote]
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Enne in een nieuwe Cap 3D stoppen van 2 meter die 600 Euro heeft gekost en waarbij je het ganse toestel in je nek kunt krijgen? :hammer:

    Euh nee dank u.

    Stevo
     
  14. marco_b

    marco_b

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Duiven
    Ik heb gewoon een aantal paketten besteld, wel heb ik eerst gevraagd of er garantie opzit op die accu's.
    En dat zit er gewoon op, als dus blijkt dat na een aantal maal laden de accu's kapot gaan, kunnen ze gewoon terug.....
     
  15. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    @Peytr
    Okeee Tnx
     

Deel Deze Pagina