Governor vlakke lijn: toerental of spanning?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Amadeus600, 5 mrt 2012.

  1. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Wie kan me dit gedrag uitleggen over de governer mode. (HobbyWing 120HV)

    Onlangs heb ik met mijn heli op de grond (zonder governor) en pitch nul de percentage van gas gevonden waar mijn headspeed 2100 is. Dit blijkt op 75% te zijn. Mooi.

    Vervolgens heb ik de governor aangezet en een vlakke gaslijn op mijn zender. Namelijk 75%.

    Als ik vlieg met governor aan en 75% vlakke lijn dan vliegt de heli veel korter dan normaal zonder governor. Zonder governor vlieg ik 8 minuten. Met governor vlieg ik 3 minuten en dan zakt de toerental flink naar beneden terwijl de lipo nog vol is. :confused:

    Iemand zei tegen mij om de vlakke lijn lager te zetten. Dit deed ik en kon ik iets langer vliegen voordat de toerental flink zakte. Ik heb het hierna nog lager gezet, op 69%, en kon ik de volle 8 minuten vliegen net als zonder governor. Hobbywing governor werkt subliem trouwens. :p
    Als ik de lijn op 65% zet dan heb ik een veel lagere headspeed waarmee ik niet kan vliegen. (De governor werkt vanaf 60% gas staat in de handleiding)

    Het vreemde is dat de toerental met governor aan hetzelfde blijft ongeacht ik de vlakke lijn op 75%, of 73% of 69% zet. De headspeed veranderd niet.

    Ik dacht dat ik de gewenste toerental kon instellen met een vlakke lijn. Maar blijkt dat ik de spanningsgrens ofzo instel waar de esc moet afhakken. *??* :eek:
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Je stelt wel het aantal toeren in, en de governor gaat zelf gas bij geven of juist minderen om dit hetzelfde te houden.

    Kan zijn dat je toerental zonder governor veel meer inzakt tijdens de vlucht zonder dat je het hoort (een 100 of 200 toeren hoor je echt niet)
    Met governor verbruik je dan meer, omdat de governor natuurlijk actief bijregelt

    Alleen waarom het zo enorm veel scheelt?
    Dat is dan even de vraag..
     
  3. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Zonder governor, heb ik een 90-80-75-80-90 lijn en de toerental gaat degelijk omhoog bij plankgas pitch up. Hij zakt niet in.

    Ook is het vreemd dat de toerental met governor evenveel is als bij 69%, 73% of 75%.

    Ik weet niet wat ik eigenlijk heb ingesteld maar met 8s 65C-130C lipo, 880kv, 16t pinion op een Trex600 met deze HobbyWing 120HV governor op 69% geeft 2130rpm, vliegt het heerlijk met plenty of power. Maar ik wil toch dit gedrag snappen.

    Ik ga bijna denken dat de governor een vaste rpm stuurt naar de motor en dat je de voltage speelruimte instel via je zender. Wil je een ander headspead, dan moet je maar je motor en/of pinion aanpassen en niet de gas percentage.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat komt vermoedelijk omdat je de bladen niet gemonteerd hebt tijdens het instellen, en als de motor niet belast word, trekt hij zo weinig stroom, dat je niet echt merkt dat er wat gebeurt.

    Niet alle regelaars werken hetzelfde in governor mode, maar normaal gesproken stuurt een eenvoudige governor tijdens het opstarten een percentage van de accuspanning naar de motor wat overeenkomt met de waarde van je (vlakke) curve, en wacht even af tot het toerental stabiliseert. Zodra de governor een aantal seconden een constant toerental waarneemt, schakelt hij over op de "regel-mode" en vanaf dat moment houd hij het toerental constant. (bij mijn regelaars duurt die cyclus ongeveer 10 seconden, en je kunt vrij duidelijk horen wanneer hij van "afwachten" overschakelt op "actief regelen". Ga je te vroeg vliegen, dan kakt hij in en houd hij domweg op met actief regelen).
    Stel je nu die waarde te hoog in, dan zal bijvoorbeeld de motor met 90% van de volle accuspanning opstarten (uiteraard met softstart hopelijk) en daarna op dat toerental constant proberen te blijven.Dat betekent, dat zodra je accuspanning meer dan 5% daalt, de governor niet meer in staat is het toerental vast te houden omdat er gewoon domweg niet voldoende accuspanning beschikbaar is. Start je dan de boel opnieuw op, dan zal hij met 95% van die lagere accuspanning opstarten, en dus weer na een paar minuten wat inzakken. Etc etc.
    Het zou echter bij curves lager dan 75% niet voor mogen komen dat dit gebeurt.... Dus ik blijf het een beetje een vreemd verhaal vinden.

    Groet, Bert
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe meet je de toeren op de kop, hoe weet je zo zeker dat het toerental niet zakt?

    Op mijn 600 kwam ik erachter dat ik het verschil niet eens hoorde tussen 1950 en 2200 toeren.. Vliegtechnisch zit daar best een grof verschil in
     
  6. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik meet de toeren met een logging apparaatje die ik vervolgens via de pc uitlees. Ook kan ik het horen wanneer de toerental iets daalt, muzikale oor.
     
  7. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik heb de heli op de grond (zonder governor) met bladen en pitch nul gas steeds hoger gezet tot ik 2000 toeren kreeg. Dit was bij 75% gas.



    Dus het klopt wel een beetje dat je gas percentage een soort voltage perecentage voorstelt. Dus bv bij het aanzetten van de ESC leest hij deze spanning als de max spanning, en de gas percentage bepaalt hoeveel procent van deze start spanning gebruikt wordt om de motor te voeden.

    Als dit klopt dan is het ideaal om deze percentage te zetten op 3.5v per cel. Of beter nog, zelfs lager op 3.0v ofzo en dan de softcut voltage instellen op 3.5v per cel zodat de softcut je accu beschermt ipv de governor.

    Over dat initialisatie periode van 10s bij jou, staat dat in de handleiding van je esc? Ik ken mensen die zelfs tijdens de softstart al beginnen met vliegen en in de lucht komt het pas op volle toeren en de governor raakt hierdoor niet in de war. Met de mijne ga ik dit ook een keer proberen.

    De fabrikant zou een soort flow chart moeten geven van hoe de ESC 'denkt'. Dan wordt het allemaal duidelijker.

    Wat voor ESC heb jij?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat Brutus iets anders bedoelt..

    Zoals het mij altijd is uitgelegd, kijkt de governor naar toeren..
    En aan de hand daarvan regelt hij.
    Kan hij het toerental niet volhouden (wat dus best snel kan gebeuren als je 90 of 100% instelt), kan een regelaar een paar dingen doen: gas terugnemen of stoppen.

    Zet je de governor op 100%, heeft de regelaar geen ruimte meer om "gas" bij te geven.
    Daarbij, sommige regelaars hebben de neiging om indien het toerental om de 1 of andere reden dan toch daalt (stel, je gaat dus te vroeg vliegen) dan houd hij dat toerental vast ipv het ingestelde toerental.
    Dit was iig zo bij de align 35 amp regelaar, ik vermoed dat Brutus deze ook bedoelt als hij dit gedrag verteld.

    Verder kijkt een regelaar niet naar volt.
    de governor kijkt naar toeren, en zolang hij het toerental vol kan houden zal hij dit doen, en maakt het voltage van de batterij hem geen klap uit.
    Op mijn trex 600 nitro zit ook een governor, aangezien het daar een nitromotor betreft, ga ik er van uit dat het voltage van de motor hem niet uitmaakt;)
     
  9. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Daar ben ik er helemaal mee eens. De governor kijkt naar de toeren en stuurt meer of minder gas om de toeren constant te houden. Zo werkt een governor.

    Echter de referentiepunt van de governor is niet duidelijk. Waar kijkt hij naar bij de initialisatie? Als je de percentage moet verlagen omdat hij anders geen ruimte heeft om bij te stellen, dan praat je over de spanning. Want anders zou de rpm omlaag gaan als de de percentage verminderd, maar deze blijft hetzelfde.

    Als de accu niet meer 4.2v per cel heeft maar bv 3.8v per cel, dan geeft de governor meer gas om de rpm constant te houden. En dit is de ruimte die je geeft via de gas percentage op je zender. Dus de spannings ruimte.
     
  10. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Het kan aan mij liggen maar in de handleiding staat toch een grafiek met het verband tussen throttle en toerental?
    http://www.hobbywing.com/uploadfiles/sx/file/Manual/HW-01-PL.pdf
    Of heb je een andere regelaar? Staat je regelaar in governor low of high?

    De regelaar heeft gewoon een bepaald verband tussen throttle en initial pwm% je uiteindelijke headspeed is dan afhankelijk van je lipo voltage, motor, belasting. Dus met opstijgen tijdens spoolup beinvloed je je vlucht rpm. Bij de Jive heb je bijvoorbeeld gewoon een lager toerental als je een niet volle lipo aansluit.
    Het is ook nog goed mogelijk dat hij letterlijk kijkt naar het aantal schakelingen per seconde zoals wellicht blijkt uit die hobbywing handleiding.

    Wat sowieso al gezegd is is dat er hoogstwaarschijnlijk een verschil is tussen normal en governor mode throttle en dus heeft je in normal mode bepaalde % geen enkele waarde in governor mode.


    Wat is je overbrengverhouding en welke motor heb je (kv ed)
    Het kan zijn dat je met jouw setup al 100% pwm hebt bij 69% en dan gaat hij idd niet harder draaien als je hem hoger zet. Zeer vreemd is het wel. Vooral als je zegt op 65% weer een veel te laag toerental te hebben.

    edit zag het net in een latere post
    Hoeveel polen heeft je motor?
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2012
  11. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant

    De motor heeft 8 polen. Staat op governor High. Dit heb ik uitgerekend met dat onduidelijke formule. En het vliegt uitstekend op 69%. Eigenlijk heb ik geen twijfels over de settings.

    Ik denk dat die grafiek meer is om te bepalen aan de hand van de waarde uit die formule of je low of high governor moet kiezen en wat voor % je moet zetten in je zender. En niet wat voor rpm je haalt bij een bepaalde gas percentage.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Puntje bij paaltje kun je rekenen wat je wilt, maar toerentallen moet je gewoon ff met een echte toerenmeter nachecken.

    75% gas in normal is idd niet helemaal hetzelfde in governor mode
    En het kan ook nog zijn trouwens dat je regelaar de endpoints niet goed ingesteld heeft.
    Dan kun je bv 65 gas hebben, en daarboven doet ie niets. Die 65 kan dan in zijn gedachten 100 zijn, en meer als 100 kent hij niet.

    Loopt hij in normal wel netjes van 0 naar 100% gas door, is dat niet aan de hand
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    nou, nee, ik bedoel wel degelijk wat ik zeg. Ik gebruik een Align ESC, en die werkt min of meer zo. De meeste regelaars weten nl niet hoeveel polen je motor heeft, en tenzij hij een mogelijkheid heeft om dat in te stellen, weet je regelaar dus ook helemaal niet hoeveel toeren die motor nu eigenlijk draait.
    Dat kan ook helemaal niet, want de regelaar weet ook helemaal niet, wat de kV waarde van de motor is. Stel, jij wilt dat die motor 40.000 toeren draait, maar je hebt maar 3S accu en een motor van 1500 kV. Dan KAN je motor dat toerental niet eens bereiken.
    Dus TENZIJ je regelaar allerlei parameters heeft waarmee de regelaar zelf kan uitrekenen welk toerental hij geeft en of dat met de gegeven spanning wel mogelijk is, KAN het niet anders dan dat de regelaar een referentiespanning aanlegt, wacht tot het toerental constant is, en vervolgens dit toerental (of beter gezegd, de "aanstuurfrequentie") constant houd door meer of minder spanning naar de motor te sturen.

    Van die Align regelaar word overigens niks vermeld in de manual. Maar het is gewoon allemaal vij duidelijk terug te redeneren: ik heb ook een "muzikaal oor", en ik hoor tamelijk kleine toerentalverschillen (niet alleen 30 jaar gitaarspelen, maar ook 20 jaar scheepswerktuigkundige, dan krijg je een "oor" voor afwijkende toerentallen) en ik kan aan het geluid van de motor horen wanneer de regelaar overschakelt op "governor", en ik kan ook tamelijk goed horen, dat als ik de heli opstart, en twee minuten vlieg, de boel even stopzet en daarna weer optoer, dat de regelaar dan op een lager toerental stabiliseert. Ook als ik de heli opstart (met volle accu) met -5 graden pitch, krijg ik een lager toerental, dan wanneer ik de heli opstart met 0 graden pitch. Dat valt alleen te verklaren met het "opstarten op constante spanning" verhaal, want de regelaar weet nl OOK niet, hoeveel pitch ik heb tijdens opstarten. Ik kan inderdaad al beginnen met vliegen terwijl de heli nog aan het optoeren is. Als ik heel voorzichtig wegvlieg is er niet veel meer aan de hand dan dat ik een (veel) lager toerental heb dan anders. Als ik te ruig wegvlieg, ziet de ESC geen constant toerental binnen de gestelde initialisatietijd, en schakelt hij domweg niet over op governor mode: het toerental kakt dan in als ik (fors) pitch geef.

    Er zullen ongetwijfeld wel regelaars zijn die in governor mode echt ongeacht de accuspanning bij opstarten, naar een bepaald toerental toe gaan, maar dan is het toch redelijk noodzakelijk dat de regelaar over minimaal het aantal poolparen van de motor beschikt als instelgegeven, en liever ook de kV waarde, want ALS je per sé een numeriek vastliggend toerental wilt aansturen, moet de regelaar een aanstuurfrequentie weten. Dat gaat volgens mij nu eenmaal niet anders.

    Groet, Bert
     
  14. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant

    Gisteren getest of mijn ESC ook op de ingestelde gov toeren kan komen als ik (rustig) begin te vliegen voordat hij op volle toeren draait. Deze blijkt het ook te kunnen.

    Ik denk dat het n.a.v. alle feedback van jullie, ik de conclusie kan trekken dat mijn ESC simpelweg aan de hand van de ingestelde gas % een bepaalde toeren probeert te houden (dus een vaste spanning/frequentie/pulsen stuurt en probeert te houden). Verder moet jij spelen met de combinatie van spanning, motor kv, motor pinion en main gear om de gewenste hoofdrotor rpm te krijgen.

    Het instellen doe je door laag te beginnen (60%) met pitch nul en heli op de grond met bladen erop, en je krikt de gas % rustig omhoog (nog steeds met pitch nul) terwijl je de rpm van de bladen meet totdat je de gewenste rpm krijgt.

    Heb je de % gevonden dan maak je een vlakke gas lijn met deze %.

    Meet opnieuw met een verse volle accu. En begin altijd met een volle accu als je gaat vliegen. De ESC weet niet of het helemaal vol of minder vol is. Hij stuurt simpelweg een vaste spanning/frequentie/pulsen en probeert deze te houden. Uitgangspunt is de beginspanning en de % gas. Slimmer is hij niet.

    Het heeft geen 'slimme' uitgebreide parameter instellingen voor de governor zoals de super dure ESCs. Maar de HobbyWing 120HV doet het uitstekend, zelfs voor 3D tic tocs, etc etc. en zeker voor die prijs. :D
     
  15. Amadeus600

    Amadeus600

    Lid geworden:
    9 dec 2011
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Noord-Brabant
    OOPS!! :eek:

    Een foutje gevonden. Inderdaad bij het 'programmeren' van de end points. Met mijn voormalige ESCs kon ik de end points programmeren door het gas op niet-nul te zetten, ESC aanzetten, en dan gas 100% en weer terug naar 0%. Zo leest hij de complete range.

    Bij deze HW ESC, merkte ik dat de gov % op een andere heli (exacte setup) weer een andere waarde moet hebben om dezelfde rpm te krijgen.

    Blijkt dat bij deze HW ESC de eerste waarde die hij leest (mits niet nul) bij het aanzetten, als de max waarde programmeert. Dus het naar 100% duwen en weer terug leest hij niet meer, alleen de eerste waaarde en de nul. :confused:

    Nu heb ik de ESC end point wel correct geprogrammeerd. Zender gas op 100% (ook de curve end points gezet op 0% en 100%), de ESC aanzetten, 2 seconde wachten en gas duwen naar 0%. Staat ook in de manual. Oops :oops:

    Ik heb nog niet ermee gevlogen maar ik vermoed dat ik nu wel rond de 80% gas moet zitten om de gewenste toerental te krijgen. Wat het ook volgens de berekening en grafiek uit de handleiding moet zijn.:D
     

Deel Deze Pagina