HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Het folieen is begonnen.
    Zoals als vaak gemeld op dit forum, hoe folie ik een roer en rolroeren. Toch nog maar eens in beeld gebracht.
    Eerst de scharnieren in het kale roer/rolroer insnijden, scharnieren eruit nemen en dan achterkant van roer/rolroer voorzien van een reepje folie.
    Het scharnier weer terug plaatsen, een ander scharnier erop voor de maat van de gaatjes. Dan de gaatjes erin prikken en de scharnieren
    borgen met coctailprikkers, afzagen/snijden, glad schuren en dan de rest folieen.

    [​IMG][​IMG]

    Het stabilo is ook ingelijmd. Het roer staat er nog los op omdat dat wat makkelijker is met folieen en wordt later erop gelijmd.

    [​IMG]
     
  2. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoi Arnold,

    Hé da's een manier van folieën m.b.t. de scharnieren die ik nog niet ken.
    dat komt mooi uit, want binnenkort moet ik ook aan het foliën.

    Onwijs leuk bouwverslag, heb er als beginnend vlieger en matig ervaren bouwer al aardig wat handige tips van opgestoken.
    Leuk toestel die HB1, leuk om juist de wat "oudere" toestellen weer eens te zien worden gebouwd en te zien vliegen.

    Vriendelijk groetend, :D

    Hans
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Schande ;-) dit is toch de manier om scharnieren te borgen zonder dat het daarna nog te zien is.


    De HB1 schiet lekker op, ziet er goed uit Arnold :thumbsup:
     
  4. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Ik heb zelf ook veel plezier in het te bouwen. Ik heb ook al veel dingen geleerd uit het geheel.
    Het is natuurlijk ook "leerzaam" om schijnbaar normale zaken in beeld te brengen. Ik leer ook nog heel veel van anderen op dit forum.

    Enne, we benne op de wereld ommekaar te helpen niewaar.
     
  5. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    @ Berto

    Zo zie je maar, nooit te oud om te leren! :D

    Hans
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nice ga zo door!!!
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Raymon,

    Ook een nieuw project zie ik!

    De kap heeft inmiddels een cosmetische ingreep ondergaan. Van binnen stukjes balsa met epoxy ingelijmd. Van buiten de gaten met polyesterplamuur opgevuld en goed geschuurd. Nu nog de mal gieten en dan lekker stinken met Polyesterhars.

    [​IMG]

    En zo was ie.
    [​IMG]
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb idd ook wat nieuws gehaald, moet ook nog een motorkap voor komen.
    hij word iig beter als hij was(motorkap)
    ik geloof dat hij 15 jar op zolder heeft gelegen
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    inmidels al vorderingen?
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    De bouw heeft een weekje stil gelegen i.v.m. een korte ziekenhuisopname. We gaan weer beginnen!
     
  11. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Tja , we dachten al, wat blijft dat stil bij Arnold :D
    Hopelijk niets ernstig?
    Goed te horen dat je weer aan de slag kunt.

    Groet,

    Hans
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    oke,,, ik wacht in spaning af,, hoop dat het niet ernstig is.

    Grt.
     
  13. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi, ik ben weer begonnen. Even een paar daagjes mij laten verwennen. Niets ernstig. Problemen die de loodgieter in het dorp
    niet kon oplossen :lol:.
    Nog een weekje rustig aan. :lol:
    Maar folien zat er wel in.
    Een fotootje van vorige week. Nog even snel de glasmatten op de vleugel geplakt met polyester. Wat een stinkspul zeg. Ook twee verstevigingen in de vleugel, voor de vleugelbevestiging aan de romp, gemaakt en glad weggewerkt..
    [​IMG]

    Dan het folieen. Eerst de woonkamer "bezet" om veel ruimte te hebben.
    [​IMG][​IMG]
    Het eerste resultaat.

    Twee extra halfronde latjes, die ik had ingelijmd om het stabilo goed stevig aan de romp te bevestigen, eerst met folie bekleed.
    Het resultaat na het folien van het stabilo. Ook de randjes kun je goed afwerken door het folie warm op te rekken.
    [​IMG][​IMG]



    [​IMG]
    Als laatste de cockpit bekleden.

    Oeps, komt dat nog goed?? :oops: Ja hoor het is goed gekomen. :p
    [​IMG][​IMG]

    Alles een beetje rommelig met die foto's. Nou ja het is te zien. Volgende keer beter op het formaat letten.
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij een volgend project kun je beter epoxie ipv. polyester gebruiken. Wanneer het nog vloeibare polyester bij het schuim komt smelt dit weg, en epoxie ruikt minder.
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    "Bij een volgend project kun je beter epoxie ipv. polyester gebruiken.
    Wanneer het nog vloeibare polyester bij het schuim komt smelt dit weg, en epoxie ruikt minder.
    "

    De polyesther kon niet bij het piepschuim komen gelukkig en het was mooi weer die middag dus alle ramen open.

    Vandaag wilde ik gaan beginnen met het monteren van de besturig, het pull-pull systeem.
    Meteen kom ik al tot de ontdekking dat de geluidebuisjes te ver naar achteren zitten. Een mooi geval van geen ervarig hebben met dit systeem. :oops:
    Een serieus probleem dus. :mad:
    Gelukkig waren ze nog niet verlijmd met de romp zodat er nog beweging inzat. Nieuwe openingen geboord en gevijld.
    De oude gaatjes afgedekt met een stukje folie. Ook een luikje gemaakt aan de andere kant om de buisjes in de goede gaten te geleiden.
    [​IMG]
    De nieuwe situatie links en de oude situatie rechts nog even in beeld gebracht.

    Na een uurtje knutselen aan het pruts_pruts systeen (wat een gepruts zeg), ziet het er zo uit. Ook het spannen en uitrichten gaat prima zo.
    Alleen nog de draadeindjes inkorten.
    [​IMG]

    Je ziet wel wat er gesjoemeld is met de folie, jammer, maarja dat zie je in het donker toch niet.:black:

    [​IMG]


    Een kijkje in de regelkamer, alles verloopt langs de busjes gladjes en zonder wrijving naar achteren.
    Het is mijn eerste pull-pull systeem, hopelijk kan het de APK doorstaan.
     
  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hmm wat zijn dat voor busjes in die kabel?
    op de foto lijken ze er toch tegen aan te ziten, dit kan schuuren en de kabel beschadigen.

    ziet er verder goed uit, wat word het schema?
     
  17. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Raymon,

    Deze busjes (holnietjes) zitten in het pakketje van het pull-pull systeem van Sullivan. Ze gaan in het buisje en vormen zo een gladde invoer voor de kabel ook al zit alles niet perfect in een lijn. Of bedoel je de busjes over de draad? Dat zijn aluminium busjes die je samen knijpt om de lus te fixeren. Eerst een druppel CA erop en dan dicht knijpen. Knopen kan ook maar zo span je meteen de kabel op de goede spanning. Ik gebruik het Kevlar koord wat erbij geleverd wordt omdat ik niet 6 extra metalen (geleidende) kabeltjes naar achter wil laten lopen.

    Wat het schema wordt?? Je bedoeld waarschijnlijk de outlook. Dat weet ik nog niet. Ik vind dat alleen aluminium erg saai wordt. Ik zoek naar een eenvoudig, mooi kleurenschema met rood o.i.d. Ik heb op internet al eens gezocht en wat fotoboeken van oude vliegtuigen in de bibliotheek gehaald maar nog niets gevonden.
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    mischien is het wat om de piperstrepen met rood te doen,,
    die van ons is nergens op gebaseerd.;)

    ik wist niet dat die holnietjes er bij zaten,, was bij mij namelijk niet zo.
    het word in iedergeval een mooi model!!!
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dank je Raymon voor het compliment.

    De holnietjes zijn te koop bij een schoenmaker of een leerbewerker. Verder zijn ze ook te koop in hobby/handwerkzaken.
     
  20. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Even wat andere dingen gedaan. Nu weer wat aandacht voor de HB-1.

    In het weekend nog gevlogen??? Ik wel, heerlijk weer met niet al teveel wind. Weer veel plezier aan de Piper J3 beleefd.
    Ook de gezondheid is weer prima!

    Maar nu de HB-1.
    De rubber stootrand/omlijsting van de cockpitruimtes hem ik gemaakt van de ommanteling van zwakstroomdraad.
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]
    Dat ziet er redelijk goed uit.

    De romp is bijna klaar, dus moet er wat aan de kap gebeuren.
    Gaat mijn fotocamera ook nog kapot dus wat foto's gemaakt met de GSM.

    Eerst een grondplaatje gemaakt om de kap te centreren tijdens het gieten van het gips, de kap goed insmeren met olie of vet.
    Vervolgens een bakje geknutseld om het gips op zijn plaats te houden.
    Gietgips (gips voor modelbouw heet dat) gehaald bij "......dat zeg ik GAMMA".
    Het gips aangemaakt zodat het een dikke vla lijkt en de mal volgegoten.




    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]


    Na het uitharden de oorspronkelijke kap eruit getrokken. De mal is klaar om een aantal kappen te produceren.
     

Deel Deze Pagina