Griffon 600 hovercraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door areon, 8 apr 2010.

  1. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Op dit draadje ga ik de bouw van mijn Griffon 600 hovercraft bijhouden.

    [​IMG][​IMG]
    foto's: Remote Controlled Model Hovercrafts | Kits Parts Ready Built

    Wie ben ik?
    ( zie: mijn profiel).
    Ik ben sinds midden vorig jaar weer actief bezig met de R/C hobby, aangestoken door een E-Sky Lama heli die ik nogal in een impuls gekocht heb. Inmiddels heeft de vloot zich uitgebreid naar meerdere heli's van divers pluimage en een Multiplex Merlin vliegtuig ( [83596] nieuw-multiplex-merlin-2 ), die eerdaags de maiden gaat krijgen.
    Op youtube struikelde ik een paar weken terug over een R/C hovercraft en was gelijk verkocht.

    Hovercrafts
    Hovercrafts hebben een relatief jonge geschiedenis en genieten zowel in de 1/1 als de modelbouw wereld toch een zekere mate van obscuriteit. In de 1/1 wereld is de voorspelde doorbraak er nooit van gekomen en in de modelbouw wereld is er als kit weinig tot niets te koop.
    Ook de plaats op dit forum draagt daar een steentje aan bij: Moet het nu bij de vliegtuigen of bij de boten? Doordat een hovercraft is uitgevonden vanuit de wens om boten door water met minder weerstand te laten varen denk ik dat dit draadje hier op zijn plek is.
    De hovercraft die ik wil bouwen is ook met name bedoeld om over water te kunnen hoveren, dus ik denk dat het hier tussen de boten wel in goed gezelschap verkeerd.

    Na enig googelen kwam ik op het "zelfbouw hovercraft" draadje terecht op "ons eigen" MBF ( doe-het-zelf-hovercraft, tussen de vliegtuigen dus :) ).
    Ik heb volgens de beschrijving aldaar een depron hovercraft in elkaar gesleuteld ( [19820] doe-het-zelf-hovercraft-13). Leuk om te doen en erg leerzaam, maar zeker niet voldoende.

    Kennis opdoen
    Ik ben op zoek gegaan naar meer kennis/voorbeelden/bouwplannen en heb mij in eerste instantie een DVD en bouwplannen van een SR.N6 aangeschaft:
    https://shop.traplet.com/product.aspx?c=318

    De DVD is gepresenteerd door Tony Middelton en Fran Oakey. Beiden zijn al jaren zeer actief in het ontwerpen en bouwen van R/C hovercrafts en genieten wereldwijd het nodige aanzien onder hovercraft bouwers. De bouwplannen van de SR.N6 vielen mij knap tegen, het was niet veel meer dan een blauwdruk van de boven- en zijkant, maar zonder bijvoorbeeld de voorkant. Daar ging ik niet zo maar uit komen, dus ben ik op zoek gegaan naar een tussenoplossing.
    Een van de mogelijkheden die je dan hebt is de Griffon 2000 TDX, een ontwerp van Mark Porter ( Mark's Model Hovercraft - Griffon 2000TDX ). Deze hovercraft wordt veel gebouwd en wil ik ook nog wel eens bouwen, maar ik vond een ander ontwerp die me wel aan trok als tussenstap naar de SR.N6.
    Palaform in de UK ( Remote Controlled Model Hovercrafts | Kits Parts Ready Built) verkoopt de Griffon 600 als kit, gemaakt van depron. Ik heb een paar keer overwogen gewoon de kit te bestellen, maar ik heb zelf een berg depron liggen, dus ik wilde liever iets van scratch bouwen. Op het rcgroups forum vond ik een thread van iemand die de Griffon 600 van scratch gebouwd heeft ( Griffon 600 - RC Groups ) van het materiaal "correx". Daar las ik dat de tekeningen bij de ontwerper te koop zijn. Na weer enig Googelen vond ik inderdaad een site waar vermeld stond dat de tekeningen te koop zijn voor 12 Engelse ponden bij de ontwerper (AP1-88 Hovercraft pictures). De site bleek van ene Tony Middleton en het daadwerkelijke ontwerp van ene Fran Oakey ( de heren van de DVD die ik bij Traplet kocht dus). Na wat email uitwisseling tussen mij en Fran zijn we inclusief verzendkosten uitgekomen op 15 euro voor de tekeningen.

    Afgelopen dinsdag vielen de tekeningen op de mat. Het is echt een heel boekwerk met een vrij complete bouwbeschrijving waar menig professionele kitbouwer nog wel een puntje aan kan zuigen, petje af!

    Keuze materiaal

    Depron
    Na het doorlezen van de eerste pagina's viel het mij al gelijk op dat de kit van Palaform enigzins afwijkt van de tekeningen van Fran. Alles is bijvoorbeeld ontworpen voor houtbouw (balsa en mulitplex) en de motor die Fran in de beschrijving aanbeveelt is ook wel wat steviger dan je leest in de reviews over de Palaform kit. Desgevraad vind Fran zijn houten uitvoering wat meer geschikt voor het stevige werk. Hij stuurde ook een fotootje mee van een depron griffon 600 waar hij een lichte crash mee heeft gehad ter ondersteuning van zijn verhaal. Dat zag er niet goed uit :)
    Corex/kanaalplaat
    Er worden Griffons gebouwd van Corex, wat bij ons ook verkocht wordt als kanaalplaat ( Praxis, heb er vanmiddag mee in mijn handen gestaan) en ook wel Biplex. Ik vind het maar raar spul :) In de lengte is het hard, in de breedte is het te buigen maar knikt het blijkbaar ook gauw. De drie platen die de lokale Praxis had staan waren allen al geknikt en dus niet sterk meer. Exit.
    Hout
    Sja, de plannen zijn volledig ontwerpen voor/beschreven in houtbouw, dus de berg depron blijft lekker even de berg depron en ik ga mij richten op de houten versie. Stevig, makkelijk te verkrijgen en goed te verwerken. Kan ik eindelijk eens die Proxxon zaagtafel gebruiken die hier al jaren staat te verstoffen :).

    Motor en ESC
    Voorlopig heb ik deze:
    RC Hobbies 2200KV Brushless Motor (2212-6) + ESC 30A - eBay, Airplanes Helicopters, RC Engines, Parts Accs, Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 28-apr-10 08:38:22 CEST)
    Ik kan altijd nog meer power inbouwen als dit te weinig mocht zijn. Fran beveelt eigenlijk een AXIS 2814/10 aan. Die trekt even 70 amps op een goede dag en kost ook 94 dollar, zonder ESC. Ik vind het even goed zo :).

    Ik heb nog geen prop, dat wordt volgens beschrijving een 7x4 waar dan een stukje vanaf geknipt moet worden.
    Ontvanger is een AR6100, die hoort nu eenmaal bij mijn Spektrum DX6i.

    Skirt
    Ik heb voor nu besloten om een skirt kant en klaar te bestellen bij Palaform. Volgens Fran had ik kunnen volstaan met het kopen van de stof ( "even I can sew them" :)) maar toen had ik het al besteld. Ik kan het altijd namaken, de tekeningen heb ik uiteraard.

    Zoals gezegd zijn de tekeningen binnen, de motor en ESC inmiddels ook ( ontvanger had ik al liggen), de skirt is onderweg en nu ik de keuze voor houtbouw gemaakt heb kan ik beginnen met het volgende boodschappen lijstje. Ik neem aan dat zulks te koop zal zijn bij de lokale modelbouw zaak, dus ik zal er volgende week eens heen gaan.

    Dan kan de daadwerkelijke bouw beginnen!

    Ik hoop dat ik en paar mensen enthousiast kan krijgen door in dit draadje mijn bevindingen/ervaringen te posten, er zijn niet veel actieve
    ho-ve-teers.
    En als er dan ook nog iemand mee kijkt waar ik af en toe een vraag aan zou kunnen stellen...:).

    Veel leesplezier,
    Hoi,
    Arthur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. PaulBorsboom

    PaulBorsboom

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Rijswijk NB
    Griffon 600

    Arthur,
    Succes met je griffon, Ik hoop dat ik veel foto's mag zien op je lijntje, Foto's zeggen meer dan 1000 worden. Ik hoopte dat ik nog een filmppje zou gaan zien van je vorige projectje.
     
  3. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Paul,
    Ik heb het vanmiddag gemaakt, maar moet het nog editen. Komt er echt aan! :).

    Arthur.
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Succes met de bouw. Ik heb meteen een abo-tje genomen op dit draadje.

    Groet,
    Theo
     
  5. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Inkopen gedaan

    Vanmorgen ben ik naar de houtloods in Den Haag geweest om inkopen te doen.
    Dat was nog een hele puzzel, wat is nu "medium weight balsa" en bijvoorbeeld "Liteply".
    Uiteindelijk ben ik met een stapel hout naar buiten gelopen die het ongeveer moet zijn, ik hoop dat ik met de aanpassingen weg kom.
    Ik mis nog een stukje "trailing edge balsa". Na enig zoeken blijkt dit de (voorgevormde) achterkant van een vliegtuigvleugel te zijn. Niet zo vreemd dat een zaak die voornamelijk boten bouwers als klant heeft dat niet heeft. Ze waren trouwens wel behulpzaam daar, het werd zelfs op internet opgezocht voor me. Dat zie je toch wel eens anders :).

    Dit weekend zal er niet veel van bouwen komen, het zit vol met andere bezigheden. Ik hoop in de loop komende week te starten.

    Hoi,
    Arthur.
     
  6. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Areon,

    Hier heb je mijn Griffon, deze is gemaakt van 5mm triplex van de gamma. Hij is daardoor wel wat zwaarder, maar eigenlijk gaat dit prima. Er liggen twee NiCD packs in, en hij loopt op 2 oude speed 600's, en toch heb ik nog zeker 3 kg aan liftkracht over.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wees in ieder geval niet bang je hovercraft wat zwaarder te maken, ik bouwde ze eerst allemaal van balsahout en kwam er eigenlijk achter dat deze voertuigen zoveel kunnen tillen dat ze makkelijk van robuster materiaal gemaakt kunnen worden --> hij heeft dus meerdere kilo's aan liftkracht, hij gaat op het water binnen 2 meter over "humpspeed" en op het ijs slaat hij zelfs achterover, lijkt mij dat hij niet te zwaar is dus;)
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg leuk en boeiend project. Dit vraagt om een youtube-filmpje! Vraag: regel je de opwaartse thrust en hoe stel je die op de juiste hoeveelheid in?
     
  8. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, Belgiƫ
    Dit ga ik volgen... ;)
     
  9. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze

    Hier ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien mijn liftmoter nu altijd op 100% staat te draaien...
     
  10. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    @eric:

    De Griffon 2000 zoals van helipilot heeft een aparte liftmotor. Gebruikelijk is om deze op "links" te hebben. Voorwaarts staat dan op "rechts" ( samen met het "sturen" ). Daar heb je dan 2 esc's voor nodig.

    De Griffon 600 die ik aan het bouwen ben heeft 1 motor die voor zowel lift als voorwaarts gebruikt wordt, doorgaans in de verhouding 30/70.

    Groeten,
    Arthur.
     
  11. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    @ helipilot: Bedankt voor de tip. Uiteraard heb ik net sinds gisteren een berg balsa liggen :). Wat voor motoren heb jij in de 2000 liggen?

    Groeten,
    Arthur.
     
  12. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Kleine update

    Zo, even een kleine update.
    Ik heb deze week al het hout binnen gekregen. Dat viel niet direct mee. De plannen gaan uit van "voeten" hout, waar we in ons landje natuurlijk centimeters hebben. Dan kom je dus voor een 4ft x 1ft plank uit op 100cm x 50cm. Ik had al kleine plaatjes meegenomen van 50cmx 25cm ( zonder de tekening goed te kennen ) in de hoop dat ik hier mee weg kwam. Niet dus, ik kon opnieuw hout gaan halen. Uiteindelijk kostte het dus meer dan de bedoeling was ( terug brengen van balsa is er niet bij), maar ja, even diep adem halen en door gaan maar :).

    Aldus, stapeltje hout:
    [​IMG]

    De rokken zijn ook binnen. Die heb ik kant en klaar bij Palaform besteld. De bovenste is voor een toekomstige Griffon 2000TDX, de onderste voor de 600 die ik nu aan het bouwen ben. Aardig verschil in grootte!

    [​IMG]

    De apparatuur:

    [​IMG]

    De motormount komt trouwens ook van Palaform. ESC, motor met prop adapter en Servo van rctimer.com. Lipo, DX61 en AR6100 waren reeds in mijn bezit.

    Ik heb gisteren de bodemplaat uitgetekend, maar moet de ronde hoeken nog tekenen. Morgen even een passer halen :).

    Dan kan ik deze week eindelijk aan het zaagwerk gaan beginnen.

    Voor de gein hebben mijn zoon en ik vandaag wel even de depron hovercraft uitgelaten. Eindelijk hebben we er een goed filmpje van gemaakt.
    [URL=" - Depron R/C Hovercraft test, piloted by Mika.[/URL]


    Groeten,
    Arthur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Sorry voor de late reactie, ik was een beetje in de weer met de ekranoplan..

    Ik had in de Griffon 2 Speed 600 borstel motoren liggen, eentje van 7,2 en een andere van 8,4 Volt, allebij de motoren werden aangedreven door een 7cel NiMH accu. Het totaalgewicht van het model was iets van 2 kilo als ruwe gok, daarmee was hij eigenlijk te licht. Dit merkte je doordat bij volgeladene accu's de rok neigde te resoneren omdat er teveel lucht onderdoor wilde, als je de hovercraft dan wat belastte hield het op(bijvoorbeeld met je voet erop gaan staan).

    Nouja het waren bij mij altijd ware stroomvreters, maar te zwaar heb ik ze nooit gekregen, maakte niet uit waar ik ze van bouwde.

    Hier, ik heb ze ook van balsa gemaakt:p
    [​IMG]

    Maar triplex doet het dus ook prima, hier eentje met een simpele PVC rok
    [​IMG]

    Succes met de bouw!

    Marijn
     
  14. PaulBorsboom

    PaulBorsboom

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Rijswijk NB
    Arthur,

    Ziet er goed uit. Veel plezier met zagen etc. Leuk filmje ook.
     
  15. hovercraft

    hovercraft

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    71
    hoi areon wat voor kussen heb je gebruikt onder die hovercraft en waar heb je die gehaald en wat voor accu heb je gebruikt

    gr huub
     
  16. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    het staat er toch echt :)
     
  17. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Dat jullie dit stoffige draadje nog weten te vinden :) het project staat al zo lang stil. Alle sligt er nog en ik was zelfs al eens verder gegaan, maar de vliegtuigjes kosten teveel tijd op het ogenblik. Ooit maak ik hem af :)
    @Huub: Stuur een mailtje naar Palaform: Remote Controlled Model Hovercrafts | Kits Parts Ready Built . Die heeft de rokken idd liggen.
     
  18. hovercraft

    hovercraft

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    71
    hoe maak je de klepjes voor het stuuren
     

Deel Deze Pagina