Graupner Optimist

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Johan de Vries, 19 mei 2013.

  1. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Wantspanners

    Dank je wel Folkert voor de originele spanners en de driekleur, :D
    ben weer een stap verder bij het geheel zeilklaar maken
    van deze Graupner Optimist met zoveel mogelijk
    originele onderdelen en materialen!

    Heb heel veel waardering
    voor je behulpzaamheid, top!

    Johan
     
  2. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Graag gedaan Johan, de waardering is wederzijds, die appeltaart die komt wel op..........:D

    Bedankt.

    Mvg, Folkert.
     
  3. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist roerblad

    Mijzelf heb ik de vraag gesteld hoe deze Graupner Optimist te restaureren. Er een tot in detail gelijkend schaalmodel van maken of een modelzeilboot met mooie elementen? Door te kiezen voor het laatste ervaar ik modelbouwvrijheid, zoals bij het roerblad: in dezelfde kleur als het onderwaterschip, of iets anders?

    Met in herinnering de open zeilboot van mijn jeugd met een prachtig jaarlijks opnieuw blank gelakt mahonie roerblad gaat het roerblad in de blanke lak. Maar wel eerst teak fineren! Meerder lagen blanke lak gaan het roerblad verfraaien en beschermen tegen inwateren. Hoeveel uur zal het model uiteindelijk in het water liggen? En hoeveel uur pronken op de kast?

    En ach ... mocht het roertje toch inwateren ... Kan het altijd nog in de kleur. Toch?

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Voor het eerst in het water ...

    'Maidentrip' of beter gezicht de eerste drijftest van mijn Graupner Optimist in het poedelbadje, compleet met stuurservo, zeillier, ontvanger en batterijen op zijn plaats en de mast met twee zeilen. Eigenlijk het enige gewicht van belang dat nog ontbreekt is het staand en lopend want ofwel de verstaging, de vallen en de schoten. Voorlopig blijft de zeereling achterwege, vanwege de kwetsbaarheid en omdat deze naar mijn smaak de mooie lijn van het model wat breekt, zo schat ik in. Eerste conclusie: het model is behoorlijk stabiel met een sterk oprichtend vermogen en ligt mooi op de waterlijn. Langs de roerkoning/door de hennegatskoker komt geen water. En ook zonder dat de zeilen door schoten vast worden gehouden wil het al vooruit en reageerd het jacht direct op het roer: dat beloofd veel goeds! Jammer dat het poedelbadje zo klein is ...

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Vreemd volk die zeilers, in plaats om zelf verkoeling op te zoeken met het mooie weer, gooien ze hun boot in een verkoelend bad.;)

    Ziet er goed uit Johan.

    Oja, die appeltaart is zeer goed bevallen.......................is geen stukje meer van over.

    Mvg, Folkert
     
  6. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Johan,

    Heb toevallig gisteren juist m'n zwembad van rond 3,66 meter verkocht op internet, anders had je iets verder gekomen, haha...

    Ziet er goed uit, en altijd handig zo'n badje, maar de kids van mij kijken er niet meer naar om, die spelen alle drie in het grote bad (wedstrijdbad) met waterpolo, dus die 3,66 die ik hier had....

    Nu weer :eek:ntopic: Nogmaals leuk bootje...
     
  7. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    [​IMG]

    Dan moet ik ook maar............;)

    Mvg, Folkert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap gebouwd de eendjes, scheepje past er natuurlijk ook bij :D;)
     
  9. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zoek de Verschillen

    Het lijken wel 'Zoek de Verschillen' plaatjes! :D
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2013
  10. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, België
    Hallo allemaal.
    Ik heb vroeger 2 optimisten gehad, ik vind ze nog altijd heel mooi.

    Het is een via via geweest maar een jaar of 25 gelden heb ik in Duitsland de originele Optimist van Graupner kunnen kopen, deze was gebruikt voor de foto's voor verkoop.
    Zo een 20 jaar geleden sloeg het noodlot toe toen blijkbaar het dak van de kajuit niet goed vastzat en hij water maakte bij een hevige windstoot, ik wilde de trim bijregelen op mijn zender en toen ik naar de boot keek zag ik de laatste 20 van de mast in het water wegzakken.:sad:
    Dit was op een van de Maasplassen in Roermond. Ik heb er nog duikers naartoe gestuurd maar het zicht is 0 en er sqtaat daar stroming. Na 2 uur hebben ze opgegeven, voorgoed verloren.

    Een andere optimist had ik gekocht maar daar was een soort wedstrijd boot van gemaakt. Het probleem wat hier aangehaald wordt van een zwakke kiel - rompverbinding klopt. Toen ik hem een aantal jaar geleden nog eens wou opschuren om hem over te spuiten ging het fout, de kiel "scheurde" van de romp af.
    Afgelopen weekend stond ik op de zolder met die romp in mijn handen, maar ik heb geen zin het te restaureren, en ik kan het niet over mijn hart krijgen hem weg te gooien, ik had het bijna gedaan.
    Ik zoek dus iemand die een optimist heeft die de romp kan gebruiken om evtl stukken van af te halen, of iemand die er nog iets van kan maken. Ik heb de mast ook nog en ik dacht het grootzeil in goede staat. Iemand die interesse heeft mag hem bij mij in Hasselt gratis komen halen.
    De kiel is er niet meer, die heb ik verwerkt in een ander model.

    Groetjes,
    Jan
     
  11. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Stand van zaken ...

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. F. Werkhoven

    F. Werkhoven

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Fryslān
    Vroeg me al af, wanneer je weer zou beginnen................;)

    [​IMG]

    Heb je met deze opstelling nog voldoende ruimte onder de kuip voor de lijnen van de zeilwinch?

    Mvg, Folkert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Johan,

    Je maakt er iets moois van! Ik zou willen dat ik al zo ver was met de Starlet. Ik blijf je draadje volgen.

    Jan-Willem
     
  14. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Zomerpauze

    Folkert en Jan Willemin het voorjaar nog ging het zo voortvarend dat ik dacht deze zomer te kunnen proefvaren. Alle RC componenten zijn er, het beslag voor de verstaging is er, schootvoering is uitgedacht, er ligt een setje zeilen klaar.

    Maar toen kwam het voorjaar met de 1:1 boot, het dagelijks werk met een vollopende agenda, een woninginbraak met nasleep. Maar het gaat er weer van komen, volgende zomer wil ik modelzeilen!

    Ik blijf het verslag bijwerken!

    Johan
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ziet er goed uit Johan, niks overhaasten je bent goed bezig, rustig en overdacht ;)
     
  16. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist restauratie

    Beste allemaal, na een tijd aandacht gegeven te hebben aan andere zaken een update van de Graupner Optimist. De foto's spreken voor zich, al het blanke houtwerk is nog eens gelakt, nu ook de mast, giek en fokkenboom, de spiegel waar een beschadiging was is wit gelakt, heb een blankhouten spiegel overwogen, teak fineer, maar heb toch voor wit gekozen, denk dat een houten spiegel optisch een wat afgezakte aanblik zou geven. Wat er nu aan zit te komen is het monteren van alle dekbeslagen.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Glimt je mooi tegemoet.
     
  18. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Johan,

    Ik zie dat je de draad weer hebt opgepakt. Ik heb je restauratie vanaf het begin nog eens doorgewandeld en zie een mooie opgaande lijn in het verhaal zitten.

    Een prachtig resultaat tot nu toe!

    Twee vraagjes:

    • Ik zag een foto met de oorspronkelijke Microprop zeilwinch. Een paar foto's later zie ik wat anders geplaatst. Hoe ga je de zeilen uiteindelijk besturen?

    • Ook zie ik een "bakje" met daarin twee blokjes met daarin denk ik per blokje 4 oplaadbare penlites (4,8 V). Met hoeveel volt en hoeveel mA ga je de twee servo's plus ontvanger voeden?

    Mijn interesse valt zoals je denk ik wel kan vermoeden samen met de bouw van mijn eigen project. Qua afmetingen komen deze boten redelijk bij elkaar, dus vandaar....

    Succes met de mooie afbouw!

    Jan-Willem
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig resultaat Johan, ga je met plezier volgen :)
     
  20. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Graupner Optimist restauratie

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Dank voor alle complimenten!

    Een heel verschil met toen ik aan de Graupner Optimist begon. De Varioprop deed het nog aan het begin van dit project, echter na wat WD40 om een nare piep te verhelpen gaf de zeillier de geest ... Jammer, had hem graag gebruikt omwille van de originaliteit.

    Vandaar dat er een andere zeillier klaar staat, volgens originele bouwplannen lopen er onderdeks lijnen voor de zeilbediening van helemaal achterin tot aan de mastvoet, maar omdat deze zeillier een andere opstelling vraag zal ik iets anders gaan verzinnen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, er zijn nog hindernissen.

    De voeding bestaat momenteel uit acht 1,2 oplaadbare batterijen, waarvan vier bestemd voor de Futaba ontvanger en de stuurservo, en vier voor de zeillier. Jan-willem, beiden hebben dus 4,8 volt tot hun beschikking, hoeveel mA deze gaan trekken vraag ik mij ook af, ook omdat ik het roer heb vergroot wat wellicht meer stroom gaat trekken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina