Graupner G1 26cc Hydroplane.

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 6 dec 2017.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Tom.
    Van die assen wat jij beschrijft heb ik ervaring mee.

    De as op G1 is niet van messing maar van een soort gewapende rubber slang. Als ik de as erin schuif past deze ook net in de buitenmantel, dus veel ruimte voor een teflon huls is er niet.

    Toch loopt de as niet lekker soepel ondanks vet en olie.

    Gr eddy
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    hallo eddy das niks zo dan. het moet wel soepel draaien hoor allemaal. ik zou echt even mijn best doen om dat assen verhaal even up to date te maken. dus wat jij nodig hebt is dus ; 1/4 flexas ,toch de teflon. rubber as doorvoer weg gooien en een nette messingbuis ervoor buigen. dan heb je het wel voor elkaar en draait alles naar behoren. je wilt straks geen kapotte onderdelen omdat een en ander niet fraai loopt zoals dat moet. ben benieuwd hoe je het gaat doen. denk dat bigscale dat wel heeft ,anders two brothers of tom lorens, of ian,s boats . misschien ali express ook wel maar heb daar geen ervaring mee. zal wel geen 10 euro zijn de assenset maar ja je kunt beter misschien een keer iets meer uitgeven als je dat kunt en het goed voor elkaar maken ., grt tom
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Tom.

    Bedankt had er zelf ook aan zitten te denken om de as te vervangen voor een vaste messing buis.

    Deze as die er in zit is standaard en zit er netjes in met een mooie flauwe bocht naar binnen.

    Ik ga zien wat ik ga doen maar alvast bedankt voor je tips.

    Gr eddy
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Probleem met de as kunnen oplossen lag toch aan de strut. De RvS as voor de schroef had een braam aan de kant van de persing waar de flexas in zit.

    Deze op de draaibank netjes voorzien van schuine kantjes en nu loopt de as heel mooi soepel.

    Maar als deze as het niet lekker doet onder last gaat hij er direct uit.

    Gr eddy
     
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Omdat de eerste foto niet echt een mooie is volgen hier een paar betere.

    IMG_1390.JPG

    IMG_1391.JPG

    IMG_1392.JPG

    IMG_1387.JPG

    IMG_1393.JPG

    Gr eddy
     
    Klaas Schouten vindt dit leuk.
  6. Falcodevries

    Falcodevries

    Lid geworden:
    5 feb 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    noordwolde friesland
    Net ding nog of niet, heeft de vorige eigenaar er wel mee gevaren?Interessant om te volgen hoe je het blokje aanpakt, ga zelf eerst met standaard spul aan de gang omdat het mijn eerste benz, is maar uiteindelijk wil ik er ook het maximale uit halen. Succes, ik blijf het volgen hoor:beer:
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Net wezen varen, temperaturen blijven netjes binnen de lijntjes. Blok na 1 tank 55/67 en 65 graden. Uitlaatpoort 76 graden constant. Geen snelheid gemeten.

    Vaart mooi en komt snel is plane. Alleen de servo voor het roer kan het niet aan. Maar hier had ik al rekening mee gehouden omdat deze maar 4 kg is. Vanavond een andere inzetten.

    Blok heeft duidelijk meer vermogen als ik het vergelijk met filmpjes op YT.
    Strut moet duidelijk nog verder omhoog maar de koppelstang van de roeren zit in de weg. Denk dat ik een stuk van het Alu af haal zodat deze verder omhoog kan.
    Hart van de schroef zit nu 1,5cm onder de achterste sponson.

    Gr eddy
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    O ja en de vorige eigenaar heeft er nooit mee gevaren.
    Heeft de hydro gekocht en in elkaar gezet en daarna op de kast gezet voor de show.

    Ieder zijn gekte maar dit moet varen en hard ook.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Eddy,

    op jouw foto's zie ik geen ruimte tussen de strut en de dog-drive ?
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Er zit een teflonring dan een RvS shim en dan weer een teflon ring. Zaakje draait nu lekker soepel.
    Zat een braam op de RvS as waar de flex in geperst zit. Deze op de draaibank netjes gemaakt.

    Gr eddy
     
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    De flexas krimpt onder last, je moet dus wat vrije ruimte houden tussen strut en dogdrive.
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok dat zou kunnen, maar mijn flexas zit aan 1 kant los dus kan vrij krimpen.
    Heb een kogeltaats lagertje besteld van 8mm buiten maat en 7mm binnen diameter, als deze er op zit is er helemaal geen weerstand meer.

    Toch bedankt lexo

    Gr eddy
     
  13. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Oplooplager 7x8 ? Dan nog de loopbaan .... zitten er dan 3/10mm lagerkogels in dan ?

    Je hebt het erover dat je flexas"los" zit .. dan waarschjnlijk een vierkant meenemer op de motor ?
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2017
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat klopt hendricx mijn as zit bij de motor met een vierkant in de koppeling.

    Het lagertje zit normaal in tandarts gereedschap en pedicure freesjes. Is redelijk dun hoor loopbaan is 1,2 mm dik en de kooi is 0,5mm en dan weer 1,2mm voor het bovenste looobaantje. Dus totaal net geen 3 mm.

    Kogels zijn idd klein 0,4mm

    Gr eddy
     
  15. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Das de mooiste oplossing, gebruik zelf ook 4kasnt assen.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Zoals jullie inmiddels weten zit deze 1 cilinder niet meer in de boot.

    Kogeltaats lagertje laat op zich wachten of er gaat iets niet goed met het leveren.
    Heeft nu ook even geen prioriteit eerst de 2 cilinder pas maken.

    1 cilinder loopt een stuk beter en komt in de toekomst vast nog wel van pas.

    Gr eddy
     
  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ik wil niet naar doen maar denk dat je zeker geen wonderen moet verwachten van deze graupner romp. je kunt het niet vergelijken met een criss ton oid. denk ook dat de twee cil. je niet gaat brengen wat je verwacht. ook niet als je een tuner op 2 takt vlak bent. de romp is er niet naar. als je een romp van ct had was alles anders. heeeel misschien komt de 2 cil dan tot zijn recht maar eerlijk gezegt denk ik van niet. het is en blijft een een cil. romp. met een twee cil haal je alles uit zijn verband . wil je niet onmoedigen maar het is wel zoals het is. wel leuk om te zien dat je echt ouderwets alles zelf doet. wil je het beterrrrrrrrrrrrr............... dan kijken voor een ct romp. by the way...ik heb een circus circus gehad van dumas. ik weet dat mijn kennis die voor niet heel veel geld wil wegdoen. die is van hout maar perfect gebouwd. mocht je interesse hebben dan hoor ik,t wel. ik weet dat die perfect in orde is en strak in de lak. ( heb behalve de bouw die volledig op de schop gehad en opgeknapt . in iedergeval ... veeel hobbylol gewenst. ps ik heb een mal om een super turnfin te maken speciaal voor hydrolanes. die zou ik kunnen maken eventueel voor je .

    grt tom.
     
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Tom,

    Is geen probleem iedereen heeft er een kijk op. Ik ga het zien wat er gebeurd met de 2 cilinder. Als ik het niet probeer weet ik het ook niet.
    1cilinder kan er altijd weer in. Heb je een foto van de hydro van je kennis ben wel nieuwsgierig hoe dat er uit ziet.
    Ik heb gisteren de uitlaten uitgerekend en deze passen naast elkaar onder de kap.
    Volgens de berekening kan er 6pk uitkomen bij 13000rpm.
    Dat het gewicht verschuift ben ik mij bewust, maar neus van de boot komt nu al te ver uit het water en met de strut en prop krijg ik hem niet naar beneden dus dat er meer gewicht naar voren komt zou niet erg zijn.

    Gr eddy
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    dat was mij eigen hydroplane eddy. die had ik ooit gekocht en volledig gestript en opnieuw opgebouwd. alleeeeeeeeeeees is nieuw van de lak tot en met alles wat er op en aan zit. ik denk wel dat ik nog wat fotoo,s heb maar dan moet je even geduld hebben tot het weekend is. heb erg weinig tij en moet het eerst even opzoeken oke??laat het wel even weten/zien als ik,t heb gevonden. ik heb ,m toen verkocht maar sprak,m toevallig gisteren en hij zei mij dat ie wel weg mocht. ik dacht dat is wel iets voor jou . ik heb toen alles pasgemaakt voor een 15 ccm cmb.dat is het enige wat er zo imoet en je kunt racen ermee. kan ook een benzine blokje in maar dan moet je weer even wat aanpassingen doen.
    in iederegeval ben ik wel benieuwd of je de motor met de graupner aan de gang krijgt en wat het dan doet. proberen is altijd leuk. en wat je zegt. niet goed ..... ander blokje er weer in. lachuuuu!!!

    lekker rommelen is het leukst !!!!!!!!!!!!!!!!! grt tom.
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat is goed Tom stuur maar een pb.

    Ik heb ook weinig tijd dus blokje schiet niet echt op.
    Als ik weer wat heb gedaan zet ik de kiekjes wel op het draadje.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina