hotwire foamcutter

Discussie in 'CNC' gestart door eric_laermans, 18 apr 2014.

  1. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    Vandaag m'n eerste stappen gezet op weg naar een hotwire-foamcutter. Nog niet wat het wezen moet. Met name voeding heb ik een hard hoofd in. Vaak genoemd in topics is een 'oude treintrafo', maar om nu met oude meuk aan de slag te gaan... Lijkt me ook uit veiligheidsoverwegingen niet de 'way-to-go'.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.472
    Locatie:
    Utrecht
    Wat wil je hiermee gaan snijden/maken? Ik zie niet veel toepassingen voor een verticale draad, en hoe denk je het schuim gecontroleerd de vorm die wilt snijden te laten volgen? :confused:

    Even stilstaan is er niet bij bij schuimsnijden, dan heb je meteen een geul in je oppervlak. 8O :(
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    @Dirk, voorbeeldje..

    [​IMG]

    (Stabilo even voor de foto: papier shabloon.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.472
    Locatie:
    Utrecht
    Je hebt nu beantwoord wat je zoal wil snijden en maken.
    Ik bedoelde vooral: hoe je dat wilt gaan doen.

    Ik bedoel: normaal gesproken maak je een sjabloon waarlangs je de draad beweegt. Hier staat de draad stil. het schuim incl. sjabloon gelijkmatig bewegen is veel moeilijker dan de draad langs schuim en sjabloon. :confused:
     
  5. Domi Jacobs

    Domi Jacobs

    Lid geworden:
    13 okt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    D-53894 Mechernich
    Hallo Eric,
    Ik gebruik een variabele universele laptop voeding! output 12 tot 24 Volt, 5,5 tot 4 Ampere! Mijn snijboog is 90 cm en ik snij met 20 Volt!
    Voeding gekocht bij Ebay voor 18 euronen incl. verzendkosten!
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    Voeding is een labvoeding geworden. 5V (<2A) zijn ruim voldoende voor de toepassing waarvoor ik het gebruik (schuimplaat max 52mm dik). Wordt vervolgd...

    @Dirk. logo, draad staat stil, dus schuim incl sjabloon langs de draad.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    Inmiddels een boogsnijder gemaakt met dit als eerste resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als basis voor het sjabloon:

    [​IMG]

    Dit is nog maar een eerste poging. Hiervoor heb ik 2,5mm balsa sjablonen uitgesneden, maar dat is verre van ideaal. De hete draad snijdt te makkelijk in het balsa als deze blijft haken. Mooi zou zijn aluminium sjablonen...

    Wat theorie. Ik heb wel gekozen voor NiCr-weerstands draad. De prijs is verwaarloosbaar (4,29€ voor 10m + verzendkosten), verkrijgbaar bij Conrad, maar het mooie is dat de weerstand gemeten in Ohm erbij wordt gegeven. Hier een korte berekening (ik heb 'm ook gepost op RCG vandaar partly in English):

    NiCr (or NiCrFe aka Inconel): 5,65 Ohm/m resistivity => conductivity is inverse (1 / 5,65 i.e. 5,65^-1).

    Stel NiCr-wire meet 60cm, we gebruiken 3s (11,1V) rechtstreeks en willen de 65W/m niet overschrijden? Wat wordt vervolgens de effectieve afstand tussen plus en min?

    SQRT[ (V^2 / W/m ) mulitiplied by conductivity ]

    [(11,1^2 / 65 ) x (1 / 5,65) ] ^0,5

    Effective length (soll) = 0,58m in order to achieve 65W/m with a 3s LiPo (@3,39A).
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.472
    Locatie:
    Utrecht
    ik raad je af om alu sjablonen te gebruiken. Je krijgt ze inderdaad glad genoeg, en de draad brand niet in. Maar het alu voert veel warmte van de draad efficiënt af daardoor is de draad vlakbij het sjabloon (10-15 mm) veel koeler dan de rest van de draad. Ergo: je snijdt vlak bij het sjabloon minder weg, het profiel is daar dikker.
    je kunt de sjablonen beter maken van 2,5 mm vliegtuigtriplex (niet dunner! ). en de kanten waarop de draad rust vol gieten met secondenlijm.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    Inmiddels aan de slag gegaan met het enige voorhanden: 0,6mm tri. Waar laat je 2,5mm triplex frezen? En met, naar mijn maatstaven, prima resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat me opviel, was dat de EPS60 her en der wat harde stukjes piepschuim heeft waar de draad blijft haken. Vandaar her en der wat inkepinkjes. Waarschijnlijk ga ik de vleugeldelen indekken met 25gr/m² Glasweefsel. Dun en licht van gewicht.
     
  10. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    569
    Locatie:
    testelt
    Ik meen me te herinneren dat we vroeger pertinax gebruikten om sjablonen te maken als we meerdere vleugels wilden snijden. Dat gaf degelijke sjablonen die je glad kon afwerken, enkel bij het zagen stinkt dat goedje als de pest. Waar en of je het nog kan krijgen weet ik niet. Waren de sjablonen voor één of twee vleugels maakten we ze van goedkope triplex en drenkten we de snijkanten ervan met roze zap, dat hield zoals gezegd voor een paar keer snijden

    Dirk
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Dirk,
    Bedankt voor de tips! Het triplex is inderdaad gevoelig voor de hete draad en werkt voor een paar vleugeltjes nog wel okay, maar vervolgens gaan de oneffenheden ontstaan door de hete draad parten spelen.
    Goede groet,
    Eric
     
  12. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.531
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Blijft altijd interessant.. Maar wat Pertinax® betreft... is best aan te komen.
    https://www.google.nl/search?q=pert...firefox-b&gfe_rd=cr&ei=LaBFV8CJKoqP-wbHx6TIBA

    Heb wel eens testjes gedaan met mijn Conrad labvoeding (25A)
    Direct aangesloten werkte. Zonder rekenwerk te doen. Op de bonnefooi.
    En met een borstelmotor regelaar er op en een servotester. (Dus ik kon de draad ook in de achteruit voorgloeien). Met de die opstelling bleek ik behoorlijk de temteratuur van de weerstandsdraad in te kunnen stellen. Verder de lengte waarover de stroom moest worden geleverd via de krokodillenklemmetjes... over de draad

    Kon er een keurig staartbuikje voor een Kyosho P-40 voor rond snijden. Niet langs een malletje, maar langs een strits schuin ingeprikte spelden... met papier sjabloontje... je moet maar durven... Doel heiligt alle middelen :confused:
    Vleugeltjes trekken? Pertinent Pertinax patent!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2016
  13. eric_laermans

    eric_laermans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.322
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bas,
    Als ik afga op de eigenschappen, zoals omschreven:

    • Hoge drukvastheid
    • Goede elektrisch isolerende eigenschappen
    zéér geschikt voor dit doel. Het zou helemaal mooi zijn mocht het op maat (dus in snijvorm) geleverd worden.
     
  14. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.531
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Loepzuiver wordt het dan als je het kan laten lasercutten? Of CNC freesen?
    Maar met een elektrische figuurzaag, en wellicht een drupje olie tijdens het zagen, kom je door de pertinax wel goed heen? Daarna met de schuurlat of vijl de zaak bijwerken...
     

Deel Deze Pagina