hoe weet je wanneer je accu helemaal vol is?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wouter1, 21 feb 2003.

  1. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    Beste mensen,

    Om mijn accu's te laden gebruik ik de Multilader 6E van Graupner.
    Werkt prima, maar deze toont niet hoe vol je accu al is en slaat niet
    af wanneer het accu helemaal geladen is; ben namelijk nogal bang dat
    ik het spul zou overladen....

    Neem nu: je hebt een accu van 2100mA en laat het helemaal leeglopen...
    Dan moet je theoretisch gezien 12 uur laden aan 150mA/h.
    Maar is dit nu zo, of blijft er in het accu nog altijd wat over zodat je minder moet laden?

    bedankt op voorhand,
    Wouter
     
  2. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    Voordat ik myn accus oplaad laat ik ze eerts helemaal leeglopen=>dat doe ik door myn accus te laten aan liggen.
    Dan reken je uit hoe lang ze moeten opladen
    Simpel toch? :roll: :wink: :roll:
    Je kan ook een ontladertje kopen of maken en dan ben je zeker dat ze leeg zijn en dan ook een speciale lader kopen die afslaat als de accus leeg zijn
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hoe heb je dat berekend?

    12x150= 1800
    en dan zit daar de 40% extra nog niet eens bij!

    als je met deze lader wil blijven laden, zou ik voor het laden de accu ontladen, en hem dan (2100/150)×1.4 = 19.6 uur aan de lader laten hangen (bij 150mAh!)

    (gebruik je deze accu om een motor aan te drijven? in dat geval is laden met 150mAh wel erg weinig hoor :roll: )

    ik ga er niet van uit dat je je accu helemaal leeg vaart/rijdt/vliegt, dus er zal altijd nog een restje overzijn...

    of dit een groot of een klein restje is, kan je aan de buitenkant niet zien, en zo kan je dus ook niet berekenen hoeveel je nog moet laden... dus eerst ontladen.

    (een lader met delta peak maakt dit allemaal een stuk makkelijker :wink: )
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere

    Met langzaamladen (0.1C) hoef je niet bang te zijn als je een paar uur overlaad. Dat kunnen de cellen hebben.
    Gewoon proberen te schatten en desnood de volle tijd er op zetten.

    Dat betekend niet dat je de accu continu aan de lader kan laten staan, want daar slijten ze op den duur ook van. (iets met kristal opbouw.. doet er niet toe hoe)

    Waar wordt die accu voor gebruikt.
    Langzaamladen is prima voor een zender.
    Voor varen/rijden/vliegen moet je snelladen als er een beetje vermogen uit wil komen.
     
  5. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
    bedankt,

    er zat inderdaad een rekenfoutje in :oops:

    Ik gebruik het accu in een heli. Zal het dan misschien
    beter aan 500mA opladen...
     
  6. casper

    casper Guest

    wat wordt bedoeld met bv 0.1C laden? is dat een term waarmee je de strekte aanduid van hoe je laad bv 150 mah?
    grtz Casper
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dat is nog langzaam laden hoor... hoe groote stroom kan je lader aan?

    laden met 0,1C betekend dat je met een laadstroom die een tiende van de capaciteit van de accu is, laadt.
     
  8. Mathijs

    Mathijs Guest

    ik zorg altijd dat mijn accu helemaal leeg is door er een oud motertje aan te hangen :sleeping: , en laad hem dan op.
    na +/-3 uur pak ik de multimeter en kijk ik oftie vol is.:worship:
    ik heb zelf ook nog een vraag: is het normaal dat als bijvoorbeelt een accu normaal 7.2 volt is, dat het hoger licht?? bij mij is het dan 8.3 volt.:schrik:
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    C is capaciteitgrootte (in Ma
    Bijv: 1000 mAh => 1C = 1000 mA

    laden met 0,1C kan gooed tegen overladen (denk uren, niet dagen of maanden)

    laden met 0.3C kan nog een beetje tegen overladen (minuten, geen uren), maar hier al goed op tijd letten.
    Dit wordt bij goedkope schroefboormachines toegepast.

    Laden boven 0.3C moet met automatische afslag (delta piek, temperatuur). Kan niet tegen overladen (uitzonderingen niet interesant).

    Leeg maken betekend niet tot nul volt. Dat is dood maken.
    Ontladen tot omstreeks 0.8 volt per cel.

    Als je het goed wilt doen en je ontlaad je accu met lamp, motortje tot er geen leven meer inzit, dan maak je meer schade dan met 0.1C een beetje overladen. Dit komt door ompolen van de zwakste cel.
    Zwakste cel: "Stop ik ben helemaal leeg"
    Anderen: "Kom op joh, bij elkaar zijn we nog boven nul volt"
    Zwakste cel: "AAARRRRRRRGHHHHHHHHH....... ki neb dloopegmo!!!"
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hoe wil je dat dan doen? :roll:

    ja dat is normaal... meet hem maar eens onder belasting, je zult zien dat je dan veel minder meet
     
  11. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    @mathijs

    dat is normaal want met een muklti meter meet je effeciver waarden allé meestal toch
    dus kan het dat je 8.3 volt meet
    net zoals als je je meetstiften in het stopcoantact steekt dan heb je 230 V
    maar in feite zit er op het net 325 V
    dus net hetzelfde als met je accu van 7.2 V

    De maximum waarde van je acu kan je ook berekenen
    je neemt 7.2 maal de vierkantswortel van 2 en voila je het je maximum waarde
     
  12. Mathijs

    Mathijs Guest

    gewoon multimeter dran hangen en kijken hoeveel volt hij levert :roll:
    of doe ik het zo verkeert?? :?
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nitro, jij hebt het over de effectieve waarde van een sinusvormige spanning/stroom. Dat is de waarde van de equivalente gelijkspanning/stroom die tot hetzelfde effectieve vermogen zou leiden als de sinusvormige stroom ( Ueffectief = Upiek / wortel(2)). Er zijn nog steeds geen wisselspanningsaccu's uitgevonden ;) Een multimeter in het wisselspanningsbereik geeft altijd de effectieve waarde van een sinusoidaal signaal.

    De spanning hoger dan 7.2 volt is normaal, een NiCd cel die vers van de lader komt, heeft een spanning van 1.5V. Na het onttrekken van een klein beetje lading, daalt de spanning dan naar de nominale waarde van 1.2V.
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    edit: post verwijderd, beetje te ver gegaan in mijn taalgebruik, sorry.
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    uhm, hoe weet je bij welke waarde hij vol is?

    en zie het verschil tussen bijna en helemaal vol?

    dit lijkt mij geen goede methode om te bepalen wanneer je accu vol is... :roll:
     
  16. Mathijs

    Mathijs Guest

    kan heel goed, had vanmiddag nog dat hij op 8.3 volt stond en ik maar heel effies kon rijden. :cry:
    oké methode afgeschaft. :teacher:
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    @ NiTrO
    Je haalt hier een aantal dingen doorelkaar. Ron heeft het al goed uitgelegd dus hoef ik dat niet meer te doen.

    @ Gerard,
    Ron lult absoluut niet uit zijn nek!!!!!!!!! :x :x Het lichtnet is in Nederland op het ogenblik 230V wisselspanning (geen 220V! :roll: ). Die wisselspanning is in de vorm van een golf, een sinusgolf om precieste zijn, met een frequentie van 50 Hetz. Omdat de golf 50 keer per seconde van positief naar nul en door naar negatief gaat is de effectieve spanning niet gelijk aan de maximumspanning van de top van de golf. Ron heeft al uitgelegd wat de effective spanning is. Als je de echte top van de spanning wilt weten moet je dus 230V vermenigvuldigen met wortel uit 2, dit is dus 325,26 Volt. Dat je multimeter dat niet aangeeft is ook normaal omdat die alleen maar de effective spanning kan meten! Er bestaan natuurlijk wel meters die ook de piekspanning kunnen meten maar dat zijn vrijwel allemaal speciale meters. Een goed voorbeeld van zo'n "meter" is een oscilloscoop, daar kan je de golfvorm zelfs op zien. Vrijwel alle multimeters die voor ons hobbyisten in de handel zijn kunen de piekspanning niet weergeven, op enkele uitzonderingen na misschien.

    @ Wouter1
    HET IS NIET MOGELIJK OM MET EEN MULTIMETER TE BEPALEN HOE VOL EEN NICAD ACCU IS :? . Dit komt omdat de spanning maar heel weinig zegt over de laadtoestand. Een lege accu geeft als hij niet belast wordt nog steeds ongveer 1,2V per cel af. Helaas geeft een volle accu maar heel weinig meer, maximaal 1,35V per cel. Laat je een volle accu een paar uur liggen dan zal je zien dat zelfs die spanning weer terug loopt naar ongveer 1,25V per cel. De enige manier om te weten hoeveel energie er in een accu zit is door hem te ontladen en te kijken hoelang je en een bepaalde stroom uit kunt halen. Het probleem is dat je accu dan meteen leeg is! Het is overigens voor vrijwel alle NiCad accu's niet goed om ze te ontladen tot een spanning van minder dan 0,8V per cel!!!!! Harold geeft al een hele goed reden waarom niet maar er zijn er meer. Er zijn mensen die dat wel doen, zij hebben hier hun redenen voor maar moeten voor lief nemen dat de accu beduidend korter mee gaat. Overigens heb ik mijn twijfels bij de juistheid van een aantal van die redenen maar dat is een andere discussie.

    De beste manier om een (Nicad) accu te laden is met behulp van het delta piek systeem. Het laden en ontladen van een accu is een chemisch proces (te ingewikkeld om uit te leggen en eerlijk gezegt snap ik de chemie ook niet helemaal :oops: ). Tijdens het opladen vindt een omzetting plaats van de ene naar een andere vorm van de metalen Nikkel en Cadmium. Tijdens het ontladen gaat de omzetting in de andere richting. Als alle materiaal is omgezet is de accu "vol" en heeft doorladen verder geen zin. Ga je toch door dan wordt alle electrische energie die je er in stopt (stroom maal spanning) omgezet in warmte en wordt je accu warm. Snel laden, met veel stroom dus, betekend een hoop energie dus snel en erg warm worden van je accu. Een voorbeeld: 8 cellen laden met 2 ampere. Bij volle accu is de spanning ongeveer 10,8V. Dit maal 2 ampere is dus 21,6 Watt!!! De accu wordt hier best wel warm van!
    Het probleem is dat door de warmte en de stroom de chemisch stoffen die in de cellen zitten "uitelkaar gaan vallen". Zo ontstaan er onder andere gassen. Door die gassen loopt de druk in de cellen van je accu op en kunnen ze zelfs uit elkaar klappen :blowup: . Om dit te voorkomen heeft men er overdrukventielen ingebouwd zodat de gassen en uit kunnen. Echter gas dat ontsnapt is ben je voorgoed kwijt en kan niet meer deelnemen aan het chemische proces dus de capaciteid van je accu wordt lager en de weerstand hoger!

    Gelukkig is het mogelijk om te detecteren wanneer alle materiaal omgezet is zodat je op tijd kunt stoppen met laden. Tijdens het laden loopt de spanning van een accu(cel) nauwelijks op maar aan het einde loopt hij wel merkbaar op. Wanneer de accu vol is loopt die spanning weer iets terug (0,015V tot 0,025V per cel) en dat is de zogenaamde delta piek. Moderne laders hebben een computerchipje ingebouwd die tijdens het laden steeds de spanning meet. Ontdekt hij die oplopende spanning gevolgd door een weer iets dalende spanning dan is de accu vol en stopt de chip het laadproces.

    Er zijn ook laders (veel gebruikt voor elektriche schroevendraaiers en boormachines) waar een temperatuur sensor in het accupakket zit ingebouwd (de derde aansluiting op het accupakket). De lader meet continu de temperatuur van de accu en als die oploopt is de accu vol en stopt de lader. Nadeel hiervan is dat je de accu eigenlijk wel steeeds overlaad wat de levensduur bekort. Voordeel is dat de lader simpeler is en dat je de accu toch iets voller krijgt. Omdat je deze manier van laden alleen met vrij grote laadstromen kan gebruiken is een bijkomend voordeel dat de accu snel vol is en dat de weerstand laag blijft.

    Er is nog zoveel over dit onderwerp te schrijven maar ik hou het hier bij. Kijk eens bij de diverse fabrikanten van NiCad accu's, er zijn fabrikanten die veel en duidelijke uitleg geven op hun site. Bij Panasonic kan je op http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/chem/niccad/index.html aan aantal .pdf files downloaden waarin zij heel veel en goede uitleg geven. Hier worden zelfs de chemisch processen volledig uitgelegd maar ook over NiMH en andere accu's.
    Een paar jaar geleden heb ik op mijn werk veel hiermee te maken gehad en heb ik veel op het internet gevonden. Helaas ben ik de URL's kwijt (door de systeembeheerder gewist!!!) en die paar die ik nog wist zijn er niet allemaal meer. Zoek eens met een zoekmachine en laat je verrassen. Snap je het niet allemaal, geeft niets ik snap ook lang niet alles. Toch kan je hier op dit forum je vragen blijven stellen en met z'n allen komen we er wel uit.

    Let op! Ik heb het hier alleen over NiCad accu's!!!!! NiMH accus lijken erg veel op NiCad's maar moeten toch op een iets andere manier geladen worden om er maximaal plezier van te hebben. Lood accu's en Lithium accus zijn weer een heel ander verhaal!!!!! (Zie ook panasonic).

    Groeten,
    Ernst Grundmann
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ernst goed lezen wat ik zeg, ik zeg niet dat ron uit zijn nek zwamt maar mister nitro.

    dat is het gedeelte wat pure bull is, dat je cellen 1.5v aangeven met een volle lading ipv 1.2v per cel.
    dat heeft geen klap te maken dat je multimeter effectieve spanning meet.

    en je krijgt trouwens toch alleen je effectieve spanning uit je wcd?
    dus zal je multimeter dat aangeven.
    tenzij je dat laatste stukje sinus sneller dan 50 keer per seconde kunt gebruiken :twisted:
     
  19. Micha

    Micha Guest

    Als je accu gaat sissen is ie vol :twisted:



    Niet doen hoor, je molt je accu, maar je weet wel zeker dat ie vol is :twisted:
     
  20. Guest

    Guest Guest

    Als je accu gaat sissen is'ie minder vol dan vlak er voor.... ;)
     

Deel Deze Pagina