Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Rc-Flyfun, 18 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Na aanleiding van weer een modelbouwwinkel collega die is gestopt.


    Het is zeer zuur als je je droom moet opgeven en je passie moet loslaten omdat het niet meer gaat.

    Het is niet zozeer dat iedereen in het buitenland koopt, maar meer de prijs die men wil betalen voor een product.

    Omdat men het elders over de grens vaak goedkoper kan krijgen is dat de reden om het daar te kopen of in de lokale winkel het als afdingsdruk te gebruiken.

    Het gebeurd overal bij de mediamarkt of makro gaat het niet anders als het om de wat duurdere producten gaat.

    Maar er zijn er maar weinig die bij de bakker roepen bij de C1000 is het brood goedkoper.
    of kan er wat met de prijs gedaan worden.

    Verder denkt volgens mij de gemiddelde modelbouwer ook nog steeds dat we een godsvermogen verdienen op de producten.

    Nou dat is totaal niet zo.

    De gemiddelde eigenaar van een winkel is een fanatieke modelbouwer/vlieger,
    Die met veel passie en kennis zijn bestaan probeert te houden in dit land.

    De gemiddelde modelbouwer is ook een fanatieke modelbouwer / vlieger,

    Dus die 2 zitten op een lijn om het zomaar te zeggen.

    Daarom kunnen klanten ook uren lekker chatten in de winkel om deze kennis met elkaar te delen.

    En toch kiezen wij Nederlanders ervoor om het elders vaak te gaan kopen, omdat het goedkoper is.

    ALLEEN DAAROM DUS.

    Ik heb dit jaar vele collega's zien stoppen in deze branche,
    Ook hier op dit forum staan gewoon de buitenlandse reclame banners lekker mee te draaien tussen onze kleine NL shops.
    Ook word er zeer veel over gesproken en gelinkt mag en kan allemaal.
    Nog even en de sponsers staan er alleen nog uit het buitenland op.

    Nee om de NL winkels en shops te behouden zou er echt iets moeten veranderen.
    Misschien kunnen zie hier op het MBF de eerste stap zetten.

    We roepen nu weer met z'n allen, wat balen zeg weer een winkel die het niet redt.
    Maar ondertussen klikken we even een betaling af in een van de shops over de grens.
    En gaan dan zitten hopen op geen BTW en douane kosten en een werkend product.


    Gun het de Nederlandse winkelier en behoud de local-hobbyshop, voor een praatje een bak koffie of om kennis te delen.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Tsja het merendeel wat je schrijft is waar. Echter de reden dat ik ( ook afgelopen week) een flinke bestelling in België heb gedaan ( aerobertics) is omdat zij alle items hebben liggen en hier in NL zou ik het bij verschillende winkels moeten bestellen met enkele backorders.

    Dus dan ga ik de grens over, betaal soms hogere verzendkosten voor items met dezelfde prijs... Dat is voor mij altijd nog beter dan bijv. 2 weken wachten..


    De lokale hobbyshop zit voornamelijk in auto's. Laat staan big scale vliegtuigen. Die laat ik dus links liggen. 99,9% van mijn bestellingen zijn bij gewone winkels in de Benelux, geen HK.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    :thumbsup:

    Dat is heel netjes verwoord zo :yes:
     
  4. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Klopt, maar vergeet niet dat aerobertics ook een groothandel is voor diverse winkeliers in NL oa ook voor ons.
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Geachte,

    ik begrijp dat het voor de LHS tegenwoordig zeer moeilijk is om te overleven. Ik heb de grootste bewondering voor het enthousiasme waarmee detailhandelaars hun winkel openhouden. Tegelijkertijd stel ik me ernstige vragen bij de realiteitszin van vele van de enthousiaste winkeliers. Het is, in tegenstelling tot wat u schrijft, niet enkel een kwestie van geld. Ik ontken niet dat dit een rol speelt in de keuze die de hobby-ist maakt. Ik ga geen vergelijking maken tussen prijs/kwaliteit-verhouding bij de LHS en de mega-webshops want dat is enkel voer voor een onzinnig lange discussie en die werd in het verleden reeds gevoerd. Mijn keuze, en (on)bewust bij vele van mijn collega's om te kiezen voor (buitenlandse) webshops wordt bepaald door het gebruiksgemak en het chronische tijdsgebrek waarmee de meesten onders te maken hebben. Ik heb geen tijd om wekelijks naar de dichtsbijzijnde LHS te rijden en daar te horen krijgen dat onderdelen besteld dienen te worden. Dan check ik veel liever online de stock bij de webshop, gooi ze in het winkelmandje, en enkele dagen later ontvang ik mooi een pakketje. Kost een heel pak minder qua tijd. En voor de leuke informatieve babbel hoef je tegenwoordig ook niet meer in de LHS te zijn, want daar zie je enkel de leverancier. En die heeft het te druk met watertrappelen om zijn hoofd boven water te houden... Er zijn nog steeds enkele uitzonderingen waar je wel terecht kan voor advies, en waar men wel investeert in een groot gamma. Maarja, die LHS ligt dan ook net weer even over de grens...
    Ik vermoed dat het gewoon een evolutie is en dat de LHS helemaal gaat verdwijnen. Is dit erg? Ik denk het niet want als er een reden tot bestaan was, dan bleven ze ook bestaan. Het heeft totaal geen nut om consumenten te heropvoeden, dat is niet nodig. De stugge winkeliers hebben de laatste 10 jaren te weinig geïnvesteerd om zich aan te passen naar de noden van de consument.
     
  6. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ik heb daar heel veel begrip voor, zeker omdat ik ook zelfstandig ondernemer ben.

    Maar om een voorbeeld te noemen, ben ik opzoek naar een Zenoah 290rc.
    Alleen al in nederland kom ik prijzen tegen van 266€ tot 307€, en naar ik mag aannemen is het geen bulk artikel waarvan je er 10 op de plank legt.

    Dus JA, er zijn modelbouwwinkels die een warm hart toedragen aan de modelbouwer,
    maar ook winkels die lekker willen verdienen aan de gemiddelde modelbouwer.

    Ik probeer ook zoveel mogelijk in NL te shoppen, maar als het verschil te groot wordt ben ik geen dief van mijn eigen portomonnee.
    Ik denk ook dat de modelbouwwinkels die er passie voor hebben en normale prijzen rekenen blijven bestaan.
     
  7. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben het eens met het duidelijk verhaal van "classic racer".
    Tja, dit heet marktwerking hoe vervelend het ook voor de lokale hobbyshop is. Je zult moeten groeien om nog genoeg te verdienen maar als de markt dat niet toelaat... Het resultaat hebben we dit jaar gezien. De hobby is al lang niet meer die niche markt waar flinke marges de schaalgrootte konden/kunnen verdoezelen.

    Vervelend is natuurlijk ook dat iedereen in de keten er op moet verdienen zodat er uiteindelijk voor de winkel te weinig overblijft om in moeilijkere tijden te overleven.

    Internet is geen zegen voor de LHS maar uiteindelijk wel voor de consument als je sec naar de prijs kijkt. Kennis wordt opgedaan bij de club en de producten koopt men tegenwoordig op het internet. Consument tevreden.

    Vlieg zelf met JR helies en zolang het prijsverschil 35% is met direkt zelf in Japan te bestellen(incl. invoer en btw!!!) en de LHS (ook duitsland) dan weet ik voor mezelf het antwoord. Het is vaak nog sneller in huis ook.

    Desalniettemin wens ik alle LHS'n sterkte en daar waar zinnig bestel ik ook "lokaal".
     
  8. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Om deze reden bestel ik zelden tot nooit op internet, en ga ik gewoon naar de winkel. In mijn geval in Hollandscheveld. Hier kom je veel te weten doordat er allerlei liefhebbers samenkomen, en de prijzen zijn niet hoger dan bij een webshop of vanuit het buitenland bestellen.
    Tevens is er de service dat als er iets niet deugt, je ermee terug kan komen en je niet weken zit te wachten op een garantiegeval, backorder of verkeerde levering.
    Ander voordeel vind ik persoonlijk, dat door in contact te komen met diverse on- en off-road rijders, je op de hoogte blijft van kleine evenementen tot zelfs in iemands achtertuin rijden.

    Houdt dus inderdaad de winkel in stand, en dan de echte winkels. Ga niet voor Chinese handel, omdat dan de lol van de hobby er snel af is wegens slechte onderdeelvoorziening en kwaliteit. Ga voor goed, geef die paar tientjes meer uit en ga met een gerust hart genieten van deze hobby!
     
  9. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik zit al een tijdje te denken over het volgende:
    Ik ben nogal een grote liefhebber van de nostalgische / retro / vintage stijl van het modelvliegen. In de jaren 70 heb ik zeer veel hobbyshops in Engeland met mijn vader bezocht. Ik denk er dikwijls aan terug (vooral als ik merk dat mijn voorraadje gekleurd bespanpapier slinkt...) en dan zie ik de beelden van een kleine of middelgrote winkel waar de vliegtuigkits (platte dozen!) en de baslaplankjes en latjes tot tegen het plafond gestapeld stonden. Waar hele rekken vol spanlak, brandstof en bespanpapier stonden... Waar hooguit 2 zenders en 5 servo's in de vitrine achter de toonbank stonden te wachten op hun toekomstige eigenaar. Want er was niemand die zomaar even een winkel binnenstapte en een zender kocht. Neen, daar werd over nagedacht, over gesproken, voor gespaard. In die winkels was het ALTIJD zeer druk... Omdat dat, buiten de sporadische vliegclub, de enige plaats waar modelbouwers elkaar ontmoetten. Als ik nu een LHS binnenstap zie ik hele kubieke meters zenderpaketten, nog meer kubieke meters ARF's en ergens in een hoekje nog wat plankjes balsa van bedenkelijke kwaliteit. En je ziet er geen modelbouwers... enkel modelpiloten, -rijders, -vaarders. Als je het bestaan van een LHS in de 21ste eeuw tracht te rechtvaardigen door het sociale aspect te gebruiken, dan dien je je pijlen te richten op de modelbouwfora en in mindere mate de modelbouwclubs. Vooral de modelbouwfora kosten de LHS veel klanten, want voor goede raad, advies en/of bevestiging kon je vroeger uitsluitend bij de LHS terecht. Tegenwoordig doe je je kennis op op een forum... Is dit erg? Neen, het is een evolutie. En evoluties zijn nooit slecht.
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wat de LHS ondernemer kan helpen is als wij als consumenten aangeven waar wij hun toegevoegde waarde zien. Uiteraard verschilt dat van consument tot consument en het is dan aan de LHS ondernemer om er uit te pikken wat hen helpt.

    Voor mij persoonlijk ga ik naar de LHS om methanol brandstof in te slaan. Dat is iets wat nauwelijks te verzenden is en het wordt gemengd zoals ik het wil. Ook mijn balsa hout haal ik altijd bij de LHS, omdat ik het wil bekijken en evt wegen. Vervolgens loop ik de hele winkel door en koop ik meestal wat APC propellers of andere dingen die ik toevallig zie hangen en die me handig lijken. Tot slot bekijk ik ook de tweede hands artikelen en eigenlijk zouden er daar wel wat meer van mogen zijn. Tweedehands artikelen wil ik best hebben, maar dan wil ik ze eerst zelf bekijken voor ik ze koop.

    Wat ik vervolgens bij Nederlandse webshops bestel, is kleinmateriaal wat via een envelop snel en goedkoop naar mij verzonden kan worden.
     
  11. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Ben ik het mee eens,

    Gelukkig zijn er ook nog een heleboel klanten die beginnen met deze hobby,
    En die zie je dan ook wel in de winkels terug.

    Kan me ook wel vinden in de vorige post hierboven.

    Maar tis nu net die doorgewinterde modelvliegers groep die de wegen weet waar het goedkoop is.

    Vaak zie ik op de clubs ook dat de beginners ook meteen naar de bekende shops in het buitenland worden gestuurd onder het motto van ach dat moet je ff daar bestellen das veel goedkoper.

    Die beste beginner weet nog niet eens wat een lipo is bv.
    Gelukkig worden de meeste nog naar een winkel gestuurd voor een advies om deze mooie hobby te starten.
    En als je die beste klant dan op weg helpt komt ie ook zeker terug.

    Tuurlijk word er op de clubs ook kennis en hulp geboden.
    Maar is wel zo belangrijk van wie je die eerste kennis aangeboden krijgt.

    Zeg maar een eerste indruk
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik vind de hartenkreet van RC-Flyfun begrijpelijk en sympathiek, maar ook naïef.

    De RC-markt is de afgelopen 10 jaar in rap tempo veranderd: de techniek is veranderd, de producten zijn veranderd, en vooral de consument en zijn manier van kopen (internet) is veranderd. Alleen de LHS is nog net als “vroegâh”.

    Ik vrees dat de toegevoegde waarde van de LHS steeds minder wordt: de koffie staat naast de monitor, de info en chat staat op een forum op diezelfde monitor en de bestellingen gaan via die monitor.

    Let wel: de LHS doet niks fout, maar heeft gewoon meestal weinig tot geen toegevoegde waarde meer. Dat is vervelend voor de winkelier, maar intussen wel een voldongen feit.

    Disclaimer: Dit is maar een mening en ik wil er niemand mee kwetsen of op de kast jagen!
     
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik zal het heel cru stellen, en ik verwacht hier ook reactie op, maar ik heb de laatste 10 jaren geen enkele keer goede of bruikbare raad gekregen van de LHS. Ik kan het zelfs erger stellen; het advies dat ik ongevraagd kreeg was in de meeste gevallen niet enkel onbruikbaar maar zelfs helemaal fout of gevaarlijk... Modelbouwers kan je volgens mij vergelijken met sportvissers. Het is in principe geen "groepsgebeuren" onze hobby. Modelbouwers zijn over het algemeen veelal einzelgängers en zullen hun eigen weg wel kiezen.
     
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    in noord holland ken ik geen rc modelbouw winkel waar je een parts rekje voor een rc tamiya kan halen
    ze hebben niks op voorraad en willen voor die 3 euro winst ook de moeite niet nemen om t te bestellen
    en laat staan tamiya truck parts
    wie wel adres weet mag t mailen
    en dan bedoel ik niet mijn adv zelf,want ik heb niet alles
    voordat jullie gaan lopen mauwen
    het is gewoon de waarheid,parts is een groot probleem om vlot bij lhs te halen/bestellen
     
  15. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    De reden dat veel winkeliers de minder gangbare onderdelen niet op de plank hebben liggen is volkomen begrijpelijk.
    Als er 1x per half jaar iemand komt voor dat specifieke Tamiya onderdeel, is voorraad geen optie. Voorraad is voor winkeliers dood geld.
    Daar komt bij, winst is nodig om de winkel draaiende te houden, en dat sommige onderdelen van 5 euro dan ineens 8 euro kosten, mag geen naam hebben gezien de moeite die ervoor genomen wordt het te bestellen.
    En tuurlijk, een enkele winkelier ziet alleen dollar-tekens, maar dat zijn dat ook geen liefhebbers ;)
     
  16. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Ik denk dat diegene dan die je in de winkel treft geen modelbouwer/vlieger is geweest al die 10 jaar.

    Een modelvlieger is toch echt zeker geen einzelgänger hoor.
    Niemand gaat ff lekker vliegen in zijn uppie op een veld, echt niet gezellig.
    En als het al gebeurd is ie vaak als de lipo's leeg zijn binnen no time weer thuis.
    Het is altijd beren gezellig op diverse clubs en meetings hier in onze omgeving.

    Verder wel zeer nuttige info om te lezen hier nu wat men zoal denkt en nog verwacht van de LHS tegenwoordig en in de toekomst.


    Ben het niet helemaal eens met, dat alles via forums en je scherm gaat tegenwoordig.
    De modelbouwhobby bestaat uit meerdere en typen mensen en generaties.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Met m'n hand op m'n hart: ik heb nog nooit iets in China besteld, laat staan gekocht.
    Maar... als de lokale (je kunt beter spreken van "regionale"!!) hobbywinkels op de huidige manier doorgaan, zou het zo maar eens kunnen zijn dat ik uiteindelijk de spullen die ik wil hebben in China moet bestellen.
    Er zijn weinig hobbywinkels meer waar ik met een lach op mijn gezicht binnenloop.

    Redenen?
    a) te weinig voorraad ("Ja, dat kan ik wel voor je bestellen." Duh... Dat kan ik zelf ook.)

    b) geen vakkennis op mijn "vakgebied" (werkschepen)

    c) geen interesse om een klant te helpen die een paar vragen heeft over een stel schroeven. "Heeft u een momentje? De telefoon gaat!" En vervolgens gaat betrokken medewerker met zijn liefje communiceren... Na tien minuten heb ik 'm op z'n schouder geklopt en gezegd dat ik er wel uitkom... En niet meer terugkom! De schroeven via Internet besteld bij een betrouwbare, Nederlandse internetshop en de zender waar ik naar op zoek was, ook.

    d) De meeste winkels hebben momenteel hun focus gelegd op "Ready to run". Da's leuk, want dat verkoopt lekker snel. De modelBOUWER heeft er geen moer aan, want de losse beslagdelen die ik nodig heb, heeft men niet.

    En zo kan ik nog wel een paar redenen opnoemen. Redenen die voor de ene winkel gelden, maar voor de andere weer niet.

    Mijn constatering is dat EEN AANTAL hobbywinkels zijn blijven hangen in de "gouden jaren" van 1980, zonder Internet, toen je als modelbouwer 100% afhankelijk was van die hobbywinkel. En EEN AANTAL hobbywinkels is gewoonweg niet in staat om hun wijze van handeldrijven aan te passen aan de mondige klant die best zaken wil doen met de winkel, maar zich geen knollen voor citroenen laat verkopen.

    Er zijn in Nederland nog zo'n 5 winkels over waar ik met een brede grijns naar binnen stap. Men kent de producten, wéét waar men over praat en men verkoopt, als men dat niet weet, geen onzin. Dáár doe ik zaken mee, en ben best bereid om hen die winstmarge te gunnen waardoor zij zich kunnen handhaven te het "Chinese geweld".
    Er zijn ook een aantal Nederlandse en Belgische webwinkels waar ik spullen koop. Betrouwbaarheid, voorraad en correcte levering zijn daarbij de sleutelwoorden. De prijs? Gelukkig ben ik nu in de omstandigheid dat ik daar niet zo'n punt van hoef te maken.

    Ik weet ook wel dat de modelbouw-winkelier aan de ene kant door de klant en aan de andere kant door de "grote merken" gemangeld wordt. (Een bekend voorbeeld was Graupner)
    Ik ken geen enkele modelbouw-winkelier die in een dikke Ferrari rondrijdt...

    Maar er zijn genoeg modelbouw winkeliers die zich er met een Jantje-van-Leiden afmaken. Die zien mij dus niet meer.
    Dat heet "Survival of the fittest". (Zie Darwin)
    Of, om een wat beladen woord te gebruiken: "Marktwerking". (Zie Rutte)
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik denk dat elke LHS-uitbater ooit wel vanuit zijn hobby is begonnen. Op het moment dat je je hobby inruilt en er je beroep/broodwinning van maakt is verschuift logischerwijs ook je insteek en zal je je advies ook aanpassen. Je hebt er als handelaar dan belang bij om omzet te draaien.

    Het is inderdaad heel gezellig op de club, maar er zijn minstens evenveel mensen die veel liever vliegen als er (bijna) niemand aanwezig is op de club. Of die gaan vliegen buiten het clubgebeuren om. Ik kom graag op mijn club als er veel volk aanwezig is, maar ik ga minstens zo graag met 2 of 3 gelijkgestemden vliegen. En soms ga ik gewoon heel graag in mijn eentje vliegen. Je mag zeker niet vergeten dat er volgens mij nog steeds heel veel gevlogen wordt door mensen die nooit op een club komen. Juist zoals er nog steeds veel meer modelbouwers zijn die niet als wel op dit forum komen...

    Er is gewoon geen NOODZAAK meer om de LHS te bezoeken. Het KAN ook zonder. Is dit beter? Ik weet het niet. 15 jaren geleden zou de hobby uitgestorven zijn zonder LHS. Als de laatste LHS zijn deuren sluit zou het op dit moment voor een enkeling moeilijker zijn, maar zeker niet onoverkomelijk om onze hobby te blijven uitoefenen. De toegevoegde waarde van een LHS is langzaamaan herleid tot een te verwaarlozen niveau.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als dat niet zo was, was je dit topic niet begonnen...


    En de "typen mensen en generaties" die gebruik maken van een LHS sterven -letterlijk- uit.


    Nogmaals (zie mijn eerdere post): Ik vind je hartenkreet begrijpelijk en sympathiek, maar ook naïef.
     
  20. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Enkel al door het feit dat TS Rc-Flyfun de moeite neemt om de wensen/grieven/verlangens/eisen/... van modelbouwend Nederland te verkennen strekt hem tot eer. Hij laat tenminste zien dat hij wenst mee te gaan in de evolutie en dat hij niet de waarheid in pacht heeft, in tegenstelling tot vele van zijn concullega's. Het is door het afwegen van de wil om zich aan te passen aan de noden van de (mogelijke) klanten dat men sluiting kan afwenden of uitstellen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina