HMS President 1:60 (Sergal)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Daniel59, 22 sep 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi Daniel.

    grt timberwolf
     
  2. Daniel59

    Daniel59

    Lid geworden:
    8 dec 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Bellingwolde
    Wederom heren, dank voor de bloemen ! Ik doe m'n best, maar ben nog maar een beginner he?

    Groeten, Daan.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daan, je bent aardig op de goede weg.
    Maar ik vraag me af hoe je je spanten hebt geschuurd, het lijkt op de foto dat je ze allemaal enigszinds willekeurig rond hebt geschuurd. Het is de bedoeling dat je de spanten bij de boeg naar voren afschuint, en bij het achterschip naar achteren. (zie foto)
    [​IMG]

    Iedere keer als je geschuurd hebt even controleren in het model of je latten mooi passen.
    [​IMG]
    En als alles netjes past, dan pas je spanten in het model lijmen.
    Je kunt ook je spanten afschuinen als ze al in het model zitten, dat is wat de meeste bouwers doen. Ook dan regelmatig een lat langs je spanten houden zodat je kan zien waar de onregelmatigheden en/of verdikkingen zitten.
    Het kan soms zijn dat er een knik in je lat zit, dan moet je niet schuren maar juist verdikken. (dit kun je doen door een dun latje of stukje karton op het spant te lijmen)
    Het lijkt mij dat je gewoon willekeurig hebt geschuurd aan je foto te zien.
    Ik zie ook dat de middelste spanten enigszinds zijn afgerond, dit is minder goed omdat je dan minder lijmoppervlak creëert.

    Het kan ook zijn dat de foto een vertekent beeld geeft, dan kun je mijn commentaar als niet geschreven beschouwen.
    Veel beginnende bouwers maken hier hun 1e foutje wat gaat ten koste van een mooie strakke beplanking.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Daniel59

    Daniel59

    Lid geworden:
    8 dec 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Bellingwolde
    Hallo Piet(san),

    Dank voor je response, en (helaas) heb je helemaal gelijk, de spanten zijn bij mij naar beide zijden afgerond, waardoor bij het plaatsen van de latten minder oppervlak op de spanten geraakt wordt.
    Hier zal ik dus terdege rekening mee moeten houden bij het beplanken.
    Overgens zou ik, indien mogelijk, 2 lagen beplanking willen aanbrengen; mogelijk kan e.e.a. hiermee ten dele rechtgezet worden.
    Volgens de volgorde van het bouwboek (alleen foto's) dienden de spanten voor plaatsing al afgeschuind te worden, de mate van afschuining is daarmee moeilijk te bepalen. Dergelijke details (hoe af te schuinen) komen helaas niet naar voren in de foto's.(Boeg naar voren, achterschip naar achteren.)
    Van beplanking is nog helemaal geen sprake; men gaat na de spanten over op de constructie van de dekken.
    Neemt niet weg dat het totaal mijn fout is, ik had ook even wat dieper hier over kunnen nadenken.
    De constructeur hiervan de schuld geven gaat mijn inziens niet op, hooguit ten dele.(vind ik trouwens ook slap)
    Maar ja, dat is nu water onder de brug; wel een heel goed leermoment !
    Ik zal in het vervolg nog voorzichtiger te werk gaan.

    ps Hier zie je dus hoe nuttig dergelijke feedback is ! Mijn dank Piet(san).

    Groeten, Daan.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2014
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Maakt niets uit hoor Daan, van onze fouten leren we het meest. Ik heb een uitgebreid verslag gemaakt over het beplanken, deze link brengt je naar het 1e deel van mijn verslag; Link naar eerste deel
    En voor de 2e beplanking kun je kijken in het recente verslag (deel 2) van de Diana.

    De voorbereiding voor je beplanking is minstens zo belangrijk dan het uiteindelijke beplanken. kijk maar eens rustig naar de verslagen dan word er een hoop duidelijk.
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    je zou een latje aan de rand van elke spant kunnen plaatsen, zodat je spant weer dikker wordt. dan heb je straks meer lijm oppervlak en minder kans op rare knikken in de beplanking. moet je dus wel laten uitsteken tot waar de plank komt, en niet tot waar je nu fout hebt geschuurd.

    Succes
     
  7. Riksgewijs

    Riksgewijs

    Lid geworden:
    3 sep 2014
    Berichten:
    189
    Ik zou eerst het dek er eens opzetten, zoals de fabrikant voorstelt. Dan eens kijken naar het afschuinen van de spanten. Mogelijk valt alles nog best mee en hoef je helemaal niet zo heel veel te veranderen en zijn de latjes niet nodig.

    Handig is wanneer je de dekken er op hebt zitten een een foto van boven en zijkant detail maakt. Meerdere foto's dus zodat de delen die afgeschuind moeten worden goed zichtbaar zijn. Dan kunnen wij meekijken en advies geven als dit nodig blijkt.
     
  8. Daniel59

    Daniel59

    Lid geworden:
    8 dec 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Bellingwolde
    Rob2 en Riksgewijs, dank voor commentaar.

    Ben momenteel nog bezig met de dekken, pas als dat klaar is, zal ik de spantenaffaire weer onder de loep nemen.
    Ik heb wel intussen (in "droog-periodes") de spanten en het verloop van de latten bekeken en gepast; de meest kritische zijn de spanten 1,2 en 3, alwaar de beplanking vanaf de punt van de boeg een flinke zwaai maakt om evenwijdig met het schip te komen.(Schatting: een 70-80 graden over 3 spanten)
    Het vervolg loopt heel licht buigend (paar graden per spant) naar het achterschip, alwaar de einden NIET gebogen worden, maar tot de spiegel doorlopen en dan afgesneden worden.
    De beplanking van de spiegel dekt dan later de kopse kanten van de huidbeplanking volledig af.
    Dus ik vermoed ook dat het "probleem"wel mee zal vallen, en zich zal beperken tot de voorste 3 spanten.
    E.e.a. wordt nog nader bekeken, mocht ik er niet uitkomen of in geval van twijfel, zal ik me hier weer snel melden !

    Groeten, Daan.
     
  9. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    En dat moet dus niet!!!!
    Kopse kanten van planken vindt je nooit aan de zijkant van het schip.
    Tenzij er een tweede laag opkomt , dan moet je er voor zorgen dat de huidgangen (2e beplanking) óver de kopse kanten van de spiegel beplanking loopt. ;)

    M.a.w. als de romp volledig beplankt is; zitten de kopse kanten altijd aan de voor / achterkant van het schip.
     
  10. Daniel59

    Daniel59

    Lid geworden:
    8 dec 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Bellingwolde
    Hallo Klaas, dank voor reactie.

    Mijn opmerking is een exacte weergave van het bouwboek van dit schip (don't shoot the messanger) !
    Dat kops hout nooit zichtbaar is dwars op het schip wist ik niet, weer wat geleerd.
    Dan moeten we de zaak omdraaien zoals je al voorstelde: de huidbeplanking overlapt de kopse kanten van de spiegelbeplanking.
    Zal de tekening nog even raadplegen of dat verder geen consequenties heeft voor de spiegel en omstreken.

    Groeten, Daan.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2014
  11. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Da's het voordeel van een forum Daan.
    Let wel; wat ik stelde geldt voor de uiteindelijke beplanking, als er een tweede laag overheen komt is er niks aan de hand.
    Dat kopse kanten altijd aan de voor / achterzijde zichtbaar zijn is een feit.
    (Had te maken met inwateren)
     
  12. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Hier nog een link naar foto's van mijn President zoals ik indertijd gebouwd heb
    President
     
  13. Daniel59

    Daniel59

    Lid geworden:
    8 dec 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Bellingwolde
    Jan, dank nog voor de foto's; ziet er mooi uit !
    Ik hoop dat ik de mijne ook tot een succes kan brengen.

    Klaas, was maar gein he?
    Ik heb e.e.a. nog even nagekeken, er wordt maar 1 laag beplanking aangebracht.

    De foto's in het bouwboek geven de volgende volgorde van bewerking weer:
    - beplanking
    - schuren
    - laag verdunde (30%) alifatische lijm aanbrengen
    - plamuren
    - schuren
    - primer & poriënvuller (3x)
    - schuren
    - schilderen in koperkleur
    - waterlijn aanbrengen
    - boven de waterlijn notenstrips aanbrengen

    als extra optie (apart bestellen) onderwaterschip (waterlijn tot kiel) bekleden met koperen platen.

    even de foto's van de spiegel opgesnord, en je hebt/had gelijk, de kopse kant van
    de huidbeplanking is net (nauwelijks-is logisch met 0,5mm dikte) zichtbaar aan de spiegelzijde; dus de spiegelbeplanking valt TUSSEN de uiteinden van de huidbeplanking.

    Groeten, Daan.
     
  14. planting

    planting

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    7
    Beste bouwers van de President.
    Ook ik ben met de bouw bezig, maar heb nog een oudere versie zonder foto's als bouwbeschrijving.
    Wie heeft een scan van de beschrijving vanaf foto 46?
    Dit zou mij erg helpen.
    Groeten,
    Frits
     

Deel Deze Pagina