Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Er zijn goede technieken voor goede modelvlieglandingen beschikbaar. Ook de achtergrondkennis is er (maar helaas niet bij iedereen). En toch verkiezen velen de methode van 'proberen, vallen en weer opstaan'. Prima, want het is een hobby...
     
  2. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Goed mogelijk Ernst! Ik heb weliswaar een opleiding gehad tot beroepsvlieger, maar dat is alweer heel lang geleden. Specifieke velden als Hilversum kunnen daar inderdaad last van hebben. Zo ken ik ook een veld in Nederland waar het veel vaker mistig/nevelig was dan elders. Dat kwam dan weer door het vocht uit de bossen...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Willy, ik zou gewoon Turnigy accu's nemen.
    Als je die goed behandeld is er niks aan de hand, dan gaan ze jaren mee.
    D-Power is Derkum, dat zijn allemaal omgelabelde accu's.
    Vroeger had ik er nog wel lol in om uit te zoeken wie de fabrikant was en dan blijkt dat heel veel merken gewoon dezelfde leverancier, dus dezelfde accu leveren, alleen met een andere sticker en specs.
    Als je een fabrikant naar de specs vraagt zal hij veel lagere specs geven dan dat degene doet die de sticker erop laat plakken.
    En iedereen kletst elkaar maar na, die is goed, nee die is beter..
    Ik heb zelf nooit een echt slechte lipo gehad, ook nooit iets bol gestaan.
    Het probleem zit dus voor 99% bij de gebruiker.
    En Dennis van Hobbyin vind ik geen licht wat betreft elektro, ik durf te beweren dat hij soms onzin verteld.
    Je kan eens gaan lezen op RCgroups.
    Misschien dat je daar een idee krijgt voor een aandrijving.
    Maar ik zou gewoon lekker bij Hobbyking gaan shoppen, zoveel stroom zal je Escapade niet trekken.

    GJ
     
  4. Bald de Boer

    Bald de Boer

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    31
    Je had gelijk en nóg meer: de vakboeken spreken van turbulentie a.g.v. objecten op de grond tot 600m/2000ft!
     
  5. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Willy net als GJVO zegt gewoon turnigy lipo,s kopen ik heb er verschillende die al aan hun vijfde seizoen bezig zijn
    en nu wat inleveren op vliegduur (1 min korter op 5 min) maar heb er altijd goed mee gevlogen en weinig problemen
    mee gehad.wel altijd 1C geladen en op storage weg leggen.(warm ze in het koude seizoen wel op naar 35 graden).
    Succes Gr Giel.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Koeling voor de elektromotor en de regelaar;
    De huidige Wot4 is eigenlijk voor brandstof bedoeld. Er zitten nergens openingen om te koelen. Hoe noodzakelijk is het om die aan te brengen? Waar breng je die aan? Moet de wind over de motor en de regelaar kunnen stromen? Een opening ergens vooraan en achteraan het vliegtuig? Ben ik al een beetje warm? :D
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je advies Giel. Als je goed voor ze bent, zijn ze ook goed voor jou :D. Er zijn vast mensen die ze mishandelen en dan op internet schrijven dat het rommel is. Misschien zitten er wel mensen tussen de schrijvers, die zakelijke belangen hebben!?
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Elektronische onderdelen worden van teveel warmte beslist niet beter. Vuistregel voor koeling is dat de lucht er aan de voorkant ingaat en na alle te koelen delen er weer uitgaat. Dus ergens bij je kap aan de voorkant naar binnen en achter de vleugel bijvoorbeeld in het staartgedeelte aan de onderkant een aantal sleuven maken waar de lucht er weer uit kan. Je krijgt dan een luchtstroom, verder moet de 'luchtuitlaat' groter zijn dan de luchtinlaat.

    Succes Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2017
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik weet dat jij zeer deskundig bent, dus ik neem hetgeen je schrijft uiterst serieus. Op fora over onderwerpen waar ik wel verstand van heb, wordt ook een hoop onzin geschreven. Dit met de grootste ruzies tot gevolg.
    Gisteren de hele middag met een (zeer ervaren) vriend gevlogen. Het vliegen gaar overigens uitstekend. Hij had een dubbeldekker met daarin een Hacker motor met een 6s Turnigy. Hij liet mij een Thunder Power van 200 euro zien, die geheel bol stond.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Aad. Het klinkt logisch wat je zegt. In de handleidng van de Escapade staat overigens hetzelfde.
    p.s waarschijnlijk bedoel je "aan de voorkant IN gaat"
     
    bobt vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voordat je gaat zagen en dergelijke.
    Hoe warm word je motor en regelaar?
    Als ie na een vlucht handwarm is dan is er niets aan de hand.
    Wordt ie heter dan moet je zorgen dat ie minder heet wordt, kleiner proppen?
    Als je dan nog problemen hebt dan pas moet je er een luchtstroom overheen laten lopen en eventueel die luchtstroom geleiden met wat stukjes plastic zodat hij door de motor heen blaast (buitenloper?).

    GJ
     
    bobt vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik mij niet vergis was de vuistregel gat vooraan 1/3, gat uitgang 2/3 qua maat
    hou ik zelf niet aan, krijg je van die extreme gaten. maar de uitgang is minimaal even groot als de ingang.

    Bij brandstof is dit wel serieus belangrijk.
    als de lucht niet lekker weg kan, zal de lucht in de kap blijven hangen.
    omdat er wel lucht wordt aangevoerd, maar niet weg kan, wordt de druk onder de kap hoger.
    waardoor de luchtinlaat opeens meer lucht binnenkrijgt.

    ga je van het gas af, wordt er minder lucht aangevoerd, dus opeens wordt de druk onder de kap weer "normaal", en krijgt d emotor in verhouding opeens weinig lucht.
    oftewel, problemen met afstellen.

    Daarnaast is het voor de koeling niet handig, aangezien de warme lucht dan ook onder de kap blijft hangen.

    Bij brandstof zie je nog wel regelmatig dat men de gaten selectief erin maakt, waarna men met schotjes (baffles) de luchtstroom over de kop van de motor geleid.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2017
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Student
    Bedankt, ik doe brandstof motoren zorg meestal wel voor een goede koeling maar aan overdruk onder de kap had ik nog niet gedacht... Ik heb meestal geen kap:).

    groet Aad dB.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik moet zeggen, ik heb er ook nog nooit last van gehad..

    Meestal probeer ik de kop buiten de kap te houden, is me bij de 2 toestellen met kap ook gelukt.
    Maar het is een leuk weetje voor in het achterhoofd, wanneer de motor niet consequent loopt bij verschillende snelheden.
    ff kap eraf, weet je het.

    aan de andere kant, zonder kap is de luchtstroom weer compleet anders dan met kap.
    er is ook een goede kans dat de motor zonder kap perfect loopt, en met kap opeens opnieuw moet worden afgesteld.
    Zo zie je bij benzine toestellen nog wel eens constructies waarbij men de inlaatkelk IN de romp aan laat zuigen.
    Puur om invloeden door kap of wervelingen rond de motor kwijt te zijn.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beiden worden niet echt warm. Maar stel dat ik meer volgas ga vliegen bij 30 graden Celsius. Een collega adviseerde het gat in de Cowl (bij de motoras) wat groter te maken en een paar sleuven achter het landingsgestel
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een gat is leuk, luchtstroom ook, maar hoe ga je die lucht langs/door de motor krijgen?
    Lucht kiest de weg van de minste weerstand, en zal makkelijker rechtdoor stromen, dan voor een motor. Tenzij je je koeling slim ontwerpt zodat de lucht wel door de motor moet.
    Aardig zijn bijvoorbeeld de spinners met sleufgaten, dan moet de lucht wel door de motor.

    Een opening achterin/onderin de romp is prima als luchtuitlaat.

    Groetjes,
    Gerben

    PS SM Modellbau heft zowaar geantwoord, de Unilog 1 werkt niet samen emt de Spektrum interface die SM verkoopt. De UL1 kun je dus niet samen met je Spektrum telemetrie gebruiken.
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Model in het zonnetje bij 30 graden is binnen in dan gauw 40+ als het niet meer is. Van volgas vliegen wordt je regelaar minder warm, of je regelaar moet niet berekend zijn op de stroom die loopt. Je motor wordt bij volgas uiteraard wel warmer.Ik zou kiezen voor meer ventilatie, kan nooit kwaad.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Groetjes,
    Gerben

    PS SM Modellbau heft zowaar geantwoord, de Unilog 1 werkt niet samen emt de Spektrum interface die SM verkoopt. De UL1 kun je dus niet samen met je Spektrum telemetrie gebruiken.[/QUOTE]

    oei dat is echt jammer.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.836
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik neem ook liever geen risico als het niet nodig is.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ach. gewoon ff kijken wat er gebeurt.
    Het is nu richting de 30 graden, motor en regelaar worden nu zo warm als ze ooit zullen worden.

    ff vluchtje normaal vliegen, na landen meteen voelen.
    en een vlucht op het laatst ff tijdje flink op het gas, en na landen weer meteen voelen.
    blijft het binnen de perken (geen wegtrekneigingen als je voelt): lekker zo laten.
    verbrand je iets, dan moet je duidelijk wel even iets doen.

    als je nu al twijfels hebt, kun je natuurlijk gewoon een extra stuk eruit zagen.
    punt is alleen, afzagen lukt wel, bijzagen niet.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina