Graupner Optimist 1970 t/m 1983

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Jarvin, 2 sep 2012.

  1. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik wil hem graag eerst varend hebben. Daarna komen de details en dat zal ook niet zo snel gaan want ik moet eerst maar eens een stel goede cijfers om mijn rapport zetten voordat ik verder kan. Ik zal wel even kijken wat ik denk dat er mist of vervangen moet worden en stuur u nog een PB.

    Over de diepgang maak ik me niet zo'n zorgen maar er moet niet heel veel gewicht bij komen denk ik zo :)

    de servo was ik helemaal vergeten :oops:
    [​IMG]

    Hij staat alleen niet zoals ik hem normaal zie (de servo) :D
     
  2. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Dat moet wel beter kunnen met die roerservo, ziet er niet echt betrouwbaar uit.
    Ik zou sowieso de bediening voor het roer en de zeilen er opnieuw en op een andere manier in de boot plaatsen als ik jouw was. Ik zie je PB wel verschijnen als je er aan toe bent.

    Mvg, Folkert
     
  3. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Jarvin voor de accu kun je ook een Y kabel maken met evt schakelaar ertussen ,hier een schetsje


    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us


    je kan ook aan de accu kant een extra kabel met stekker doen om te laden , wil je helemaal safe doe je een dubbelpolig schakel ertussen (dus + en - gescheiden )
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2012
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Interessante info!
    Ik heb deze informatie van de vorige eigenaar meegekregen. De winch zat in een Marblehead en triamaran model, welke natuurlijk wel relatief snel zijn. Een snelle winch is dan wel gewenst.

    Hij werkt zeker op 6V. Echter kan de electronica welke de winch aanstuurt van de rode multiprop ook 6V aan ipv 4,8V? Het is natuurlijk geen modern spul.

    Helaas heb ik geen documentatie bij de winch gekregen, en op internet heb ik niets kunnen vinden. Wellicht dat iemand nog een originele gebruiksaanwijzing heeft?
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik kan me voorstellen dat je in een wedstrijdboot meer snelheid wil, maar in deze toepassing is dat niet nodig. Gezien de ervaring van rexonamen kan de elektronica van de winch wel tegen 6 volt ipv 4.8 volt.

    Een y-kabel zoals rexonamen heeft getekend kan inderdaad ook, schakelaar ertussen is zeker handig. Ik weet niet hoe de kap erop komt, die het water buiten moet houden, maar meestal is die losmaken meer werk dan een schakelaar op het dek omzetten om de boot te activeren of uit te schakelen. Mijn 2e MM heeft ook een schakelaar aan de buitenkant, en dat is wel erg makkelijk. Anders moet je de kap eraf halen, en dan de stekkers los.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik denk dat voor de Optimist het zeker voldoende is om op 6V te gaan.
    Helaas heb ik zelf geen 6V accu meer liggen, maar zal via een externe voeding proberen 6V op beide te zetten, om te zien wat het verschil in snelheid is. Op 7,2V gaat hij wat mij betreft behoorlijk rap!

    Zelf staat mij dat idee van 1 enkele 6V accu ook wel aan, dus ik ben benieuwd.
    Inderdaad had de vorige eigenaar een schakelaar onder het dek luik gemaakt, welke met twee bouten vastgezet moest worden.
    Bij mijn speedboten heb ik altijd een schakelaar aan de buitenkant.

    Enige vraag is hoe deze het beste te monteren? Immers wil je niet dat hij per ongeluk uitgezet kan worden door de schootlijnen e.d.
    Daar moet ik goed over nadenken.

    Nog een tip m.b.t. de ENELOOP pakketten: ik kom veel prijsverschillen tegen. Dus goed zoeken loont!
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Wanneer je schakelaar al in de weg staat van je schootlijnen, dan zorgen dat wanneer de schoot eromheen komt en trekt de schakelaar in ieder geval niet uittrekt.
    Anders een beugeltje eroverheen zetten.
     
  8. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Er zit al een schakelaar, alleen niet voor de winch. dit even in het kort omdat ik in de klas zit
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als je weer thuis bent, misschien kun je wat foto's maken die tonen hoe de bedrading nu loopt?
     
  10. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Zo te zien gaat die naar de ontvanger. Als je die op de 2de foto bedoeld.

    Mvg, Folkert
     
  11. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    jij kunt kijken!!! :D Op de 2e foto zie je hem inderdaad zitten.

    [​IMG]

    Hier zie je dat het draad van de onderste stekker eerst naar links gaat (schakelaar) en dan zie je wat verder nog wat draadjes naar de ontvanger lopen. Dan loopt er dat oranje draad naar de winch (van de ontvanger) en nog een apparte voeding die weer naar de bovenste stekker loopt. zo zit het circuit in elkaar.
     
  12. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Als ik dit zie kun je het schemaatje wat ik gemaakt heb aanhouden ,anders ff nalopen , de winch 3dr rood/zwart/orange en rood/zwart/geel , is en blijft gewoon zo (ontvanger ) de dikke rood/zwart is de voeding vanuit de accu ,kan allean niet zien of deze via de schakelaar gaat (denk haast wel anders blijft er spanning op de winch staan),en loopt gekoppelt naar de ontvanger , niet de mooiste oplossing , als je mijn schema aanhoud kun je gewoon 1 dryaccu of 1pakket er aan zetten , simpel en goedkoop, wel om lekker lang te zeilen minimaal 2000A nemen .

    gr Rexonamen
     
  13. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Jarvin, hier een gedeelte van de tekening met de opstelling van de winch en de roerservo,
    je hoeft je hier natuurlijk niet aan te houden, maar dan heb alvast een idee hoe het
    behoorde te zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg, Folkert
     
  14. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Zo de PB is verstuurd naar F. werkhoven en nogmaals bedankt voor de tekeningen:D

    Een heerlijke dag om te gaan varen dacht ik, maar helaas ontbreekt de koppeling bij mijn Darbin (terug te vinden in handtekening) dus ben ik maar verder gegaan met deze Optimist.

    vandaag de reling overnieuw gemaakt:
    [​IMG]
    De gaatjes moesten groter geboort worden. En alles vast gesoldeerd bij de punt en de kont. als je goed kijkt kun je de oude verroeste reling naast de nieuwe zien liggen.

    verder even detail foto's gemaakt van de dingen die ik niet heb of wat ik aan wil passen.
    hier heeft iets gezeten (en bij de bovenste afbeelding mist aan de linkerkant de ijzeren kikker):
    [​IMG]
    [​IMG]
    hier zit hetzelfde gat ook aan de andere kant: [​IMG]
    hier moet nog een helmstok overheen:
    [​IMG]
    dit moet overnieuw geverfd en misschien geplamuurd worden. Ik heb de reling eraf gehaald omdat er hele grote lijmklodders onder zaten (die je nu nog ziet zitten). Die moet ik ook nog weghalen.
    [​IMG]
    dit is los gaan zetten:
    [​IMG]
    [​IMG]
    voor de rest is alles (verstaging en schoten) met haakjes vastgezet. Ik denk dat dat ook niet hoort:
    [​IMG]
    Hier kun je zien (bovenin) dat rand eraf gebroken is:
    [​IMG]
     
  15. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Hallo Jarvin,

    PB ontvangen, laat je nog weten wat ik doe.

    Is niet van ijzer maar van plastic, wat het rondje betreft daar hoord niets te zitten. Je reling hoord niet door het oogje te lopen. De staander van de reling hoor achter het oogje te staan. Het ene gaatje op de 4de foto kan je dicht maken.

    [​IMG]

    Op de 3de foto voordek hoeft niets te zitten.:confused:

    [​IMG]

    Probeer het ééns met een scherp stanleymesje het dek af te krabben, niet te veel want dan gaat de dekprint weg. De bedoeling is om de laklaag af te schrapen, niet geheel maar gewoon de bovenste laag. Je kan dit ook bij de kuip proberen ga niet plamuren maar gebruik als het nodig is een houtvuller deze kan je in een aantal houtkleuren kopen.
    Later gewoon een interieurbeits gebruiken voor de kleur.

    Als dat nog past.......

    [​IMG]

    De kajuit 6de foto.

    [​IMG]

    Delen die los zitten kun je misschien weer vast lijmen, het is maar net hoe ver je wild gaan. Je kan ook alles strippen en zelf de onderdelen opnieuw maken. Het is trouwens jammer dat je de reling al geplaatst hebt, die kan nu beschadigen en je kan er zonder beter bij.

    Daar heb je gelijk in.;)

    Ook de neerhaler voor je giek ontbreekt nog.
    [​IMG]

    Mvg, Folkert
     
  16. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb de tekeningen ontvangen :)
     
  17. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb 2 accu's gekregen van iemand, maar deze leveren helaas iets meer dan 6V is dit dramatisch voor de winch? Aangezien die niet zo jong meer is...
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wat is "iets meer"? En wat voor accu's?
     
  19. Jarvin

    Jarvin

    Lid geworden:
    30 jan 2012
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Arnhem
    6,3V ongeveer en het zijn onderhoudsvrije loodaccu's
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Spanning is geen probleem. Een 6 volt NiMh heeft ook meer dan 6V als het pakket opgeladen is. De aangegeven 6 volt is de spanning als de accu wordt belast. Dan zakt de spanning tot ca 6 volt. Ik weet alleen niet of je het extra gewicht kan gebruiken, maar daarvoor weet ik te weinig van deze boot.
     

Deel Deze Pagina