HeliKoper's Proboat Blackjack 29 V3

Discussie in 'Speedboten' gestart door HeliKoper, 14 mrt 2017.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Na helikopters (vandaar Helikoper), vliegtuigen en auto’s tijd voor een nieuwe uitdaging: snelle bootjes!

    Eerst een WL915 om te zien of het leuk is en blijft (ja,dus). Helaas is daar weinig aan te tweaken (boven de 45-50km/u gaat ie vliegen), dus op zoek naar iets anders.

    Catamarans vind ik het mooiste vaarbeeld geven. Vlak op het water, op snelheid, iets glijdend door de bocht: prachtig!

    Lezen-lezen-lezen (MBF, RCG, RCR-DE, OSE) en de Proboat Blackjack V3 gekozen. Omdat ik het een van de mooiste catamarans vind en de romp voor een RTR best goed en stevig is. Hij zou uit de doos ± 50 km/u moeten kunnen halen.

    Dus boot gekocht – schroefjes gecheckt – accu’s geladen (2x2S) – varen - 40km/u – uithuilen – probleem zoeken.

    Op aanraden van Jan (Pompebled :worship:) contact opgenomen met Jim (BHCHieftain) op OSE. Die vroeg of ik niet 40 mph bedoelde, maar helaas.
    Daarna gewoon gaan doen wat ik leuk vind: tweaken. Door te schuiven met de accu’s en de timing aan te passen richting de 50km/u gekomen.
    Daarna de stock prop vervangen door een Octura X642 S(harpened) & B(alanced)
    Met de stut op 0 graden en 1.5mm boven de sponsons kwam ik op 57 km/u. Met de accu’s naar achteren over de accutray hangend werd het bijna 64 km/u.

    Volgens Jim zou een BJ met stock motor op 4S aan de 80 km/u moeten komen (na blueprinten) en hij vermoedde dat de motor niet goed was. Contact opgenomen met Rafael Lopez (ontwerper van Proboat), maar die gaf duidelijk aan dat een stock BJ op 4S met een kleine 65 km/u wel aan de grens is. Dus moet de motor goed zijn.

    De waarheid zal wel ergens in het midden liggen…

    Na overleg met Jan een XK3674-2200kv aangeschaft en daar verder mee getest. Timing aangepast, strut gevarieerd in hoogte en hoek.

    Verder de teflon liner waar de flexas in loopt, vervangen door een nieuwe (2BrothersRC heeft echt "alles") omdat ik de originele te stroef vond lopen. De oude liner bleek van binnen een paar rafels te hebben. Dit zal zeker snelheid gekost hebben. Alles bij elkaar toen hier aanbeland:



    Vervolgens de Turnigy XK vervangen door een Leopard 3674 2200kv, de ESC naar achteren verplaatst en de vervangen door een Turnigy 180A.

    Uiteraard steeds één ding veranderd, varen, noteren en dan weer één ding veranderd.

    Voorlopig eindresultaat:



    Hiermee ben ik dik tevreden. De boot haalt ruim 80km/u op 4S, tegen de 100km/u op 5S, vaart als op rails, vrijwel zonder porpoising ("wa-wa-wa-wa") en de elektronica wordt niet meer dan handwarm.

    De XK3674 heb ik nu over. Daar kan vast wel een mono op 4S omheen. Iemand een suggestie?
     
  2. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Bootje vaart leuk zo en gaat hard zat , snelheid is niet zo belangrijk gooed vaargedrag daarentegen wel weer.
    Als je de xk3674 kwijt wil heb ik nog wel een mono ervoor :banana:op 4s.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik bedoelde meer andersom. :D : welke romp kan ik om de motor zetten.
     
  4. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Alle mono`s tussen de 75 en 90 cm en licht opbouwen voor 4s setup.
     
  5. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

Deel Deze Pagina