Hoe bol mag een lipo staan!!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door EdcopterX, 9 apr 2017.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    In het forum had Jackske het er ook al over dat zijn lipo bol stond maar hoe bol is bol??
    Ik heb/had 2 oudere lipo's 6s 5000 40C in veilige opslag.
    Vandaag gaan laden en alle cellen waren redelijk gelijk.
    Met mijn heli weze hoeveren, haalde de kap er af en zag ze bol staan maar niet warm.

    Ben gaan kijken met een accu tester: op cel-1 3,64, 2 - 3,70, 3 - 3,69 4 - 3,65 5 - 3,70 en 6 -3,62v

    Ze staan nog bol en weet niet of ze nog te redden zijn.
    20170409_174851.jpg thumbnail_20170401_154121.jpg
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Dat is al best wel... Ik heb zo 2 3s 6000 accu's kan nog net, als ik knijp de cellen voelen. Gaat tot nu toe goed en tot nu toe is 2 seizoenen soms 3x daags laden.
    Raad je iig aan op een veilige plaats te laden. Ik hang mijn accu's on een emmer met schelpenzand voor t geval dat ze de hens in willen.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Vanaf het moment dat je ze gaat gebruiken, zijn ze niet meer te redden.
    Of je het had kunnen voorkomen is maar de vraag, je kunt er nu in ieder geval niets meer aan veranderen.
    Gewoon blijven gebruiken tot je merkt dat ze niet meer voldoen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2017
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat Erwin schrijft klopt helemaal. Ook de waarschuwing van pipolakki zou ik ter harte nemen. Laden op een (brand) veilige plaats. Het kan nog heel lang goed gaan, misschien nog wel jaren. Helaas is het ook niet onmogelijk (wel onwaarschijnlijk) dat het morgen al over is. Vrijwel altijd zal je merken dat een bolle accu minder gaat presteren. Hij kan niet zo veel stroom meer leveren, de fut is er uit. Ook is (lijkt?) hij eerder leeg. Daarbij zal het laden langer gaan duren omdat de balancer meer werk gaat krijgen. Helaas gaat dat ten kosten van de laadtijd. Ondanks dat zal de accu nog best een poos mee kunnen gaan.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als er echt ´druk´op de bolling staat, ook na afkoelen of tot storage laden, durf ik ze niet niet meer te gebruiken. Voor de rest niet teveel zorgen over maken, buiten de normale bewuste omgang met lipo´s.
     
  6. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Op de bolling staat geen druk (kan lichtjes indrukken, sponzig).
     
  7. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Ik heb ze nog geladen waar ik bij was, de laadtijd bleef hetzelfde.
    Na het laden de cellen gecontroleerd en waren allemaal gelijk gekomen.
    De bolling bleef hetzelfde accu ook niet warm of zo.
    Wederom in mijn heli gedaan en kon er gewoon mee vliegen.
    Ook na het vliegen van ongeveer 8 min (hoveren) niet warm maar wel ongelijk cijfer aanduiding.
     
  8. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi,

    Laadtijd blijft hetzelfde, en de cellen geven weer aan dat ze normaal zijn, niet ongelijk.
    Wederom in mijn heli geplaatst en gevlogen.
    Bolling bleef hetzelfde ook niet warm maar na het vliegen wel weer ongelijk aanduiding in de cellen.

    Moet toch niet zo zijn dat je onder een emmer met zand moet laden:frustie:, dan maar andere accus, mits ze echt kaduk zijn:thumbsup:
     
  9. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Als je het vertrouwd, gebruiken..
    Die emmer zand mag ook een lipozak zijn. Zou nu wel de komende paar ladingen balanceren.
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Aan dat "bollen" ga je niets meer veranderen, ook niet met balanceren.
    Er is ook niet ineens een groter risico . De cellen gaan nu een beetje richting het einde van hun "levensduur".
    Zo is het leven (ook van een accu).
    Maar zolang ze nog presteren zou ik ze niet weg doen, tenzij jij je er beter bij voelt natuurlijk (dat is ook heel veel waard)
     
    marspiloo vindt dit leuk.
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Waarschijnlijk behoorlijk vloeken in de kerk.

    Kokam was één van de eerste merken die, in de begintijd van de LiPo, door brak.
    Deze accupacks hadden helemaal geen balanceer-mogelijkheid, net als de laders van die tijd.
    En die accu's gingen jaren mee. Ok, de C-rating was toen wel lager. Kwa laden/ontladen.

    Maar nog altijd laad ik mijn accu's incidenteel via balanceren.
    Wel bekijk ik af en toe de spanning van de cellen en heel soms besluit ik te laden door middel van balanceren.

    Op het veld (ongebalanceerd) een accu van 3300mAh laden met 9A?
    Geen probleem. En op tijd klaar voor het volgende rondje vliegen.

    Accu's die te lang niet zijn gebruikt en daardoor (of per ongeluk) te ver zijn ontladen, daar heb ik zelf de meeste uitval van.
     
  12. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Als je zo werkt. Dan is dat perfect. Maar helaas is niet iedereen zo consequent.
    Bij grote pack gaan de buitenste ook altijd het eerste wat bollen. In hardpacks is dat probleem minder. Ik heb al 4 jaar dezelfde accu's. En ja ze worden wat minder maar nogsteeds power genoeg. Twee ervan met bolling.
     
  13. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Ik heb ze voor de zekerheid voorzichtig geladen.
    De cellen zijn allemaal gelijk.
    Ook met vliegen geen last er van.
    Ga ze gebruiken zolang het nog kan:koud:
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  14. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Precies,.... niet te hysterisch reageren op dit fenomeen. Scherp in de gaten houden en genieten van de hobby! Dat telt.
    Goed seizoen gewenst!
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    En mijn lipo is ondertussen voor de vuilbak.
    Na een paar dagen in het oog te houden niets aan de hand.
    Gisteren wou ik ze nemen omdat we gingen rijden,en ze was helemaal open gezet,ik,ben al blij dat er niets mee gebeurd is in de garage.

    Maar zo ineens,dat begrijp ik dan weer niet
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Een accu is een "stukje" chemie. Binnenin vinden diverse chemische reacties plaats tussen de verschillende materialen waarvan de accu is gemaakt. Wanneer er spanning op de accu wordt gezet zal daardoor stroom door de accu gaan lopen. Door die stroom vinden chemische reacties plaats waardoor het ene materiaal wordt "omgezet" in een ander materiaal.

    Twee verschillenen materialen (vooral de metalen) hebben onderling een spanningsverschil. Wanneer ergens een spanningsverschil is kan er stroom lopen. In theorie zou je dus met een stukje koper en ijzer een "batterij" kunnen maken. Dat gebeurt dus ook bij wat wij batterijen noemen. Je kent ze wel de zink/koolstof en alkaline batterijen. Helaas kan dit niet oneindig doorgaan want één van die materialen wordt bij deze reactie "opgegeten". Daarom zal een batterij na verloop van tijd leeg zijn.

    Bij een accu is die chemische reactie echter omkeerbaar. Door spanning op de accu te zetten zal er stroom gaan lopen en die stroom keert de chemische reactie die bij het ontladen plaats vond weer om. De materialen worden dus weer terug gebracht naar hun oorspronkelijke vorm.
    Helaas zijn voor die reacties ook enkele (meestal) niet zo heel erg fijne stoffen nodig, de elektrolyten. Denk daarbij aan het accuzuur in een loodaccu of het natronloog in een NiCd of NiMH accu. Bij LiPo's wordt feitelijk een vaste stof (een polymeer) als elektrolyt gebruikt. Het voordeel daarvan is dat het chemisch stabieler is en ook minder gevaarlijk. Helaas kleeft er ook een nadeel aan die vaste stof, de weerstand is relatief hoog. De accu kan dus niet veel stroom leveren. Daarom waren de eerste LiPo's ook totaal ongeschikt voor toepassingen waar veel stroom nodig is.

    De accubouwers zaten niet stil en de LiPo werd steeds verder ontwikkeld. Er werd een vloeistof (een organisch oplosmiddel) aan het elektrolyt toegevoegd waardoor de capaciteit nog iets toe nam maar vooral de weerstand dramatisch lager werd. LiPo's konden plotseling wel veel stroom leveren, zelfs veel meer dan alle voorgaande soorten accu's.
    Helaas kleven er ook nadelen aan de voordelen, de chemie werd "instabieler". De kans dat er iets mis gaat is groter. Wanneer er iets mis gaat kan dat de chemie verstoren en eenmaal verstoord kan dat een soort van eigen leven gaan leiden. Dat is wat er gebeurt in LiPo's bijvoorbeeld wanneer de accu te ver ontladen is. Vooral het vloeibare deel van het elektrolyt kan op een andere manier chemisch reageren en uit elkaar vallen. Daarbij ontstaan gassen. De druk zal oplopen en een LiPo gaat bol staan.
    Daarom moet je een Li-Ion accu nooit te ver ontladen en als dat een keertje gebeurt die accu zo snel mogelijk weer tot een veilige spanning opladen. Afhankelijk van de soort Li-Ion accu (een LiPo is dus een soort Li-Ion accu!) kan die spanning wat variëren. Voor alle soorten Li-Ion accu's kan je stellen dat een spanning van 3V of meer als veilig kan worden beschouwd. Door dat spanningsverschil kan het elektrolyt niet gaan reageren met de andere materialen en kan er geen gas ontstaan.

    Helaas kan het ook gebeuren dat de chemie "op hol" slaat. Door (meestal) te ver ontladen gaat het elektrolyt reageren en uiteen vallen. De gassen die vrij komen kunnen een deel van de "platen" in de accu afschermen. Die kunnen dan niet meer opgeladen worden. Ook al laad je de accu tot een veilige spanning dat deel van de accu zal niet meer geladen worden. De capaciteit zal minder zijn en de accu kan minder stroom leveren. Helaas kan ook het elektrolyt in dat deel van de accu verder reageren en ontbinden. Daardoor zal de accu langzaam maar zeker steeds boller gaan staan ook al lijkt hij verder normaal te zijn.
    Echt gevaarlijk is het niet behalve dan dat de accu open kan scheuren. Daarbij kan het vloeibare deel van het elektrolyt ook naar buiten komen. Dat is niet super gevaarlijk of giftig maar echt gezond lijkt het me ook niet. Brand zal er dan ook niet snel ontstaan omdat er geen "vrij" Lithium in de accu zit. Natuurlijk moet er geen kortsluiting ontstaan want dan kan het natuurlijk wel fout gaan.

    Al met al is deze accu dus intern gaan ontbinden en bol gaan staan. De accu is "op" en inderdaad is weggooien de beste oplossing. Wil je dat op de meest veilige manier doen dan moet je de accu langzaam helemaal, tot nul Volt dus, ontladen. Dat kan je doen door er bijvoorbeeld een fietslampje op aan te sluiten. Het kan dan wel eventjes duren voordat de accu leeg is, het lampje helemaal uit.
    Daarna voorzichtig de "verpakking" open snijden en de accu zo in een bak met zout water leggen (2 tot 3 eetlepels per liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu kan komen. Na een dag of zo de accu er uit halen en in de vuilnisbak gooien. Je kan hem inleveren bij het chemisch depot maar dat is weinig zinvol. Tot nu toe zijn er nog geen manieren waarbij de materialen in de accu hergebruikt kunnen worden. Het kost meer energie en moeite dan er wordt bespaart en dan is het rendement van hergebruik negatief. Feitelijk is verbranden de meest rendement volle manier. Dan kan je tenminste de warmte die vrij komt nog gebruiken.
    In een LiPo worden verder ook geen giftige materialen gebruikt dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn. Tenminste voor zo ver nu bekent is natuurlijk. Je weet nooit wat men over tien jaar of zo nog ontdekt. Dat is in het verleden helaas al vaker gebeurt, denk maar eens aan Cfk's en Asbest.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2017
    Erik Janssen, AHoogendijk en pipolakki vinden dit leuk.
  17. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Goede uitleg lekker kort ook!
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    @ Ernst, waarom niet gewoon inleveren bij het chemisch afval ?
    Stel dat iemand het mes zet in een toch niet ontladen lipo, dan wordt je dus geconfronteerd met een steekvlam en veel giftige rook.
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Alles moet je met beleid doen er goed bij nadenken. Het is minstens net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker, als een "ondeskundige" een accu gaat opladen. Een verkeerde lader gebruiken, de lader verkeerd instellen, te snel willen laden, enzovoorts.
    Kl@@z@kken heb je altijd gehad en zal je altijd houden ook. Er zijn ook vele honderden filmpjes te zien van figuren die de gekste dingen uithalen. Al die filmpjes hebben de tekst op het scherm staan: "Doe dit thuis niet na!". Zij hebben het ondertussen wel gedaan en geloof me er zijn heel veel mensen die het juist wel thuis na doen. Zo zijn er helaas al vele ongelukken gebeurt. En ja, ook met LiPo's!

    Iemand die weet wat hij doet kan zonder gevaar een LiPo open maken, ook als hij nog geladen is. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je dan vuurwerk en giftige dampen zal krijgen. Natuurlijk is het onverstandig om te doen en moet je de accu eerst helemaal ontladen.
    De belangrijkste reden voor dat ontladen is de energie die nog in de accu zit. Ook al is die accu versleten wanneer de energie er snel uit wordt getrokken zal dat nog best effecten kunnen hebben. Doe je de accu in zout water zonder hem eerst te ontladen dan zal er stroom door het water gaan lopen. Door die stroom zal het water gaan ontleden (elektrolyse). Hierbij ontstaat waterstofgas en zuurstof, denk maar aan het natuurkunde proefje op de middelbare school. Zolang die gassen veilig weg kunnen en er is geen ontstekingsbron is er niets aan de hand. Maar in een besloten ruimte kan het ophopen en doe je dan bijvoorbeeld het licht aan dan kan het vonkje wat mogelijk ontstaat in de schakelaar vervelende gevolgen hebben. Allemaal ver gezocht, dat geeft ik toe, maar het is gebeurt!

    De accu bij het chemisch afval inleveren kan je ook doen maar ontlaad hem dan ook eerst. Juist om de al aangegeven reden, de energie die er nog in zit. Ook op het afval station bij mij in de stad zijn er al voldoende ongelukken gebeurt met accu's die daar zijn ingeleverd zonder eerst ontladen te zijn. Al die accu's werden in een container opgestapeld en er kon makkelijk sluiting ontstaan. Je krijgt dan een zooitje in die container! Accu's die open barsten, accuzuur wat overal heen loopt en dergelijke. tegenwoordig worden de accu's door "een mannetje" aangenomen en zo veilig mogelijk opgestapeld in plastic containers. Kost allemaal heel wat en da komt allemaal voor rekening van de gemeente. De mogelijke winst die ze zouden kunnen maken gaat hier helemaal aan op, er moet zelfs geld bij.
    Natuurlijk is de winst voor het milieu en uiteindelijk onze gezondheid veel groter dus inleveren die zooi en absoluut niet ergens in een sloot dumpen zoals vroeger nog al eens gebeurde.
    Dit alles geldt helaas niet of nauwelijks voor LiPo's. De gebruikte materialen zijn heel lastig tot geheel niet terug te winnen voor hergebruik. Zou je de materialen toch terug willen winnen voor hergebruik dan kost dat meer energie dan nieuwe maken en gebruiken. Wat is dan de winst voor mens en milieu? Natuurlijk wordt er nog steeds gezocht naar manieren om dit wel mogelijk te maken maar voor zover ik weet is dat nog niet gelukt.
    Juist om deze reden vinden de bedrijven die de ingezamelde accu's verwerken Li-Ion accu's, en vooral de LiPo's, niet zo fijn. Zij kunnen er niets mee en moeten ze als afval verwerken. Dat kost hen geldt want zij moeten betalen voor elke kilo afval wat ze leveren en krijgen betaald voor elke kilo bruikbare materialen die ze aan de industrie leveren. Wij kunnen ze dus werk en geld besparen door die LiPo's met het gewone restafval af te voeren. Ze worden dan vrijwel altijd in een afvalverbrandingsoven verbrand. Met de energie die daarbij vrij komt wordt dan bijvoorbeeld elektriciteit opgewekt en huizen verwarmd.
     
  20. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    WTF,

    Dat is erger dan die van mij.
    Ik ga het goed in de gaten houden.
     

Deel Deze Pagina