Graupner Beta: Vintage opknapper

Volgens mij behoort de Graupner Beta tot de categorie Vintage Gliders. Binnenkort bezit ik er eentje! :D

Uitdaging is om de kist van Valkenswaard naar Gorredijk te krijgen, binnenkort nog iemand in beide buurten?

Als hij in het Friese is geland dan zal ik hier natuurlijk de voortgang gaan bijhouden. Er is wel wat te doen denk ik want ze is gebouwd met een 1,5 OS Max op de neus. En die neus ziet er niet echt origineel uit! Dit is de foto vanaf Marktplaats:
(Romp er naast is al weg!)
Beta.jpg

Jacob Bos

Hi Jacob,

Van harte met de aankoop. De neus ziet erg vierkant......... Zal ook erg vet zijn vanwege de motor.........

Heb je de tekening van de Beta al?

Succes met de restauratie

Gr Harry

Nog helemaal niks . . .

Harry,

Dank, ben er wel content mee! Lijkt me een leuk kistje om helemaal origineel te maken, dus zonder electro, gewoon aan de haak. Eventueel een opzetstukje met electro, genoeg ideëen in ieder geval.

Het enige wat ik heb is deze foto. Tekening is vast wel ergens te verkrijgen, dat is de eersvolgende uitdaging.

Jacob

Jacob, jammer van die motor voorop zeg, het hout zal wel goed vet geworden zijn, dat zou nog wel eens problemen kunnen geven met lijmen en/of bespannen.

Zelf heb ik ook een Beta opknapper (maar dat wist je natuurlijk al) maar dat ligt op het moment helemaal stil, misschien dat ik van jou werkzaamheden wel weer inspiratie krijg:)

Ga je de Beta nog motoriseren of hou je hem puur als zwever?
Zit de originele motorgondel er ook nog bij?:
beta04.JPG

Die heb ik met véél pijn en moeite nog kunnen bemachtigen van een Meneer uit Friesland :)
Ik heb bij deze een abo'tje genomen op je topic:)

Jacob,

Jij koopt deze van Jan denk ik, een heel aardige vent. Ik heb van hem mijn Racek-3, mijn Multiplex Acro en de SB-10 die nu bij Ton en Louis onder handen is.

Volgens mij heeft een plaatsgenoot van mij (nou ja, bijna: Warnsveld) die aan lijnvliegen doet de tekening. Ik zou eens even moeten contacten met hem.

Jacob en collega's,

Ik heb de tekening digitaal. Kan hem je sturen.

Laat maar weten of ik hem moet sturen.

Gr Harry

Kom maar op Harry. Inmiddels ook al een tekening op papier geregeld, maar digitaal is voor de eeuwigheid, dus graag.

Misschien kun je het ergens uploaden zodat ik kan downloaden?

Alvast bedankt!

Jacob Bos

Jacob,

Jij koopt deze van Jan denk ik, een heel aardige vent. Ik heb van hem mijn Racek-3, mijn Multiplex Acro en de SB-10 die nu bij Ton en Louis onder handen is.

Volgens mij heeft een plaatsgenoot van mij (nou ja, bijna: Warnsveld) die aan lijnvliegen doet de tekening. Ik zou eens even moeten contacten met hem.

Inderdaad, hij klonk heel aardig. En hij heeft nog meer dus . . of gehad dan. Als ik er ben zal ik even goed om me heen kijken ;)

Tekening is inmiddels geregeld via Jesse, deze knapt ook een Beta op

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Jacob,

Ik durf het bijna niet te vragen, maar wat kost nou zoiets?

Succes met de restauratie en als je nog hulp nodig hebt.....

Groeten, JH

vleugelpen

Hallo,

mijn zwager (die niet in de buurt woond) heeft laatst zijn zolder

eens op geruimd en vond daar een Beta die hij samen met mij

jaaaaaren geleden heeft gebouwd en gevlogen.

Het kistje is nog in goede staat, het enige wat hij niet meer

terug kan vinden is de stalen vleugelpen.

Kan iemand mij de maten van de vleugelpen geven ?

Dan kan ik er eentje voor hem maken.

Kan hij misschien weer eens gaan vliegen

Alvast bedankt.

Groeten Jan.

Vleugelpennen

In mijn Beta zijn de vleugelpennen verlijmd in de vleugel.
Diktes zijn 4,4 en 3 mm. De lengte van beide uitstekende delen is 55 mm. Dus totale lengte zal 110 mm zijn. Succes met de verherbouw. Verslagje?

Ik zal binnenkort ook eens wat foto's posten, er zitten wel wat exotische houtsoorten verwerkt in de mijne :confused:

Jacob Bos

Hallo Jacob,

Bedankt voor de maat opgaves,

kun je me ook vertellen wat de V-stelling

in graden van de pennen moet zijn ?

Ik moet het het namenlijk allemaal

op afstand doen.

Groeten Jan.

Hallo,

is er iemand die mij de V-stelling van de vleugel

pennen in graden kan vertellen voor de Beta ?

Groeten Jan.

Back