Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Hallo Allemaal,

    Ik ben eens aan het kijken hoe het beste te beginnen met heli vliegen,
    zelf heb ik een lama v4 maar dat ding is ineens kapot gegaan,

    nu zocht ik een vervanger om mee te oefenen,een hoax helicopter dus.
    maar die zijn allemaal 3 kanalen. de rotatie van de staart is dan met de rechter stick ipv linker stick zoals bij het echte heli vliegen .(stick mode 2)

    weet iemand nog een hoax helicopter met 4 kanalen?

    of kan ik gewoon beter beginnen met enkele rotor bladen..
    ik wilde eerst eigenlijk goed nose in proberen onder de knie te krijgen voordat ik naar enkel blad ga.

    vroeger heb ik eens een hirobo shuttle plus gehad maar gecrashed. de grootste fout die ik maakte was om hem te bedienen met zijwaards ipv met de straart en dan recht vooruit te geven bij een rondje vliegen.en toen ging die dus tegen de vlakte.
     
    JaapDMC vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoax helikopters bestaan niet (Hoax is letterlijk een grap, een fopperij). je zult Coax helicopters bedoelen.

    Aan een Coax heb je helemaal niks als het gaat om nose in leren vliegen. Daarvoor vliegen ze veel te "makkelijk". Tenminste, bij mij hielp het geen flikker om met dat soort apparaatjes te oefenen, ik kan het nog steeds niet of slechts met zeer grote moeite, ondanks dat het met Coax of 45 graden flybar machientjes (en in mindere mate met FBL) vlekkeloos gaat.
    Dan kun je beter iemand vinden die je les kan geven, heb je meer kans op succes.
     
  3. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Sorry Coax helicopter bedoelde ik dan.

    en met welke Coax helicopters heb je dan geoefend? want de stick bewegingen van de lama v4 komen wel overeen met mijn hirobo shuttle die ik toen had.

    ik heb ook nog wat andere mini helicopters gehad en dat is allemaal 2 of 3 kanaals en heb je inderdaad niks aan.

    heli vliegen is best moeilijk .maar ik heb eruit begrepen dat je om te leren vliegen enkel moet sturen met de staart en voorwaarts om vooruit te komen ,de beweging voor zijwaarts dus in het begin niet gebruiken want dan ga je naar de grond als je te laag zit,
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met welke ik geoefend heb doet niet ter zake, ze zijn allemaal wat dat betreft hetzelfde. Zelf heb ik geklooid met een solo pro (45 graden flybar), en zon tandemrotor geval (naam even kwijt). Hielp me geen zier.
    De Blade McpX had ik wat dat betreft meer aan....
    De stickbewegingen komen wel overeen, maar een coax (en ook een 45 graden flybar) blijven gewoon rechtop hangen als je niks doet. Ze dweilen wat heen en weer, maar dat is het dan ook wel. Stuur je een keer de verkeerde kant uit tijdens nose-in, hoef je alleen maar de boel los te laten en alles komt goed.
    Een echte heli moet je zélf actief rechtop houden, en dan heb je niet alleen een stuk minder "bedenktijd", maar je kunt ook niet de sticks loslaten.. je MOET de goede kant uit sturen en in precies de juiste hoeveelheid, anders ligt het ding op de grond voor je met je ogen kunt knipperen.
    Met een Coax of 45 graden flybar leer je dus precies de verkeerde reactie aan: alles loslaten als het fout gaat....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik probeer juist niet los te laten maar op te lossen

    maar je hebt wel gelijk, bij coax blijft het spul in de lucht als je loslaat. het word je makkelijk gemaakt
    toch heb ik nog behoorlijk moeite met daarmee te vliegen. misschien ook vanwege dat ik geen ruimte heb in huis.
    de heli slecht staat afgesteld enz.

    gelukkig er komt het voorjaar eraan en kan er straks weer buiten worden gevlogen
     
  6. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb vandaag een coax heli bij de action gehaald voor 8 euro, en dat dingetje vliegt erg leuk voor binnen,
    het verbaasde mij hoe snel het vliegt en vooral hoe stabiel die is in de lucht. je kan hem volledig stil laten hangen op 1 plek zonder dat die ook maar iets afwijkt. iets wat met mijn oude lama v4 niet lukt en nooit gelukt is. maar de techniek staat dus duidelijk niet stil .gyro's zullen ook wel sterk verbetert zijn ,een helikopter van 8 euro vliegt tegenwoordig al beter dan een helicopter van 10 jaar terug die je voor 100 euro kocht,

    alleen jammer dan het een 3 kanaals is .zoiets zouden ze moeten maken in 4 kanaals,

    ik kijk in ieder geval al uit naar mooi weer en naar mijn eerste heli, het word waarschijnlijk de Wltoys v912 of de v913,
    als deze net zo stabiel vliegen als het helicoptertje van 8 euro van de action dan gaat het vliegen straks vanzelf,

    met mijn lama vloog ik al best goed maar was ik steeds bezig aan het worstelen met hem tegen te sturen enz,
    was de batterij net vol dan stond alles goed maar zodra de batterij al 1/3 leeg raakte verliep de afstelling. bij de helft leeg moesten dan de trims weer volledig de andere kant op en schoot hij ineens door bij een minimale beweging,niet echt lekker vliegen dus.
     
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Borne (OV)
    Kijk ook eens naar een WLtoys V977, deze heb ik 2e hands gekocht ,ding vliegt superstrak en mooi klein voorin de huiskamer .
    Groetjes René
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    9.918
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar wat wil je nu precies ? Een heli voor buiten kun je beter voor iets groters gaan. En zo`n dubbelwiek kun je dan beter laten staan want een briesje wind is al teveel. Zo`n Blade MSR is erg leuk. Maar ook erg klein. Of wil je wat groter, een 450 formaat ?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    coaxiaal is leuk om binnen wat te spelen..
    coax is erg stabiel, maar waait met windkracht 1 al compleet weg. en komt er niet tegenin.

    Maar niet te vergelijken met wat je moet doen om een collective pitch (cp) heli in de lucht te houden.
    Dus..
    Als je de stabiliteit van een coax gaat vergelijken met een CP heli, ga je erg bedrogen uitkomen.
    Ja, gyro's zijn erg vooruit gegaan..
    Maar het blijven hulpmiddelen.

    een "normale" 450 maat cp heli heeft in de regel geen "6 as stabilisatie" of reddingsfuncties.
    als zo'n ding links gaat, stopt hij niet. corrigeer je verkeerd, heb je nog steeds een probleem.
    zijwind moet je gewoon zelf corrigeren, dat doe je dus niet op de trim.

    Probeer voor jezelf te bepalen waar je naartoe wilt..
    wil je voor een cp gaan, zul je moeten kijken wat er moglijk is binnen jouw budget.
    ook hoe je wilt leren vliegen is dan een leuk aandachtspunt. zelf leren = duurt langer, veel schade.
    of met hulp = club.. weinig tot geen schade.
     
  10. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    De bedoeling is om buiten te gaan heli vliegen. maar helaas nog geen goed weer daarvoor,
    intussen speel ik dan een beetje met dubbele wieken binnen in de huiskamer.

    ik ga nu ook een simulator bestellen met kabels voor op mijn zender. heb hier een paar ppm zenders liggen dus dat komt wel goed. eerst maar even goed oefenen nog. simulators zijn daar wel handig voor, alleen is de werkelijkheid toch nog net even iets anders.

    over mijn budget kan ik kort zijn. niet te duur,ik houd rekening met eventuele crashes ,toch zeker in het begin.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet te duur is voor de een 50 euro, voor de ander 500 euro.
    Daar kunnen we vrij weinig mee als het gaat om goed advies te geven.

    Een heel redelijke beginnersset, je zou kunnen kijken naar een KDS, dan ben je voor niet al te veel geld toch uitgerust met een alleszins acceptabele kwaliteit heli. Onderdelen zijn ERG betaalbaar, en het is gewoon in NL te koop, dus geen moeilijk gedoe met het vinden van onderdelen of het krijgen van garantie.
     
  12. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Jullie bedoelen met cp dat de heli ook op zijn kop kan vliegen?
    dit lijkt mij lang niet aan de orde .ik wil gewoon eerst normaal rondjes kunnen vliegen.

    beginnen bij de basis. eerst hoveren met de staart naar je toe en op zijn plek en op 1 hoogte houden ,hoveren zijwaarts links en rechts .de heli rond zijn as laten draaien dat soort basics,
    met de prijs tot 100 euro voor de heli. ik ga echt geen 500 euro uitgeven aan een heli die ik waarschijnlijk toch ga crashen,
    500 euro is dan wel een hoop geld of je moet dat per dag verdienen ,
    als je gevorderd bent kun je daar wel aan maar zover ben ik nog niet.

    hoeveel kost de KDS trouwens, en welk type is het?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    Cp KAN op zijn kop.
    Maar dat doe je zelf.

    Cp is een manier om in de lucht te komen.
    Wat je daar doet, doe je zelf.

    Cp heeft meer vermogen, en is veel beter te doseren.
    Daardoor is het veel beter in wind.
    Door het hogere toerental is het veel netter te vliegen dan een coax ooit zal kunnen.
    Alleen moet je het wel leren vliegen.

    Met een coax kan alleen buiten gevlogen worden bij windstil.
    Wil je buitn vliegen met meer wind, moet je echt over naar iets anders.
    Coax is natuurlijk geweldig als dat je ding is..
    Maar wil jebuiten vliegen, kom je bedrogen uit.

    Punt is wel, dat je voor 100 euro geen windwaardige heli hebt.
    Dat wordt een maatje 450, die kosten meer.
    Ga je met hulp vliegen, heb je in de regel geen crashkosten.
    Club, of hobbyist in de buurt..

    En tuurlijk, 500 is een hoop geld.
    Maar het scheelt nogal als je weet dat de investering heel blijft (les krijgen van iemand) of dat je weet dat je het ding nog x keer kan repareren.
    Paarden kosten ongeveer 500 aan voer en stalling per maand. Aanschaf een paar duizend.
    Motoren kosten ook een hoop.
    De heli hobby is 1 van de duurdere in de modelbouw. Maar na de eerste aanschaf, kan het vrij goedkoop blijven. Gewoon zorgen dat je niet crasht..
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een KDS 450 C zal vliegklaar ergens rond of net onder de 350 euro kosten (zo uit mijn hoofd).
    Da's best een leuk dingetje, en "T-rex compatible" wat erg handig kan zijn voor upgrades.

    Daar ga je al heel snel minimaal wat 1 of 2 extra accu's (rond de 20~25 euro per stuk in NL, in HongKong mischien een tientje) en een betere lader (voor 5 tientjes ben je al een heel eind) bij kopen, want 10 minuten vliegen en dan 3 uur wachten word je snel zat..

    Al met al blijf je daarmee onder de 500 euro. Als je het goed aanpakt (hulp zoeken, les nemen, aanvankelijk met een oefenkruis er onder beginnen) zijn dat de enige kosten die je het eerste jaar hebt, tenzij je geen zelfbeheersing hebt, te veel/te snel wilt, en dan maak je brokken.
    Een KDS op zijn zijkant leggen kost heel ruw geschat, tussen de 5 en de 25 euro als je gewoon standaard onderdelen gebruikt (schade blijft meestal beperkt tot een setje rotorbladen, een paddelstang, heel mischien een rotoras of featheringshaft, als je pech hebt een staartbuis, alles bij elkaar ongeveer 20 a 25 euro, maar je hebt zelden al deze onderdelen tegelijk kapot).

    Als je eigenwijs bent en zelf aan het klooien gaat, is de kans ERG groot dat je iedere keer voor dit bedrag of meer brokken maakt.

    Klinkt als een hoop geld, en het is even doorzetten, maar dan heb je wel een heli waarmee je tenminste ook kunt vliegen als het waait (afhankelijk van je vaardigheid, hoeft 5 Bft geen enkel probleem te zijn).

    En bedenk het anders maar zo: het is niet veel duurder dan een nieuwe laptop, en die kopen de meeste mensen ook om de twee jaar nieuw.... Ik doe al bijna 10 jaar met mijn KDS, en aan onderdelen/reparatie zal het ding me in die tijd minder dan 30 euro gekost hebben...
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  15. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Borne (OV)
    Je hebt al een Nieuwe KDS 450 s voor rond de 200 euro is inclusief zender accu en lader, even zoeken en internet is je beste vriend.
     
  16. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ok ja maar 350 euro wil ik nog niet uitgeven .ik had de wltoys v912 in gedachten van 55 euro RTF incl verzending,
    nu is er ook een brushles versie .enkel de heli kost dan ook 55 euro maar bij horende zender los is 20 euro,dit zijn allemaal inclusief verzendings prijzen.
    maar wltoys v912 is denk ik geen cp toch? accu´s 1000mah kosten 4 euro per stuk, ik heb al een Graupner ultramat lader voor 6 lipo

    de wltoys vliegt wel erg leuk.voordeel van goedkope heli uit China is als je hem kapot crashed dan koop je gewoon een hele nieuwe voor 50 euro ipv onderdelen van 25 euro per stuk of meer aan een duurdere heli,en de eerste houd je dan weer voor onderdelen mits bruikbaar als er iets aan de tweede kapot gaat , het is maar om mee te oefenen puur voor de vorm. mijn hele spaarpot omkeren wil ik wel als ik eenmaal goed kan vliegen. ik heb filmpjes ervan gezien op YouTube, als ik dit al kan met een heli zou ik erg gelukkig zijn. daarna kan ik altijd nog iets anders en duurders kopen. de jongen in het filmpje schijnt ook nog maar voor de tweede keer te vliegen,
    en dan heb ik het niet over met coax helicoptertjes,misschien minder te vliegen met windkracht 5 maar dat hoeft voor mij ook niet.

    [video=youtube]
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, het is jouw geld, en jouw keus....
     
  18. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Zoveel geld is het toch niet? maar wat is er dan mis aan de Wltoys v912?


    Dit lijkt mij helemaal niks om mee te leren vliegen ,.is ten eerste heel klein zodat je hem amper ziet.en veel te snel ,bovendien voor in de huiskamer zie ik er ook niks in om mee te leren vliegen.
    ik zoek iets voor buiten straks met mooi weer,waarom zulke snelle en zeer kleine wendbare heli's aanbevelen voor een beginner?
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.025
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik bedoel is: het ontzettend gave aan helivliegen, is dat het moeilijk is: het neemt volledig alle aandacht in beslag. Het kost tijd om er goed in te worden en er komt nogal wat adrenaline bij kijken. Dat maakt, dat het een verslavende hobby is.

    Als je een ding koopt waar een 8 jarige (zo te zien op die video) al na twee keer rondjes vliegt, dan is dat ding niet erg moeilijk, en ben ik bang dat je er tamelijk rap op uitgekeken zal zijn.

    Alle waar is naar zijn geld....

    EDIT: overigens is er een specifiek subforum voor het soort heli's waar jij nu je focus op richt, en daar krijg je mischien meer antwoorden waar je wat aan hebt:
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/fp-coaxiaal.106/
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2018
  20. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Borne (OV)
    Die WLtoys V977 is niet snel, wel stabiel.
    En ja hij is klein daarom ook geschikt om binnen te oefenen, zelfs in de woonkamer.
    Maar als je wat voor buiten zoekt zul je wat meer moeten uit geven.
    Op zo'n FP heli ben je zo uit gekeken zoals Brutus ook al aan gaf.
    Maar ja we kunnen niet in ieders portomone kijken (gelukkig).
    Ik had liever wat langer gewacht (gespaard) voor een 450 model waar je gewoon de onderdelen kan bestellen in Nederland.
    Dan 3 weken of langer te wachten op onderdelen uit China, als je wat gecrasht hebt, en houd er rekening mee dat gaat gebeuren.
    Wat je er mee doet mag jij weten.
    Groetjes René
     

Deel Deze Pagina