Hoe het beste beginnen met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door drestar, 26 feb 2018.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb trouwens wel een voorbeeld bij perrysport waar ik een petje van 15 euro heb gekocht en waar ik 3 euro korting op heb gehad en 12 euro heb moeten betalen met gratis verzendkosten thuis kreeg .deze is niet goed en moet terugsturen voor omruiling op hun kosten a 7 euro , ook krijg ik nog 3 euro korting terug omdat het gekocht is tijdens een aanbieding die nu voorbij is.dus kost het hun 10 euro totaal en administratieve handelingen.
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen

    Nou vanmiddag is de nieuwe zender aangekomen. dus gelijk aansluiten dan maar,
    maar helaas weer hetzelfde probleem??!

    het is misschien toch een contact probleem.want bij de knuppel iets omhoog lijkt de trim pas contact te maken,
    wat kan ik hier nog aan doen? en is het te repareren?

    want ik heb geen zin om nog eens voor hetzelfde probleem weer een RMA claim te gaan openen bij hobbyking,
    ik denk ook niet dat ze nu nog eens een andere zender op gaan sturen.
    als ik het kan maken verkoop ik er wel eentje en de ander houd ik dan zelf. of iemand die enkel elektro vliegt heeft de trim niet eens nodig.voor de rest zijn het hele leuke 6 kanaals DSMX zenders met toch best veel mogelijkheden en telemetery ingebouwd,schakelaars zijn bijna allemaal 3 weg schakelaars.,menu knoppen kopie van spektrum DX6, en met 3 aparte programma's voor vliegtuig,helicopter en quadcopter. de afbeedling ervan komt ook in beeld als je programma kiest.en telemetery is zo af te lezen van het display. ik heb er een 8 kanaals ontvanger bij gekocht voor mijn vliegtuig maar voor heli vliegen heb ik de throttle trim niet nodig dus kan hem ook enkel daar voor houden.ook zit er throttle cut op dus kan de motor evengoed wel uitgooien met een schakelaar maar moet natuurlijk ook via de trim kunnen. alle trims werken verder gewoon goed in elke knuppel positie maar behalve throttle dus niet vanaf gas helemaal down.ik vind dit toch best wel apart..
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik snap je probleem eigenlijk niet hoor...
    Gewoon met subtrim en endpoints je stationair instellen, en gewoon een dual rate op 1 knop zetten waarmee het gas naar 0 gaat
    Dus motor uit.


    Hoef je niet te trimmen.
    Dus kun je gewoon dat ding gebruiken, als je dat wil.
     
  4. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja dat is wel zo.dat kan zeker maar ik dacht toch dat dit niet zo hoort in een zender dat de trim zo vreemd werkt. maar goed als dat het enigste is wat er scheelt is het ook geen ramp natuurlijk.
     
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Het volgende probleem dient zich alweer aan,

    de ontvanger lijkt geen contact te maken met de Kbar controller,
    wat heb ik gedaan,

    eerst de nieuwe lipo 30 minuten opgeladen via balans lader die ik nog heb liggen van esky lama,
    de batterij is dus waarschijnlijk verre van vol maar weet niet of dat invloed heeft op het ontvangst?

    daarna heb ik de rotorbladen van de helicopter af gehaald, ik had al zo'n voorgevoel dat het anders niet goed ging aflopen. je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.

    daarna de ontvanger met de zender gebonden. dit ging prima.

    toen de ontvanger op de heli gedaan,zender aangezet en vervolgens de stroom op de heli,
    resultaat .geen ontvangst op de heli. lampje van de ontvanger brand gewoon continu dus betekend dat er binding is met de zender.

    de rotorbladen begonnen ineens keihard te draaien en alles bewoog alsof er storing was.
    nadat ik de batterij niet meer verder heb opgeladen doet hij dit niet meer.
    alle lampjes van de controller branden wel gewoon altijd . de lampjes beginnen soms wel steeds ook te knipperen. ook het lampje van de ontvanger knipperde dus mee op de storing.
     
  6. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Als ik een heli instel dan haal ik altijd 2 van de 3 draden van de motor los. Zo voorkom je een hoop narigheid.

    De bladen moeten er op blijven zitten omdat je die nodig hebt bij het instellen van de bladuitslagen (min/max graden pitch etc)

    In het programma van de Vbar moet je eerst je zender instellingen controleren. Daar kan je zien of alles de goede kant opgaat.
    Je doorloopt alle stappen van het programma.
    Pas als je dan zeker weet dat alles goed werkt dan pas sluit je de motordraden aan.
    Als je nog twijvelt kun je alvorens het aansluiten van de kabels de blades weghalen.
     
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Hoe kom je in het programma van de Vbar?

    ik heb alleen de ontvanger met mijn zender gebonden en dan daarna de ontvanger op de Vbar aangesloten en toen de stroom erop. of moet de ontvanger ook nog eens met een programma gebonden worden met de Vbar controller?
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals ralph al meld, 2 motordraden los.. Of even de motor naar achter schuiven, zodat de tandwielen elkaar niet meer raken.

    Waarschijnlijk heb je een paar draden verkeerd zitten.
    controleer ff via de handleiding of via de setup in de computer.
    Als je ontvanger het gewoon doet (kun je checken door een paar servo's op de ontvanger in te prikken), zit het probleem dus in de unit.
    Dan heb je dus geen ontvangstprobleem.
    de unit is gewoon niet goed ingesteld.

    Het programma van de vbar is een pc programma.
    je moet via een meegeleverd kabeltje de unit aan de pc hangen, dan kun je alles zien en instellen
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de duidelijkheid trouwens...
    een estab (electronische stabilisatie) is gewoon een dom ding.
    hij krijgt zijn signaal van de ontvanger. dat kan via sbus, kan ook via patch kabels.
    de estab zelf kijkt er verder niet naar.
    het maakt hem dus niet uit welke ontvanger er achter zit...
     
  10. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Paar draden verkeerd lijkt mij niet logisch aangezien de heli is voorgevlogen en ik hem gelijk heb meegenomen en er verder niks aan gedaan heb?

    maar het idee van draden loshalen had ik niet aan gedacht en zal ik nu doen.

    en ik kan helaas geen servo's testen aan de ontvanger.de ontvanger heeft geen ingangen voor servo stekkers. het is zo'n ontvanger die je in de 3 pins RX ingang van de flightcontroller in plugd. dit is een cPPM ontvanger,
    [​IMG]
    [​IMG]


    ik heb trouwens geen Vbar maar een Kbar Gold warrior

    product omschrijving ervan is,

    The R617XL is a satellite module receiver and has a 6 channel cPPM output allowing for a single line connection with compatible devices. This satellite module has been tested with and is fully compatible with the following Flight Controllers;

    • Naze32
    • CC3D
    • KK2
    • MultiWii
    • APM (2.0 and upwards)
    • V-Bar 5.3

    Features:
    • Ultra compact and lightweight (only 3.5g)
    • 6 channel cPPM
    • Ultra fast brownout recovery
    • Programmed fail safe
    • Wide input voltage (3.7~9.6V)
    • Compatible with numerous flight controllers

    Specs:
    Frequency: 2.4Ghz
    Modulation: GFSK
    Sensitivity: Up to -97dBm
    Compatibility: Compatible with DSM2/DSMX 1024/2048 aircraft radio and module systems
    Channels: 6 channel cPPM output single line connection
    Input Voltage: 3.7~9.6V
    Current Consumption: 35mA
    Dimensions: 19 x 27 x 10mm
    Weight: 3.5g
    Antenna Length: 210mm
     
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb toch nog eens even wat in elkaar geprutst met servo split kabels,
    de ontvanger op de stroom gezet met een servo op 4,8V,
    gevolg is dat de servo heel zwak en traag een klein beetje uitslag geeft.

    kan ik nu concluderen dat de ontvanger misschien te zwak signaal doorgeeft?
     
  12. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Nee,
    Het is een single -line ontvanger .
    Hier komt geen normaal servo signaal uit , kun je zo niet testen .
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Enige verandering tov voor vliegen is dus de ontvanger( en de zender)

    Overigens staat de kbar niet in de compatibiliteit lijst zag ik.

    Heb je nog een andere ontvanger bij de zender, eerst eens kijken of de zender wel de output geeft die je wil hebben, dan pas deze ontvanger?

    Groeten

    Arie
     
  14. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Oke single line ontvanger. weer wat bij geleerd,


    mogelijk is misschien dat het op de Kbar niet werkt,
    er was nog een andere soortgelijke ontvanger die ik liever wilde bestellen maar niet op voorraad was en daar stond wel bij Vbar and all compatible,

    Ik heb nog een andere ontvanger bij de zender. deze werkt goed maar dan moet ik allemaal met servo kabels gaan verbinden naar de controller die ik nu niet heb, maar hoe stuit je de ESC dan aan?
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon. Recht op de ontvanger.
     
  16. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    dus de Esc van de controller afhalen en dan op de stroom ingang van de ontvanger?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  18. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Je hebt een paar flinke fouten in je opstelling nu.

    Je flybarless controller ondersteund sattelieten op (de 2 witte poortjes aan de zijkant).
    Je zou dus 1 of 2 losse DSM2/DSMX sattelieten kunnen gebruiken.
    NIET de ontvanger zoals je die nu erop hebt aangesloten.

    De ESC gaat op de KBAR controller. Zie het plaatje hieronder.

    Na aansluiten van je sattelieten aan de zijkant kan je via de software de sattelieten binden aan je zender. Dit is de correcte manier.
    OF
    een tradionele ontvanger aan de ontvanger connecties.
    Daarna in de software controleren of de uitslagen van je zender overeenkomen met wat er op het scherm staat.
    Eventueel corrigeren met reverse etc.

    Ik zou je adviseren om naar een vliegclub bij jou in de buurt te gaan om je wegwijs te maken.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat wil hij nu juist niet @Ralphie :cool:

    ik weet trouwens ook niet of die zender dsmx stuurt?
    als hij een eigen kanaalindeling gebruikt, kun je de satelietoptie niet toepassen.
    dan is het nog de vraag of ze satelieten hebben van dat merk zender.
     
  20. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja zender is DSMX ,
    ze hebben wel satellieten van het hetzelfde merk.hier zit ook een kabel bij met aan weerskanten hetzelfde stekkertje die in de RX van de controller passen.alleen deze zijn uitverkocht.

    het valt mij op dat er bij mij een andere kabel aansluiting zit,
    ik heb enkel een kabeltje met een servo stekker eraan maar ik zou niet weten in welke ingang ik die in de controller moet stoppen?

    nu heb ik hem op de zijkant van de controller gedaan omdat de vorige eigenaar daar een draad met stekker heeft gezet die in de ontvanger past maar ik denk dat dit sowieso niet werkt. dit is waarschijnlijk geen satelliet ontvanger..

    maar hoe bedoeld je met software de satelliet binden ? ik heb geen kabels bij de Kbar controller gehad .de vorige eigenaar heeft de ontvanger die er eerst op zat afgehaald nadat hij de heli heeft voorgevlogen. hij vertelde mij dat de Kbar goed stond afgesteld en ik er een ontvanger voor moest kopen en verder niks meer moest instellen..
    [​IMG]

    ik kan ook deze kopen? dit is wel een echte satalliet ontvanger .ook DSMX
    en hier zit wel de juiste stekker aan voor de RX aansluiting op de kbar,

    [​IMG]


    op de heli zit dat ook zwart/grijs/oranje draden, op die ontvanger die ik nu heb zit zwart /rood/wit?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2018

Deel Deze Pagina