Graupner Silentius 86, ombouw brushless en opknapverslag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 7 apr 2010.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een paar maanden geleden stelde hij zich voor als beginnend modelvlieger, inmiddels begint het bij hem ook uit de hand te lopen. Nu een Graupner Silentius 86. Een echte Vintage, uit de beginjaren van de elektrovliegerij.
    Hij zal zelf wel verder gaan met dit draadje, ik doe even de aftrap omdat ik de foto's heb :)

    [​IMG]

    Lesje folieën

    [​IMG]

    Ziet er leuk uit.

    [​IMG]

    Brushless, lipo, zwaartepunt......oorspronkelijk heeft er een zware borstelmotor met vertraging in gezeten. En NiCd accu's. dat wordt nog even puzzelen.

    [​IMG]

    Hendrik, heel veel plezier er mee!
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2010
  2. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Leuke kist, moest er nog gebouwd worden of alleen folien?

    Is jouw vrouw ook zo blij met het clubhuis Arjan? Binnenkort een club/bouwavondje organiseren?

    Groeten,

    Johan
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De folie zit er hier en daar niet zo mooi meer op, en de onderzijde van de stuurboordvleugel was een gatenkaas. Daar hebben we even een nieuw stuk op gezet, zodat Hendrik gelijk weet hoe het werkt. Verder kan hij het zelf.
    Toestel is in prima staat, RC en een motor er in en hij kan vliegen.

    Mijn echtgenote zit ergens Tupperware bakjes te bewonderen dus die heeft nergens last van. Vanavond dan.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi toestel...
    Mocht die vleugel toch ooit nog eens opnieuw in de folie moeten, dan zou ik die rode dwarsstrepen niet haaks uitlijnen op de voorlijst, maar op de achterlijst... :cool:
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Het is net een Spirit van Great Planes
    [​IMG]
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mijn echtgenote vindt dat een heel leuk plan Johan. Als het bij jou thuis is :)
     
  7. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Lachen...... ach, kunnen we wel een keer doen. Tot en met de maand mei heb ik het erg druk met het werk, maar in juni moet dat kunnen. Mits de club niet te groot wordt ;-)

    Groeten,


    Johan

    Hendrik, succes met dit mooie kistje!
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Dank je Johan, en natuurlijk Arjan bedankt voor deze mooie Vintage!!

    De bedoeling is om de folie (nog) niet compleet te vervangen, maar wel helemaal met de folie-bout na te lopen. Gisteravond heb ik bij Arjan de nodige tips gekregen en een klein stukje folie opnieuw aangebracht op de vleugel. Op de romp moeten wat stukjes opnieuw worden aangebracht en onder het stabilo. De rest volstaat met het strak trekken van de folie. Binnenkort meer hierover.

    Qua RC: servo's en ontvanger heb ik nog liggen, die gaan er uiteraard in. De motor en regelaar heb ik niet, dus zet ik voorlopig over uit de Sunny. De sunny kan ik dan blijven vliegen, maar dan met elastiek starts.


    Groet Hendrik
     
  9. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben begonnen met de servo's. Eerst de ontvanger aangesloten en geprogrammeerd in de zender. De servo behuizing moet ik iets aanpassen: stuk uitgezaagd en alvast een nieuw ''servoblokje'' gemaakt. Straks gemakkelijk uitneembaar indien nodig:

    Uitgangssituatie:
    [​IMG]

    Aanpassing:
    [​IMG]

    Straks het sevoblok in de romp schroeven en aansluiten op de stuurkabels.
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Zo, die werken:

    [​IMG]

    Nu de motor ombouwen. Dit wordt iets meer werk omdat het gat veel te klein is voor de outrunner:

    [​IMG]
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Leuke kist Hendrik, ken deze nog van vroeger. Toch leuk als Arjan met een vrachtwagen vol "dachboden fund" komt aanzetten:D:D.
    Een brushless erin kan prima, de vraag is of je met een lipo het zwaartepunt goed zal krijgen. Mogelijk ben je wat dat betreft beter af met een Nimh pack. Bovendien is de kist oorspronkelijk bedoeld voor een wat hogere vleugelbelasting, (veel) lichter maken betekent niet dat 'ie beter zal vliegen. Ik zou zeggen, herstel hem in ere en lekker mee vliegen!!
    Succes, Maarten
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hendrik,
    Maarten heeft wel een punt; te licht is ook niet altijd fijn.
    Maaaaar: je hebt al lipo's dus die moeten er gewoon zo ver mogelijk naar voren in (Maarten, daar hebben we al op zitten broeden :) ). Zonodig heb je helemaal voorin ruimte zat om wat lood bij te plakken.

    En als hij dan in winderige condities te licht blijkt te zijn: onder de vleugel, precies op het zwaartepunt, zit een prima ruimte om eventueel ballast in te leggen.
     
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Meneer Doets moppert wel eens op de in zijn ogen minder relevante bijdragen van anderen, hier laat hij zien dat hij hij er zelf ook wat van kan......
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar hij heeft wel gelijk. Het viel mij ook direct op.
    Nou we het toch over bespanning hebben, zoals hij op de doos staat is ook mooi. Toch?
     
  15. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hij heeft absoluut gelijk. Op de doos is ook mooi ja. Maar dan is het voor mij weer een uitdaging om DAT te overtreffen, haha. Nee hoor, eerst lekker mee vliegen dit seizoen, en dan komend winter een mooi plaatje van maken.

    Wat betreft lipo/zwaartepunt: op de doos zie je dat het klepje onderaan de romp inderdaad bedoeld is om de accu in te steken. Mijn lipo (3S 2500) zal daar misschien ook doorheen gestoken kunnen worden, maar ivm de lengte van de lipo moet er dan wel een schotje doorbroken worden. Maar goed, eerst de motor erin, en dan gaan kijken waar de lipo moet komen.

    Gisteravond heb ik het gat waar de buitenloper in komt met de dremel uitgefraisd. Past er mooi in nu. Omdat ik op het uiteinde rondom maar 2 a 3 mm ''vlees'' over heb, ben ik even met Arjan in beraad gegaan. Mijn vraag was: kun je hier het ''motorschotje'' tegenaan lijmen, is dit voldoende sterk. Ik had mijn twijfels erover. Arjan niet: hij zei gelijk: pak 5mm multiplex en lijm die IN het gat zodat er meer lijm oppervlak is. Helder! Mijn zijn E-figuurzaag gelijk een rondje uitgezaagd die ik straks pas ga maken en erin lijmen. Daarna weer even foto's :)
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hendrik,
    boor dan eerst het centrale gat er in. Steek daar een lange bout of draadeind door en zet het met moertjes/ringetjes vast. Dan kun je het schot uitrichten. Het moet een graad of 2 naar rechts wijzen en een graad of 4 naar beneden.

    [​IMG]
     
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Da's een goede tip voor het richten van het motorschot Arjan! die ga ik ook gebruiken :D:D. Groeten, Maarten
     
  18. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey Hendrik ... vuile overloper ;) geen Largescale circuit meer?
    Grappig om je nu met zwevers bezig te zien, lijkt allemaal erg veel op dat spul wat bij mij op zolder stof ligt te vangen ... :D ... inmiddels al wel netjes afgetimmerd met schuifpanelen over de hele breedte. Ff denken, er ligt sowieso nog een Dalmation Lady (met kleine schade na een "wilde" sleepaktie), een nieuwe Charter in aanbouw, en in de garage liggen ook nog enkele rompen en vleugels van diverse motorkisten, en op zolder slingeren nog motoren en dergelijke rond ... ik heb alleen geen compleet vliegende heli meer staan, maar elke keer dat ik in een modelbouwwinkel sta, betrap ik mezelf erop dat dat nog steeds wel altijd enorm blijft trekken ...
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hey Richard (Engbertsen toch??),

    Leuk dat je dit hier tegenkomt. Tja, de 1:5 werd gewoon te duur voor mij (geen werk op het moment etc). Vliegen is wel een heel stuk goedkoper ja. Als je de rc hebt, is het bouwen/repareren heel goedkoop. Van de verkoop van de 1:5 spullen heb ik een goeie vliegzender gekocht, lader, wat lippo's etc. Ook ben ik de Bunte aan het bouwen, maar dat had je in het draadje bouwverslag-van-de-bunte-huhn al gezien wellicht..
    Uit het zelf bouwen of opknappen van 2e hands vliegtuigen haal je heel veel voldoening en het vliegen is super leuk! Op marktplaatst staan soms beschadigde vliegtuigen te koop (voor een appel en een ei).

    Als je eens wil kijken, gaan we zeker eens afspreken. Leuk dat jij ook nog het een en ander hebt staan.

    Op mijn site http://www.hejo-racing.com/ staan nogsteeds met trots de Auto's die ik gehad heb: een bijzonder mooie tijd, maar soms moet je prioriteiten stellen en keuzes maken.

    Groet Hendrik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina