Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Je zou een zender met S-FHSS KUNNEN kopen zoals een Futaba 14SG deze kan op Fast en op S-FHSS kun je de XK-K110 hier ook aan binden.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Alle merken hebben in de regel een eigen zendprotocol...
    En futaba heeft er zelfs 2.

    Maar...
    Ik weet ondertussen dat je het niet echt leuk vind om zelf aan electronica te knutselen..
    Dus, als jij een ander merk zender gaat nemen, kan die verkoper jou niet helpen.
    De Dx6 (nieuwe versie) heb ik geen rare verhalen over gehoord.
    dus waarom niet dezelfde spullen erin zetten?

    Of wil je graag naar futaba?
    Kan natuurlijk.
    maar dan zul je zelf iemand moeten vinden die hem afstelt.

    Ikzelf heb meestal ook stevige problemen als ik opeens een andere zender in mijn handen geduwd krijg met de mededeling "stel hem eens af"
    Iedere zender heeft een eigen menustructuur.. en alles wat je zoekt zit op een eigen bijzondere manier weg gestopt.
    Nu weet ik ondertussen best wel een beetje wat ik zoek... alleen ben je er soms echt even mee bezig..
    Zo heb ik vorig jaar een andere zender gekocht.. ook daar ben ik nog steeds aan het leren hoe hij nu echt werkt.
     
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Gewoon de RTF XK-K100 of 110 kopen... die zender die er bij zit staat standaard goed, en werkt perfect!
    ik heb pas de xk-k100 gekocht. Omdat ik geen echt 3d wil leren, maar gewoon vliegen met een CP heli is brushed genoeg :)
    Overigens kan de k100 ook 3d, maar mild 3d.
    Ding vliegt uit de doos als een zonnetje! (met originele zender).
    Was blij dat ik via HK al extra accu's had gekocht ;)

    Als je 1 ding niet vergeet, dan crash je 99 van de 100 keer zonder schade: als je denkt te crashen, THROTTLE CUT!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Val nu midden in dit draadje..

    Ik zie dat je een blade hebt gekocht, zelf heb ik daar weinig ervaring mee maar wat ik wel weet is dat deze standaard met spectrum werken.

    Het is een fbl heli, grote kans dat hier de ar7200bx ontvanger inzat. Als deze is verwijderd bij de aankoop heb je ws een beetje kat in de zak gekocht/-; want dat is een ontvanger gecombineerd met beastx fbl unit.

    Je kan deze wel weer aan de praat krijgen dan maar dan moet je een ontvanger ( naar keuze) met zender hebben of kopen en een fbl unit. Prijstechnisch zou ik dan de tgz380 aanraden. Klopt..chinese klone van beastx maar heb daar dan wel weer ervaring mee en werkt prima. Kost je dan niet de hele wereld. Je zit dan overigens niet vast aan spectrum want door het ontbreken van de originele ontvanger heb je keuze te over.

    Betekend wel dat je de fbl controller weer moet gaan afstellen op de heli..das wel te doen maar dan is wat hulp of ervaring wel erg aan te bevelen voor je je nieuwe aanwinst direct in poeier vliegt(-;

    Gr kees
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Volgens mij zie je op de foto al een FBL-controller zitten.
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Je hebt gelijk, dat lijkt idd zon kbar oid. Dan zou het idd meevallen, weet niet hoe je die instelt maar dan zou het zo maar ontvanger aansluiten kunnen zijn en vliegen..
     
  8. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Kbar gold warrior zit erop,
    deze is al helemaal afgesteld inderdaad. dit is via bluetooth gedaan met zijn telefoon op internet . het stekkertje zit er nog aan, door de vorige eigenaar die de heli voor mij heeft voorgevlogen.hier is hij nog even mee bezig geweest dus neem aan dat het goed staat. althans dat zei hij zelf ook dat ik niks meer moest afstellen aan de controller,


    Ik heb nu eindelijk een 2.5Ghz heli zender gekocht.
    een soort van spektrum DX6 dsm2 zender, geinig dingetje! ik kan verschillende stuntmodes erin zetten etc
    nu kan ik swashplate mix en variabele pitch zetten. op de simulator werkt het, ik kan op zijn kop vliegen met deze zender.iets wat ik met mijn andere zenders niet lukt.ik salto de heli met de stick voorwaarts over de kop en vang hem dan op met het gas richting beneden te doen vanuit halverwege stick positie.als ik dan voorwaards blijf duwen flipt de heli weer naar normale positie over en vang ik hem weer op met het gas weer naar boven te geven vanuit het midden positie van de throttle stick.dit is heel simpel en had ik zo door,is wel erg verslavend want ik heb vannacht tot 5 uur onder de ochtend op de sim gezeten,

    alleen ik snap nog niet goed hoe het eigenlijk werkt en wat er dan precies gebeurd,hoe het signaal gegeven word als de heli over flipt naar onderste boven en dan de bladen ineens naar negatief omdraaien?? en als de heli weer recht komt de bladen weer naar normale positieve positie draaien. want als ik met de bladen naar boven ,dus positief vlieg kan ik ook gas naar beneden geven vanuit het midden van de stick en dan draaien de bladen voor mijn gevoel niet om?
    of gebeurd dat wel dat je daar niks van merkt?

    en wat is beter .variabele pitch zetten of swashplate mixen?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Iets met klok en klepel. Je loopt jezelf voorbij.
    Goed bedoeld: lees je in!

    @Student heeft al een goede voorzet over zenders gegeven. De FAQ geeft antwoord op je (basis)vragen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Ik ben normaal gesproken meer een lezer dan een poster maar nadat ik met een bak popcorn naar 10 pagina`s GTST heb gekeken hier wilde ik toch even een berichtje kwijt.

    Ik herken mezelf in de originele poster, ik denk zelfs dat meerdere zelf starters dit herkennen. Ik ben een 3jaar geleden gestart en ik verwachte ook dat ik met een COAX en FP China troep kon leren vliegen. Nadat ik van dit hersenspinsel was afgestapt heb ik een Blade 130x en een WLTOYS v977 gekocht. De v977 heeft me de oriëntaties geleerd door elke avond 6-7 lipo`s leeg te vliegen(9minuten per lipo). Ik vloog eerst in 6G en uiteindelijk in normale CP stand. De Blade 130x heb ik altijd voor buiten gebruikt, dit was me eerste CP ervaring en ben hiermee ben ik vanaf dag 1 3d gaan vliegen. Het resultaat lijkt me duidelijk. Aan onderdelen heb ik gemakkelijk 6-7x de prijs van de heli uitgegeven maar ik heb samen met deze 2 modellen en sims leren vliegen.

    Uiteindelijk heb ik een 2e hands trex500 dfc pro voor 275 gekocht, volledig Align met een Bavarian Demon FBL erop. Het kan dus ook goedkoop. Je moet hem dan wel zelf uit elkaar trekken en opnieuw opbouwen. Ondertussen heb ik naast deze heli nog een Trex 500 wat een mix is van hobbyking/align en een Tarot450. Al met al kan ik vertellen dat alle eerdere adviezen m.b.t. het kopen van Chinese "rotzooi" waar is. Een Tarot of Hobbyking kan goed vliegen, dit is echter meer een project voor iemand die weet wat hij doet. Qua fout tolerantie zijn ze vrij gemakkelijk bij dat soort merken en meerdere millimeters opvullen met ringentjes enzo is geen uitzondering. De Trex van Align zelf is echter een top modelletje wat mechanisch zo goed in elkaar zat dat het gemakkelijk bouwen was en veel afstellen niet nodig was.

    Intussen vlieg ik ook vliegtuigen en quads en heb het virus wel te pakken. Helaas heeft het hebben van de vele modellen het probleem dat je door tijdgebrek niet aan bouwen of vliegen toe komt.


    Iets wat ik persoonlijk nog als advies wil toevoegen aan een beginnende vlieger, iets waarmee ik waarschijnlijk andere heli vliegers mee op me dak krijg is dat je ook kan leren vliegen met een quad. Een quad zonder hulpmiddelen heeft toch wel wat weg van een heli. Een 250-300mm quad is goed zichtbaar en zonder FPV gear zijn die dingen voor 60-100euro gemakkelijk te bouwen. Voordeel hiervan is dat je kan crashen. Het is natuurlijk geen heli maar het lijkt er verdomd goed op. En oriëntaties leren met een crash machine is natuurlijk nooit slecht.
     
    RuudM vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Reden dat de quad hier niet veel voorkomt, is omdat het met recht niet te zeggen is of dat ding nou “los” vliegt, zoals een normale heli..
    Of dat hij nog gestabiliseerd is.

    En veel mensen al dat computergeneuzel niks vinden met al die instellingen en zo.. en er dus niet achter komen dat ze dus nog meerdere engeltjes aan hebben staan..
    Voor orientatie kan het goed zijn inderdaad. Al vind ik persoonlijk een quad daar niet zo best voor, omdat er geen duidelijk herkenbare voor of achterkant aan zit

    Maar ach. Iedereen leert op zijn eigen manier.
    Allemaal goed :D
    Doel is hetzelfde


    Voor wat betreft op zn kop en zo.
    Een fbl heli stuurt elevator, aileron en pitch met de hoofdbladen.
    Puur door continu de hoek van het blad te veranderen.

    Dit staat allemaal uitgelegd in de faq.
    Lees die aub eens een keer, dat scheelt je erg veel tijd.
    Zelfs met filmpjes over hoe de swash nu werkelijk werkt.

    Qua wat je nu aan het doen bent
    Je geeft elevator voorover. Als de heli op 90 graden tov van de grond staat, hoor je de bladen op 0 graden te hebben.
    Dan blijft de heli nl waar hij is.
    Als de heli doordraait naar inverted, ga je negatief geven.
    De bladen draaien dan inderdaad negatief. De motor hoort wat gas te geven
    Doorgaans doe je dit soort manouvres in idle up 1, oftewel stuntmode 1 zoals jij het zegt.
    In normal mode toer je op, in die mode is gas onderin ook motor uit.

    Over je vraag met swash mix en zo, ik snap eigenlijk de vraag niet.
    Lees ff in de faq wat de swash mix nu eigenlijk doet.
    Dan weet je wat je moet doen als je iets in wilt stellen


    Wat eigenlijk veel belangrijker is: heb je een knop ingesteld om het gas meteen naar 0 te gooien, en werkt dat ook?
    Als je crasht, scheelt het schade.
    Als je jezelf raakt of een ander, is het een lifesaver..
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Plus 1. Maar dat snappen de meesten inderdaad hier niet.

    Ben trouwens eigenlijk helemaal geen quad vlieger maar zeggen dat elke quad uit zichzelf vliegt is gewoon grote onzin uitkramen over iets waar je dan duidelijk niets van kent.

    Heb zelf ook 1 klein quadje gehad en heb daar heel veel van geleerd om dan te gaan heli vliegen. En zoiets is inderdaad super crash bestendig.

    Vliegt trouwens veel moeilijker dan een grote rc heli maar zoals ik al zei dat krijg je hier toch niet aan hun verstand.
     
  13. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Swash mix heeft er inderdaad niks te maken met het omdraaien van de bladen lees ik nu,

    in idle up draaien de bladen dan inderdaad negatief bij gas naar beneden te geven ook al vlieg je niet op zijn kop. vandaar dat je dan ook kan jo jo en met de heli.

    de aanleiding was dat verschillende programma's in de zender gekozen kunnen worden,

    en dat is variabele pitch,swashplate 90,120,140.160 etc, als ik een model aanmaak op heli met variabele pitch dan kan ik de swashplate mix functie niet gebruiken.die is dan uitgeschakeld voor deze model setup. ik vroeg mij dus dan af welke model setup ik moet gebruiken voor mijn blade 450 helicopter. swahplate 120 of variabele pitch?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    he grapjas.

    lees nou die faq eens een keer.
    daar staat heel de zooi panklaar uitgelegd.

    Ga gewoon even door naar het instellen van de heli...
     
    Ralphie, RuudM en AHoogendijk vinden dit leuk.
  15. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ok,

    Ik heb problemen met mijn zender. de throttle trim werkt wel maar alleen als de stick vanaf een cm omhoog staat?
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Bij een flybarless heli moeten alle trims (ook de subtrims) altijd op nul staan.

    Alle mogelijke (trim) afstelling gebeurt mechanisch en via de fbl controller.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    throttle trim hoor je helemaal niet te gebruiken op een electro heli.
     
  18. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Sorry voor de verwarring,het ging eigenlijk over mijn vliegtuig.
    ik heb mijn calmato vliegtuig ook in de zender gezet in vliegtuig mode,
    en alleen de trim knop naast de throttle stick werkt dus niet naar behoren.
    ik heb al op verschillende servo's geprobeerd en bij allemaal werkt de trim alleen als de throttle stick vanaf een cm naar boven staat. het lijkt wel of de trim dan pas contact maakt op de stick terwijl de servo wel gewoon beweegt met de stick vanaf het onderste punt . je moet toch ook kunnen trimmen met de stick volledig naar beneden?

    wat zou er dan mogelijk aan de hand kunnen zijn?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zul je even in de handleiding na moeten kijken.
    Of navragen bij de leverancier van de zender.
    of even kijken wat er gebeurt als je de endpoints van het throttle kanaal omlaag gooit.

    Het zou me ergens niet verbazen als de trim niet goed is ingeleerd in de zender, en dat je dus via de endpoints het gas uit punt trimbaar moet maken.

    het is inderdaad wel normaal dat je kunt trimmen, juist bij gas dicht.
    veel mensen gebruiken dat om de motor uit te zetten.
     
  20. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb er geen handleiding bij gekregen, waarschijnlijk omdat het een simpele zender is,
    endpionts heb ik al geprobeerd maar zonder resultaat,
    servo trim in de zender zelf werkt wel met gas volledig naar beneden

    kan dit ook een fout in de zender zelf zijn? overigens zie je de trimblokjes wel verspringen/ reageren als ik de trimknop naar beneden of naar boven duwt.je hoort dan ook het geluid. ik zal eens proberen een filmpje te maken

    ik heb al contact gehad met hobbyking maar moet dan een claim openenen .die kunenn dus ook niks zeggen over het probleem zelf.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2018

Deel Deze Pagina