HobbyKing Graphene Lipo test!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door DutchRC, 10 mrt 2016.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dit is niet te rijmen met elkaar.
    Als hij er soms mee mee stopt dan zakt de stroom ook in elkaar.
    En geloven is niet genoeg je moet het duidelijk kunnen meten.
    Als je een 45C lipo met 35C belast zal de spanning gegarandeerd een stuk in elkaar storten.
    Met dergelijke stroom is je lipo dan ook binnen 2 minuten vol gas leeg.
    Dat de ESC uit schakelt is niet zo gek met 78A uit een 2200mAh lipo.
    Je bent de zaak dus aan het overbelasten of je geeft niet de juiste gegevens op. ;)
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Natuurlijk zakt de spanning in maar ik bedoelde niet zodanig dat de esc er mee stopt, 78A is een vrij normale stroom , althans voor deze setup,
    de lipo kan het makkelijk hebben 45c x 2,2 = zonder verliezen bijna 100A en een piek van bijna 200A dus overbelasten nee nog lang niet, alles netjes binnen alle waarden
    en inderdaad maar 2,5min looptijd maar goed dan gaat het ook ruim 300km, dus vandaar,
    o_O
    Het gekke van dit verhaal is dat ik met een normale Turnigy lipo 40C geen problemen heb,
    nog niet met de andere instellingen getest, dus zodra ik gevlogen heb laat ik het weten
     
  3. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Het probleem ligt niet in de lipo maar in de esc met de oude lipo draait de motor 30.000 toeren met de Graphene 34000 toeren
    althans misschien nog wel meer maar de esc begint te sputteren en gooit daarom de esc dicht en stopt dan af en toe, hij loopt gewoon niet lekker
    diverse instellingen gewijzigd maar geen goed resultaat, blijft vreemd dit zijn de specs van de esc
    ik ga nu een andere esc proberen ik dacht dat deze turnigy dlux dit goed aan zou kunnen maar helaas
    Spec.
    Max Cont. Current: 100A Max Burst Current: 120AMax BEC Current: 3A
    BEC Voltage: 5.5v
    LiPo: 2~6S
    NiMH: 5~16cells
    Weight: 96grams
    Max RPM (2-pole): 200,000rpm
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Met de graphene lipo draait de motor dus harder, dit betekent dat mijn vermoeden is bevestigd dat, vanwege de lagere inwendige weerstand van de graphene, er meer spanning tijdens belasting afgegeven wordt. Bij een borstelloze motor neemt het toerental namelijk evenredig toe met de aangelegde spanning.
    Mijn volgende vermoeden is dat hierdoor de stroom ook toegenomen moet zijn waardoor je in de buurt zou kunnen komen van de overstroom beveiliging van de esc.
    Ik voorspel dat als je een 1 slag kleinere propeller monteert de motor niet meer zal sputteren....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Ik zal morgenavond eens meten of er zoveel verschil in zit wie weet !!!!
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Hoeveel pole heeft je motor? Bij 14 pole is het maximale toerental 200.000/7 en daar zit je fors boven. Probeer een vluchtje met net geen volgas of een iets grotere propeller (stroom loopt dan wel nog hoger op)
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Laatst bewerkt: 22 apr 2016
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Vanavond gemeten met een 5x5 ipv 4,75x5,5 prop 87A stroom dus wel hoger dan de 78 van de normale lipo toeren 34050 blijft sputteren en uitvallen in de lucht
    indien ik geen volgas geef gaat het goed
    ik ga de esc vervangen we vermoeden dat de esc het niet aan kan wat toeren betreft, heb nog een ALIGN esc liggen die zeker weten de toeren aankan

    ESC.JPG
     
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    De bedoeling van het experiment was het toerental wat terug te brengen,

    190.000 * 2/6 = 63.300 rpm, lijkt me een tikfoutje
    Als je een 14 pole motor hebt wordt dat 190.000 * 2/14 = 27.143 die gaat met deze regelaar ook sputteren is mijn voorspelling.

    Voor 34.000 rpm heb je een 10 pole motor nodig, dan kom je op een maximum van 38.000 rpm.Je kunt het aantal pole tellen door het aantal magneten in de bel te tellen.
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    het is een 4 polige motor, een binnenloper dus dan 190.000*2/4= 95000rpm, dit is dus de max rpm die de esc mag hebben of zit ik dan verkeerd, indien geen volgas gaat het goed
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoe dan ook dit geeft een enorm verschil in opgenomen vermogen met alle onprettige bij verschijnselen zo als inzakkende spanning en stroom.
    Wat is de stroom in beide gevallen?
    Dat is een heel interessant gegeven.
    Voor 34000 rpm is veel meer vermogen nodig als voor 30000 rpm met dezelfde motor en prop.:rulez:;)
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Met 4 pole zou dat inderdaad geen probleem mogen zijn. Ik zou terug gaan naar de oorspronkelijke prop en de ESC wisselen. Het kan heel goed dat de software in de sputter ESC niet aansluit bij het gebruik. Bij zulke hoge stromen en toerentallen krijg je forsere spanningspieken en het kan zijn dat de sputter ESC dan moeite heeft met te herkennen wanneer hij moet schakelen. Een ander merk kan dan verschil maken.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het niet, maar van deze gegevens gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen....

    een dergelijke toerenwinst betekent een toename van het vermogen van in de orde van grootte van 45% ((34/30) ^3)

    En dat bij een spanning, die onder die veel hogere belasting (28% meer amperes) minstens 13% hoger ligt dan je vorige accu onder zijn oude belasting....

    Dat zijn gegevens, die ik domweg niet geloof....

    Overigens zegt dat niks over wat er nu precies gebeurt dat je regelaar raar gaat doen, en ik heb ook geen idee wat daar aan de hand kan zijn. Wat ik maar wil zeggen, is dat er ergens iets misgaat in het bepalen van de waardes....
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Misschien dat de regelaar "over zijn nek gaat" door het hogere toerental? Als het om een zes polige motor gaat zal het magneetveld twee keer zo snel draaien dan de motor as. Bij een negen polige motor (deze komt het meest voor) draait het magneet veld zelfs drie keer zo snel als de motor as. Het is niet onmogelijk dat de regelaar die snelheid niet goed bij kan houden.
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Brutus de gegevens kloppen ,of de toerenmeter moet niet kloppen maar daar gaan we even niet van uit ,
    we hebben gemeten vlak achter de prop(alles 2x) bij de Graphene begint rond de eindgrens 34000 de motor te sputteren misschien
    kan het toerental nog wel hoger zijn maar de motor loopt erg beroerd bij volgas en stopt zelfs bij het vliegen, na een korte "pauze" doet hij het weer
    bij de ''gewone lipo'' is echt de toeren precies op dezelfde manier gemeten en stopt hij bij 30000 ,en bij het vliegen geen enkel probleem
    en Ernst we denken nu inderdaad dat de esc over zijn nek door toch veel meer toeren, maar we zullen het zien zodra ik die andere esc erin heb gesoldeerd
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meet eens de belaste accuspanning (en indien mogelijk, de stroom), met zowel die gewone LiPo als die Grafeen LiPo....

    Want nogmaals, de vermogenstoename is van dien aard dat ik domweg moeite heb dat te geloven....

    Kan zijn hoor, dat de regelaar het niet bij kan benen, maar dat lijkt me zo extreem stug als je bedenkt, dat de meeste regelaars weinig tot geen moeite hebben met 40.000 toeren op een 6 polige motor....
     
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Zojuist getest met de ALIGN ESC op de grond met de oude prop 4,75x5,5 APC, Brutus het is een 4 polige motor
    andere resultaten gemeten bij 2 volle lipo's accu's 71A 970W bij de gewone Lipo bij de Graphene 82A 1220W
    wat een verschil met waardes en nu totaal niet sputteren loopt als een zonnetje
    dus toch de esc had het niet gedacht maar er zit toch veel verschil in
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... in elk geval klopten mijn inschattingen van de waardes (de toename ervan) wel aardig.... ;)
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Nog iets anders, een 4 polige motor lijkt me sterk. Het aantal polen is altijd een veelvoud van 3. Er zijn ook maar drie draden! Bij een 6 polige motor staan er steeds twee parallel of in serie. Bij een 9 polige motor dus drie.
    Een elektromotor heeft altijd een oneven aantal polen. De reden is dat een motor met een even aantal polen niet vanzelf aanloopt.
    In de specificaties staat inderdaad dat het een 4 polige motor is maar daar zit een misverstand. De motor heeft 4 magneten! Dat klopt wel het aantal magneten is meestal één meer of één minder dan het aantal polen. Nooit evenveel als het aantal polen want dan zou de motor ook niet vanzelf aanlopen.
    Voordat er iemand gaat roepen dat er wel motoren zijn met een even aantal polen en magneten, dat weet ik. Dat zijn echter geen "gewone" motoren maar heel andere motoren voor heel andere toepassingen, bijvoorbeeld stappenmotoren.
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    In regelaars zit software en sommige leveranciers zijn daar slimmer in dan andere. Bij veel chinese kloons zul je dezelfde software aantreffen. Ik heb zelf een Turningy Plush die ik alleen heel rustig naar volgas mag brengen, de Catle Creations 50 mag ik wel in een keer open trekken. Een andere ESC maakt dus wel een groot verschil. Daarnaast heb je nog vele parameters die je kunt instellen, die hebben ook invloed.

    Fijn dat je motor goed loopt, en die vermogens toename is indrukwekkend.
     

Deel Deze Pagina