hout buigen????

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door jddegroot, 14 okt 2006.

  1. jddegroot

    jddegroot Guest

    Hallo,

    Ik wil de sleper van onze zeeverkenners nabouwen van hout.
    ik heb eerder al een vletje gemaakt, en toen heb ik 1 mm berkentriplex gebruikt, dat beviel wel dus dat wil ik weer gebruiken.

    Ik heb een probleem, die sleper is een rondspant, dus ik moet het hout ver buigen om het in de juiste vorm te krijgen. Heeft iemand tips voor me hoe ik dat het beste kan doen? Ik had iets gehoord dat het met stoom kan, maar ik zou niet weten hoe, kan iemand dat uitleggen??

    Hieronder een plaatje van ons mooie slepertje
    :D [​IMG]

    vr.gr.
    Jan de Groot
     
  2. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Dag,

    met stoom kan heel goed.

    Ik gebruik ook wel een föhn, waar mogelijk eerst het hout nat maken.

    Maar in ieder geval is water in combinatie met warmte goed.
    Nat houden aan de buitenronding (uitzetten), en warm aan de binnenkant van de rondig (krimpen).

    Gr.
    Taco.
     
  3. Jon

    Jon

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Spier
    Ik heb geen verstand van hout, maar toch misschien wel een heel dom vraagje?

    Gaat dat hout niet rotten, met dat water? Ik heb tot nu toe nog geen hout hoeven te buigen, bij mijn modelpakket, maar ik heb het bij mijn volgende nodig.
     
  4. CC

    CC

    Lid geworden:
    25 mei 2006
    Berichten:
    288
    Locatie:
    België, O-vl
    @ Jon....

    Niet van 1 keer hé :wink:
     
  5. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Hout gaat pas rotten als het vaak in aanraking komt met water en dan in combinatie met zuurstof.
    Van 1 maal nat worden gaat het echt niet rotten, als je het na het nat maken maar weer goed laat drogen.


    Pendelaar
     
  6. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    @jddegroot,

    Niet proberen om de romp uit relatieve grote platen samen te stellen.
    Beter is het om te werken met smalle strips, bijvoorbeeld waar het echt rond gaat strips van 1 cm of minder breed.
    En uiteraard eerst de spanten plaatsen om een bouwplaat en dan daar de strips op lijmen. Wil je de spanten in je uiteindelijke romp niet meer hebben/zien dan de spanten eerst afdekken met tape zodat de strips hier niet aan blijven plakken.

    Pendelaar
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @jddegroot
    Wat dacht je van uitzagen, uit watervast triplex. :roll:
    Of een ander soort hout. :?:
    mvg
    Frederik. :D :D
     
  8. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Hout plooien mag geen probleem geven. Misschiens lijkt het een te omslachtig en traagvooruitlopend werk?
    Ik gebruik lattjes van beuk 5mm. breed op 1,5 mm. dik, toch voor de eerste rompbekleding. Die kun je achteraf door zijn ruime dikte grondig en nauwkeurig in vorm schuren.
    Dan pas plaats ik fineerplankjes op schaal gesneden. (Let wel op dat mijn modellen uitsluitend statische modellen zijn, fineer dus geen probleem)

    Beuk heeft de eigenschap sowieso goed te plooien. Een nadeel, je kunt er niet in nagelen zonder te splijten. Dus rekkers of lijmtangetjes gebruiken.
    Bij korte bochten, v.b. voorsteven van een fregatten uit de 17-18 eeuw, moet ik die lattjes in water dompelen tot ze kletsnat zijn, daarna drogen in de bocht op het model zelf of in een plooimal.
    Plooimal is een halfrond gezaagde stuk hout waarlangs de latten opgespannen staan tot ze droog zijn in een bepaalde vorm. Meestal na een dag zijn ze droog en kan ik ze plaatsen op het model en vast lijmen.
    Ook kan je het nat houten lattjes met een soldeerbout aan ene kant opwarmen en in een bocht dwingen, tot het geheel droog is.
    Zuivere ammoniak is ook een heel goede plooimiddel voor hout.....opletten voor je ademhaling..........Je hout wordt wel weker, misschien wat te papperig

    Jon,
    Het hout gaat niet rotten, hoor!, daarvoor moet "ie"....... jaren werkelijk in het water liggen, of buiten in weer en wind.
    Joeps der zijn er al voor mij, toch 't laatste laat ik staan voor je als nogmaals een bevestiging.
    groetjes
    ward
     
  9. Wolfje666

    Wolfje666 Guest

    Desnoods met een laagje epoxy afwerken als je er zeker van wilt zijn dat ie stevig is en niet gaat rotten.
    Ok, past misschien niet helemaal bij dit bootje, maar misschien ideetje voor een volgende.
     
  10. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag jan ,

    gebruik maar hout dat genoeg plooibaar is , zoals abachi bijvoorbeeld , lekker buigzaam en toch sterk genoeg om rompen te bekleden :

    hierbij een voorbeeld , sleper met rondspant , huid bestaand uit abachi strepen van 8 mm breedte op 2,8 mm dikte , geen druppel water of ammonia gebruikt :
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en eindelijk , de romp volledig beplankt :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    deze model hierboven is 50 centimeters lang op 9 centimeters breed ...

    het is pas als je diktes van meer dan 4 mm dat je gaat problemen tegenkomen , maar dan spreken wij van rompen met een lengte van minimum 1,20 meter lang op 30 centimeters breed , en nog ...
     
  11. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    Laurent,

    In feite zouden of moeten wij allemaal wat gedetailleerde gaan schrijven en uitleggen.
    Zoals de rompvorm die jij op je fotoreportage toont, ja.....hoor, zeker op jouw manier zou ik Jan's bootje ook zo afwerken.
    Bij stalen moderne schepen is de romp effen en op schaal naadloos, trouwens het hoofddoel van je model is en de eerste plaats een varend model, en mag je gerust de details tot op een zekere hoogte weglaten. Staalplaten hebben geen gangen maar zijn zo goed als naadloos gelast, zodat de definitieve afwerking van het model een spiegel mag zijn, mooi gelakt in de kleuren van het originele schip
    Spantbouw en daarbij de noodzakelijke houten gangen dienen alleen als een lichte frame van het schip.

    Jan,
    naar jouw toe, een fotobewijs dat het zo simpel is, je moet alleen maar durven beginnen en zien waar je uitkomt, en het komt steeds goed uit, neem dat maar aan!
    Je- kunt -je -romp-.... ook uit een blok snijden en schuren??????, of plank per plank op elkaar opbouwen????????......ten nadele van.. , hou het maar zo bij de fotoreportage van Laurent



    Onze uitleg is ook goed, wat moeilijker en omslachtiger, maar je moet ook zien welk doel je aan je model heeft.
    Groetjes
    Ward
     
  12. ingmar

    ingmar Guest

    Ik heb bij mijn schip latjes balsahout gebruikt van +- 7mm breedt en 1,5mm dik, deze latjes heb ik zelf gesneden van grotere platen balsa waardoor het een mooi goedkope oplossing is die ook makkelijk te buigen is. Nadat ik klaar was met het beplakken heb ik de romp in een paar lagen epoxi gesmeerd wat goed in het alsahout trekt waardoor je een mooie sterke huid krijgt.

    MvG, Ingmar
     
  13. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Ahoy
    Ook ik gebruik abachi latjes
    Doe bijna het zelfde als Ingmar
    Maar hetbuigen doe ik hier mee ZIE FOTO's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Groetjes Redcheesehead
     
  14. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal ,

    balsa kan ook , maar ik ben daar voor rompsbouw een beetje tegen , omdat :

    1 . specifische gewicht van balsa heel licht is , maar eens ingedompeld met hars , weegt dat een stukje meer ...

    2. vooraleer je het impregneert met hars , moet je het schuren , en dat schuurt te gemakkelijk --> gat in je romp , of minder erg , huid te dun , en zelfs met een hars impregnatie , blijft het dun ...

    maar dat is mijn mening , elk "z'n goesting"

    de groetjes ,

    Laurent
     
  15. ingmar

    ingmar Guest

    Ik heb het balsa niet hoeven schuren voordat ik het in de epoxi zette en het gewicht valt ook wel mee en ookal wordt hij wat zwaarder maakt het toch niet uit omdat je toch vaak ballast aan boord moet hebben.
    1ding is zeker, er zijn meerdere bouwmanieren en de ene vindt dit beter en de ander weer dat.

    MvG, Ingmar
     
  16. jddegroot

    jddegroot Guest

    Dat hout, jullie zeggen dat jullie hout gebruiken van 1-2,8 mm dikte. Hoe zagen/snijden jullie dat dan? met een figuurzaag of met een stanleymes?

    iig bedankt voor de vele goeie tips :D
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @jddegroot
    Ik zaag zoveel mogelijk met een lintzaag. :idea:
    En dat tot een dikte van wel 3 cm :p
    Ramen en dergelijke doe ik tegenwoordig fraizen
    in plaats van figuurzagen :roll:
    mvg
    frederik :D :D
     
  18. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Ahoy
    Dit is de manier ik het doe tegenwoordig.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. ward

    ward

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Roeselare (West-Vlaanderen)
    jddegroot,

    Heb jij een machinepark?
    Heb jij ervaring in miniatuurscheepsbouw?
    Wij willen allemaal je helpen, zie reactie die je krijgt.
    Toch ergens heb ik het vermoeden dat het je eerste bootje wordt, klopt mijn vermoeden, jddegroot. Laat het ons weten, dan kunnen wij eventueel onze reaktie aanpassen, naar jouw ervaring toe
    Je vraag" hoe je lattjes zaagt",..... doet mij denken dat jij een beginnende miniatuurscheepsbouwer bent, of toch minimum geen zaagmachine bezit. Sowieso alvast veel succes :)
    Groetjes
    Ward
     
  20. ingmar

    ingmar Guest

    Hoi allemaal,

    Ik snij m'n balsahout (1,5mm) met een stanley mes lang een lineaal, ook bij de woningen voor en achter en de stuurhut heb ik de zijkanten van balsa waardoor je ook lekker makkelijk de raampjes er uit kan halen.Ook de den is van balsa.
    Als je het balsa 1x verdunt en dan 1x gewoon verft wordt het lekker sterk.

    MvG, Ingmar
     

Deel Deze Pagina