Het grote Hydro-plane draadje - back to basic

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door prop-er, 9 jul 2005.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Op verzoek van diverse forumbezoekers hierbij een overzicht van alle tot nu toe bekende informatie met betrekking tot de Hydro-plane. Zie het als een soort FAQ, die ik zoveel als mogelijk zal aanpassen naar de laatste stand van zaken.

    In den beginne:

    Een begenadigt ontwerper / vlieger genaamd Chris ontwerpt een vliegtuig dat lijkt op een hydro-plane. Het model, dat van blauw schuim is gemaakt, kan echt varen. Bij voldoende gas verlaat de boot het water, en vliegt. Het is een langzaam vliegtuig, dat indoor in een zwembad gevlogen kan worden.

    Een andere, nog begenadigder ontwerper/vlieger, genaamd Ernest, ziet het concept van Mike, raakt hierdoor geinspireerd, en ontwerpt een nieuwe hydro-plane. Dit keer van depron. Hier wordt een krachtige brushless motor op geplaatst. Het model is behoorlijk schaal, en ziet er dan ook uit als een boot. Ook Mike bouwt een nieuwe versie. Ze worden netjes gespoten, en beide modellen hebben een prima vlieggedrag. (voor een platte vleugel model, dan...)

    Er is vervolgens een video gemaakt van de beide modellen, welke op RCgroups werd geplaatst. Deze sloeg in als een bom (> 840.000 views in vier weken). Iedereen sloeg stijl achterover bij het zien van dit gave model. De website van Mike lag binnen de kortste keren op z'n gat door een teveel aan datagebruik. De uitzinnige reacties kwamen sneller binnen dan RCgroups ze kon verwerken.

    Kernpunt is natuurlijk dat iedereen zo snel mogelijk dit model wilde kopen. Een gedeelte van de bezoekers wilde graag een bouwtekening, een ander deel voelde meer voor een kit. Mike gaf aan dat er geen bouwtekeningen verkocht zouden worden of beschikbaar zou worden gesteld, om de copyright van de kit te beschermen. Intussen had Ernest op velerlei verzoek een aantal detail- en overzichtsfoto's van zijn hydro geplaatst.

    Mijn oog viel op deze details, en na het zien van de video besloot ik dat ik in staat zou moeten zijn om van hun model een bouwtekening te maken. Om 21:00 's avonds heb ik mijn Rhino opgestart. Alle maten heb ik geschat, en van mijn monitor met behulp van een liniaaltje afgeschaald. Om 1:00 's nachts had ik alle templates klaar. Ik heb de volgende dag op mijn werk door iemand de bouwtekening laten onderverdelen op A4'tjes. Het geheel is op RCgroups, en hier op ons forum gepubliceerd. De impact was enorm. 80% van de Amerikanen vond het op z'n minst gezegd een vuile streek van mij. De andere 20% was al lang blij dat er nu iets was waar ze mee aan de slag konden.

    Ik had tot op dit moment niets getest of gepast, en was reuze benieuwd of mijn tekening wel zou kloppen. Gelukkig kwamen er al snel positieve reacties. Op een aantal kleinigheden na, passen alle delen perfect.

    Mijn tekeningen zijn ettelijke 10.000 keren gedownload, en overal ter wereld bouwen mensen van deze tekeningen. Helaas is het wel zo, dat slechts een zeer klein deel van de mensen die downloaden, ook werkelijk gaan bouwen. Maar dat is altijd zo met gratis bouwtekeningen. Je bent natuurlijk eerder geneigd ergens mee aan de slag te gaan, als je er voor hebt betaald.

    Pjotrrr is de snelste bouwer van ons allemaal. Hij heeft er intussen twee klaar. Ook de Duitsers zijn snelle, en nette bouwers. Ook de Amerikanen hebben er een aantal gebouwd. Uit die hoek komen ook veel hydro's van eigen ontwerp. Zelfs in Zuid-Afrika is een mooie hydro gebouwd.

    Intussen hebben Mike en Ernest nog altijd geen release-datum van hun kit, en ebt de belangstelling langzaam, maar zeker weg. Er zijn op dit moment vele kitjes beschikbaar, die gebaseerd zijn op mijn tekening. Ze blijken vooral hier in Europa te koop te zijn. Ik heb mij nogal gestoord aan dit onvervalste kopieergedrag, niet zozeer omdat zij er geld mee verdienen waar ik niets van terug zie, maar meer omdat zij uiteindelijk voor oneerlijke concurrentie zorgen voor Mike en Ernest.

    Ik kan meer respect opbrengen voor diegenen die het model werkelijk bouwen en verbeteren, en dit model op de markt zetten, voorzien van eigen foto's en video's. Dit betekend dat de kitmaker er aandacht aan heeft besteed, en dus niet "even gauw" wat centen wil verdienen door een ongetest CNC depron plaatje te verkopen.

    Uiteindelijk is het bouwen van de hydro geen moeilijke, of extreem tijdrovende bezigheid, en als je een beetje handig bent, is er geen reden om voor een kit te kiezen. Zelf bouwen geeft immers meer voldoening dan RTF.

    De bouwvolgorde is als volgt:

    1. U bekijkt de video's om inspiratie op te doen:
    Video van de hydro's van Mike en Ernest
    Video van een "eigen ontwerp" hydro
    Tweede video van het eigen ontwerp hydro
    Pjotrrr's hydro, gemaakt van mijn tekening

    2. U download de bouwtekeningen van de hydro. Dit kan op A0 formaat PDF, A4 formaatPDF of A0 formaat DWG.

    - DWG Autocad bestand A0
    - A4 bouwtekeningen PDF (gebruik Acrobat reader)
    - Overzicht hoe de A4'tjes te sorteren PDF (gebruik Acrobat reader)
    - A0 PDF

    3. U print uw tekeningen op een printer of plotter. Als u denkt dat uw hydro relatief zware electrische componenten gaat krijgen, vergroot u dan de bouwtekening met 115%.
    [​IMG]

    4. Knip met een lekkere schaar alle templates uit. Het is handig om nu al de volgende aanpassingen te doen: vergroot de elevons (roeren aan de achterzijde) met zo'n 2 cm, door ze verder naar voren door te trekken. Zoek de drie missende gaatjes op, en teken deze alsnog af door je template even om te draaien.
    [​IMG]

    5. Je koopt een plaat depron van 3mm dik. Volgt u
    deze link om uit te zoeken hoe en waar u depron kunt kopen. Depron is een lichte hardschuimen plaat, met een afmeting van 125x65cm, en wordt veel toegepast als ondervloer voor het leggen van laminaat of parket, en is dan ook vrijwel uitsluitend bij winkels te koop die parket verkopen. De prijs is gemiddeld zo'n € 2,75 per plaat.
    U legt de papieren templates op het depron, en tekent met een viltstift de vorm af op het depron. U kunt de template met een stukje licht plakkend tape op z'n plaats houden. Ik doe het meestal zonder tape, gewoon een kwestie van het papier goed stil houden.
    [​IMG]

    6. U snijdt met een afbreekmes, of een ander scherp mes, de benodigde delen uit het depron. Neem eventuele merktekens over.
    7. Het is nu zaak om een tweetal carbon staaf of buis verstevigingen aan te brengen over de volle breedte van de vleugel. U kunt dit doen door met de combitool en het ronde freeskopje een tweetal gleuven in het depron te frezen, waar de carbon staven dan mooi in passen.
    [​IMG]

    8. Pas alle delen droog in elkaar. Vaak heeft u diverse delen wat te krap of te breed uitgesneden, en is het nodig deze passend te maken.
    Op onderstaand model zit geen druppel lijm!
    [​IMG]

    9. Lijm het geheel in elkaar. Voordat u de drijvers in elkaar lijmt, behandelt u de binnenzijde van de drijvers met siliconenkit, of een andere afdichtende substantie. U kunt bison supersneldrogende topspeed houtlijm D2 gebruiken, dat bij elke DHZ zaak te krijgen is, of u gebruikt speciaal voor foam geschikte secondenlijm. (modelbouwzaak)
    [​IMG]

    10. U kunt nu ook de kap maken die de electro onderdelen beschermt. De benodigde onderdelen staan op de bouwtekening.
    [​IMG]

    11. U bevestigt dit kapje door vier kleine magneetjes in zowel kapje als op de vleugel te lijmen. Zo zit het kapje stevig vast, en is toch eenvoudig te verwijderen.

    12. U dient zelf een cockpitkap te maken. Ik gebruik daar piepschuim of blauw schuim voor. Ik maak een voldoende groot blok schuim door diverse delen op elkaar te lijmen, en snij vervolgens de gewenste vorm ruw uit met een groot mes. Vervolgens schuur ik de cockpitkap in vorm. Daarna hol ik hem uit met de combitool. Anderen hebben een canopy uit depron gemaakt, of hebben een echte cockpitkap uit diepgetrokken plastic, of verzinnen nog iets anders.
    [​IMG]

    13. Voor een optimale bestuurbaarheid van het model in het water, dient u een waterroer te installeren. De uitvoering is door uzelf te bepalen. Gebruik de foto's als referentie:
    [​IMG]

    14. U heeft de volgende zaken nodig om de hydro aan te drijven en te besturen:
    - een vierkanaals zender.
    - een vierkanaals ontvanger
    - een brushless motor
    - een brushless regelaar (ESC of Electronic Speed Control)
    - drie servo's van 6-9 gram.
    - een lipo accu.
    - een lipo oplader

    Als u bovenstaande zaken nieuw moet kopen, dient u rekening te houden met een budget van zo'n € 300,-. U koopt in dat geval kwaliteitsspullen. Het kan vast goedkoper. Maar ik zou het knap vinden als u onder de € 200,- blijft.

    De brushless motor dient minimaal twee keer zoveel stuwkracht te genereren dan het model vliegklaar weegt. In ons geval weegt de hydro meestal rond de 275 gram. Er is dus 550 gram stuwkracht nodig. Een leuke budget optie is dan bijvoorbeeld dit motortje. Nadeel is alleen dat dit motortje met 50 gram gewicht aan de zware kant is. Een andere leuke en goedkope motor is te koop bij http://www.komodohobby.com. Uw accu dient licht te zijn. Hoe licht, kunt u zelf bepalen door het afgebouwde model op de weegschaal te zetten, en te bepalen hoeveel gram u moet toevoegen om op 275 vliegklaar gewicht uit te komen. Als u de grotere uitvoering bouwt (115%) mag het gewicht hoger zijn. Mogelijke accu's zijn een 20 C 3 cellen Kokam 740 HD pakket van www.modelbouwholland.com, of een 1000mah 3 lipo pack van www.rctechnics.nl. Ik gebruik een 3S1P GWS lipo pack van 1300mah. Ik denk dat je die bij Quartel ook wel kunt bestellen. Ik heb hem hier gekocht. Uw accu is het zwaarste onderdeel van uw hydro, en is uitermate geschikt voor het bepalen van het zwaartepunt. Plaats de accu zodanig dat wanneer u de hydro op 60mm van de voorzijde van de vleugel balanceert, het model horizontaal blijft.

    Brushless regelaars worden steeds goedkoper. ik stel voor dat u dit draadje eens doorspit. en deze en deze.

    Houdt u er rekening mee dat uw accu, motor en regelaar op elkaar afgestemd dienen te zijn. Voorbeeld: uw motor dient 550gram stuwkracht te leveren. Dit kan alleen op een lipo-pack met 3 cellen (11,1 volt). Deze accu heeft een bepaalde C-waarde, bijvoorbeeld 10C. De capaciteit is bijvoorbeeld 1300mah. Deze accu is in staat om maximaal 1300/1000x10(C)= 13A te leveren. Als uw motor bij 550 gram stuwkracht meer dan 13A nodig heeft, dan bent u bezig uw accu te slopen. Tevens dient de regelaar of ESC de maximaal te leveren stroom aankunnen.

    Allerhande electra stekkers, siliconendraad 1,5mm², props (een APC 7x4 Slowfly voor de BP-21 motor) en ander geneuzel koop ik bij aircraft-world.

    Maar ook uw modelbouwzaak in de regio kan u naar alle waarschijnlijkheid aan deze zaken helpen.

    Als uw zender geen delta-mix functie heeft , dient u tevens een V-tail mixer aan te schaffen die u tussen de ontvanger en servo's plaatst.

    De servo's koopt u het voordeligst bij of de Conrad (zoek op servo, degene van €5,50 is wat je zoekt) of bij www.rbckits.com (kijk onder pricelist, onderaan) of bij http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=46_48&products_id=39
    U monteert de servo's als volgt:
    [​IMG]
    Twee servo's gaan naar de twee onderste elevons, die met carbon staafjes weer worden doorverbonden met de bovenste elevons. In de video is dit goed te zien. De derde servo is voor de richtingsroeren en het waterroer.
    [​IMG]

    Gebruik CA scharnieren om de rolroeren / elevons scharnierend op te hangen. http://www.rctechnics.nl/product_info.php?products_id=554 Simpel, licht, snel en goed.

    Een beproefde methode voor de montage van de carbon stuurstangen, is het gebruik van zwarte krimpkous om de carbon stang. Door van tevoren een ragfijn draadje door de krimpkous heen te leggen voorkom je dat bij breuk van de krimpkous het model onbestuurbaar wordt.
    [​IMG]

    Als je van plan bent je hydro echt te laten varen, dan is het misschien een goed idee om alle dure electronica te beschermen tegen waterinvloeden. Bij de regelaar is het misschien mogelijk de open zijkanten dicht te druppelen met kaarsvet. De brushless motor kan tegen water. De ontvanger daarentegen weer niet.

    Goed, tot slot nog wat basis gegevens:

    Gewicht: ca 275-300 gram.
    Stuwkracht: 550-600 gram.
    Zwaartepunt: 60mm van de voorzijde van de vleugel

    Handige links:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=376351
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=380007
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=383474
    http://www.michaelconnally.com/
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=380781
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=387175
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23117
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=24040
    http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=151
    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=86064&sid=
    http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=8856
    http://www.aeromodelisme-rc.net/hydrofoam.htm
    http://www.flyingcirkus.com/forum/Flying_Hydro_Plans!_Tiled/m_64412/tm.htm
    http://www.baronerosso.net/forum/index.php?showtopic=12362
    http://forum.modelisme.com/forum39page-2.html
    http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=3089284&go=last
    http://www.pc-tests.com/Forum/viewtopic.php?t=34142
    http://www.forosmix.net/viewtopic-401265-2.html
    http://www.ozoneasylum.com/26041&latestPost=true
    http://www.modell-flugplatz.de/pforum/showthread.php?id=3
    http://www.lsv-fra.de/forum/showtopic.php?threadid=180&time=
    http://modelarji.com/phpbb/viewtopic.php?t=1496
    http://www.jomari.de
    http://www.hydro-foam.de
    http://www.hydro-kat.de/

    Mijn eigen hydro is nog altijd niet af. Ik kan dus ook geen adviezen geven met betrekking tot het vliegen. Wat ik van anderen begrijp is dat dit een lastig te vliegen model kan zijn. Zolang je netjes vliegt, en rustige bochten draait, is het een redelijk goedmoedig model, zodra je wilder gaat doen moet je rekening houden met hoogteverlies in scherpe bochten.

    [​IMG]

    Als je een absolute beginner bent, zou het misschien beter zijn om eerst het vliegen te gaan oefenen met een Easy-star. Ben je redelijk handig, en wil je ervaring opdoen met depron, bouw dan je eigen J3 piper cub van deze tekening: http://www.electricorange.com.au/Aircraft/Park_Flyers/J3_Cub/j3_cub.html & http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=245311&page=1&pp=15

    @nando: ik ben zo vrij geweest jouw plaatjes te gebruiken, omdat ze ontzettend goed illustreren wat er bedoeld wordt.

    @all: als jullie nog iets belangrijks missen, laat het me dan in een PB'tje weten, vul ik het aan.

    En dan nemen we ook even officieel afscheid van één van de meest bekeken draadjes ooit op ons modelbouwforum.
    :bye::bye::bye::bye::bye::bye:
    [​IMG]

    Pffff, en dan nu een Bavaria... :proost:
     
  2. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik kan er maar 1 ding van zeggen.

    Petje af.

    Ik heb nagenoeg niets uit de andere draadjes gelezen, en snap nu volledig hoe het werkt, hoe ik het bouwen moet, en waar ik de spullen kan kopen.

    Super. Zeer netjes opgezet.

    Marco.
     
  3. klaaz

    klaaz Guest

    Indrukwekkend verhaal. Mooi vervolg en vooral nieuw begin :)

    complimenten!
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    mensen nu moet je niet weer vol gooien met goed gedaan hoor en zo
    dan zit deze ook zo weer vol
    oke goed gedaan en nu weer :eek:ntopic:
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Wohooow!!! 8O 8O
    All you need to know!
    netjes!
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Eerst natuurlijk gefeliciteerd met het record :celebrate:

    Maar ik mis nog de (voorlopige?) setup van:
    De motor- / prop + regelaar en LiPo's.
    Aanbevolen servo's + locatie (ivm zwaartepunt)
    Aanbevolen totaal gewicht?

    Niet bedoeld als kritiek natuurlijk, maar dat willen veel mensen ook weten.
    :D
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Alle zaken die jij mist, staan wel degelijk in het verhaal, Erwin.
    (En ik heb 'm niet tussentijds gewijzigd.)
    Het vliegklaar gewicht wel een keer of drie.
    Servo's worden genoemd inclusief links. Idem de motors, regelaars en accu's.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Toch niet:
    [​IMG]
    :p

    ps je mag je rcgroups draad in je handtekening ook wel updaten naar de nieuwe op rcgroups ;)
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ey, mijn foto's toch nog ergens goed voor. 8)
    Tja, foto's van het vliegklaare model maak ik niet want hij heeft zoon ongeloofelijk lelijke neus dat die echt alles verpest. (het enige wat niet op de tekinig staat :wink: (komt door de plek van de motor)).

    Ik was vandaag in Nijverdal en ik heb daar een paar mooie hydrofoam's in het echt gezien, OOK vliegend :D.

    Mooi begin en mag deze minstens zoveel bekeken worden als de vorige!(en een stuk overzigtelijker worden.
     
  10. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  12. Euhm... prop-er die link naar de plans van het plan van die piper werken niet bij mij, heb je misschien een optionele link naar de plans?
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  14. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda
    Dit moet toch goedkoper kunnen.... zo duur zijn die EPP platen niet.
    Totaal als je dit model aanschaft + je toebehoren : +- 200,- euro.
    Toch bestwel nog veel geld.

    Martijn
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Epp door een freesmachine is duur! (Vandaar dat zoveel mensen een frees apparaat willen.)
    79 euro is een pracht prijs, zeker als het niet een groot bedrijf is.
    De persoon die die hydro's verkoopt zal niet snel zijn geld eruit hebben.

    Ik vind depron voor 40euro wel belachelijk voor 15 euro kan ik me nog voorstellen dat ik ergens een setje van koop maar meer niet.

    Nando.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat kost zowat ieder model aan spullen om hem in de lucht te krijgen
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Reactie van Johann van Jomari.de:

    En daar heeft 'ie natuurlijk wel een punt te pakken.
     
  18. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

  19. Milcoi

    Milcoi

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    532
    Locatie:
    Breda
    Zou er een impeller in/op passen?

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina