Het MX-16S instellingen topic

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Aangezien het MX-12 topic een groot succes blijkt en veel mensen doorgroeien naar een MX-16 (of er gewoon een hebben zonder gegroeid te zijn :-) ) gaan we hier door.

Ik heb nog geen instellingen te delen maar wel een vraag:

ik ben helemaal wijs met mijn MX16S maar er is één ding waar ik echt niet uit kom.
Ik wil de bremse functie andersom laten werken. Of eigenlijk de knuppel.
Standaard is de knuppel van je af bremse dicht, naar je toe bremse open. Ik heb dat uit praktische overwegingen andersom (ik schakel met een schakelaar tussen motorfunctie en remfunctie). Voordat daar vragen over komen: als ik mijn gas dicht heb en de schakelaar omhaal wil ik dat de remmen nog niet geactiveerd worden, pas als ik "gas" geef moet de rem gaan werken. In dit geval de ailerons naar beneden.

Ik wil dus enkel de richting van de knuppel bij remfunctie omkeren.
Wie weet raad?

Aanvullende (nuttige) info ...

Hee Arjan,

Ik wil jouw bovenstaande vraag niet passeren, maar ik post even een paar links die (denk ik) wat toevoegen aan het door ons geinitieerde topic.

Handleidingen Graupner MX-16:

Hieronder enkele losse topics die reeds liepen over de mX-16:

Ik ga er van uit dat jullie hier iets aan hebben, mocht je aanvullingen hebben dan kan je ze sturen via pb. Dan vul ik de post wel aan :)

Zo, nou maar hopen dat iemand het antwoord op jouw vraag weet Arjan !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
timer

Ik ben nu zelf al een tijdje op zoek naar een manier om de timer te linken aan de effectieve gas-output (heli), zodat in de verschillende flightmodes de timer loopt of stopt naargelang de throttle open of dicht is, momenteel link ik de timer gewoon aan de gas-pitch stick (c2 in base sett.), maar deze manier houdt geen rekening met de werkelijke throttle waarde (dus niet met de flightmodes, loopt verder tijdens autorotatie en stopt tijdens full-pitch inverted...).

in de praktijk werkt dit voor mij goed genoeg, de timer loopt van zodra de pitch-stick ook maar een beetje van het uiterste is verwijderd.Als iemand met een betere manier op de proppen komt, alvast bedankt!

P.S.1 de timer aan de limiter linken vind ik geen goede oplossing, ik wil weten hoelang ik gas heb gegeven.
P.S.2 ik heb een mx-16ifs ik ga ervan uit dat het programeren hetzelfde is.

Ik geloof niet dat dat kan. De timer kan je alleen hangen aan een switch (waarvan de gas-stick er één is). Je kan hem niet koppelen aan een drempelwaarde van een kanaal (wat jij volgens mij wilt).

Flaperon

Hoi,

ben gewend aan een MX-12 en heb sinds enige tijd ook een MX16.

Kan toch aardig overweg met die dingen, maar heb nu iets bij de hand waar ik niet uitkom. Moet toch niet zo heel ingewikkeld zijn :oops:

Ik vlieg een paar modellen waarbij elke aileron z'n eigen servo heeft.
Bij de MX-12 stel de Flaperon in en klaar :)

Volgens de handleiding van de MX-16 is dit ook simpel:
Via menu "Grundeinst" naar Querr/Wolb en dan op 2QR zetten.

Maar wat ik ook doe, de tweede servo regaeert niet.

Wat doe ik fout ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Heb je hem wel op kanaal 5 geprikt? Bij een MX-12 is het tweede rolroerkanaal namelijk kanaal 6. Je kunt ook in het menu ontvangeruitgang het signaal van kanaal 5 naar uitgang 6 op je ontvanger zetten als je niet steeds de stekkers om wilt steken.
En als je in het menu kijkt waar je de uitslagen kunt zien met die balkjes, zie je dan wel 2 en 5 bewegen?

Groet
Arjan

Hee Arjan & Sietse,

ik denk dat jullie de spijker op z'n kop slaan :)

Ik dacht al dat het zoiets simpels moest zijn, ik ben er domweg vanuit gegaan dat de kanaalindeling hetzelfde was als bij de MX12 ;)

Bedankt voor het meedenken !

@Arjan: kanaal 5 toewijzen aan uitgang 6 ga ik doen ! Mooie oplossing om stekkerwisselingen te voorkomen :thumbsup:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ik ben voor het eerst met de MX-16S aan het stoeien, en kom er niet uit.

1. Je gaat naar het menu.
2. Kiest "grundeinstellungen"
3. Je geeft je modelnaam in. (Handig, dat je dan ook niet even terug kunt scrollen als je een spelfoutje gemaakt hebt...)
4. Vervolgens gaan we terug, en willen de steueranordnung veranderen.

Wat ik ook doe, ik krijg de "selector" niet naar beneden. Die blijft vrolijk op "modellname" staan.

Logischerwijs zou ik zeggen dat door op "select" te drukken, de selector naar beneden zou moeten gaan. Gebeurd echter niet.

Iemand die me kan helpen?

Hey,

select ingedrukt houden, en pijltje naar beneden (rechterknop).

Vriendelijke groeten,
Aldert

en letters in de modelnaam kun je wel wijzigen hoor. Dat doe je ook door "select" ingedrukt te houden. Dan verschijnt een pijltje en kun je de cursor verplaatsen :-)

Aha. D'r gaat weer een wereld voor me open.

(Dan denk je een MX-12 met twee extra kanalen te kopen, is het gewoon een totaal andere zender...)

Morgenochtend in bed toch maar eens proberen de handleiding te lezen. :mrgreen:

Hij is echt leuk! Je kan hem overigens ook op verschillende manieren laten vastlopen, zelfs zo, dat hij gewoon aanblijft ook al zet je de zender uit met de aan/uit knop ;) .

Hij kan werkelijk aanzienlijk meer als een MX12.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Vraag me dan af hoe je dat doet :roll:

Maar de MX12 is qua menuopbouw etc. echt kompleet anders dan de MX16.

Heb zelf een MC19 en toen iemand op het veld vroeg hoe dit of dat ingesteld moets worden met z`n MX12, zie ik van: "ah, geef maar even dat doe je zo en zo".

Kwam er amper uit, vanwege de kompleet andere opbouw, had verwacht dat het wel hetzelfde zou zijn.

Toen Onno een nieuwe zender wilde moest ie maar een MX16 kopen, daar snapte ik de instellingen in ieder geval al van wist dat die gelijk was aan de MC19.

vastlopen is mij nog niet gelukt... hahaha
Ik heb net een tijdje met de MX12 zitten spelen. Nu weer een ander toestel aan het programmeren op de MX16 en dat is weer even switchen...
Maar idd, als je het doorheb kan er wel lekker veel mee!

Laatst bewerkt:
V-tail instellingen

Hoi,

ik vlieg mode-1 en heb dus doorgaand ailerons op rechts en richting op links. Nu heb ik een V-tail model, simpel zou je zeggen.

Gewoon bij "leitwerk" V-tail kiezen en klaar :) Ja ... maar ...

Dan krijg ik hoogte & rudder op de linkerstick. Alles werkt zoals he hoort, echter ik wil natuurlijk richting op de rechter stick. Hoogte zit wel goed op de linkerstick.

Wat zie ik over het hoofd ? Of kan het gewoon niet wat ik wil ... ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Mode 3 of 4 kiezen (weet even niet welke van de 2, gewoon proberen), dan worden rudder en aileron knuppel omgewisseld.

Back