HMS President, Engels fregat uit 1760 (Sergal/Mantua).

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door marcelvdl, 29 apr 2015.

  1. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank Pingu57! :)
     
  2. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank ook Erik! Handig zo'n overzicht. Weet je toevallig of er ook een dergelijk overzicht bestaat voor pigmenten die in 18e eeuw gebruikt werden? Of zou daar nauwelijks verschil in zijn? Ik ga eens kijken op de site van Admiralty. Bedankt voor de tip.
     
  3. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Eergisteren is de bestelde plankenbuiger binnengekomen en heb ik gisteren uitgeprobeerd. Eerst met de bijgeleverde mal, maar dat bleek geen succes. Even dacht ik een zepert gekocht te hebben, want al snel had ik drie latjes gebroken :mad:, maar een veel aannemelijker verklaring was dat ik iets niet goed deed of te snel resultaat verwachtte. Dus maar op het web naar een demo gezocht en ja hoor ik vond dit filmpje (klik even op het woord "filmpje" hiervoor). Deze methode heb ik gelijk uitgeprobeerd en dat bleek een succes te zijn; dit ging veel makkelijker, sneller en vooral zonder lattenbreuk:D en dus kon ik ook het eerste latje op de romp lijmen.

    DSCF3683.JPG

    DSCF3691.JPG
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je kunt het plankje ook gewoon op je werkblad leggen, de Plankenbuiger erop en het plankje een beetje onder druk omhoog trekken, met wat gevoel.
    Ik het meer dan driekwart van mijn planken op die manier ( en dan ook nog kurkdroog ) gebogen
     
  5. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Goed idee; ga ik ook nog uitproberen!
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    latjes buigen Hier een korte uitleg over de plankenbuiger. Ik moet mijn 1e latje nog breken! Als je je latten breekt, dan ga je te geforceert te werk.
     
  7. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Precies Piet, ik ging te geforceerd te werk en uiteraard had ik jouw uitleg al eens een keer gelezen, maar ja kennelijk moest deze ezel zich toch nog eerst drie keer aan dezelfde steen stoten...:confused: Ach, ik heb er in ieder geval weer van geleerd. Sommige dingen moet je eerst zelf ondervinden. Inmiddels gaat het beplanken prima!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Maak je geen zorgen Hans! Komt goed;)
     
  9. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hoi Marcel, inderdaad, zoals bij Piet gaat het ook bij mij vloeiend. Een half uur vooraf natmaken is toch zeer aan te bevelen. Hoeft niet persé in een Brandbierglas maar is wel een topmerk bier! :p Het gaat natgemaakt veel sneller en soepeler, ook met de geleverde mal. @piet: Jij ook sluiting gehad? Ik heb de kop daarna maar in een echter soldeerbout gestopt en sindsdien werkt ie vlekkeloos.
     
  10. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    ahhh, nu snap ik het geloof ik pas goed: ik moet dus eerst een glas vullen met een topmerkbier en dan de plankenbuiger daar een half uurtje inzetten....:D
     
  11. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Nee dat is bloedjezonde, dat moet je gewoon opslobberen
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  12. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Mannen, mag ik weer even een beroep doen op jullie expertise?
    Ik ben met het beplanken bezig en vroeg mij af hoe ik de bouwbeschrijving op dit punt moet begrijpen (het zijn namelijk alleen bijgevoegde foto's) om verder te gaan. Volgens mij ben ik nu in het stadium beland van plaatje 41. Maar moet ik nu inderdaad volgens plaatje 43 ergens in the middle of nowhere (ja het is tenslotte een Britts schip...:D) twee latjes bevestigen om vervolgens zoals plaatje 45 aangeeft bij de kiel te beginnen en dan vandaaruit de romp dicht te maken op de wijze als in plaatjes 48 en 49 wordt weergegeven, of sla ik dan de plank ;) mis?
    Of zouden jullie op een andere wijze dan de bouwbeschrijving aangeeft verder gaan. Overigens heb ik "het beplanken van een scheepsromp voor de beginnende bouwer" van Peter Smits gelezen waarin ondermeer te lezen valt dat je de beschrijving van de bouwdoos maar beter niet moet volgen...
    Graag jullie advies!
    Dank & Groet,
    Marcel.

    aaa1.JPG
    huidige toestand...
    aaa2.JPG
    aaa3.JPG
    aaa4.JPG
    aaa5.JPG aaa6.JPG
     
    polderman71 vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb het idee dat er bij plaatje 46 al een korter latje gebruikt is (in het van boven naar beneden beplanken) om de verjonging op te vangen en dat de losse plank op 43 geplaatst is om aan te geven welke ruimte je op moet vullen. Deze plank is hier inderdaad wat willekeurig geplaatst lijkt het.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Deze manier van beplanken is niet in "the middle of no-where". Maar je moet op deze manier vanuit je middenschip een aantal plankbreedtes nemen (2 of 3) en daar de bewuste plank aanbrengen. De planken die er dan tussen moeten moet je bij boeg en achterschip verjongen. Dit word gedaan om de boel een beetje recht te trekken.
    Ik zou zeker ook als je halverwege bent of iets verder vanaf de kiel gaan beplanken anders heb je kans dat je daar niet goed uitkomt.

    Het is een beetje aparte manier van beplanken die de plaatjes laten zien, maar het dekt de lading zullen we maar zeggen....
    Ik weet niet of er nog een 2e laag over komt want je latten zijn wel aan de brede kant gezien de maat van je schip.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nog één opmerking, als ik deze plaatje met elkaar vergelijk lijkt het er op dat je je 1e lat iets te hoog hebt zitten...? Maar zeker weet ik dit niet omdat ik de bouwbeschrijving niet ken. Je latten komen net iets boven de spanten uit, volgens mij is dit niet correct!
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  16. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Bedankt Hans en Piet voor jullie reactie! Dan ga ik het zo maar proberen!
    De latjes zijn zeker aan de brede kant (6 mm), maar boven de waterlijn komt nog een 2e laag walnoot latjes van 3 mm en daaronder ben ik van plan om het (gebroken) wit te verven. Zal ik dan toch nog latjes van 3 mm. bijkopen of vallen die te brede latjes niet meer zo op als ze wit geverfd zijn?
    Het eerste latje op plaatje 36 is op mijn scheepje het tweede latje. Ik had er dus al eentje boven gedaan en die hoort net iets boven de spanten uit te komen.:)
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Latjes bijkopen is natuurlijk een optie, maar als je onder de waterlijn gaat schilderen is het niet echt nodig omdat het dan niet meer opvalt. Wel mooi glad schuren, zodat je de brede latten niet meer zo goed kan zien.
    3 mm is absoluut een veel betere maat.
     
  18. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Tegen de tijd dat ik onder de waterlijn ga schilderen, ga ik zeker nog even om tips vragen (als je het goed vindt) m.b.t. het voorbereiden van de romp. Ik heb gelezen over het gebruik van aliphatische lijm :) (geen idee wat het is...), primer en poriënvuller (uit de make-up tas van m'n vrouw misschien:p?) om het hout mooi glad te krijgen, maar zover is het nog niet dat komt dan wel. Voor zover weer bedankt!
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Marcel, je moet het ook weer niet te glad maken, het moet wel een 18e eeuws schip blijven en zo strak als wij ze bouwen zagen ze er in werkelijkheid niet uit. In die tijd gebruikte ze onder de waterlijn loodwit tegen het rotten en paalworm. Tegenwoordig is dat verboden omdat het lood in die verf giftig is natuurlijk.
    Ik maak mijn modellen vaak ook te netjes dan de werkelijkheid. Het loodwit had vaak een wat gelige uitstraling, dus was niet echt wit. Ik heb de hms-Fly gebouwd met een wit onderwaterschip (te wit) om realistisch te zijn, maar als model wel aardig. (op de foto de Fly in aanbouw) (helaas deed de flitser geen goed aan het plaatje, maar zo heb je toch een idee van een wit onderwaterschip)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  20. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Wat een ongelooflijk toeval zeg; ik heb net de afgelopen paar dagen me zitten vergapen aan de HMS Fly; wat een prachtschip zeg. Jou versie ook trouwens. Maar heb ik er overheen gekeken of klopt het dat je van dit schip geen bouwverslag op het forum geplaatst heb? Ik kon er überhaupt niet zoveel over vinden. (De Fly staat inmiddels toch wel errug hoog op m'n verlanglijstje...). Ik zou het haast vergeten, maar welke kleur(en) heb jij gebruikt voor het loodwit?
    Ik wil de kleurcombinatie op deze foto ook gaan gebruiken voor de HMS President:
    full_fly-cover.jpg
     

Deel Deze Pagina