Help! Auto slaat af bij remmen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mettesss, 4 mrt 2017.

  1. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Hallo allemaal,
    Ik ben helemaal nieuw in de RC wereld en heb een probleempje met mijn auto. Eergister liep die nog geweldig en vandaag niet meer. Voor mijn weten is er niks gebeurd aan de afstellingen tot vandaag. Toen de auto aanstond ging hij ineens hele hoge toeren draaien en had weggereden als ik hem niet op een blok hout had staan. Dit had ik opgelost door aanpassingen de doen aan vooral de zender. Ik heb het idee dat er vrij weinig gebeurd als ik aan de stationairschroef draai. In principe loopt hij prima nu, maar zodra ik rem sluit heel mn carburateur af en slaat de motor af.
    Ik heb heel veel hier al gezocht en gelezen, op youtube gekeken etc. Toch snap ik het nog niet helemaal. Kan iemand mij hierbij helpen??
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Nooit !!!!!!!!! een nitro auto afstellen met de zender !!!

    Je moet hem bovenin bijstellen.

    Een aanpassing aan de afstelling merk je niet gelijk. Duurt soms even.
     
  3. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Hoe bedoel je bovenin?
     
  4. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Stickies ff lezen.

    Staat complete uitleg
     
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Was de trim verdraaid? Als je een simpele zender hebt met draai of schuifknopjes voor de trim dan kan zoiets gebeuren.

    De stationairschroef is een simpele blokkering voor de gasschuif van de carburateur. als de schuif nu geheel dicht valt moet je de stationair weer iets indraaien totdat er weer een klein spleetje blijft staan.
     
  7. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    De carb staat nu half open en het gasmechanisme staat recht. Het probleem is nu meer dat er niks gebeurt als ik aan de stationairschroef draai. Kan het eraan liggen omdat ik dat doe als die uitstaat waardoor die niet beweegt?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Nogmaals, de stationairschroef is niets anders dan een stootblokje.

    Nu als je de zender en ontvanger aan zet staat het gas half open? Op de zender heb je een "TH Trim" knop de dat kan verstellen. Als de gsschuif weer dicht is kan je de stationair weer verstellen.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Jouw stationairschroef werkt alleen met gas dicht.
    carb kan niet verder dicht = stationair toerental.
    daarmee stel je dat toerental af..

    Als die schroef te ver is uitgedraait, wordt de carb dus niet tegengehouden.
    Dus gaat hij tijdens remmen volledig dicht = motor uit.

    Halfgas ga je dus inderdaad geen enkel verschil merken.


    Zoals Roelof aangeeft..
    Starten
    Met de trim opzoeken waar het gewenste stationair toerental uithangt
    motor uit.
    schroef indraaien tot de carb niet verder dicht kan dan dat.

    ff opletten dat je servo bij stationair niet staat te zoemen.
     
  10. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Dus als ik de auto start, moet de stationairschroef helemaal uit staan?
     
  11. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Nee. De stationair schroef moet zo staan dat je carb 1mm open blijft staan.
    Maar wel zorgen dat je throttle trim helemaal op 0 staat.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    NEE!!!!! even geen motor starten.

    Haal het luchtfilter eraf en kijk in de carburateur.
    Draai aan de trim todat die dicht is,dus dat je net aan geen spleet ziet.
    Draai dan aan de stationar schroef in totdat je weer een spleet (1 tot 2mm) in de carbeurateur ziet.

    Probeer dan de motor te starten, breng hem iets op temperatuur en stel de stationair bij dat die netjes laagtoerig blijft lopen.
     
  13. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Dat heb k dus al gedaan... Alleen als ik dan aan de stationairschroef draai gebeurt er niks..
     
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Wat denk je dat er moet gebeuren als je eraan draait? Hij regelt puur je stationair, verder niets.

    Plaats even een foto van de opening en de schroef waar je aan draait.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn.
    1) je draait de schroef niet ver genoeg in.
    2) je draait misschien aan de verkeerde schroef?
    3) de stationairschroef is beschadigd
    4) als de schroef onder een hoek zit valt deze misschien niet in de sleuf van de schuif.
     
  16. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    [​IMG]

    Ik draai aan de C schroef, kan nu alleen geen foto maken van de opening. Verder heb ik hem helemaal ook een keer ingedraaid en toen gebeurde er ook niks dus daar zal t niet aan liggen.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de schroef-C helemaal indraait moet de schuif niet helemaal dicht kunnen, sterker nog, normaal zal de schuif klem gaan zitten met een geheel ingedraaide stationair schroef. Kan je de schuif verdraaien of is dat wel geblokkeerd?

    Draai de schroef er eens uit en bekijk of de punt is verbogen of afgebroken.
     
  18. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Ik kan met de throttle de schuif dichtgedaan, als k de schroef dan indraai blokkeert die de schuif wel waardoor die niks meer doet todat ik hem wat losser draai. Ik kan deze week er niet naar kijken. Mocht de punt zijn verbogen of afgebroken, dan een nieuwe stationairschroef halen neem ik aan?
     
  19. Mettesss

    Mettesss

    Lid geworden:
    4 mrt 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bergambacht
    Ik heb de stationair eruit gehaald, zie geen breuk of verbuiging. Ik denk dat hij niet precies in de schuif valt. Hoe los ik dit op?[​IMG]
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je de schuif er nu uit trekt (even het harmonica rubbertje over een randje wippen) dan kan je de sleuf aan de zijkant zien. Goed in lijn met de stationair schroef terug schuiven en de schroef terug draaien. Als je de gasschuif miet meer kan verdraaien zit de schroef in de sleuf.
     
    Mettesss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina