Het tweede jaar.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 14 mrt 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Geen eenvoudige vraag, dat hangt echt van het type toestel af.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gelukkig, het is dus niet de domste vraag ter wereld :D.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is 1 tip die ik al eerder gegeven heb:

    Eerst op een meter of 5 a 10 hoogte proberen de kist zo langzaam mogelijk over de landingplek heen te vliegen, dan kan je aan de roeren voelen of hij nog lekker reageert.
    Die snelheid houdt je in gedachte.
    Dan de volgende keer gewoon laag bij de grond aankomen met die snelheid en als je bijna bij de landingstip bent gas eraf en rustig afvangen.
    Als je wat ervarener bent merk je vanzelf wel of je genoeg druk op je roeren hebt om te kunnen landen en niet te overtrekken (hoewel een goede trainer tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer overtrekt).

    Het gaat niet om de snelheid ten opzichte van de grond he, dat gaat het nooit!
    Je moet zorgen dat je vliegtuig nog net in die luchtkolom waarin hij zich bevind kan vliegen en of je dan ook nog met die hoeveelheid gas op de plek van bestemming komt.
    Het kan in theorie dus zo zijn dat je volgas moet landen omdat het zo hard waait (laten we zeggen 90 km/u) en de maximale snelheid van het model maar 100 km/u is.
    Dan land je ten opzichte van de grond maar met 10km/u.

    Vergeet het deel snelheid tov de grond alsjeblieft, wat je leraar ook zegt.
    Het gaat niet om de grond, dat is een vast gegeven (soms vloeibaar maar dan heet het water).
    Die grond zal er altijd komen en die vliegt met 28000 km/u door het heelal (mijnheer, hoe hard kan uw vliegtuig?)

    Het gaat om de materie waar het vliegtuig zich in bevind, de kolom lucht boven de grond.
    Daar moet je model het mee doen en daar moet je ook altijd vanuit gaan.

    Het is jammer dat de Unilog 1 niet op Spektrum werkt want anders kon je de vario en naderhand nog een pitotpijp koppelen aan je telemetrie.
    Dan weet je de snelheid ten opzichte van de lucht.
    Je zou dan een overtrekalarm in kunnen stellen.
    Sommige straalturbines kan je op die manier instellen zodat ze niet onder een bepaalde vliegsnelheid komen.
    Mijn Wren kon dat en volgens mij heeft Jetcat dat ook.
    Dan geeft de motor gas bij als het model te langzaam gaat ten opzichte van de lucht om hem heen.
    Je weet dan zeker dat het model goed bestuurbaar blijft en heelhuids de grond raakt.
    Ik wilde dat ook in mijn JS1 en Nimbus 4 zwever inbouwen maar dat is helaas niet doorgegaan.

    GJ
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleine aanvulling op voorgaand verhaal:

    Vaak merk je dat bij het aanvliegen, een kist een beetje "dwarrelig" aanvoelt.
    heeft de neiging op en neer te springen, vleugel te laten zakken, etc.
    Dat zijn de standaard "te langzaam" hints.

    dit kun je met een test aanvlucht een keer uitproberen.
    keer of 10 touch & go. eerste 7 keer alleen go, op 5 meter hoogte blijven, en daarna steeds lager.

    Alleen de ene kist heeft het extreem, de andere bijna niet.
    type prop heeft er ook nog invloed op, immers, het gaat o.a. om druk op de roeren.
    Mijn Ultimate landde altijd vrij kritisch, moest vrij hard binnenkomen omdat hij anders niet goed controleerbaar was.
    nu staat er een andere motor op met andere (grotere) prop, en opeens kan ik veel langzamer binnenkomen.
    Blijkbaar ligt de stallsnelheid wel laag genoeg, maar gaf de vorige prop niet voldoende druk op de roeren.
    nu heeft de ulti ailerons over de volle breedte van de vleugels, bij een kist met roeren in de tips zal het niet veel verschil geven.

    Nu heb ik laatst een 3d toestel ingevlogen, tot mijn verbazing kon dat ding met stationair bijna stilstaand op de grond worden gezet.
    terwijl mijn fourstar toch wat vlotter binnenkomt ivm het gedwarrel.

    Punt is gewoon dat heel veel vliegers een kist tot het bot uitmelken, om maar zo langzaam mogelijk binnen te komen.
    alsof dat een soort doel is, alsof dat verteld dat je goed kunt vliegen.
    en daar zie je het ook vaak misgaan.
    weet je waar je op moet letten, weet je vanzelf wanneer een kist graag wat vlotter binnenkomt.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je te hard binnenkomt, zou ik je aanraden om op een meter op 50-100 te proberen zo langzaam mogelijk te gaan vliegen. En dan in een lange recht lijn het veld over, zo langzaam mogelijk.
    Met een beetje wind wordt het de uitdaging om stil te blijven hangen of zelfs achteruit te vliegen.
    Maar wel het toestel in continue in dezelfde richting houden, afwijkingen, wegvallen etc direct corrigeren en niet een beetje achter je toestel aan knuppelen, dat is zinloos.

    Door dit een paar keer te doen leer je 'voelen' hoe langzaam je toestel kan, hoe het bij lage snelheid op de knuppels reageert, en of je toestel je netjes waarschuwt voor een overtrek.
    Als je het goed doet, ga je leren dat je hoogteroerknuppel de snelheid bepaalt en je gasknuppel de hoogte.

    Afhankelijk van de omstandigheden kun je met die ervaring je landing verbeteren. Bij nauwelijks wind en dus nauwelijks turbulentie kun je zo langzaam mogelijk landen.
    Bij turbulent weer iets sneller, maar dan heb je ook meer tegenwind en dus minder snelheid tov de grond, dus minder uitloop-ruimte nodig nadat je op model op de grond staat.


    Nog een hele goede oefening is trouwens de vlakke acht. Twee elkaar rakende cirkels, netjes op een hoogte gevlogen, waarbij het kruispunt precies recht voor je ligt.
    Een nette vlakke eist vereist coordinatie van rolroeren, hoogte en gas tegelijk, prima oefening!
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het geheugen is niet meer wat het geweest is Gert-Jan. Fijn dat je het nog een keer wilde uitleggen.
    Dat van die zak met lucht, had ik wel onthouden.
    Ik baal er echt van de Unilog en de andere mooie spullen niet "passen".
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp het. Het is per toestel anders, zoals anderen al aangaven. Bij mij valt zelden of nooit een toestel zomaar uit de lucht tijdens het landen.
    Op wat grotere hoogte proberen hoe langzaam hij nog BESTUURBAAR is, ga ik zo meteen uitproberen.
    Het zit bij mij een beetje tussen de oren: ik ben gewoon bang dat hij ineens op de grond kwakt. Ik zal daaraan nog verder moeten leren wennen.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goede tips Gerben. Toevallig oefen ik sinds kort de vlakke acht. Dat had GertJan eens geadviseerd.
    Op grote hoogte zaken oefenen doe ik al wel eens. B.v. recht omhoog en dan het gas dicht. Het toestel daarna opvangen is geen enkel probleem. Of het toestel als zwever gebruiken.
    Loopings is ook al geen punt meer. Ik merk dat ik steeds meer controle/gevoel over de knuppels krijg. Samen met een vriend ga ik dit jaar dan ook het brevet halen.
    Nu ga ik laden en straks alle hier gekregen tips uitproberen.
    Iedereen weer heel erg bedankt voor de genomen moeite.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, hij valt niet opeens uit de lucht.. dat doen ze eigenlijk nooit ;-)
    als er technisch geen bijzonderheden zijn, geven ze eigenlijk altijd wel hints
    Je moet alleen de hints doorhebben. en die zijn bij de meeste toestellen wel hetzelfde.
    alleen is bij een trainer het grijze gebied (hint tot werkelijke stall) groter dan bij andere kisten.

    het is meer dat hij, door te weinig lucht over de roeren, niet zo lekker meer reageert.
    omdat je dan richting stallsnelheid gaat (je vliegt langzaam), is iedere verstoring van de vleugel ongewenst.
    En omdat hij minder reageert, heb je de neiging meer uitslag te geven. en wat doet dat? sturen.. maar ook het profiel veranderen. dus verstoor je de luchtstroom.

    dus dan zie je op een afstandje opeens de vleugel omlaag gaan, tegencorrectie geeft even geen respons, om dan opeens alsnog te gaan.
    vaak zie je het vlot op de aileron as. elevator zie je het ook, staart zit tegen die tijd in de turbulente luchtstroom van de hoofdvleugel, waardoor het stabilo niet altijd even goed zijn werk kan doen. sommige toestellen hebben dit bijna niet, andere weer heel erg..
    dat is het "dwarrelige" vlieggedrag wat ik bedoel.
    en laag bij de grond geeft dat problemen. weinig ruimte om vaart op te bouwen, en weer voldoende lucht om de vleugel te krijgen.


    je moet gewoon even scherp zijn op het gedrag van het toestel.
    vlieg je langzaam, en hij reageert raar: gas erop, of neus omlaag. of beide.
    hoog uittesten wat het vliegtuig doet, kun je op dat gedrag letten als je laag vliegt/gaat landen

    zelfde bij een dead stick landing, misschien moet je nog een eindje vliegen om het veld te halen.. (al een paar keer gehad... motor die afslaat bij touch & go..)
    maar zorg liever dat het toestel vlak ligt, en dat hij wat snelheid houdt, dan blijft hij bestuurbaar tot zo laag mogelijk.
    kun je hem vlak leggen voor hij de grond raakt, meestal heb je dan geen schade.
    ga je proberen hem op hoogte te houden, heb je een stevige kans op stall, zonder mogelijkheid dit op te lossen. of je moet heel hoog zitten..
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine aanvulling: als je een beetje hoog zit, kan er eigenlijk niets gebeuren.
    als hij stallt, zorgen dat de neus omlaag gaat, en gas erop.
    vaak is alleen neus omlaag al voldoende.

    als je toestel bij stall zelf de neus omhoog gooit, moet je zwaartepunt naar voren..
    als je toestel dat doet, flinke peut gas en neus omlaag.
    door de peut gas geef je met de prop even voldoende luchtstroom om die beweging mogelijk te maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Landen met conventionele kist? Bij wind, afhankelijk van sterkte met sleepgas. Beetje er mee spelen, en dan zie je het effect. Maar nimmer volgas de landing in. Maar er zijn wel kistjes die je op snelheid binnen moet brengen. Verder remt een draaiende prop. Mijn e-rascal 40 breng ik binnen met gas dicht, de rop staat echter in vrijloop. Dat remt als een tierelier , soms weer een beetje gas bij om mooi af te vangen, beetje druk op de staart te geven. Ga er maar eens mee experimenteren. Laag over de baan, 'em door laten zakken, gas bij. Aanzetten tot landingen etc. doorstarten. En doe af 'em toe van af hoogte een dead stick. Goed voor de reflexen!
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vreemd genoeg zitten Gerben en ik op dezelfde lijn...
    Wees nou niet bang om iets te proberen, ja, het zit tussen de oren, dat weet ik.
    Alleen het probleem is, als je denkt, oh, hij gaat neerstorten, dan doet ie dat vaak ook.
    Dus eigenlijk moet je er een paar flessen brabants bier ingooien zodat je hersenen niet meer werken en dan gaan vliegen.
    Hmm, dat gaat niet helemaal op want dan zou ik nu ook nog wel vliegen.
    Maar denk niet aan de dingen die kunnen gebeuren, denk aan de dingen die je het toestel wil laten doen, dan stuur je voor het model uit.
    Met snelle modellen (boot, auto, vliegtuig) zie je alleen nog in je ooghoek het model en het grootste blikveld is daar vooruit gericht.
    Je weet wat je gaat sturen dus dan mag je er vanuit gaan dat het model jouw knuppelbeweging volgt.

    Ik had altijd iets van... ik ga niet sturen om het kapot te maken dus dan blijft het wel heel.
    Maakte niet uit of het nou een dure of goedkope kist was, als het theoretisch mogelijk was om het ding vliegend te krijgen dan vloog ik het wel, en Gerben ook (met Hemaverf geverfd underpowered Chartertje wat niet helemaal betrouwbaar was van een aankomend lid? )
    Alleen had ik zelf wel altijd iemand naast me staan die eventueel dingen kon trimmen.
    En ik herinner me opeens een keer dat Gerben mij hard nodig had toen we 's nachts een model gebouwd hadden en we de volgende dag het uit gingen proberen.
    Niks gecontroleerd, Gerben stuurt hem de lucht in en alles blijkt gereverd, dus ik erbij, door het hele menu van de zender heen, alles goed gezet terwijl hij het ding in de lucht hield.
    Dat is dan weer High School vliegen en daarom is Gerben nu al bijna weer europees kampioen.
    Maar zelfs de beste piloten maken foutjes... mijn mooie opgepoetste Cosmic Wind de hoogspanningslijnen invliegen... ook dat weet ik nog, god wat was ik kwaad.

    Maar Wil, ik ga binnenkort toch weer even een modelletje uitproberen, kijken of het me nog wel lukt met mijn oude zender.
    Als dat lukt dan durf ik wel naast je te staan als ik helder ben en kunnen we een keer gaan vliegen.
    En dan nog een dagje van Gerben.
    Als je 9 juli naar Alkmaar gaat kan je misschien ook nog een rondje met een enorme Calmato vliegen van Ruud.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...017-aeroclubkennemerland.252403/#post-3811422

    Nou, daarna sta je wel zeker in je schoenen hoor!

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De snelheid, om precies te zijn de vliegsnelheid is het belangrijkste!
    Als alles perfect verloopt zal je met een veilige snelheid richting de landingsbaan vliegen. Dat houdt je vol tot vlak boven de grond wanneer je de neus ietsje omhoog en het gas dicht trekt. Door de neus omhoog te trekken vergroot je de weerstand waardoor de snelheid zal afnemen. Wanneer de wielen de grond raken zal je net even haartje boven de stall snelheid vliegen. Door het grondcontact zal de neus weer naar beneden gaan en verliest de vleugel vrijwel alle lift en staat het vliegtuig "vast" op de grond. Het zal niet weer de lucht in willen gaan. Dat is dus de ideale situatie welke (natuurlijk :() zelden zal voor komen.

    Waar wij "grondpiloten" mee zitten is dat we vanaf de grond alles met betrekking tot het vliegtuig moeten beoordelen. Dat maakt het inschatten van de (belangrijke) snelheid een heel stuk lastiger. Met veel wind zal je met een veel lagere snelheid landen, lijkt het. Wat wij zien is de grondsnelheid en omdat je tegen de wind in vliegt, tenminste dat doe je normaal gesproken wel tijdens de landing, zal de vliegsnelheid de grondsnelheid plus de windsnelheid zijn. Met een stevig windje op de neus kan je dus met een heel lage grondsnelheid landen, wel zo fijn.

    Ga je dan een keertje vliegen met heel weinig of zelfs geen wind dan zal je met een veel hogere snelheid moeten landen, lijkt het. Het probleem is dat je nu geen wind hebt en dat de vliegsnelheid ook de grondsnelheid is. De snelheid waarmee de wielen de grond raken is inderdaad hoger maar de vliegsnelheid is dat niet, die is hetzelfde.

    Wanneer ik met een (voor mij) nieuw vliegtuig vlieg wil ik graag weten wat het kan en niet kan. Op een veilige hoogte ga ik proberen zo langzaam mogelijk te vliegen om te bepalen wat een veilige minimale vliegsnelheid is voor dat model. Dan probeer ik daar een "metaal plaatje" van te maken en dat gebruik ik wanneer ik ga landen.
    Allemaal makkelijk gezegd en geschreven en misschien nogal vaag maar zo ga ik wel te werk. Meestal valt het niet eens op en denken de meeste toeschouwers dat ik gewoon aan het spelen ben, en dat doe ik stiekem ook. :rolleyes:;)
    Maar nu voor jouw, hoe maak ik dat mentale plaatje? Dat kan ik je niet uitleggen, het is een gevoel, een idee of ..... nou ja, ik kan dat niet uitleggen.:oops:
    Maar ga voor je zelf eens "spelen" met je vliegtuig, steeds langzamer gaan vliegen tot het (bijna) stallt Daarna door blijven vliegen met een net iets hogere snelheid. Vlieg dan zonder iets aan het gas en hoogteroer te veranderen eens met de wind mee en daarna weer tegen de wind in. Het zal lijken dat het snelheidsverschil groot is maar je vliegt met dezelfde hoogteroer instelling en dezelfde gasstand. De snelheid zal dus gelijk zijn! Zo krijg je een goede indruk van de vlieg eigenschappen van dat model en hopelijk ook dat "plaatje", waar ik het over had, voor ogen.
    Succes.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Toen ik de Acromaster met had vloog dat heel anders dan de trainer waar ik toen ook mee vloog.
    Ik ging toen zoveel mogelijk landen landen landen!!
    Je wilt niet weten hoe vaak ik het landingsgestel er weer onder moest lijmen
    Nu gaat het al een poos goed!

    Het is gewoon een kwestie van ervaringen......inschatten hoe en hoe hard de wind waait. Voor elke kist weer anders.
    Dat is een beetje nadeel als men telkens een andere kist pakt. Elk heeft zijn eigen-aardigheden......

    Ik zou zeggen: genoeg gekletst......vliegen met de geit!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mannen, ik ben nu pas thuis van mijn werk en ik zie weer veel goede reacties staan.

    Vanmiddag heb ik inderdaad gevlogen en de eerste tips hier uitgeprobeerd. Eerst nog even een halve fles Bacardi achterover geslagen:D.
    Ik ben zo langzaam mogelijk over het veld (200 meter) gaan vliegen, op 5-10 meter hoogte. Het toestel kan inderdaad veel langzamer dan ik dacht.
    Het was overigens bijna windstil. Als ik te langzaam vloog, zakte het toestel iets teveel en gaf ik wat gas bij. Stapvoets ging dus niet, maar wel een ervaring rijker.

    Er waren drie leden (die ik nog niet kende) met turbinejets aan het vliegen. Van hen kreeg ik complimenten over het vliegen en de relaxte houding.
    Ik kan zonder, maar het was toch wel erg leuk om dat te horen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als dat lukt dan durf ik wel naast je te staan als ik helder ben en kunnen we een keer gaan vliegen.
    En dan nog een dagje van Gerben.
    GJ[/QUOTE]

    Daar kijk ik naar uit. Ik ben benieuwd naar jullie aanwijzingen. Nog 2 weken werken en dan heb ik 5 weken vakantie en kan ik ook 's avonds.
    Ik hoor het graag.
    Groeten, Wil
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    's avonds zou wel fijn zijn, dan ben ik vaak wel wakker.
    Misschien dat Gerben het kan combineren met een F5B training op het veld, als het van Maasdriel mag.
    En als Clemens nou zijn Kruk meeneemt dan kan ik Berrie en nog een zwever vragen of ze achter hem omhoog willen.
    Ik heb ook nog wat leuke spulletjes voor Berrie dus daar kan ik hem wel mee lokken.
    Ik ga wel even contact leggen met deze en genen.
    Ik neem aan dat de ijsboerderij ook 's avonds open is?

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De initiatiefnemer van onze vriendengroep is TheoJetvlieger. Uiteraard moeten er aan hem toestemming gevraagd worden. Ik denk dat het wel goed is!?
    De Ijsboerderij is 's avonds dicht, maar de achteringang van wegrestaurant de Lucht is nauwelijks verder.
    Als alles lukt, gaat dit een leuke- en leerzame avond worden.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, 5-10mtr hoog kan met een goedmoedig toestel, maar zou ik je normaliter niet adviseren. Als je een toestel hebt wat wat lelijker overtrekt, valt hij in een spin en heb je aan 5-10mtr absoluut te weinig.
    Eerst proberen op 50-100mtr...
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerste weekeind van Augustus (zaterdag) of tweede weekeind (za, zo) zou vooralsnog kunnen ..
     

Deel Deze Pagina