Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooie gladde romp geworden nick
     
  2. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Bedankt heren!

    Voor mij toch nog een vraag na het horen van het commetaar: is het een rieële optie om het geheel toch helemaal kaal te halen en dan alleen in de grondverf te zetten? Of zou ik het schip dan alleen maar lelijker maken. En zou het al die moeite die het gaat kosste waard zijn?

    Graag hoor ik jullie meningen
     
  3. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Moet het niet als commentaar opvatten Gozer
    Het is JOUWN Schip jij bepaald!!!
    En voor de rest je hout werk ziet er goed uit die schepen toen dertijd waren echt niet zo glad als n spiegel natuurlijk valt dat op een model wel heel erg op
    Wat je zou kunnen doen is idd weer afschuren en vervolgens het hout zo in de Verf of Lak zetten
    Maar zoals ik al zij het is jouwn schip jij bepaald jij moet er tevreden mee zijn dat is het belangerijkste
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat zou ik niet doen hoor Nick, als je dit allemaal moet gaan verwijderen dan vraag ik me af of het goed gaat komen.
    Ik denk dat het allemaal nog wel mee gaat vallen nu ik het plaatje heb gezien van het geschilderde schip.
     
  5. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Ik vat commetaar zelf nooit negatief op. Maar je zou het in principe ook gewoon een opmerking kunnen noemen. Ik ben altijd erg blij als mensen reageren op mijn vooruitgangen omdat ik vaak er veel van kan leren.

    Maar zoals je al zei, ik zal inderdaad zelf beslissen.

    @pietsan , ik dacht inderdaad hetzelfde. Ik weet niet of het echt beter zou worden.
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit wordt gewoon een heel mooi schip.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nick, dat andere schip lijkt aardig glad te zijn, en als je dat schip als leidraad hebt, dan zit je op de goede weg.
    Wat anderen denken, of zeggen, doen ze naar wat ze zelf voor ogen zouden hebben, en kun je derhalve voor kennisgeving aannemen als je het daar zelf niet mee eens bent.
    Succes.
     
  8. shipbuilder

    shipbuilder

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan de vorige posters alleen maar bijvallen. Je foto van dat model in ogenschouw nemend ben je precies op de goede weg.
    Veel plezier bij het bouwen van dit mooie model!
     
  9. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    gewoon verder doen, met wat verf erop komt het wel goed:eek:

    rony.
     
  10. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hahaha, leuk al die steun van jullie! Ik ben vaak ontzettend eigenwijs en ga absoluut door met het plan waarmee ik in m'n hoofd zat.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goed zo kerel, jezelf niet van de wijs laten brengen.
    Succes met je bouw
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    we zullen de romp in Duizel eens goed onder de loep nemen, maar verwacht dat menig een zal zeggen, dat deed ik niet op jou leeftijd.
    petje af hiervoor
     
  13. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Update
    Nu duizel dichterbij komt even de stand van zaken delen. Zoals velen van jullie weten is dit mijn eerste schip. Ik wil het schip zo mooi mogelijk afwerken maar zie het ook als een schip waarmee ik bepaalde technieken kan uittesten. De plamuur werkte goed, maar zoals velen al opmerkte verloor het schip zijn houtstructuur. Ik heb heel lang lopen nadenken, en heb het volgende gedaan en besloten:
    De boot is helemaal kaal gehaald. Ik heb gister meer dan 4 uur lopen schuren om hem kaal te maken. Ik bemerkte hierbij dat bepaalde latjes er niet stevig op zaten. Vervolgens heb ik de romp glad geschuurd en toch maar even in een laag grondverf gezet. Dit laatste om er zeker van te zijn dat ik het misschien zo ook prima zou vinden. Helaas was dit laatste niet het geval. Ondanks dat ik erg tevreden ben over mijn allereerste beplanking, ben ik toch ontevreden over het resultaat van de beplanking. Er zijn naar mijn mening teveel (grote) gleuven en sommige latjes steken naar buiten. Op de foto's is dit hopenlijk een beetje te zien. Besloten heb ik dus om er een tweede beplanking erover heen te gooien. Hiervoor wil ik veel advies vragen in Duizel, zoals houtsoort en aanpak. Gelukkig was het maar een enkele beplanking, en de vorm van de romp zit er in ieder geval al goed.
    Graag hoor ik natuurlijk ook jullie mening over dit plan.
    Hieronder nog twee foto's die de situatie goed laten zien:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Nick, ik vind zelf de romp zo op de foto's er wel goed uitzien, en de oneffenheden zijn absoluut niet storend. Vind het juist de charme van houte schepen. Een tweede laag is natuurlijk altijd een optie. Ik gebruik zelf altijd een klein schuurmachientje voor het schuren van de romp, scheelt je denk ik drieënhalf uur.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nick, jij bent de bouwer en beslist, maar zo slecht ziet die romp er toch niet uit??
    Maar een tweede laag, dan kun je zelf wel uitzoeken wat je erop plakt., heeft ook zijn voordelen.
     
  16. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    hoi
    zoals veel van bouwers kijken we teveel naar onze fouten en zien we de rest niet meer.
    probeer eens met de boot wat kleur te geven voor je beplankt, dat kan dan nog nadien
    gewoon nog wat aandacht voor de ronding vooraan ,want dat foutje blijft zelfs met een 2e laag.
     
  17. Dutchman

    Dutchman

    Lid geworden:
    3 jun 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hey Nick, ben je al verder met de Hermione? Ik volg dit met belangstelling. Ik wil dit model ook gaan maken omdat ik zowiezo dol ben op dit schip . Ben er vorig jaar op geweest tijdens vakantie in de buurt van Rochefort. Onvergetelijke ervaring! Er is nu trouwens ook een nieuwe uitgave. Aangepast en met DVD bouwbeschrijving. Maar ik probeer de doos waar jij nu mee bezig bent te pakken te krijgen. Is niet makkelijk, want hij wordt niet meer geleverd i.v.m. de nieuwe uitvoering. Hopelijk ligt hij ergens nog op voorraad in de winkel (als iemand een tip heeft.....) Ben je overigens al klaar het school?
     
  18. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Hallo Dutchmen (en de rest),

    Ik ben zeker klaar met school. Ik ben geslaagd voor mijn HAVO en kan officieel zeggen volgend jaar te mogen beginnen aan scheepsbouwkunde in Rotterdam.
    Wat betrefd mijn schip zijn er grote vorderingen gaande. Maar tot ik deze af heb laat ik de foto's nog ff voor wat het is. Maar deze zullen binnenkort zeker wel komen!
    Nu net vakantie gehad, Parijs bezocht en week lang gezeild in Friesland, en nu een periode van veel werk tegemoed. Dus veel zal ik er nog niet aan kunnen doen, maar ik ben al best ver.
     
  19. Dutchman

    Dutchman

    Lid geworden:
    3 jun 2016
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Noord-Holland
    Nou, Nick, gefeliciteerd met het behalen van je diploma! NT profiel, aangezien je scheepsbouwkunde gaat doen? Goed, hoor! En Parijs is natuurlijk een geweldige stad. Ook naar het Musee de la Marine geweest? Bij het Trocadero, met uitzicht op de Eiffeltoren.
    Eigenlijk had ik op een meer gedetailleerd en met regelmatige tussenpozen van je bouwverslag gehoopt. Met de eventuele problemen en oplossingen die daar bij kwamen kijken.Dat zou mijn bouw straks ook goed kunnen helpen. Ik ben nu bezig met de Swift 1805, als mijn eerste project. Maar ik heb de Hermione (oude versie) wel al klaar liggen.
    Nou, hopelijk hoor/zie ik snel wat verschijnen. Succes (met de bouw en de nieuwe opleiding)!
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefeliciteerd Nick! En alvast succes met je vervolgopleiding!
     

Deel Deze Pagina