HG P402 chassiskit + DIY body Carmageddon

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Tamaniac, 5 nov 2016.

  1. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bouwverslag HG P402 kit

    Vooraf:
    Als budget-alternatief voor duurdere scalers kwam deze naar voren. De kit versie, dus geen elektronica die achteraf toch vervangen wordt. Online zijn er al heel wat meningen te vinden: van ontbreken van schroefjes, veel flex in het plastic chassis, ... tot waar voor je geld, en een goede basis, we zullen zien, het is geen Tamiya, Axial, of RC4wd... dus dat verwacht ik er ook niet van.

    Uitpakken:
    De semi-bouwkit (assen, schokdempers, en centergearbox zitten al in elkaar) komt in een stevige blanco kartonnen doos. Snel even geteld als ik er 4 heb van alles waar ik er 4 van zou móeten hebben: alles lijkt compleet. De schroefjes zitten veilig (maar wel gemengd) in ziplock zakjes. De handleiding omvat de complete bouw, maar gezien deels al gemonteerd, beperkt de bouw zich tot een 4-tal pagina's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bouw:
    Als eerste heb ik alle schroefjes gesorteerd m.b.v. de schuifmaat.
    De batterijhouder, skidplate en radiodeck worden gesandwiched tussen de 2 chassisrails.
    Daar komen nog sidesteps, bumpers, schokdempers bij, om vervolgens assen en gearbox te monteren.

    [​IMG]

    Kwaliteit van de plastic is goed, passing van de onderdelen is ook voldoende. Hier en daar zit wat overtollige plastic op de naden van onderdelen, maar dit is makkelijk weg te snijden met een mesje zoals je aanspuitpunten weghaalt van onderdelen op een spuitgiet-rekje.

    De veer bij de spurgear ontbrak, deze kan weggelaten worden maar dan steekt de as uit de moer, dus een passende veer gevonden in de onderdelendoos en gemonteerd.
    Pinnetjes voor hex- en spurgear-meenemers zijn te lang, straks even met de dremel inkorten.

    [​IMG]

    Alle schroefjes zijn imbus, één bepaalde lengte had onnauwkeurige koppen (draaiden dol vanaf 2 slagen), dit waren schroefjes voor de links vast te houden, dus deze heb ik vervangen door gewone kruiskop-boutjes.

    Eerste indruk:
    Her en der wat minder nauwkeurigheid van onderdelen, maar voorlopig allemaal goed op te lossen als modelbouwer mits je zelf wat schroefjes heb liggen.
    De assen geven een stroeve eerste indruk, dit had ik online al gelezen, en zou opgelost zijn met een betere verdeling van het vet, de assen iets minder strak dicht te schroeven, en de tandwielen wat tijd te geven om 'in te lopen'. Kogellagers zullen daarbij ook helpen, en een setje komt later waarschijnlijk.
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat ziet er zo op het eerste gezicht best goed uit. Ik volg!!! :)
    Heb je de assen al uit elkaar gehaald of ga je ze eerst proberen zoals ze zijn?
    Zijn de banden al gelijmd en zitten er een beetje goede foams in?
     
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De meegeleverde velgen zijn beadlocks: vastgeschroefde ringen langs binnen en buitenkant. Deze zijn wel van plastic, en de schroefjes zijn piepklein dus niet gemaakt om 20x open en dicht te schroeven, maar de band zit wel stevig vast. Ik vermoed dat er een insert inzit maar kan dit nog niet met zekerheid zeggen.

    Cor op dit forum heeft ooit een as opengeschroefd en dezelfde problemen met dezelfde handelingen kunnen oplossen. Mijn assen worden zo meteen onder de loep genomen. Ter info: de auto is permanent 4x4, geen diffs: niet in de assen en niet in de centergearbox.
     
  4. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ah beadlocks, dat was niet zo goed te zien op je foto's. Altijd handig idd.
    permanent 4x4, alleen maar beter imo... :)

    Ondanks de genoemde dingen denk ik toch dat er wel iets goeds van te maken is.
    Ik zag op youTube al een filmpje van DutchRC en dat zag er best goed uit vond ik.
    Persoonlijk zou ik de schokbrekers wel onder handen nemen.. Stuiteren mij teveel..
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Aandrijving:
    De center gearbox is opengemaakt: allemaal metalen tandwielen, deels gelagerd en voldoende vet, alleen niet op de juiste plaats, dus wat zitten roeren in de ketchup ;) . Merk ook de 2 speed op (high/low), welke met een mini servo vanop afstand te schakelen is. Daarbij schuift het tandwiel op de middelste as van links, naar rechts. Merk ook op dat in low gear slechts de helft van het loopvlak van de tandwielen benut wordt. Tijdens het terugmonteren voelde ik bij 2 van 7 schroefjes geen weerstand op het einde, heb ze dan maar even diep gedraaid als de rest, maar de schroefdraad zal dus waarschijnlijk al dol zijn. Op zich zit de tandwielkast weer prima en functioneel ineen, en worst case kun je de gaatjes doorboren en een boutje+moer gebruiken. De behuizing is overigens voor rond de €6 te koop, de hele gearbox voor rond de €13, en in metalen omhulsel compleet voor €26 (excl tax, excl verzending). Als zou mijn voorkeur voor een upgrade misschien naar een dwarsgeplaatste 2wd buggy gearbox genre Traxxas Rustler/Bandit gaan, als de cardanassen daarvoor passen zouden te krijgen zijn. Met het openen van de tandwielkast loopt alles nu van 'zo stroef kan toch niet de bedoeling zijn?' naar 'min of meer aanvaardbaar, en waarschijnlijk nog iets beter als de tandwielen wat 'ingelopen' zijn na een eerste acculading'.

    [​IMG]

    Zelfde geldt voor de achteras, van stroef naar acceptabel, al gaven de schroeven van deze achteras meer vertrouwen,
    en zou ik deze zonder vrees nogmaals in-en uit durven draaien.

    [​IMG]

    Tweede indruk:
    You get what you pay for. Her en der wat 'bijsturing' nodig. Het chassis komt aardig vooruit: de achteras is gemonteerd, en zal een mooie rijhoogte hebben. De ophanging van de achteras zelf zit goed ineen en geeft een mooie articulatie.
    Morgen gaat de vooras open voor 'nazicht', wordt deze gemonteerd, en dan zit het chassis bijna ineen klaar voor elektro.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2016
  6. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ziet er redelijk uit . Wat voor motorcombo heb je in gedachte? Houdt je het brushed?

    Boutje+moer is denk ik de beste oplossing en misschien beter om meteen maar die doen.
    Wat zou volgens jou de dwarsliggende gearbox als voordeel opleveren?
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De motor wordt een Integy 55T (brushed) i.c.m. een Nimh stickpack, en een ontvanger met een antenne :) voor wie nog weet hoe die eruit zien. Dit is geen ambitieuze of moderne setup maar gewoon spullen die ik heb liggen en hun doel al bewezen hebben.

    Bij andere modellen/merken met 2 starre assen (van Axial scx10, Wraith,... Tamiya TXT, CR-01, ...) zie ik enkel de configuratie waarbij de motor in de langsrichting ligt, dat spaart een haakse overbrenging uit. Deze HG P402 is daarom een buitenbeentje met de motor in de breedte van het chassis. Mocht de huidige gearbox problemen geven, en ik deze door iets anders zou moeten vervangen, zou dit een "2wd buggygearbox" worden. Maar logischerwijs dwarsgeplaatst, zodat de cardans niet meer naar linker-en rechter buggywiel gaan, maar naar de voor-en achter scaleras. Dus gewoon het principe van alle 'normale' scalers die op de markt zijn.
    Ik noem het daarbij geen 'Axial scaler centergearbox' maar een '2wd buggygearbox' omdat beide een motorplate, spur, pinion, diff en 2 uitgaande assen hebben, en denk dat een oude 2wd buggy makkelijker te vinden is.
     
  8. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Redelijk standaard setup idd. Gewoon lekkerder 55t.

    Ik snap je redenering helemaal wat betreft je gearbox. Zou ook mijn voorkeur hebben idd. Puur voor de gewichtsverdeling.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Aandrijving:

    Ook de vooras is even uiteen geweest voor een betere verdeling van het vet. De assen op zich lopen OK, maar ik gun de tandwielen wel een (paar) acculading(en) om in te lopen.

    [​IMG]

    Compleet:
    Eenmaal ook de vooras gemonteerd is, is de standaard bouwkit eigenlijk klaar.
    De bumpers en sideskirts kunnen er later weer af i.f.v. de body.

    [​IMG]

    Derde indruk:
    Het minste vertrouwen heb ik in de centergearbox, al zal de tijd uitwijzen hoe deze zich houdt.
    Nu eerst de elektro inbouwen!
     
  10. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ik ken ook deze kits.. zeker voor het geld is het een leuke bouw kit. Heel mooi duidelijk bouwverslag.
    Ik hoorde bij ons ook de meningen over de Spur, die onbeschermd direct achter het voorwiel zit en dat daar snel vuil tussen de tandwielen komt.
    Ben benieuwd naar de body die er op komt.
    Blijf het volgen...
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Een beschermkapje/doosje over de tandwielen of een stukje binnen-wielkast moet makkelijk te verwezenlijken zijn, misschien beter voorkomen dan genezen.

    De body die erop komt zal een zelfbouwproject worden van een 'digitale' wagen. Momenteel ben ik met karton de basis aan het nabouwen. Eenmaal de ruwbouw zijn vorm gekregen heeft meer hierover.
     
  12. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Een eerste 'nietszeggende' foto van de start van de opbouw (achter/boven kant) :
    De basis wordt gemaakt uit 3mm triplex. Ik heb ooit een opbouw van een schip gemaakt uit hetzelfde materiaal. Dit was licht genoeg, makkelijk te bewerken, en ook hier goed geschikt omdat het om een tamelijk geometrische vorm gaat. Als er al effectief mee gereden zal worden zal dit aan slecht 4 a 5 km/h gaan op dit HG p402 chassis.

    [​IMG]
     
  13. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Nu ook de bovenkant van de flanken toegevoegd, deze staan onder 15°, maar met wat pasblokjes om te ondersteunen tijdens het drogen gaat dit bijna even vlot...
    De schuine kantjes aan de 3mm triplex (berkentriplex = bijna splintervrij) maak je in een handomdraai met wat schuurpapier.
    Rechts op de foto zie je met wat verbeelding al een achterste wielkast ontstaan:

    [​IMG]

    Het zou mij verbazen als iemand nu al een gokje zou wagen, maar voorlopig laat ik jullie nog eventjes in spanning!
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  14. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat ziet er veelbelovend uit.
    Mooi materiaal om mee te werken als ik het zo zie..
    Heb je ook ervaring met styreen toevallig?
     
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Logische vraag, in het truck gedeelte worden ganse cabines nagebouwd met styreen:
    zelf heb ik dit nog nooit gedaan, al heb ik wel eens een rest-stukje in handen gehad en gemerkt dat dit met een beitel/schaafje/mesje... goed te bewerken is, je hebt namelijk niet de korrel/nerf van hout. Maar hoe je dit dan het beste lijmt enzo... ben nog lang niet uitgehobby'd dus misschien voor een volgende bouw eens uitproberen.

    Ik werk nog graag eens met hout, en het model en toepassing leenden zich ertoe vandaar...

    beetje kleur in dit topic :banana::

    [​IMG]
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    styreen, PS, of ABS... Mocht je dit hiervoor gebruiken, zou je niet terugwillen. Hoewel: hout werkt wel makkelijker, maar het zou iets hoogstaander zijn in kunststof. Maar bon, seal alles gewoon goed, verstevig genoeg, komt wel goed.
    Je zou ook in alu kunnen werken. Lijmen met metaalepoxy, ook nice.
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Alles kan uiteindelijk, zou hem waarschijnlijk zelfs in 3d kunnen zetten en door de printer halen.
    Heb nu alleen even zin in houtbouw, en met de geometrische vorm komt dat goed uit.
    De achterste wielkassen zijn gevormd, alsook de onderkant van de flanken:

    [​IMG]

    Met triplex heb ik 3mm dikte, dat is voorlopig genoeg om schuine kantjes te kunnen schaven/schuren, en alles zonder extra versteviging te kunnen verlijmen:

    [​IMG]

    Heb zo stilaan mijn kartonnen mockup in triplex staan, dit was hoofdzakelijk de achter- en zijkant. De neus en voorkant zal ik ook eerst met karton aanbouwen tot de vorm goedzit, om daarna in triplex over te gaan. Hier nog een laatste foto op het chassis, volgens het origineel komen er wel nog wat grotere banden onder:

    [​IMG]
     
  18. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Wauw, ziet er goed uit zover.

    Gebaseerd op?? Vorm komt me heel erg bekend voor uit een film, weet alleen even niet welke .. (heb er zo veel gezien..)
     
  19. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    geen film dus

    zeg maar gerust 100% nagebouwd, binnen de mate van het mogelijke natuurlijk

    Ik wacht nog eventjes tot de neus erop staat voor meer tips, wie-o-wie ? (wieowieowieowieowieowieo :rofl: hint hint)
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
  20. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Als ik zo kijk zou het zomaar een auto kunnen zijn uit Halo..


    Ik heb de film gevonden. Het model lijkt flink op de auto's uit Judge Dredd..
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina