Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Oke, hier evne een schaamteloze copie van een stukje dat ik gevonden heb hier ergens op het forum. Er komen steeds vragen, wat de temperaturen mogen zijn, en wat de grenzen zijn van de onderlinge onderdelen in de keten van MOTOR, REGELAAR en ACCU.

Credits aan de originele , voor mij onbekende, poster.


(Credits, to the original poster!)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Although not always true, a rule of thumb is:
Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components

Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
Hot for a motor = generally over 160F (71C)
Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more


The reasons the above are not always true are numerous, but may include:
Sticky drivetrain - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Poor quality batteries - batteries will heat up regardless of gearing.
Wrong motor for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.
Wrong controller for the application - will put un-necessary strain on electronics whether geared correctly or not.


========================================


Emil Mod.
 
Laatst bewerkt:
Het stukje is vaker gebruikt op andere fora, heb het al op 2 zien staan. Ik durf niet te zeggen welke het echte is, op deze manier, heb ik het afgedekt denk ik....
 
Although not always true, a rule of thumb is:
Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components

Dit lijstje is een beetje incompleet. Beter als dit lijstje wordt aangevuld met nog diverse mogelijkheden waarom een bepaalde combinatie te heet wordt. Nu lijkt het dat als de motor te heet wordt je altijd zwaarder moet gaan vertanden. In heel veel RTR applicaties waar iemand zijn standaard motor vervangt voor een snellere moet je juist lichter vertanden. De tweede optie kan ook aangeven dat de motor de zwaar is voor de regelaar en accu.

Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared (Is ook een optie)
Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)
Cool motor, hot controller, hot batteries = Motor te zwaar voor regelaar en accu. Of op het randje van de Specs
Hot motor, hot controller, hot batteries = overgeared (+Motor op randje specs regelaar en accu)
Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components (Voornamelijk bij NiMh)
Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components


Misschien handig om dit geheel te vertalen naar het Nederlands voor onze jongere gebruikers dat deze ook begrijpen wat er staat. Die zullen het meeste hebben aan dit stukje. Misschien ook handig om er bij te vertellen wat je moet doen als je lager of hoger moet vertanden... Om het Compleet te maken.
 
Volgens mij rijden wij dan Mega hete motoren als ik dat tabelletje moet geloven!
84-86 graden is normaal voor een GM motor, dan staat je regelaar juist goed ingesteld.
Een LRP motor wordt al snel te heet, te heet is boven de 100 graden..

De regelaar temperatuur heb ik nooit last van, deze meet ik dan ook niet. Deze is nooit echt merkbaar van slag met het gebruik van onze motoren.
 
Regelaar gaat bij mij in ledjes dus werkelijke temp weet ik niet maar moet veel moeite doen om 2 ledjes van de 7 brandend te krijgen.
Die blijft dus zonder allu koel blok en fan gewoon koel. (Is voor stock ook niet nodig)

Hier de gegevens van Tekin.
Geld ook voor andere motoren.

Dit en meer info is op de website van Tekin terug te vinden.
Team Tekin :: Welcome to Team Tekin


On Motor Temperature:

· Motor temperature can be affected by adjusting motor timing and by adjusting gearing. As a rule, drivers tend to get better performance by using more Timing Advance and less gearing when using Wye wound motors like Tekin’s Redline Sensored series. The Delta wound Redline Sensorless motors don’t like a lot of Timing Advance.

· All Motors, including Tekin Motors, tend to lose strength in the magnet at high temperatures. When the magnet loses strength it shows up as a loss of speed. Monitor your motor temp with a temp gun, place a small piece of black tape on the aluminum can to improve accuracy of the readings.

· If you see more than 180 degrees F on the motor, possibly your timing is too advanced or you are overgeared. Try adjusting timing advance back slightly first.

· Until you are seeing temps of about 160 degrees F on the motor, you are not pulling much power and are possibly not running enough timing or are undergeared. Try advancing timing first.

· Another way to generate heat is through commutation loss. A high turn motor turns more RPMs than a low turn motor therefore it commutates more. This means that even with no load, a low turn motor will gerentae more heat than a high turn motor.
 
Ik heb het bij mij ook een tijdje in de gaten gehouden en kwam meestal op 60 graden.
Dit leek mij dat de motor nog zwaarder belast kon worden.3

Dus heb ik de vertanding verandert van 7 naar 8 en de timing helemaal verdraait.

Ik merkte niet veel temperatuur verschil.
ook de snelheid veranderde niks

Is dit een goede temperatuur voor een lrp 9.5t stockspec?
 
weer iets van een forum af getrokken.
Dit keer van het Trinity forum.
Ook handig voor met settings voor een SPX.
Voor Tekin een lage boost met deze motor gebruiken.

Ok so the new duo 2 is out!!! And its a rocketship!!! we have been running them for some time now.

GEAR DOWN IT HAS MORE POWER!!!!
I normally run my duos at lets say a roll out of 2.70 at a certain track....now i have to run a 2.45 roll out. or if your running a gear ratio of 5.50 u might want to go to a 6.00.


check motor temp. and track temp. as track temp goes up so will your motor temp. While practicing check motor temp several times should NEVER get over 180 degrees. Anything over that is not covered under warrantee!!!

All brushless motors can have the loads increased and fail because of improper maintenance of your race car also. Bad bearings, tight belts, worn cvd's, tite gear mesh. All those thing make a big difference.

SPEED CONTROLLERS

Do not over time your motor
SPX on power over 6 is to much with or without the boost.
tc and '07 comp power 8 is fine
Not sure about tekin or ko but ask to set up close to listed above settings.

I hope you enjoy your new motors as much as i do!!!
If you have any ???? just let me know!
__________________
Billy Bruce


Op de Forums bij de fabrikanten voor info, dan heb je de meest betrouwbare info over de motor kwa temp en zo.
Let niet op de tekst de snelste en zo want dat zeggen ze allemaal!!
Maar tempen vertandings info is betrouwbaar.
 
· Until you are seeing temps of about 160 degrees F on the motor, you are not pulling much power and are possibly not running enough timing or are undergeared. Try advancing timing first.

Dit is ook wel een leuke voor in het rijtje boven aan.

Alles daar onder en je bent te licht aan het vertanden :)
 
Staat er toch al keurig bij?? Boven de 160 F of 71 C, is het een hete motor.
Warm is tot 160f, en ze zeggen dat warm oke is.
 
vandaag effe wat wezen scheuren op een parkeerplaats in Vaals.
En na het 3e racingpack (Team Orion 7,2 4500) zijn de stekkers
van de accu en auto (Kyosho AlphaII) aan elkaar gesmolten......

heeft iemand van jullie dat welles gehad?
 
Stel met een rustler heb je een hete motor en een koele esc dan is die overgeared.
Maar wat betekend dat nou precies?
Stel je rijd dan met 25 pinion en 83 spur en je bent dan overgeared,ga je dan met 31/76 de betere kant op?
 
Ah ok, dus als je overgeared bent dan heb je eigenlijk gearing voor te hoge topsnelheid.
Dan ga ik wat lager:)
Bedankt
 
simpel, als je je vinger er niet lang op kan houden is het te warm
 
Dit is ook wel een leuke voor in het rijtje boven aan.

Alles daar onder en je bent te licht aan het vertanden :)

Of te wijnig vertiming. :)

Als je heel wijnig vertiming zet zoals bijvoorbeeld 0 op de motor en de regelaar ook op 0 dan word die ook niet warm met dezelfde vertanding als met een vertiming van op de motor 12 en regelaar op 18 bijvoorbeeld.

Wat er nog niet bij staat is, is dat als je wat tegenwoordig veel regelaars kunnen, er op een bepaald moment extra vertiming bij laat komen de motor ook te warm kan worden.
Dit komt doordat deze er dan te vroeg bij komt waardoor je een hele hoge vertiming krijcht terwijl de motor nog niet echt op gang is gekomen.
 
Back
Top