Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Hallo modelbouwvrienden. Mijn naam is Eddy van 't Hof. Ik ben sinds mijn 12de actief in de RC vliegtuig modelbouw (daarvoor bouwde ik 1:72 modellen) en jaren lid geweest van de Veluwse ModelVliegClub, VMVC. Mijn favoriet is de Piper J3. In het verleden heb ik meerdere J3s gebouwd met als ultieme wens het bouwen van een schaal 1:4. Wegens gebrek aan ruimte en tijd heb ik de in aanbouw zijnde 1:4 J3 (ontwerp op basis van originele documentatie van destijds op Eelde gestationeerde en aldaar gecrashte J3) verkocht.
000.jpg


In de tussentijd viel mijn oog op de ARF Hangar-9 J3 (spanw 2032 mm): "schaal" 1:5. Dit model heeft (net als z'n grotere Hangar-9 1:4 broer) geprofileerde vleugelstruts die min of meer schaal gemonteerd zitten en dat spreekt me bijzonder aan!
 
Laatst bewerkt:
Toevallig liep ik via Marktplaats aan tegen een aantal onderdelen van deze J3, namelijk 2 gebruikte vleugelhelften, een setje vleugelstruts, een stabilo en een hoofdonderstel (zonder wielen). De rest was na een crash de container in gegaan. De vleugels zijn helaas beschadigd, maar niets wat niet te repareren valt.
001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje later bood iemand een ongebruikte romp aan met een beschadigd kielvlak. Ik dacht "die is voor mij". Het is wel een brandstof versie, maar de ombouw naar electro bied mooi de mogelijkheid om wat verbeteringen door te voeren.
002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat mij niet bevalt aan de Hanger-9 J3 is het volgende:
- De overgang van romp naar kielvlak hoort geleidelijk/ vloeiend te zijn. Dat kan ik mooi aanpassen tijdens de reparatie.
- De montage van het stabilo gaat met 4 bouten. Ik ga die lelijke steuntjes wegsnijden en het stabilo inlijmen.
- Het staartwieltje zit bij Hangar aan het rudder gelijmd en lijkt nergens op de echte J3. Hier moet toch iets nieuws voor komen.
- De Hangar cockpit ramen vallen veel te ruim in de sponingen. Ik ga passende ramen maken.
- De voorruit steekt bij Hangar boven de vleugel uit. Ik moet toch een nieuwe maken, dan maar meteen goed.
- Het luikje boven de cockpit wordt met 4 schroefjes vastgezet. Vanwege het lipo's wisselen komt daar een demontabel luikje.
- Het instrumentenpaneel staat veel te stijl rechtop + de instrumenten lijken nergens op.
- De gesimuleerde bungies aan het onderstel zijn veel te klein.
Verder wil ik wat details gaan toevoegen. Later meer.
Groeten, Eddy
 
Dank je Han! Zoiets gaat het worden. Wel een interessante oplossing voor het fixeren van de motorkap
Groeten,
Eddy
 
Zo, maar eens begonnen met het slopen van de staart. Ik zat nog te twijfelen of ik die stabilo steuntjes zou houden...
004.jpg
 
Dan een nieuw kielvlak fabrieken en vastlijmen. De stabilo steuntjes zijn er toch af. Met een beetje plamuur werk ik de oneffenheid weg.
005.jpg
 
Nog wat schoortjes geplaatst voor de stevigheid. Het bekleden van het kielvlak doe ik nadat de scharnieren er in zitten. Ik plaats overal Kavan scharnieren; de Hangar J3 heeft vliesscharnieren (is dat de goede benaming?) die met CA lijm vastzitten. Met Kavan scharnieren zijn de roeren gemakkelijk demontabel. Ik heb geen rudder, dus maak ik een nieuwe. Als dit klaar is weet ik waar de scharnieren precies in het kielvlak moeten komen.
006.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier is het nieuwe rudder in aanbouw. Ik heb de tekening, die ik voor mijn 1:4 J3 gemaakt had, verkleind naar 1:5.
Omdat ik het instrumentenpaneel onder de juiste hoek wil zetten heb ik de neus gesloopt. Ivm de electro ombouw is de geleiding voor de gaskabel eruit. Verder wordt de uitsparing, waar anders de uitlaat in loopt, gedicht.
008.jpg
 
Hoi Eddy, geen enkel probleem dat je mijn foto gebruikt hoor.
Ik hoop dat je er nog meer ideetjes van kan gebruiken en dat je net zoveel plezier van dat vliegtuig zult hebben als ik.
Je kunt wel een hoop naar eigen idee veranderen nu je hem zover gesloopt hebt, dat is fijn.

Succes met de bouw,
Jan
 
En nu weer opbouwend bezig zijn. Het nieuw paneeltje voor de instrumenten zit er onder de juiste hoek in.
010.jpg


Dan de voorbereidingen om de boel weer dicht te maken.
011.jpg
 
Back
Top