Dit kistje is een grotere versie van de bekende GWS park flyer.
Ik kwam deze bouwdoos een paar maanden geleden tegen op marktplaats, waar hij te koop werd aangeboden door iemand die gedacht had dat het een goede en simpele manier was om te beginnen met modelvliegen.
[/IMG]
En dat terwijl duidelijk op de doos staat "intermediate pilots kit"
Ik kon hem overnemen voor 45 euro, ongeveer de helft van de winkelprijs, en daar kon ik hem niet voor laten liggen, vooral omdat ik gek ben op TigerMoths (ik heb al 2 kleintjes van depron)
Even wat gegevens:
Spanwijdte 960 mm
Lengte 781 mm
Gewicht 500 gram
Motor type 400 met reductie en 10x6 prop (104 gram ex propeller)
Accu 8 cel Nimh 500 tot 750 MaH (circa 100 gram?)
Het stond voor mij al direct vast dat ik hem zou gaan ombouwen naar Brushless.
En wel met de volgende motor:
1100KV HiModel Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2208/17 | HiModel
En natuurlijk een 3S lipo accu. (1300 Mah is ongeveeer 100 gram)
Het doel hiervan is duidelijk, een lager gewicht en hoger motorvermogen zodat ik leuk en lang kan vliegen.
Eerst de motor vergeleken:
[/IMG]
Zoals je ziet is de brushless veel kleiner en natuurlijk lichter (36 tegen bijna 100 gram)
Een standaard 400 is 50 watt, deze brusless bijna 100!.
De accu ruimte is op deze foto ook al veel vierkanter gesneden voor de lipo, en de voorkant van de accuruimte is verwijderd.
Uit berekeningen bleek dat om de 65 gram lichtere motor in de neus te compenseren een 100 gram zware accu ongeveer 50 mm verder naar voren geplaats moest worden.
Dit betekend dat de accu dus ver naar voren gaat, door het motorschot heen en er dus een nieuwe accu ruimte gemaakt moet worden.
Geen probleem, want er moet toch al een nieuwe motorsteun voor de brushless gamaakt worden.
Eerst de romp maar eens geplakt (lijm was bijgeleverd, lijkt op UHU por).
Het piepschuim is polystyreen van verpakkingsmateriaal kwaliteit.
De hele kist is al geel geverfd, dus samenhouden met plakband is slecht voor de verf.
Dus maar gedaan met huishoudfolie, werkt ook goed!
Ik heb niet zoals gebruikelijk de lijm eerst 10 minuten laten drogen zodat het gelijk vast zit na aandrukken, maar de lijm iets nat gehouden, drogen duurd nu veel langer, maar er is tijd om een beetje te schuiven.
[/IMG]
Dit was meer als een week geleden, dus de lijm is nu echt wel droog
Ik loop wat achter met mijn verslag maar ga nu wat foto's uploaden om het verder af te maken.
Groeten Willem
Ik kwam deze bouwdoos een paar maanden geleden tegen op marktplaats, waar hij te koop werd aangeboden door iemand die gedacht had dat het een goede en simpele manier was om te beginnen met modelvliegen.

En dat terwijl duidelijk op de doos staat "intermediate pilots kit"
Ik kon hem overnemen voor 45 euro, ongeveer de helft van de winkelprijs, en daar kon ik hem niet voor laten liggen, vooral omdat ik gek ben op TigerMoths (ik heb al 2 kleintjes van depron)
Even wat gegevens:
Spanwijdte 960 mm
Lengte 781 mm
Gewicht 500 gram
Motor type 400 met reductie en 10x6 prop (104 gram ex propeller)
Accu 8 cel Nimh 500 tot 750 MaH (circa 100 gram?)
Het stond voor mij al direct vast dat ik hem zou gaan ombouwen naar Brushless.
En wel met de volgende motor:
1100KV HiModel Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2208/17 | HiModel
En natuurlijk een 3S lipo accu. (1300 Mah is ongeveeer 100 gram)
Het doel hiervan is duidelijk, een lager gewicht en hoger motorvermogen zodat ik leuk en lang kan vliegen.
Eerst de motor vergeleken:

Zoals je ziet is de brushless veel kleiner en natuurlijk lichter (36 tegen bijna 100 gram)
Een standaard 400 is 50 watt, deze brusless bijna 100!.
De accu ruimte is op deze foto ook al veel vierkanter gesneden voor de lipo, en de voorkant van de accuruimte is verwijderd.
Uit berekeningen bleek dat om de 65 gram lichtere motor in de neus te compenseren een 100 gram zware accu ongeveer 50 mm verder naar voren geplaats moest worden.
Dit betekend dat de accu dus ver naar voren gaat, door het motorschot heen en er dus een nieuwe accu ruimte gemaakt moet worden.
Geen probleem, want er moet toch al een nieuwe motorsteun voor de brushless gamaakt worden.
Eerst de romp maar eens geplakt (lijm was bijgeleverd, lijkt op UHU por).
Het piepschuim is polystyreen van verpakkingsmateriaal kwaliteit.
De hele kist is al geel geverfd, dus samenhouden met plakband is slecht voor de verf.
Dus maar gedaan met huishoudfolie, werkt ook goed!
Ik heb niet zoals gebruikelijk de lijm eerst 10 minuten laten drogen zodat het gelijk vast zit na aandrukken, maar de lijm iets nat gehouden, drogen duurd nu veel langer, maar er is tijd om een beetje te schuiven.

Dit was meer als een week geleden, dus de lijm is nu echt wel droog

Ik loop wat achter met mijn verslag maar ga nu wat foto's uploaden om het verder af te maken.
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: