Hobby King P-51D Mustang bewerken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door vanneerven, 31 okt 2010.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hierbij een foto van de rudder/tailwheel mod die ik bedoelde :)

    [​IMG]
     
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    En hier nog een link vol foto's van mustangs. Helaas geen enkele yellowtail maar ik heb nu al twijfels of deze dat wel blijft (of misschien komt er wel een zusje - vliegtuigen zijn toch vrouwelijk?) bij komt dat een ander kleurenschema krijgt. Ik ben erg weg van de blue nose en van de klassieke mustang met de wit/zwarte strepen onderop de vleugels en op de romp :)

    Warbird Information Exchange • View topic - Post nothing but P-51 pics
     
  3. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    wat voor een spullen moet je daar voor hebben? ik wil het ook:D
     
  4. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    Ik ga hem zeker een keer overspuiten, want als je ziet hoeveel mooiere modellen er zijn:eek:
     
  5. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Enige wat je daarvoor volgens mij nodig hebt is een stukje touw, een stukje carbon staaf en wat secondenlijm ;) en een minuut of tien gepruts.

    Ik kwam gisteravond een draadje op RCG tegen van iemand die een FMS P51-D aan het ombouwen is naar een P51-B.. Begon als een schuimpje maar ondertussen een complete schaalkist.. Als ik het linkje weer tegenkom zal ik 'm hier plaatsen.
     
  6. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Goed, net de mustang haar maiden gegeven. Hieronder kort mijn bevindingen :)

    In de eerste instantie heeft ze ERG de neiging om naar links te trekken. Je moet dus iets rechts-rudder geven voor je het gas opent. Als het toestel eenmaal op gang is kun je dat langzaam minderen. Erg snel los! Een meter of zes terwijl ik niet ineens vol op het gas ging. De tweede vlucht was ze nog sneller los.

    Eerst snel wat hoogte gemaakt op volgas, daarna naar iets meer dan halfgas (minder lukt niet, het toestel is met de originele setup enigzins underpowered), voor uittrimmen was alleen drie klikjes aileron rechts en twee down nodig. Daarna vloog ze perfect rechtdoor, ook met meer gas. Loopings zijn mogelijk maar vrij ruim (denk aan je hoogte!) en rollen wil prima en gaat vrij snel maar het hoogteverlies is fors, reken op 2-3 meter per rol!

    Na een paar rondjes en wat kleine figuren al binnen gebracht voor een eerste nadering, dit is mijn eerste RoG dus ook mijn eerste landing op wielen ;). Dicht bij de grond wat turbulentie door hoog gras langs de weg, redelijk het gas erop gehouden en een paar keer aangevlogen. Na ongeveer 5 minuten de landing ingezet, rustig vaart minderen en keurig op twee pootjes geland :D let op met uitrollen, de vaart zit er nog goed in.

    Tweede vlucht, zelfde accu. Nu sneller op het gas met alleen in de eerste seconde een tik rechts rudder bij, rijdt nu keurig rechtuit weg. Snel het achterwiel los en ook snel helemaal los op volgas. Volgas zo steil mogelijk klimmen is ongeveer 45 graden op een halflege 3S1500 30C accu. CoG is behoorlijk goed naar mijn idee, mag nog ietsje naar achteren, vooral als ik met grotere, zwaardere accu's ga vliegen. Weer een landingsparcours gevlogen, netjes recht boven het asfalt, iets gas minderen... SHIT! Let op met de landing van dit toestel dat je voldoende snelheid houdt, ik deed dat helaas niet en dat kostte me één van de twee bijgeleverde props en een schaafplek onderop de rechter vleugeltip. Van 40-50 cm hoogte op het asfalt geklapt - wat het landingsgestel prima aankan overigens - en daarna weer opgeveerd en voorover geslagen. Dat doe ik dus geen tweede keer :( helaas geen reserve prop bij me dus na nog geen tien minuten vliegen weer terug naar huis.

    belangrijkste dingen:

    - enigzins tekort aan vermogen
    - trekt naar links bij start (rechts rudder of bovenstaande rudder mod toepassen!)
    - snel los en vliegt netjes
    - enigzins gevoelig op ailerons
    - hou voldoende snelheid bij landing
    - rolt lang uit (10+ meter) op asfalt.

    Al met al een leuk toestel voor het geld, vanavond eens kijken wat voor retracts daarin gaan. In ieder geval komt er een andere motor in, ik denk zelf aan deze (heb ik nog liggen):

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner

    met een 10x6 2-blads prop, de laatste vierblads gebruik ik liever voor de sier. Niet dat het een slechte prop was (makkelijk te balanceren met een plakbandje) maar ze zijn een beetje prijzig :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  7. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Hey, zo eentje moet ik ook nog ergens hebben liggen. Ik heb ooit een 2408 en een 2409 besteld maar er nog nooit wat mee gedaan. Is wel een stuk lichter :D

    Eens even op zoek tussen de zooi op zolder...

    -edit- mooi niet meer te vinden dus. Zul je zien dat ik die een keer heb weggegeven ofzo :(

    De schade is alweer gefikst, helaas geen 10x6 prop meer aanwezig hier, toch maar weer de vierblads erop voor nu dan.. En gewoon oppassen met landen ;) ik denk erover om de punten van de vleugels aan de onderkant van een stukje ducktape te voorzien, met meer wind of door onvoorzichtigheid gaat dit vast nog wel eens gebeuren. Ik vervang liever een stukje ducktape dan een vleugel.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  9. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zo, even wat "creatief met verf"..
    Ik heb toch nog het gevoel dat ik iets mis - suggesties? :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  10. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    ziet er echt goed uit, Hoe heet die verf pressies?
    o, je ziet die overgang van dat grijzen niet echt hoor.....:)
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Dank je :)

    De verf is Decorfin van Talens, verkrijgbaar bij de betere vrouwen-hobbyzaak (ik haal 'm in ieder geval bij Pipo's in Zwolle)

    Het is een acrylverf die op de meeste ondergronden wel pakt, goed te airbrushen is (eigenlijk is de verf van mijn vrouw :D ) en in tientallen kleuren verkrijgbaar. Wel een beetje prijzig helaas, potjes van 50ml kosten 4,25. Aan de andere kant, met het potje zilver dat ik heb gekocht kan ik heel het toestel wel twee keer overspuiten :)

    -edit- nog een linkje met véél verfschema's :)

    http://www.markstyling.com/p51s_1.htm

    Daar heb ik deze aanpassing ook (gedeeltelijk) weg:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  12. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    Heb jij dat met de airbrush gedaan, ik heb die geen:(
    Maar ik haal denk ik ff een bus motip acryl lak......
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Airbrush? Haha nee, die staat gewoon op zolder te verstoffen ;)
    Gewoon met een zacht penseel en een (enigzins) vaste hand. Het probleem met spuiten is dat je altijd verneveling krijgt op oppervlakken waar je dat niet wil. Normaal kun je een deel afplakken maar als je dat hier doet trek je de verf er mee af. En afschermen met een stuk papier werkt maar matig (dun papier nat maken zodat het erop plakt gaat nog het best dan)
     
  14. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen

    o, zo ga ik het ook afplakken:)
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Die originele props zijn echt drie keer niks. Zo breekbaar als de pest. Minste tikje en er zijn stukken af :(

    Ik denk dat ik maar naar een tweeblads ga, een 10x8 ofzo. Eens kijken of de originele setup dat trekt. En of het dan nog een beetje vliegt.. En ik twijfel nu ook over de etracts moet ik zeggen, het gewicht is al behoorlijk aan de hoge kant. Ik denk dat ik maar terug ga naar een 3S1000 ipv 3S1500, scheelt in ieder geval 45 gram. Heel het landingsgestel eruit (en de bevestiging uit de vleugel) scheelt nog eens 50 gram. Toch bijna 20% gewichtsbesparing!
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Soms spreek ik mezelf heerlijk tegen.. Ondertussen zijn toch de retracts onderweg (met een servo die hopelijk sterk genoeg is), eens kijken of we die een beetje netjes erin krijgen. Als het landingsgestel ingetrokken is vliegt het toch even wat leuker (en ziet er een stuk beter uit!) en als de flaps zometeen werken zal wat langzamer binnenkomen ook makkelijker worden (hoop ik in ieder geval)

    Nu nog even een FMS versie erbij en ik heb ook nog plannen liggen voor een depron variant waarvan de tekeningen op 200% zijn uitgeprint (2.40 spanwijdte :D)
     
  17. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    ik wacht nog steeds op die van mij:)
     
  18. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Ja, ik ook.
    Dus alleen maar een beetje inlezen, zender vast een beetje programmeren.
     
  19. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    had ik ook maar een zender;) zit ook nog in HK....
     
  20. vanneerven

    vanneerven

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Helenaveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina