Hoe kan ik deze accupack opladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door HerresR, 15 apr 2017.

  1. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
  2. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Ik heb een 6 cel lader maar dit is 12 cell
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Opdelen in twee pakketten van 6 cellen.
     
  4. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
  5. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Hoe kan ik deze accupack opladen? Mijn lader kan 6 cell laden.
     
  6. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Zoals nps zegt zitten bullet connectors aan dus zijn 2 6s cellen. Of balanceren board waar 12 s aan kan gebruiken. Moet je lader wel aan kunnen.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De meest veilige manier is laden met de juiste lader. Jouw lader kan "maar" 6 cellen laden, dus is dat niet de juiste lader! Je zal een lader moeten kopen die minimaal 12 cellen in serie kan laden.
    Wat ook kan maar wat niet de meest veilige manier is, is de accu splitsen in twee losse accu's van elk 6 cellen. Je kan dan de accu's één voor één met jouw lader opladen. Om dan toch de grootst mogelijke veiligheid en minste kans op ongelijkheid te krijgen zal je beide accu's met dezelfde lader moeten laden. Doe dat ook direct na elkaar dus niet vandaag de ene accu en morgen de andere accu. Dan is er toch een (kleine) kans op ongelijkheid wat wel een gevaar met zich mee kan brengen.
    Alleen dan ben je zeker dat de accu's ook echt op exact dezelfde manier en tot dezelfde spanning worden geladen. Doe je het op deze manier dan is het slechts een heel klein beetje "onveiliger" dan laden met een lader die wel 12 cellen aan kan. Persoonlijk zou ik dat met een gerust hart durven doen!
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je kan de accu opsplitsen in twee keer 6 cellen. Laad de accu's dan wel met dezelfde lader en met dezelfde instellingen op. Doe dat ook direct na elkaar en niet vandaag de ene accu en morgen de andere. je loopt dan het risico dat er toch een kleine ongelijkheid tussen de accu's gaat ontstaan. Die ongelijkheid kan problemen geven door bijvoorbeeld een defecte accu (cel). In het ergste geval kan je zelfs een fikkie krijgen maar dan moet je het wel heel erg bond maken. Het is wel gebeurt maar gelukkig is dat erg zeldzaam.
     
  9. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Super. Het is me nu helemaal duidelijk, ik ga ze splitsen.
    Bedankt.
     
  10. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Ernst volgens mij weet u veel van Electra dus hierbij nog een vraag: Ik ben een foamcutter aan het maken.
    Ik heb verschillende "doe het zelf" versies gezien en ben vanmorgen aan het knutselen geslagen.
    Ik heb een brushed esc gebruikt met een nimhi accu .... op een filmpje gebruiken ze een servo tester om de spanning te regelen.... nu heb ik die niet dus heb ik gewoon een zender/ontvanger gebruikt met de throttle als regeling maar ik kreeg het draad niet heet. Daarna heb ik het met een modeltrein trafo(tje) geprobeerd maar ook niks.
    daarna met een 4cell lipo rechtsreeks op de kabel en hij werd eindelijk een beetje warm. Daarna heb ik de 12 cell lipo er maar aan gewaagt en dat werkt perfect.
    Nu zegt mijn gevoel dat ik het totaal onveilig doe zonder e.e.a. regelaar ertussen klopt dat?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Of en hoe warm je snijdraad wordt zal bepaald worden door het vermogen wat je er in stopt. Het vermogen is de spanning maal de stroom. je hebt nu een 12S LiPo dus de spanning is ongeveer 48Volt. Stel de weerstand van je draad is 100 Ohm dan zal er een stroom van 48V / 100Ohm = 0,48Ampère gaan lopen. Het vermogen is dan 48V x 0,48A = 23Watt.
    De draad zal hierdoor best warm kunnen worden maar of het warm genoeg is om te kunnen snijden weet ik niet. Met die 12S accu werkt het echter prima dus daar geen problemen. Het wijst er op dat de weerstand van de draad redelijk hoog is. Daarom zal er bij een 4S accu veel te weinig stroom kunnen gaan lopen waardoor de draad gewoon niet warm genoeg kan worden. Die modeltrein trafo zal ook echt niet voldoende spanning leveren, waarschijnlijk zelfs nog minder dan een 4S LiPo. Dat gaat helemaal niet werken.

    Of je nu onveilig bezig bent? Nee eigenlijk niet. Die regelaar is alleen nodig om de spanning over en daarmee de stroom door de draad te regelen. Met die 12S accu lijkt het dus te werken. De draad wordt niet te heet dus is regelen niet nodig.
    Zorg er wel voor dat je een manier hebt om snel de draad los te koppelen van de accu, een "noodknop". ;)
    Gebruik ook een accubewaking zodat je een alarm krijgt wanneer de accu leeg raakt. Een LiPo kan heel slecht tegen te ver ontladen. Verder gewoon goed uitkijken als je met die hete draad bezig bent. Leg hem niet zo maar ergens neer terwijl hij nog aan staat. Kijk ook uit als je hem pakt om te gaan snijden, die draad is heet! En zo nog wat dingen. Hoe ik dat weet? Ach ik heb in de loop van de jaren ook de nodige vleugels gesneden. :D
    Het komt eigenlijk neer op: "gebruik je gezonde verstand". :rolleyes:
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je met 48 Volt moet snijden, hoe lang is je snijdraad dan wel niet?
    Of... weet je de weerstand van de weerstandsdraad?
    Ik sneed makkelijk 80 a 100cm breed met 24 Volt, op Graupner weerstandsdraad.
    Het was ook CNC en de snijtemperatuur regelde ik met een stukje elektronika die een BUZ11 Mosfet.aanstuurde.
    Tegenwoordig zou dat heel makkelijk kunnen met een Arduino.

    Ter vervanging van de lipo zou ik een voeding nemen, er is genoeg te koop voor weinig geld bij DX of Banggood.


    Gert-Jan
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Die 2x 6 cellen komen in serie. Niet paralel. ;)
     
  14. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
  15. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
  16. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Lengte 1,4 meter
     
  17. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Gert jan... een stomme vraag maar hoe heet zo'n voeding bij banggood. Ik heb me ooit al een keer rotgezogt namelijk haha
     
  18. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Ik wil ook nog kortere versie maken en dan is de voeding regelen wel erg handig. Ik heb ook nog verschillende diktes draad.
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Die PVC-buis-constructie is (verwacht ik) veel te flexibel om zulke afmetingen te kunnen snijden.
     
  20. HerresR

    HerresR

    Lid geworden:
    6 apr 2011
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Zevenaar
    Komt nog een pijpje bij tussen. Díe in met een schuifje op spanning kan zetten
     

Deel Deze Pagina