Het golvende vliegpatroon
kún je niet 100% wegkrijgen!
Vliegen is een evenwicht van krachten in een onstabiele omgeving. Daarbij stellen wij het vliegtuig (normaliter) zo af dat een stabiel evenwicht ontstaat. Dwz. een verstoring verandert het samenstel van kracht zodanig dat een terugkeer naar de evenwichtstoestand wordt bewerkstelligd.
Een hele mond vol. Wat betekent dat nu?
Het krachtenevenwicht bestaat uit:
- de zwaartekracht,
- de lift (net niet tegengesteld aan de ZW-kracht waardoor een voortstuwende resultante ontstaat),
- een draaimoment (agv. het zw-punt tov. het liftkrachtmiddelpunt, meestal nose-down geöriënteerd),
- een liftkracht van het stabilo (meestal nose-up geöriënteerd),
- krachten agv. de luchtstroom op romp en andere onderdelen (meestal verwaarloosbaar)
De lucht waarin wij vliegen staat nooit 100% stil. Soms op een 'windstille' avond wordt echte windstilte zeer dicht benaderd, maar nooit helemaal. Een kleine verstoring resulteert in een up of down beweging. Die wordt vervolgens wel weer gecorrigeerd (stabiel evenwicht immers), maar die correctie is proportioneel: een kleine verstoring bewerkstelligt een kleine correctiekracht. Aangezien de massa van het vliegtuig (meestal

) niet verandert tijdens de vlucht, zal de veroorzaakte corrigerende beweging langzamer zijn.
Ik heb het nu feitelijk over demping. Hoe sterk is de correctie? Schiet het door naar de andere kant? Weer gevolgd door een correctie terug?! Enzovoort. Ontstaat er een eindeloos heen en weer schieten! Of juist niet!
Ook jouw stuuracties zijn een verstoring. Daar hoort een nieuwe evenwichtsstand bij. Het zal je mogelijk slechts eenmaal in je leven lukken om een stuuractie
precies op het goede moment te fixeren zodat alles exact in evenwicht is, en dus blijft. In alle andere gevallen zul je zien dat er een dynamisch wiebelen rond het evenwichtpunt blijft bestaan: jouw (en onze) golvende vlucht.
Je kunt wel middels een goed ontwerp (grootte stabilo, lengte staartboom, vleugelprofiel en -vorm, instelhoek(verschil)) en ligging van het ZW-punt een prettig (zeer belangrijk!!) rustig corrigerend evenwicht creëren.
N.B.
Ik (en jij eigenlijk ook) spreek hier eigenlijk alleen over het up-down evenwicht, omdat die meestal het duidelijkst c.q. hinderlijkst, en riskantst is, maar eenzelfde verhaal geldt rollen en gieren. En een combinatie van die twee is de bekende dutch-roll. Maar die worden veelal als minder hinderlijk ervaren.
N.B.2
Demping is een complex geheel. Rekenkundig doorgrond ik dat ook nog lang niet. Pas de laatste jaren verschijnen er serieuze hulpmiddelen op dat gebied. XFLR5 heeft sinds 1 of 2 versies iets waarmee je de demping kunt simuleren. Voor mij nog even één stap te complex, je moet er de massa van alle onderdelen voor kennen (goed weten in te schatten). Ook de Excel-sheet SailplaneCalc beweegt zich op dat gebied (maar dan in de zin van kengetallen). De gevolgen van al deze aandacht zien we wel terug in enkele nieuwe (top)modellen. De staartbomen worden langer, terwijl stabilo wat kleiner wordt, terwijl de de kievlakken wat ziet groeien.
Dirk.