Hoe heet dit model en zijn er ook goedkopere?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Kevin97, 23 aug 2018.

  1. Kevin97

    Kevin97

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    5
    Mijn vraag is, HJK speedwings verkoopt deze modellen.

    Maar hoe heten deze modellen? En zijn er ook andere bedrijven die ze verkopen voor minder geld?

    Alvast bedankt!
    [​IMG]
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    heel even een heel belangrijke vraag.
    Wat is jou vliegervaring??????

    Dit zijn speedkisten, gemaakt voor hele hoge snelheden, soms tot wel 500 Kmh. Niet geschikt voor de beginner, maar pas als je ervaring hebt met snelle toestellen en dan bedoel ik niet de funjet van Multiplex......
     
  3. Kevin97

    Kevin97

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    5
    Ik heb vlieg ervaring, heb 2 sebart kisten thuis staan, en een zwever van 4 meter spanwijdte. Vlieg al geruime tijd.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb 40 jaar modelvliegervaring van langzaam naar f5b wedstrijden en toch durf ik die Monster nu even niet aan. Dit heeft met zoveel verschillende factoren te maken.
     
  5. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldenzaal
    Ik neem aan dat de strekking van deze opmerking is: bouw je ervaring met speedmodellen op door steeds sneller te gaan.
    Want de eerste keer las ik het als: je moet ervaring hebben met speedmodels voordat je een speedmodel kan vliegen... Wat natuurlijk niet kan ;)
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je vraag is waarschijnlijk beter op zijn plaats in het Pylonracen & speedmodels subforum. Daar zit de specifieke kennis en ervaring. Met name @GJVO (GertJan) weet doorgaans goed waar het wiegje van modellen heeft gestaan.
    Om deze discussie te laten verplaatsen door de moderatoren, klik je op Meld onder je openingsbericht.


    Regio/provincie/woonplaats
    Het kan ook zeer handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel te vermelden, dan kan iedereen dat altijd links naast je berichten zien. Voor helpende handjes, drinkgelagen, verwijzingen naar hobby-locaties, clubs en winkels, of gewoon een schouder om op uit te huilen.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @Gladiator0031 profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Zoek maar op F5D, dat zijn de speed toestellen. (ref post 11 - EDIT F5D is pylon - gaat ook hard trouwens / F5S is speed)
    Er zijn er zat, maar een goeie is altijd duur.
    Het voorbeeld wat jij geeft de HJK is ongeveer de F1 van de snelle vliegers, dus eigenlijk lijkt het of je zegt "ik heb een rijbewijs en wil nu een F1 hebben", wellicht bedoel je het niet zo, maar van daar de waarschuwingen in deze post.

    Er word een Viper te koop aangeboden op het forum, maar is volgens mij kleiner als de HJK, zul je vrij scherp voor moeten zijn anders heb je er kort plezier van.
    Maar er zijn maar zat toestellen die je kunt gebruiken voor speed training.

    En mischien weet je dit allemaal en zoek je specifiek een kloon van de HJK Monster, een iets betaalbaarder uitvoering zeg maar.
    Voor dat geval blijf ik de post volgen, ik ben benieuwd.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat monster kun je ook gewoon op half gas vliegen hoor. Verder zijn dit soort modellen gewoon goedmoedig van karakter.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    .
    Ja, tuurlijk kan dat, maar dat doet hij dan toch niet en voordat jij het weet boort dat toestel zich ergens doorheen.

    Dit speed werk moet je inderdaad opbouwen, beter beginnen met de kleinere pylonracers en van daaruit opwerken naar dit monster.
     
  10. Kevin97

    Kevin97

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    5
    Heb zelf ook een Cougar, prachtig ding en ook behoorlijk snel. bedankt voor de reactie's! ik weet heel goed waar ik mee bezig ben!
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het soort modellen heet geen F5D maar F5S.
    Een F5D is een pylonracer en de F5S modellen zijn speedmodellen, die eigenlijk alleen maar rechtdoor door een speedtrap moeten vliegen.
    De HJK Monster is een ouder model, niet zo heel snel vergeleken met de nieuwste modellen.
    Het meeste wordt door de speedmannen zelf ontworpen en gebouwd.
    Als je op goede voet met ze staat willen ze er soms wel eens 1 verkopen of de mallen uitlenen.

    Dan het vliegen met zo'n ding.
    Echt moeilijk vliegen doen ze niet maar het heeft niks met Sebart kisten of een 4 meter zwever te maken.
    Iemand die Sebart kisten kan vliegen of grote zwevers is de snelheid niet gewend.
    En die Cougar is een jet?
    Die vlieg je met een F5B, F5D en zeker een F5S kist helemaal zoek.
    Plus dat de speedkisten in een hele andere prijsklasse zitten.
    Een kaal model kost al gauw een honderdje of 8.
    Dan moet je nog een motor hebben, dat loopt van 300 tot 1000 euro.
    Regelaar van 100-500 Euro.
    En het moeilijkst, de props.
    Die kan je niet even in de winkel halen, carbon/kevlar met maten als 7x21 of soms zelfs hogere pitch.
    Halfgas vliegen kan maar heel kort, dan belast je de regelaar te zwaar.

    Mijn advies:
    Koop eerst een F5B model en ga daar mee oefenen.
    Gebruikt zal je die, compleet met motor, onder 1000 Euro kunnen kopen.
    En de snelheid die je daarmee kan halen is ook extreem hoog, ik heb in Duitsland op een show met mijn Surprise F5B zo'n 400 km/u gehaald.
    Plus dat je er ook nog mee kan zweven en hij versnellend recht omhoog gaat.
    Als je zoiets onder de knie hebt dan is de stap naar een speedkist kleiner, dat scheelt dan maar 100 a 150 km/u.

    Ik ben wel bezig iets te ontwerpen, profielen en gegevens heb ik van wat speedjongens gekregen.
    Spanwijdte wordt 140cm, vleugelkoorde 25cm dus hij is goed te zien.
    Ik verwacht over een maand of 2 het prototype klaar te hebben, dan moet iemand anders heb even vliegen want mij lukt dat nu niet meer.
    De romp wordt lekker groot van binnen zodat je veel accu's mee kan nemen.
    Dit wordt de vleugel:

    FS5.jpg
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    I stand corrected!
    Leuk trouwens om te horen dat je met een toestel bezig bent, ga ik volgen.
    Wat word het doel, budget hard gaan, of duur knetter hard gaan?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het wordt een speedmodel voor Willy de Woofer, dat heb ik hem al een tijd geleden beloofd.
    En duur knetterhard gaan is niet zo moeilijk, dan bestel ik gewoon een model van Markus Koch en hang er een Scorpion 7050 in.
    Maar dat is niet leuk en kan ik op dit moment niet meer betalen.
    Dus het wordt een budgetmodel met een normale aandrijving.
    Het prototype wordt met een roofmate vleugel gebouwd, als dat allemaal goed vliegt dan trek ik er een mal van en zal het kale carbon model tussen de 250 en 300 euro gaan kosten aan materiaal.
    Aandrijving wil ik rond de 3 a 4 kilowatt houden, op 6S, dat is goed betaalbaar.
    En het gaat ook een hellingzwever worden voor dynamic soaring.

    GJ
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    OK, volgens mij is die in een ander postje nog bezig te lessen aan een kabel.
    In dat geval is er dan nog wel een weg te gaan.

    Maar leuk, zeker om het budget te houden, met veel geld is alles mogelijk, zie de post hierboven (hoewel hij wel dure props uitspaart zo.......)

    Zelf rommel ik nog wat aan met speed, mini Hawk (Hawk, maar nog niet gevlogen... even durf opdoen) en wat pylon racers.
    Als ik me (ooit) volledig vertrouwd voel met hoge snelheden dan staat er een Opus V Jet op de verlanglijst.
    Ooit eens iemand met zo'n ding zien vliegen op Jets over Pampa, die maakte geen bochten, maar ginig haaks de hoek om, erg indrukwekkend.

    Maar goed, valt allemaal niet in de kategorie, goedkope kloon HJK waar Gladiator naar zoekt.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Hawk en Mini Hawk zijn leuke modellen en vliegen niet moeilijk, daar hoef je niet bang voor te zijn.
    De Hawk hebben we gemeten op 241 km/u, veel harder kan ie niet.
    De Opus is een heel oud F5B model, als je naar een model zoekt wat haaks de bocht om kan dan moet je het in de F5B modellen zoeken, die keren in een meter of 3 bij 250 a 300 km/u.
    Een Avionik is dan de beste keus (Gerben heeft er nog wel wat liggen).
    En de Opus is bij Paf wel duur, in Tjechie, waar is gebouwd wordt kost ie de helft.

    Er bestaat geen goedkope HJK kloon, de HJK zitten al in de onderkant van de markt wat prijzen betreft.

    Als je het een keer in het echt wil zien kan het in September:
    14 September 2018 in Ballenstedt (5,5 uur rijden).
    Daar zitten alle bekende mensen, ook Ralph Ökon van de Powercroco motoren,

    GJ
     
  17. Kevin97

    Kevin97

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    5
    Bedankt voor jullie reactie's!
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Mischien eens om te beginnen een ninja speed bouwen. Is redelijk budget vliegklaar te maken. Of maatje kleiner de zwodrittel. Beide tekeningen van de fmt.
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Zwoadrittel ligt hier op de plank :)
    Geen hele mooie, een gebruikte, ooit eens over genomen, dus eigenlijik ideaal.
    Mijn excuus voor de Hawk was een beetje angst en prijs van het ding, de Zwoadrittel heb ik eigenlijk geen excuus voor, een topic als dit is een goede motivator om die eens af te bouwen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Doesburg ligt helaas niet in de buurt van een F5B wedstrijdlocatie want anders zijn er wel wat mensen die je kunnen helpen met invliegen.
    De Zwoatritlle is een leuk ding om aan de snelheid te wennen.
    We hebben destijds bij de Speedmeeting de Ninja als een van de eersten zien vliegen, Gerben heeft er met gevaar voor eigen leven nog een radarmeting van gedaan.
    Het is niet het mooiste model maar het doel heiligt de middelen.
    Bij Theo op het veld is er destijds ook een speedmeeting gehouden, misschien wel weer eens leuk om iets te organiseren in Nederland.
    In Bergeijk of zo... Jan???


    GJ
     

Deel Deze Pagina