HKM Nimbus 4, 6,6m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 19 jan 2016.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hier de beelden van de eerste paar vluchten van mijn Nimbus.
     
    Japie.G en P.L. vinden dit leuk.
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Mooi filmpje! :cool:

    En meer dan een paar meter is dat inderdaad niet geweest !
    Graupner Cirrus?
    upload_2016-3-20_22-21-4.png

    Ah ja, je piloot ligt er in ieder geval wel heel erg relaxed bij :D
     
    Cavemannetje vindt dit leuk.
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vlucht integraal, je Nimbus komt geregeld voorbij.

     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Oei, we zijn een paar keer wel heel dicht bij elkaar geweest :eek:
     
    jve vindt dit leuk.
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Twee correcties heb ik op de bovenstaande berichtgeving te melden:
    1) Geen 10S pakket de derde start, maar een ouder, en met minder capaciteit 12S pakket.
    2) De zijwind zou niet de hoofdoorzaak van het afzwaaien van de JS1 zijn geweest, maar een stuurfout van mij. Wat er dan precies fout gaat weet ik (nog) niet.
     
  6. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.421
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Berrie, had je niet een camera op je rechtervleugel geplakt?
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja, dat klopt. Maar of dat nu de oorzaak is waag ik te betwijfelen.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar hoezo een stuurfout dan?
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dát weet ik óók niet..:frustie:

    Dat de start niet goed ging, was duidelijk. Alleen zou crosswind daar geen rol in moeten hebben gespeeld, begreep ik. Misschien had ik de vleugeltip aan de kant van de wind op de grond moeten laten liggen. Dan had de zwever zich wellicht de goede richting in gedraaid. (maar dat is toch weer een maatregel tegen crosswind....)

    Het is ook mijn eerste zwever op een wiel. Dat wiel zit iets voor het zwaartepunt. Mogelijk drukt het gewicht dan door, als je al de verkeerde kant op gaat.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als ik een duit in het zakje mag doen....
    Door de crosswind gebeuren er in de eerste fase van de start (de grondrol) twee dingen: de neus wil in de wind draaien en de bovenwindse vleugel wordt opgetild als het toestel precies horizontaal gehouden wordt. Je hebt hier het meeste (of eigenlijk: alleen) last van als het wiel nog op de grond staat en de snelheid laag is. Zodra je vliegt gebeurt dat niet, dan wordt je gewoon opzij weggezet.

    Wat ik meen te hebben zien gebeuren is dat in de grondrol je linker vleugel al fors omhoog ging (ik kon niet zien of de rechter tip de grond raakte). En die beweging krijg je met 7m span en lage vliegsnelheid niet direct gestopt. Als je flink rol naar links hebt gegeven kan het zelfs zo zijn dat de rechter vleugel overtrokken is geraakt en nog verder zakte, en dan kón je de beweging niet eens meer stoppen.

    Als je al iets anders had kunnen doen was het volgens mij: direct afkoppelen toen je tip omhoog ging. En voor het mooie toch meer in de wind starten.

    Gelukkig viel de schade mee. Ik ben me wel behoorlijk lam geschrokken toe het gebeurde.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Één ding wat ik altijd gedaan heb bij sleeps, is de kist rustig op de grond laten liggen en geen zenuwachtig handje aan mijn tip te willen, wat zijn best doet de kist horizontaal te houden. (tegen alle luchtbewegingen in). Ik praat hier over een kleine duizend sleeps met 5, 6 en7 meter kisten.
    Je moet natuurlijk geen molshopen in je spoor hebben, maar ik persoonlijk vond het stukken safer de kist zo op gang te trekken en zelf te bepalen wanneer die vleugels horizontaal gingen en de kist omhoog moest ..................... (Berrie kent mijn mening hieromtrent)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zijwind kan deze situatie zeker wel hebben veroorzaakt. Bij aanstroming van links heeft de linker vleugel door de V-stelling een grotere invalshoek dan de rechtervleugel, waardoor het vliegtuig naar rechts wil rollen. Om precies deze reden rolt een vliegtuig zonder rolroeren zo mooi om als je richtingroer geeft (door het richtingroer ontstaat een sliphoek). De wind was niet hard en stond lang niet vol dwars, maar bij de hele lage snelheden in het begin van de startrol is er toch een sliphoek aanwezig die het vliegtuig om wil doen rollen. Zoals Arjan ook omschrijft hebben je rolroeren dan nog niet genoeg druk om de rolbeweging te stoppen.
    De Nimbus leek er weinig last van te hebben, maar die bouwt pas een goede V-stelling op als de vleugels lift leveren. Doordat de vleugels erg elastisch zijn buigen ze omhoog en neemt de V-stelling toe. Bij de JS1 is de V-stelling in het buitenste deel van de vleugel (grootste moment tov de romp) altijd duidelijk aanwezig.
    Mogelijk zijn de enige stuurfouten die je gemaakt hebt: 1) niet tegen de wind in starten 2) te laat ontkoppelen.

    Ter illustratie een fenomeen dat ik heb met mijn Boeing737 model: als ik daarmee start in dwarswind moet ik hem op de baan houden met richtingsroer (neuswiel draait dan ook mee). Als ik roteer om los te komen krijgen de vleugels ineens meer V-stelling (ook die buigen makkelijk). Stel: wind van links. Tijdens de startrol heb ik dan rechts richtingsroer nodig om rechtuit te rollen. Als de kist roteert komt hij los in een slippende situatie, waardoor hij meteen fors rechtsom wil rollen. Dat heeft me bijna een keer de kist gekost. Ik vlieg dit model dan ook niet meer met meer dan een klein beetje dwarswind.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nog iets. Als je de sleepcombinatie start met wat crosswind, heeft het dan zin om je zwever niet recht achter de sleper te leggen, maar uit het midden? Zo ja, aan welke kant van de "hartlijn"?
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.425
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik moet bij deze 'starten met dwarswind' en 'schrikmomenten' ineens aan dit filmpje denken:



    Is hier te zien wat zij wel of niet anders doen?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb niet genoeg sleepervaring om daar met zekerheid een antwoord op te geven, maar als je uit het midden start zou ik de zwever benedenwinds leggen.
    De zijwind in die ene start lijkt mee te vallen, al valt het vliegtuig wel wat naar links tijdens de start van de grondrol (wind komt van rechts).
    Ik zie wel een heleboel schrikmomenten tijdens landingen in dit filmpje. De meeste modellen komen erg hard binnen, waardoor je makkelijk overcorrigeert. Nu lijkt er wel rotte turbulentie te hangen op short final, zal mogelijk een reden zijn voor het snelle binnenvliegen.
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nee
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Heren, ik neem alle overwegingen weer mee. Teveel van dit soort ervaringen dragen niet bij aan mijn levensverwachting...;)
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Niet alleen de jouwe. :D
    Ik denk dat iedereen die keek even zijn adem inhield dat moment.

    W.b. dat filmpje wat Justus gepost heeft; Zo hee, sommigen komen echt binnen klappen zeg! :eek:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.886
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Paul, dat filmpje is gemaakt tijdens een wedstrijd.
    Voor wedstrijdvliegers is een model een stuk gereedschap en zo gaan ze er ook mee om.
    Je moet voor de lol eens kijken bij een F3J wedstrijd, daar wordt het model vaak met de neus de grond ingevlogen om de meeste punten te halen.
    Mijn Mistral 4900 is gebouwd als zwever voor de sportklasse GPS vliegen.
    Die heeft extra verstevingingen in de romp zitten om de klappen op te vangen zodat het niet als een eierschaal kraakt.

    GJ
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Geloof ik helemaal en ik heb die puntenprikkers al eens bezig gezien.
    Echter ben ik zelf nog in het stadium dat als ik al zo'n kapitale vlieger zou bezitten mijn vrouw ruimte moet maken en dat zo'n zwever gerust bij mij in bed zou mogen slapen (bij wijze van spreken............en geen vreemde ideeën erbij krijgen a.u.b. :D).
    Zal iemand met een AED naast mij moeten hebben om mij te reanimeren als ik 10 mille of zo zulke klappers laat maken :oops:
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016

Deel Deze Pagina