Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Jarvin, 2 sep 2012.

  1. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Goedenmiddag allemaal,

    Ik ben vandaag in bezit gekomen van een oud zeilschip waar ik erg blij mee ben :D. Er is volgens mij jaren niets aan gedaan en hij heeft nodig een opknap beurt nodig. Hij is ongeveer 1m lang en 26,5cm breed:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het eerste probleem zit hem al in het laden, ik weet niet hoeveel Volt het is en Wat voor een accu eraan moet (loodaccu, Ni-cad of Nimh) en hoe ik het dan moet aansluiten:
    [​IMG]
    het onderste stekkertje komt van de ontvanger waarvan ik ook niet weet of er een ontvangersaccu aan moet (zit er nu nog niet bij). De bovenste van de servo.

    Ik heb wel aardig vaak gezeild dus in het echt lukt het wel maar of het in modelbouw ook zo werkt zal nog blijken. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

    groetjes,
    Jarvin
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2012
  2. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Leuk scheepje jarvin, ik denk dat er een 4,8volt accu in moet als ontvanger accu maar dat weet ik niet zeker.
     
  3. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Dankje! Ik dacht dat er eerder is verteld dat het inderdaad 4,8V was, maar jij denkt dat die dus wel nodig is?
     
  4. Koen van den Ende

    Koen van den Ende

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    658
    Locatie:
    Hoeksche Waard
    Ik denk het wel, maar wacht nog maar even op een reactie van een wat meer gevorderde modelbouwer.
     
  5. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    doe ik, maar ik bedenk me trouwens net dat het ook 4,8V is dan omdat er geen regelaar inzit. Dat betekent dat alleen de ontvanger stroom hoeft te geven aan de servo's en meer niet.
    Daarmee weet ik alleen nog steeds niet hoeveel Volt er naar de (grote) servo moet omdat die nog een apparte aansluiting heeft zoals op de foto.
     
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Mooi scheepje , het is een Optimist ,en wat betreft de ontvanger kun op 4,8 tot 6 volt doen de rode is een microprop/multiplex zeillier (perfect) kunje ook op 6volt laten werken , en je kunt eventueel ff op het forum zoeken staat genoeg op voor dit scheepje ,anders de heer van Werkhoven benaderen hij restaureert dit type , (marktplaats staat een romp v/d man )

    gr Rexonamen
     
  7. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Het verschil zit in de O . op google staat ook wel wat .

    trouwens je hebt PB .
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Leuke boot, en die winch ziet er goed uit. Vaak kon je kiezen om hem net als een servo te voeden via de ontvanger, of met een aparte accu. Gezien de 2 losse stekkers, gok ik dat de vorige eigenaar met 2 accu's heeft gewerkt. Eentje van 4.8 volt voor de ontvanger, en eentje van 6 volt voor de winch. Op 6 volt heeft de winch meer kracht en snelheid.
     
  10. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Dan is het kiezen niet zo moeilijk :)
    2 accus dus, maar welk type accu? Ik ga even verder lezen maar mocht iemand het antwoord hebben dan lees ik dat graag ;)

    @rexonamen bedankt voor je PB
     
  11. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    1x accu is voldoende neem een gewone drycel van 6v en 2amp of een 5cel van 2500m of i/d , met deze kun je alles voeden , heb je genoeg, deze winch neemt niet zoveel . en de servo voor het roer ook niet .
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar 1 accu heeft gebruikt met 2 stekkers eraan. Bij latere versies van deze winch, met zwarte behuizing, zat er een speciaal stekkertje op, dat de ingang voor een 2e accu kort sloot, en daarmee de winch "vertelde" om de spanning van de ontvangeraccu te gebruiken, dus voeding via het snoertje dat in de ontvanger steekt. Door dat stekkertje eraf te halen, kon je een een 2e accu aansluiten.

    Ik zou, voor de eenvoud, ook voor 1 accu kiezen, even afhankelijk van wat de ontvanger en de roerservo kan hebben, eentje van 4 of 5 cellen NiMH. Heb je wat gewicht nodig om op de waterlijn te komen, dan een Sub-C pakket, bijvoorbeeld 3000 mAh cellen van Conrad, waar ik zelf erg goede ervaringen mee heb. Is de boot al aan de zware kant, dan zou je 2000 mAh AA cellen, type Eneloop, kunnen overwegen, wederom 4 of 5 cellen, dus 4.8 volt of 6 volt.
     
  13. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hallo Jarvin,

    Ik heb hier een oude (onbekende) Marblehead romp liggen, met dezelfde winch erin!

    Hij is van het al lang ter ziele zijnde microprop (duits)
    Bij mij werkt het prima met een 4,8v (4 cellen Nicad of Mh) voor de ontvanger en servo.
    De winch heeft een eigen voeding nodig van 7,2v (6 cellen Nicad of mh). Zoals de meeste winches is hij niet heel snel, maar acceptabel op 7,2v.
    Beslist dus niet op lagere spanning zetten!

    Ik gebruik hiervoor een oud tamiya racepak uit een 1:10 auto. Maar dat kan ook in die grote romp die ik heb.

    Met de moderne mh accu's moet dat kleiner kunnen.

    Zover ik na kan gaan kan de winch niet zonder die externe voeding functioneren.
    Het enige wat instelbaar is met een stelschroefje zijn het maximaal aantal omwentelingen.

    Ik verbaas me er over hoe goed dat ding nog werkt na al die jaren. De motor en tandwielen zijn van metaal, en zitten in een metalen huis naast de electronica in het rode plastic huis.

    Ben zelf ook met de herbouw bezig.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het zou best kunnen dat de rode versie altijd een eigen voeding nodig heeft. De latere zwarte (heruitgave?) versie heeft in ieder geval wel de keuze om met 1 of 2 accu's te werken. Ik had toen 1 NiCad 1700 mAh accu, 6 volt, ontvanger en servo konden dat gelukkig hebben.

    In deze situatie zou ik als ontvangeraccu een Eneloop pakket 4.8 volt 2000 mAh nemen, en voor de winch dan inderdaad een racing-pack, bijvoorbeeld 7.2 volt 3000 mAh Conrad Energy. Dan kun je zeker wel een tijd vooruit op het water, en hoef je niet gelijk de acu's te laden om een paar dagen later weer te kunnen varen.
     
  16. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zat zelf ook te denken aan eneloop pakketten van 4 en een van 6 cellen (of zelf solderen mocht dat nog enig financieel voordeel bieden)

    Die niMh AA penlite size hebben al minimaal 2000mAh caciteit!
    Ter vergelijk: mijn model functioneerde prima met 1x 4,8v 600mAh & 1x 7,2v 1200mAh niCad.

    Voordat ik tot upgrade overga test ik eerst de boot nog met wat ik heb liggen.
    Evt. later voor het gewicht wil ik overstappen.
    Groot pluspunt is natuurlijk de minimale zelfontlading.

    Overigens naar mijn weten kun je NiMh accu's toch met dezelfde laders laden als NiCad?
    Uiteraard niet snelladen, op 0,1C bijvoorbeeld?
    Dan kun je met een eenvoudige lader af. Wat Conrad aanraadt is wellicht overkill?
     
  18. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Mooie zeilboot Jarvin, ze kan inderdaad een opknapbeurtje gebruiken, al ziet ze er nog goed uit voor haar leeftijd.:D

    Er missen hier en daar wat onderdelen als ik de foto's goed bekijk. Als ik jouw was zou ik er niet teveel gaan afslopen, maar gewoon de ontbrekende onderdelen maken en plaatsen.
    Als er geen scheuren zijn bij de romp/dek overgang en bij de kiel dan mooi alles laten zitten.

    Ik ben nu met een derde Optimist bezig er staat nog één te wachten je kan ze vinden in mijn fotoalbum. Mocht je vragen hebben dan stel je ze maar.

    Mvg, Folkert
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik heb een Imax B6 lader, en daarmee kun je onder andere alle soorten NiMH accu's laden, ook de Eneloops. Misschien dat je in de war bent met laders voor oplaadbare alkaline-cellen, daar heb je een aparte lader voor nodig. Maar heb je nu een lader die NiMH kan laden, dan kun je ook Eneloops laden.

    2 Eneloop pakketten, 1 van 4.8 volt en 1 van 7.2 volt, wat Unusual aanhaalt, zou ook kunnen, mocht je echt op het gewicht moeten letten. Maar een boot van 1 meter, en geen race-jacht waar elke gram telt, zal niet snel zo gevoelig zijn voor wat grammen meer of minder, vermoed ik.
     
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Op deze website kom ik tegen dat deze batterijen met elke lader opgeladen kan worden. Hiermee bedoelen ze volgens mij alle batterijladers etc.

    M.a.w. als je bijvoorbeeld een oude Robbe Lader 5r hebt staan (zoals ik) dan moet dat toch gewoon kunnen?

    Op de Laad FAQ hier op het forum kom ik er ook niets bijzonders over tegen.
    Wellicht hier een aparte vraag over stellen in het laad/accu gedeelte hier op het forum?

    Die Imax B6 lader is een alleskunner, ziet er mooi uit in de specificaties en lijkt niet duur. Maar een aparte voeding is nodig om hem op het lichtnet te kunnen aansluiten, en die zijn ook bepaald niet goedkoop.

    Daar ik (nog) geen lipo's heb lijkt me mijn oude vertrouwde ladertje genoeg voor de ontvanger en zenderaccu's. Zodra ik op lipo voor het vliegen en varen overstap ga ik een deftiger modelletje aanschaffen ;)
     

Deel Deze Pagina