Home made spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door zeagle, 23 jun 2014.

  1. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Na geïnspireerd te zijn op het forum een poging gedaan om een eigen spuitcabine in elkaar te flansen. Via marktplaats een 2e hands afzuigkap op de kop weten te tikken. Had nog wat meranti hout over van het e.e.a. zo ook wat vurenhouten balken.

    Van de vurenhouten balken een frame gemaakt en daarop van meranti de cabine zelf gemaakt.

    Een tweetal TL armaturen aangeschaft voor de verlichting in de cabine.

    Na een aantal middagen zagen, schuren, schroeven en schilderen het volgende resultaat bereikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de cabine inmiddels al een aantal keren gebruikt en ben zeer tevreden met het resultaat. De verfnevel wordt mooi afgezogen en voor zover geen stof op het uiteindelijke resultaat.

    Ik ben erg blij met het resultaat en zal er zeker veel gebruik van gaan maken!

    Oja, hij is helaas nu niet meer zo maagdelijk wit.......................
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Kimo

    Kimo

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Beerse
    Knap ! Ik denk er ook aan om iets in elkaar te flansen...
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Kan me vaag iets herinneren dat een afzuigkap van de keuken niet geschikt is ivm de brandbare nevel van het spuiten.

    Cor
     
  4. wimkusse@hotmail.com

    wimkusse@hotmail.com

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1
    Lijkt mij idd zeer brandgevaarlijk
    Wim
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    nou zo snel ontbrand spuit nevel ook weer niet het is voornamelijk het drijfgas dat brandbaar is en dat vermengt zich al heel snel met de lucht... op onze vereniging doen ze het al jaren zo... ja je moet niet opzettelijk in de lampen of motor gaan spuiten... dan wordt het een ander verhaal.

    wel moet je altijd nog een goed masker op houden met het spuiten en kan een wazemkap wat stof loslaten die filters bestaan uit een soort doek.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    en de slang gewoon naar buiten?
    volgens mij zijn er ook matten verfnevel filter te koop die zou je daar in kunnen doen
     
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Mooie oplossing en prachtig gebouwd. Afzuigen naar buiten lijkt mij juist het brandgevaar drastisch te verminderen.
     
  8. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mijn ervaring is, dat gewone afzuigkap filters net zo goed de verfnevel uit de lucht halen.
    En inderdaad met een slang naar buiten.
    Je wilt de verflucht toch niet in huis hebben?
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb s iets gelezen over een zak met water in een emmer met een nat t-shirt er overheen.

    Zo wordt je muur of houtwerk misschien helemaal gekleurd...t hoeft maar terug te waaien...

    Ik wil t wel voor grote oppervlaktes gebruiken dus veel nevel
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    In "echte" spuitcabines wordt een speciaal spul op de wanden aangebracht, waarmee spuitnevel in vellen van de wanden wordt getrokken. Misschien hier ook toepasbaar? of PVA losmiddel?
    Netjes gemaakt overgens!
    Als je met oplosmiddelvrije lak ( dus waterbasis) spuit, zal het ontploffingsgevaar wel meevallen
     

Deel Deze Pagina