Hoe beveilig ik mijn servo's tegen verkeerde aansluiting +/-

Discussie in 'Model elektronica' gestart door roy1000, 4 dec 2002.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Kan je niet je aansluiting van de accupakket niet omdraaien zodat rood gewoon plus word?
    dan hoef je ook niet om te polen op je ontvanger box.

    Zoals je het nu hebt is het inderdaad erg verwarrend.

    Johan
     
  2. roy1000

    roy1000 Guest

    stekker aansluiting

    L.s.

    Het probleem is ontstaan toen ik een accu leende. Normaliter is de bus de - en de pen de +. Echter om ze in elkaar te zetten verdraai je de + tegenover de -. Ik kan wel ompoolen echter het blijft altijd verwarrend. Ik wil een electronische oplossing die fouten moet tegengaan.
    ik heb een stekker op de ontvangerbox
    ik heb een stekker aan de accu
    ik heb een stekker aan de laadkabel
    Dat is dus 3x verdraaien van de + en -
    Ik wil wel een foto laten zien maar heb geen idee hoe dat moet.
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Re: stekker aansluiting

    stap 1, zorg dat je je foto in een jp(e)g of gif formaat op je pc hebt staan

    stap 2, surf naar onderstaande site en upload je foto, de rest wijst zich vanzelf (momenteel ligt heel members.lycos weer down :x )
     
  4. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

    Re: Hoe beveilig ik mijn servo's tegen verkeerde aansluiting

     
  5. roy1000

    roy1000 Guest

    Einde topic

    Wat mij betreft stoppen we er maar mee. Ik heb nu een paar keer verteld wat er gebeurd is en waarom ik een andere oplossing zoek dan het vervangen van stekkers. Ik ga er een diode inplaatsen en meet wel wat de gevolgen hiervan zijn. Ik blijf het jammer vinden dat er zo afgedwaald wordt van mijn vraag.
     
  6. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Roy, ik vind het jammer dat je eigenwijs vast blijft houden aan het beveilingssysteem wat denk ik niet je probleem oplost, als je accu´s van een ander wilt gebruiken, dan zul je toch onderling goede afspraken moeten maken hoe jullie allemaal je stekkers aan sluit, en we hebben al een aantal keer de oplossing aangedragen..

    Ik snap het nog steeds niet hoe je je stekkers aansluit, leg dit nu eens duidelijk uit met behulp van een tekening of iets anders, dan kunnen we ook meedenken hoe je dit het veiligst aan sluit, ook een diode is niet heilig, door de hoge stromen in een 1/5 (wat voor servo´s gebruik je eigenlijk) heb je kans dat in het heetst van de strijd de diode de geest geeft en je auto er oncontroleerbaar vandoor gaat..

    Hou me ten goede ik zeg dit niet voor niets na 12 jaar modelbouwspullen verkopen heb ik al de meest vreemdsoortige broddelwerkjes voorbij zien komen die allemaal hoe goedbedoeld ook een averechte uitwerking hadden, ik zeg altijd maar hoe meer electronica hoe meer er kapot gaat..

    En het is helemaal niet nodig om een ompoolbeveiliging erin te zetten, als je zorgt je zaakjes op accugebied voor elkaar te hebben, reserveaccu geladen klaarligt, lader in orde dan is er niks aan de hand en ben je wedstrijdklaar
    Om een wedstrijd te winnen is 50% van de winst zorgen dat alles in orde is.

    Ik rijd zelf al jaren 1/10 en 1/8 in het nederlands kampioenschap en heb nog nooit een lege accu of een kapotte accu gehad !!, en ook geen accu´s van anderen te hoeven lenen..

    stuur me anders ff een PM, dan kan ik je het een en ander misschien off topic uitleggen.......................Peet..........................8)
     
  7. roy1000

    roy1000 Guest

    vervangen stekkers

    Ik ga alle stekkers vervangen door tamiya stekkers. Dit om fouten te voorkomen. De huidige stekkers zijn nu eenmaal niet handig. Sorry Peet ik kon het niet nalaten om een beetje te knutselen. Ik heb inmiddels een diode ingebouwd (om te testen). Hij is 6A, 230V hij kan dus wel wate hebben. Verlies is ongeveer 0.4V. Werkt als een trein. Met de nieuwe stekkers zal ik geen problemen meer hebben maar ik moet e.e.a. wel waterdicht maken met hars of lijm.

    Mvg

    Roy
     
  8. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

    lijkt mij een verstandig besluit
    alles weg knippen en overnieuw beginnen..... wij gebruiken veel multiplex stekkers (groen) deze kunnen makkelijk 30Amp hebben en je hebt dan 2 x 3 contacten
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    ok Roy die stekkers zullen het prima houden, hoe bedoel je waterdicht maken ??, de stekkers zelf heeft weinig nut komt toch wel water in maar dat geeft niet, zorg wel dat je de snoertjes aan de pennen en bussen soldeerd dan kan dat ook niet losgaan..

    Heb jaren electro gereden en ook in de regen en met de tamiya stekker gaf dit nooit problemen, meestal was het een regelaar die we verzopen of een ontvanger met zwemles, maar de stekkers gaven nooit problemen, blaas ze wel ff droog nadien om oxidatie te voorkomen...

    Ook kun je als je in t nat moet rijden de stekker inpakken in serpent Putty, dit is dat handige schoonmaakkneedgum, heb vast een klontje op mijn polybutler zitten voor dit soort doeleinden............Peet.............8)
     

Deel Deze Pagina