Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. fireforx309

    fireforx309 Guest

    kijk , zo kan het ook, je hoeft niet altijd je brevet te halen met een 4 asser schuimpje!
    proficiat!
     
  2. GJ.Hoogeveen

    GJ.Hoogeveen

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Leuk toestel

    Hoe maken jullie die tip verdraaiing erin ? Zit die in de vorm van de ribben , of zet je de vleugel vast op de werkplank tijdens het drogen van de houtlijm, met wigjes om de verdraaing te fixeren.

    Of stijk je de Oracover dusdanig dat de vleugel door de spanning tordeert ? Kan misschien wel met een vleugel zonder D-box.

    Arjan: waar vlieg je ? Een club ?

    Alvast bedankt....
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, met de bespanning breng je de tipverdraaiing aan.

    Ook. Bij de VZG in Ede, maar ik ben ook een fervent wildvlieger op diverse locaties bij mij in de buurt.
     
  5. fireforx309

    fireforx309 Guest


    kan ook MET Dbox, tipverdraaiing is nooit erg veel.

    je kan verstelt staan hoe makkelijk zoiets gaat met de bespanning.
     
  6. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Mijn Medicine Man

    Ik had de plannen voor de Medicine Man al wat langer op mijn computer staan. Enkele weken geleden heb ik een CNC portaalfrees gekocht en de bouw van de MM leek mij een leuk eerste project.

    Wat heb ik met de CNC frees gemaakt:
    - de ribben - afwijkend van de orginele bouwplannen heb ik voor de vleugelvoorrand een rond balsahout gebruikt. Omdat ik het met CNC fress maak geen probleem om nette rondingen te maken
    - de staart - de losse onderdelen heb ik van pasdelen voorzien zodat de samenbouw eenvoudiger is
    - het hoogte en richtingsroer - het richtingsroer heb ik uit één deel gefreesd en van gaten voorzien ter gewichtsbesparing (en omdat het met de CNC frees zo makkelijk kan ;))
    - de rompdelen
    - een dun onderprofieltje voor de klep - gemaakt van 1mm triplex zodat de bolling mooi blijft
    - de neus - vier versies. De eerste helemaal met de hand, toen van CNC gefreesde 6mm delen die met de hand in vorm geschuurd zijn, daarna 2 versies in 3D die in 2-en gedeeld zijn. 1x in de langsrichting, 1x in de dwarsrichting. De 3D versie die gedeeld is in de langsrichting vond ik het beste geslaagd omdat daar ook nog een pasdeel aan zit dat in de romp valt

    Wat ik ook nog moest leren was het bespannen met folie en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind om te doen. Ik gebruik Hobbyking folie.

    En hier zijn de fotos:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van links naar rechts: 100% handwerk, van 6 CNC delen gemaakt en geschuurd, van 2 dwarsgedeelde delen gemaakt (onbewerkt).


    [​IMG]
    De langsgedeelde 3D CNC gefreesde neus


    De vleugel van mijn MM weegt 124 gram en is met epoxy en glasvezeldoek in het middendeel versterkt.
    Nu wacht ik nog op wat onderdelen uit HK (servos, roerstangen, ontvangeraccu e.d.) zodat ik de MM af kan maken.

    Als je mijn CNC frees wilt zien: [185573] cnc-6040-a
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leuk! Erg mooi gedaan. Ik zat laatst ook te denken dat ik er misschien nog eens eentje moet bouwen. Maar dan helemaal met de hand.
     
  8. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Arjan,

    Nog bedankt voor jouw bouwverslag. Het word document ligt bij mij sinds de start van de bouw uitgeprint op de werkbank. Het was een goede hulp bij het bepalen van de volgorde.

    Groeten,
    Thor

    Off-topic - PS. Gisteren zijn we in Deventer geweest. Mijn zoon wilde graag het speelgoedmuseum en de Lego Star Wars tentoonstelling zien. Ik was voor het eerst in Deventer en het is een leuke stad. Lekker ijs trouwens bij Talamini.
     
  9. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Voor het eerst een vleugel bespannen

    Deze avond moed verzamelt en voor het eerst in mijn leven een vleugel met folie bespannen. Ik moet zeggen dat het mij niet tegenviel en het zelfs leuk was. Een wijze les ... een blokkenpatroon is niet het gemakkelijkst om mee te beginnen, een effen kleur is eenvoudiger omdat je dan niet op het mooi aansluiten van het patroon hoeft te letten.

    [​IMG]

    ... en nu een pilsje! :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    oef, inderdaad! dat verdient een vlaams biertje!

    wel heavy, dat blokpatroon! zelf zou ik het niet aandurven!
    zelfs niet met kleine kistjes zoals deze...

    proficiat met het resultaat! ;)
     
  11. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Kudos to all

    Just joined this forum as I too am contemplating the Medicine Man. It's both inspiring and instructive to see fellow builders. Thanks for sharing.
    Vik
     
  12. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    500
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Wow, ziet er super goed uit.:worship:
    Ook ben ik ontzettend jaloers op je cnc frees.
    Groetjes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    First step and already a problem

    Hello all,
    Sorry, I am from the Himalayas and though I have been to the Netherlands several times, I don't speak Dutch.

    Anyway I have started on the Medicine Man 60". Right away I have a problem, question. The wood grain for F-1 and F-2 runs horizontal. Shouldn't it be vertical for shear strength? I don't think there'll be any compressibility issues in the nose versus wing spar, but still...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aeronautics Professor Mark Drela discusses structural design and integrity of wood in the April, May, and June issues of Radio Controlled Soaring Digest in 2005. They can be downloaded from the site:
    RC Soaring Digest magazine

    Best
    Vik
     
  14. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hello Vik,

    I don't think this is so relevant. The aircraft is small and realy light and the covering will also add some extra strength. The part is not under a lot of stress (maybe after a dodged landing ;)) and is 5mm thick.

    TT

    En omdat het een Nederlands forum is:
    Ik denk niet dit zo relevant is. Het vliegtuig is klein en licht en de folie geeft nog wat extra sterke. Het onderdeel is heeft niet erg veel kracht te verwerken (misschien na een verklungelde landing) en is 5mm dik.
     
  15. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Aero-Towing

    Hi Thor,
    Sorry I meant to say though I have been to the Netherlands a few times, I don't speak D-u-t-c-h, or F-l-e-m-i-s-h. I am okay with English. The auto-google translator is playing tricks again.
    Thanks for the heads up. I will be installing an aero-tow cable hook release in the nose, cheap one from HK:
    HobbyKing Glider Nose Tow-Line Release (11.7x42mm)
    Best
    Vik
     
  16. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Bare Weights

    Also, Thor,
    what are your MM's airframe empty weights, without cover, radio, battery, etc.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vik,
    Welcome to the forum and good to see you are building the MM!
    Your photo's are vissible when I enter the URL, just not in -tags.
    You could try photobucket.com
     
  18. wingsoverk2

    wingsoverk2

    Lid geworden:
    12 jun 2013
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Himalayas
    Many thanks Arjan,

    I do remember someone showing me the actual Make magazine edition with the MM in it. I didn't pay much heed until I was forwarded the link to your awesome video. I've read this forum as well as your construction log and advise, unfortunately Google Translator always messes up the most important bits.

    I'm in the middle of Mark Drela's composite Bubble Dancer and Allegro-eLite, but thought I'd return to old times with the balsa stock I have. So my MM will definitely not be to specifications, which call for 3/16”, or 4.7625mm. You advised rightly so to use 5mm balsa wood stock. I’m using 4mm timber for the longerons, verticals, diagonals. For ibs and other items my choice is limited to 1.5 and 3.0 mm flat stock. Though I don't wan't to, given the vintage nature of the design, I will have to end up glassing the fuselage and wings.
    [​IMG][/URL][/IMG]
    It's the middle of monsoons here in the Eastern Himalayas and it's been raining continuously so I made good progress today.
    [​IMG][/URL][/IMG]
    Thanks again
    Best
    Vik
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hi Vik,
    Do you follow the building instructions from the word-document I wrote?
    If so, please send me a message when you run into parts you do not understand or that Google Translate messes up. I will be more then glad to translate that part into English, no problem.
     
  20. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg

    Hello Vik,

    The wing was uncovered 124 grams. I will put the rest on the scales this evening and will let you know.

    TT
     

Deel Deze Pagina