Graupner Ultra duo plus 50

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Speedrick, 29 okt 2008.

  1. Speedrick

    Speedrick

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    4
    Hi,


    Momenteel ben ik aan't uitzien om een Ultra Duo Plus 50 lader aan te schaffen.
    Heeft er reeds iemand ervaring mee, positieve en negatieve?
    Graag dan wat feedback omtrend deze.


    Grtz,

    Eric
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik gebruik hem nu zo'n 2 maanden en hij bevalt mij prima. Ik heb er veel mee lopen spelen en experimenteren en liep tegen een probleempje aan. Maar met de nieuwste versie software is dat opgelost.

    De diverse merken LiPo's (2S1P 350mAh tot 4S1P 4400mAh), NiMH (1200mAh 2/3A tot 4800mAh Sub-C) en Pb-accu's (17Ah voor laden in het veld) mee geladen. Balanceerfunctie intensief gebruikt voor zowel LiPo als NiMH (i.c.m. tray). Motorinloopprogramma een keer getest. Al mijn accu's hebben een eigen code/nummer en staan allemaal als apart model geprogrammeerd in één van de 50 geheugenplaatsen zodat je per cel gegevens bij kan houden.

    Absolute aanrader. :thumbsup:


    (oh ja, je kunt er ook op zien hoe laat het is :rolling:)
     
  3. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben ook in het bezit van een graupner duo 50.
    Is een goede lader, heb er dan ook geen spijt van dat ik deze hebt aangeschaft.
    Zijn 2 aparte laders in een, en neemt niet veel ruimte in.
    Lader werkt op 220 en of 12 volt.
    Om alles uit de lader te kunnen halen, kan je echt wel menig uurtje zoet mee zijn.
    Is een echte aanrader deze graupner duo 50.
    Is zijn geld waard.
    Net wat sleurhutje zegd een echte aanrader.
     
  4. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    En bij welk bedrijf hebben jullie deze lader aangeschaft???
    Ik ben zelf ook druk zoekende en deze lader staat hoog op t lijstje....
    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Martin
     
  5. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Graupner Duo 50

    Ik heb mijn Graupner duo 50 gewoon bij mijn modelbouwzaak besteld.
    Maar kan zijn dat ze bij graupner niet meer voorradig zijn op dit moment.
    Je kan op de Graupner site kijken of hij voorradig is.
    Maar de laatste keer stond alles op rood dus niet voorradig.
    Maar probeer het eens bij diverse modelbouwwinkels of ze hem daar hebben.

    Eric
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Mijn lader heb ik bij RC Speedworld in Heemskerk gehaald. ;) Er zijn vast goedkopere te krijgen maar service en klantvriendelijkheid zijn mij ook wat waard (en het zit bijna om de hoek 8)).
     
  7. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo Martin,

    Heb net even op de Graupner site gekeken.
    En hij is weer leverbaar.
    Kan deze lader dus bij elke goede modelwinkel bestellen.
    Ik heb hem gekocht bij de RC shop in Leiden.
    Die zou je ook kunnen bellen om te bestellen.
    Snelle levering binnen een week.
    Kijk maar eens op mijn web-log voor het adres.


    Eric
     
  8. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Erik en Erik :p

    Bedankt voor jullie info.

    Ik heb inmiddels enkele webshops aangeschreven.
    Even afwachten wie er reageert, en dan bestel ik hem.

    Nogmaals bedankt!

    Groetjes
    Martin
     
  9. thermiekbel

    thermiekbel

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    93
    Voorkeur voor deze lader vanwege de twee afzonderlijke display's, met ingebouwde ballancers en na 12 jaar Schulze Chamaeleons weer eens wat totaal anders.

    Het Graupner Ultra Duo Plus 50 drama:

    1e lader; uit de verpakking, stekker in stopcontact; niets
    lader aangesloten op een 12V startaccu; ook niets.

    uiteraard garantie, vooral niet openmaken, dus terug naar de (Duitse) modelbouwzaak; kein Problem, einfach umtauschen.

    2e lader; thuis uit de doos en ja hoor hij doet het zowaar, behalve dan dat de grote rode dial knop loszit en daardoor dus niet kan funktioneren.

    stom stom, niet ter plekke gecontroleerd, dus weer terug naar de zaak, omgeruild voor de;

    3e (de laatst nog aanwezige) Duo Plus, in de zaak op de toonbank uit de doos, aangesloten, dial knop gecontroleerd, een NC testaccu aangesloten, yes werkt, naar later thuis blijkt geeft de rechter ballancer foutmeldingen na te zijn aangesloten aan een Kokam Lipo accu.

    wederom terug naar de zaak, vervelend maar geen probleem, even de nieuwste software instaleren (das hatte ich schon mal!!!!) door de modelbouwhandelaar, vervolgens uitvoerig getest en ja hoor alles helemaal top. Vreemd, een softwareprobleempje????

    Thuis, in ca. twee weken tijd, verschillende typen accu's ont/geladen en ingeprogrammeerd (de koelmotor maakt vrij veel geluid, maar allez...), NiCad, NiMh, Lipo's, alles werkt............totdat opeens tijdens het laden van een 2300 NiMh accu het linker LCD display volledig uitvalt, de Duo begint te stinken, snel accu eraf en is daarna niet meer aan de praat te krijgen.

    Met stoom uit de oren terug naar mijn modelbouwhandelaar, noch nicht erlebt, omgeruild voor een echte degelijke Schulze NextGeneration next 6.30-5 plus Made in Germany.

    [​IMG]
    Deze werkt sinds drie weken zoals bij Schulze algemeen gebruikelijk Einwandfrei en vervolgens heb ik al mijn nog resterende Graupner produkten vakkundig en volledig "entsorgt". Op zijn Duits: ab in die Tonne.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wie produceert de laders van/voor Graupner?
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tsja, sommige hebben nu eenmaal altijd pech met een bepaald iets. ;)

    Het softwareprobleem met de LiPo's was bekend (zie mijn andere post) en Graupner raadt op z'n site ook aan de software te upgraden naar de laatste versie. De drie laders die RC Speedworld heeft verkocht werken allemaal probleemloos. Mijn lader wordt bijna dagelijks gebruikt in combinatie met NiMH's, LiPo's en PB's. Alleen bij die laatste weer een foutje ontdekt in de software en dat ligt nu ter onderzoek bij Graupner. Versie 1.4 zal binnenkort wel volgen. :rolling:
     
  12. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Het is een mooie, goede lader, met veel functies. Nadeel is dat als je een 10s paket wilt laden, je beiden poorten tegelijk moet gebruiken (1 poort=max 7s). Voor mij is dit erg onhandig, aangezien ik 2x 10s packs tegelijk wil laden (kan ik meer vliegen), zou ik dus 2 van die veeeeeel te dure bakbeesten moeten kopen..... Dan is de ICHARGER 10s 300W van hobbycity een betere keus; bijna net zoveel functies, gewoon 1 poort max 300W 10s, even goed, en bovenal kun je van 1x ultra duo 50 bijna 2x ICHARGERS kopen...:cool: Enige nadeel: max 40 watt ontladen.

    Nog even opletten als je de Ultra duo plus 50 wilt kopen; de opgegeven 180W max per uitgang geldt alleen als je de 12V ingang gebruikt! Aansluiten op 230V en de ingebouwde voeding gebruiken zorgt dat je max 120W per uitgang krijgt!

    Linkje van de ICHARGER 10s 300W: Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 1010B+ 300W 10s Balance/Charger $190.00 190,- dollar= 150,80 euro.... nogwel met de ongunstige koers van de laatste tijd:)

    Groeten,

    Julius
     
  13. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Heb nu de nieuwste Ultramat 16 maar ga ook deze duo 50 aanschaffen. Zo makkelijk om beide apart te kunnen instellen en andere laadprocedures te kunnen realiseren.
     
  14. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Vorige wéék vrijdag was ie binnen gekomen mijn lader. Vandaag stekker in stopcontact, wa tititi geluid, plots displays uit en gedaan. Heeft dus nog géén 10 seconden méégegaan,zelfs nog géén tijd gevonden om de laadkabels erin te monteren. Zo snel om zéép voor zo'n dure aankoop lader,waarschijnlijk op maandag gemaakt gewéést !!! Ondertussen mijn winkelier gemaild en opgebeld, ging het direct aan Graupner reeds melden. Had béter mij gehouden met mijn ultramat 16 en één extra bijgekocht. Was goedkoper en betrouwbaarder gewéést alvast. Hopelijk nu snel nieuws. Man man man, moe wéér lukken dat ik dit méémaak. Mag wéér niet zijn.
     
  15. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Hallo MRCTMD,

    Heb de lader al een tijdje in mijn bezit en heb nog geen problemen ondervonden met de lader.
    Heb er alle updates nu op gezet tot versie 2.0
    Dat vergt wel even goed lezen voordat alles er op staat.
    Maar het is me uiteindelijk met behulp van iemand die ook een graupner duo 50 heeft gelukt.
    Blijf het zeker een goede lader vinden.
    Heb er al diverse accu's mee op geladen van nicd tot loodaccu's.
    Zal dan zeker wel een maandag lader hebben.
    Kan het ook niet zijn dat de zekering eruit is geklapt?
    Je krijgt in iedergeval weer een nieuwe lader van graupner.
    En als je er eenmaal mee werkt zul je zien dat je er toch tevreden over bent.
    Heb deze keer denk even pech met de lader.

    Eric
     
  16. thermiekbel

    thermiekbel

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    93
    Jij niet alleen hoor ;) , zie post 9
     
  17. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Gisteren binnengedragen bij mijn modelbouwwinkel,had hem ook gebeld en de reiziger van Graupner(Guido Van der Kooj) was daar juist. Er zal mij een nieuwe bezorgd worden. Voorlopig kreeg ik een nieuwe ultramat 16 van MC Ronse - Modelbouw Dekeyser - Home als bruikléén. Das nogééns service hé. De 220 voeding bléék begeven te zijn, lader werkte wel nog op een voeding.
    Vandaag zal alles naar Graupner in Duitsland verzonden worden. Bléék bij hun ultramat 14 ook een ganse serie dit zelfde probléém te kennen. Deze voedingen worden ook massaal ingekocht en dan in hun laders gestoken. Maar ze beloofden mij een snelle service te geven. En mijn winkel en ook de reiziger (zéér goed te kennen) zal dit gauw opgelost worden, hoop ik toch. Nog twéé collega's hebben zo'n lader en niks van problémen. Dus op hoop dat we straks dit ook kunnen zeggen hé. Alvast bedankt.
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dat de lader onbetrouwbaar zou zijn is natuurlijk niet eerlijk. Ik ken ook een aantal mensen met veel problemen met andere merken laders en ontladers. Grootste probleem is dat dergelijke aparatuur gebouwd wordt en ongetest het doosje in gaat. Dit om de kosten laag te houden. Helaas kan door een productiefout, al dan niet in producten van derden die hiervoor gebruikt worden, een probleem optreden. Meestal is zo'n probleem seriematig en is het verstandig om eens (via PB) te kijken of de serienummers dicht bij elkaar liggen.

    Tot op heden werkt mijn Duo Plus 50 vlekkeloos (of wat softwarefouten na dan, maar die waren snel opgelost). ;)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Ik zou, als je deze lader overweegt, ook kijken naar de Hyperion 610 Duo. Sterker nog, ik zou neit kijken, maar die kopen.

    Ziet er niet zo vaag uit, is kleiner en heeft verder zelfde specs. Zit alleen geen 240v voeding ingebouwd, maar bij de Graupner Duo is dat toch vrij nutteloos (als je hoge vermogens wilt laden) omdat je toch een externe voeding nodig hebt als je het ding 'echt' wilt gebruiken.

    Vergelijk deze bonk lelijkheid:
    [​IMG]

    Met dit charmante product:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2009
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als ik thuis zit aangesloten op 220V, heb ik niet zo'n haast met laden als in het veld. :? ;) En het voordeel van én 12V én 220V is dat je niet telkens met meerdere kastjes moet rondleuren (hoewel dat in het veld minder van toepassing is :?). Verder vind ik de menustructuur van de Graupner wat prettiger en ben zeer content met de service van Graupner. :yes: Daarom verbaast het me soms dat winkeliers zoveel problemen hebben om dingen op te lossen. 8O
     

Deel Deze Pagina