hoe zwaar moet een kiel zijn?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jzdelorean, 19 mrt 2017.

  1. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, Belgiƫ
    In de bouw van de Volvo Ocean racer V70 is de romp klaar.
    de posities van roeren, kiel en mast zijn ook klaar volgens plan.

    Het zwaard van de kiel is even hoog als een A4 blad verticaal. De torpedo die er onder hangt heeft een diameter van 33mm en is even lang als een horizontaal A4 blad. Maar dat is volgens plan van de echte of toch het plan dat ik heb want het zou me niet verbazen als die plannen bewust afwijken.

    Die kiel lijkt me te licht. Ik ben er al uit hoe ik een kiel uit lood moet gieten. De vorm ook geen probleem. Maar hoe kom ik te weten welk gewicht die kiel moet hebben? Het zwaard laat ik laseren uit Inox.
    er komt een 6 volt batterij in.

    Jan
     
  2. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Jan
    Ik weet niet of je de V 70 van een tek heeft gebouwd of gewoon van foto's en daarna je eigen gedachten los gelaten
    Ik geef je een tip je weet de waterlijn plakt op de voor en achter zijde een grens tape die je goed kan zien
    Kale kiel er onder boot optuigen met er alles er op en in en dan met lood gaan kijken wat er bij kan tot de waterlijn
    als je geen bad heb dan naar de singel een rustig plekje zoeken en op de buik even met 2 personen doen
    gr Tom
     
  3. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Kiel te licht? Ik lees dat je voor de afmeting van je kielvin en bulb de maten van de originele boot hebt aangehouden.Je kunt dit niet 1 op 1 vertalen,wat je eigenlijk moet doen is de diepgang vergroten en dus je kielvin langer maken,denk daarbij aan min 30% meer Dit houdt ook in dat bij eenzelfde koorde van je kielvin het lateraal oppervlak groter wordt,eventueel je koorde wat kleiner maken( slankere vin zeg maar) en je construktie sterker:(.Het bulbgewicht aanpassen aan waterlijn,echter niet overdrijven.suc6 grtz Bel10:bye:
     
  4. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Nog kleine vraag:je laat je kielvin laseren uit inox,is dit dan een vlakke plaat of zit er ook profiel in,maw soort 3 d model?grtzBel10.
     
  5. jzdelorean

    jzdelorean

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Hasselt, Belgiƫ
    De romp is volledig volgens tekening gemaakt. Alle maten zijn 100% correct. Ik ga de kiel niet langer maken eerder de kiel wat dikker. Als de kiel dieper is vaart hij sneller vast. De kiel zet ik vast en als hij te hoog staat kan ik er moeilijker in als hij op mijn werktafel staat. Ik moet een mal maken voor de torpedokiel. Dat doe ik graag van het eerst juist. Het zwaard zal 4mm dik gelaserd worde, nadien plak ik aan beide zijde een verdikking tot 7.7mm dik.
    niemand met een formule voor het gewicht te berekenen?
    jan
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik heb je een pb gestuurd.
    Ard
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
  8. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    OP de Tek staat natuurlijk wat het totaal gewicht mag zijn dan is het helemaal gemakkelijk
    Wat is het gewicht romp met spullen er in wat is het gewicht zeilen +mast bij elkaar optellen kijken wat het mag wegen totaal dan krijg je +/_ het kielgewicht plus kielplaat
    Dan zit je er altijd in de buurt
    Als je een torpedo maakt van +/_ 30 cm pas dan op dat hij kwetsbaar wordt als je hem ergens tegenaan stoot is hij krom doe er een koper staf in van 4 mm
     
  9. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mischien wat onnozel van mij, maar over welke tekening heb je het?
    Heb je een referentie voor me?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    +1

    Jan.
     
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beste jzetc,
    Diverse forumleden die zelfs hun boot naar eigen ontwerp met succes hebben voltooid hebben hun hulp aangeboden , maar tot nu toe heerst er slechts radiostilte van jouw kant.
    Of gaat je V70 project dezelfde kant op als die koets van jdelorean?
    Ard
     
  12. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, ARD, 100% mee eens. en Pompebled, wat betekent +1
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dat ik het met de voorgaande spreker eens ben.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina