Het wereldrecord langduurvliegen helicopter

Welgemeende proficiat voor deze stunt. Zo wordt eens te meer duidelijk dat elektrisch vliegen nog een mooie toekomst tegemoet gaat :)

mvg
Robby
 
Ik was vreselijk moe na die vlucht, maar dat kan ook met de drank te maken hebben die er nadien aan te pas kwam.... :D

wereldtrof.jpg


:banana::banana::banana: :proost:

groeten, Raf.
 
gefeliciteert


is dit alleen om elektro - heli of kan dat met benzine ook, of is dat een aparte categorie ?
 
Laatst bewerkt:
gefeliciteert


is dit alleen om elektro - heli of kan dat met benzine ook, of is dat een aparte categorie ?

Dit was inderdaad specifiek de klasse elektro, zou me niet verwonderen als er ook een categorie voor brandstof bestaat.


BTW, een paar lokale dagbladen en radio stations hebben het record al vermeld, leuk: [URL="
Wereldrecord - YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt er op dat jullie net op tijd klaar waren ?
aangezien ik achter jullie een behoorlijke bui zie aankomen :eek:

Inderdaad, de laatste minuten doorgevlogen in een lichte motregen, ondanks alle elektronica die bloot lag in die heli, toen even droog tijdens de landing, en een paar minuten NA het einde van de vlucht een stevige stortbui, maar dat vonden we toen niet erg meer. :D
 
De Amerikaanse website "ATTF", gespecialiseerd in modelbouwnieuws, heeft in zijn laatste uitzending (podcast) een stukje opgenomen over ons wereldrecord. In episode 237, hier is hun site: http://allthingsthatfly.com/

Op hun openingspagina zie je het item ook, ongeveer midden in de lijst.

En nog steeds op deze beginpagina zal je een link vinden naar het mp3 bestand,dat je eventueel kan downloaden:
http://traffic.libsyn.com/insideheli/ATTF_237_-_Altitude_and_WATTS.mp3

Het stukje over het record duurt ongeveer 2 minuten, en zit na ongeveer 54 minuten in het bestand, dus scroll maar flink vooruit eerst.

Ook gratis te vinden op http://itunes.apple.com/be/podcast/all-things-that-fly-rc-podcast/id253447675
Met de muis zweven over op episode 237, en je ziet links een pijltje verschijnen om af te spelen.

Als je iTunes hebt staan, kan je dit ook via daar opzoeken, downloaden en beluisteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gauw even drie korte filmpjes gemaakt over ons wereldrecord:

Deel 1: start en de eerste minuten van de vlucht:
[URL="
[/URL]

Deel 2: het exacte moment waarop het oude record van 1h 17m 17s verbroken werd:
[URL="
[/URL]

Deel 3: de laatste minuten van de vlucht in de regen en de landing:
[URL="
[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst proficiat met jullie record, da's niet niks.

zouden jullie met dezelfde setup niet langer kunnen vliegen in voorwaardse vlucht/rondjes draaien? Ik vroeg me dat af omdat hier onlangs ter sprake kwam dat een heli minder verbruikt in vlucht dan tijdens een hover...
 
De straffe wind verraad zijn taktiek, en aan de bosjes te zien staat hij voor een helling te vliegen, de helie is dus aan het autoroteren.

Maar proficiat ! het is best een hele tijd.
 
Allereerst proficiat met jullie record, da's niet niks.

zouden jullie met dezelfde setup niet langer kunnen vliegen in voorwaardse vlucht/rondjes draaien? Ik vroeg me dat af omdat hier onlangs ter sprake kwam dat een heli minder verbruikt in vlucht dan tijdens een hover...

Inderdaad, klopt in theorie, wegens translatielift. Ook getest in praktijk met andere helis met data-loggers, en het scheelt minstens een paar percent. Maar onze record heli zit zo ongelooflijk op zijn limieten qua vertikale kracht en staartwerking dat dit een groot risico zou inhouden om hem kwijt te raken. Je hebt echt niks, nul komma nul reserve. Een voorbeeld: zonder wind kon ik de 1000 RPM niet eens aanhouden, hij zakte langzaam, zelfs met maximum pitch, daarom dat ik nog 2 andere curves onder de vinger had: 1050 en 1100 RPM, die ik vaak diende te gebruiken. Wereldrecords komen niet vanzelf, lol. Dus we wonnen meer door de extreme vliegeigenschappen, en daarom hebben we die "translatiehulp" maar vergeten. Trouwens, de wind zorgt reeds deels voor dit effect, en een windstille dag heb je hier haast nooit. BTW, zelfs zonder wind zouden we het record nog ruim verbroken hebben, is ook getest. In het andere geval, met nog meer wind zouden we bijna naar de 2 uur gegaan zijn, maar wel ten koste van nog lastiger vliegen, en ik weet echt niet of ik dat ging volhouden.
 
De straffe wind verraad zijn taktiek, en aan de bosjes te zien staat hij voor een helling te vliegen, de helie is dus aan het autoroteren.

Maar proficiat ! het is best een hele tijd.

Sorry, maar voor een helling vliegen is ten strengste verboden door de reglementen van de FAI, je dient de hele topografie van het terrein trouwens aan te tonen met hoogtekaarten, foto's e.d. in je dossier, en de sportcommissarissen checken dit ook. De heli vliegt wel degelijk echt, autoroteren doet hij absoluut niet. Grondeffect mag je ook niet gebruiken, dus je moet hoog genoeg zitten. Enz...
 
Back
Top