HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door diver, 22 dec 2009.

  1. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    PFFFFFF allereerst een mega dikke hallo naar iedereen hier
    aardig gek deze topic en ook heerlijk veel info en heb hem met veel plezier zitten
    lezen net.


    ik ben Marco en kom uit Rotterdam en rij momenteel nog met een Traxxas E revo vxl rond en met veel plezier.
    Ik ben van plan een Vorza te gaan kopen dat nieuwe model (die oranje) en zit met een paar vragen ??

    ik vind voornamelijk speedruns en af en toe een beetje Bashen leuk , ik doe geen dingen op short cource of baan (wel respect naar die dat wel doen is echt skills hebben)

    ik zit met de vraag wat voor lipo's ik moet gaan doen en wil eigenlijk op 6s gaan rijden ermee.

    mijn vraag is dus nu

    -1x 6s kopen of 2x3s erin gaan doen
    -ik zie op div forums dat er ook mensne zijn die 5s rijden wat ook best wel snelheid geeft
    -welke 6s of 2x3s raden mensen hieraan

    ik zie op veel usa en aus forums dat deze allemaal met Max amp lipo rijden alleen weer iedereen wat anders dus 5s , 6s en 2x3s

    even om de vraag nog wat te verduidelijken ik wil niet op 4s want wil voor hard gaan
    ben wat snelheid gewend want me mini revo rijd met een mmp esc en 4600kv castle 1406 motor op 3x3s lipo en speedrun hier ook mee.
    Maar wilde al eigenlijk een tijd geleden de vorza doen maar heb nu de knoop eindelijk door en ga hem gewoon doen.

    alvast bedankt allemaal voor het lezen en de tijd ervoor nemen

    alle tips zijn welkom

    YOU ROCK
     
  2. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Standaard motor is een 2200KV.. dus afhankelijk van hoe ver je wilt gaan pas je het aantal cellen aan.. Castle geeft zelf een max op van 50.000 RPM dacht ik voor die motor, heb ff gekeken, maar kon het zo snel niet vinden.
    50000/2200=22.7 volt max.. een goede Lipo is 3.7 onder zware belasting ongeveer.. misschien iets meer als ie vol is.. Dus 6 (22.7/3.7) cellen is absoluut max..

    Dus voor speedruns zou je 6 cellen kunnen doen, gearing aanpassen natuurlijk, al dacht ik dat standaard gearing al heel licht was, daar was al rekening gehouden met 6S.
    Zorg wel voor goede Lipo packs, minimaal 150A !

    Wil je sneller, dan zul je moeten kijken naar een iets hogere KV waarde en dan op 6S, let wel op.. je zult dan al heel snel dus buiten de toegestane spec van de motors komen.

    Beter is om zwaarder te gearen, door te spelen met grotere pinions en/of kleinere spur.

    Maaruchh... dit gaat wel serieus hard dan he ! Merv gaat ook leuk, maar dit is echt andere koek :) Weet je zeker dat je geen onroad wilt ?
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2012
  3. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    dat het serieus hard gaat is ook de bedoeling en weet dat dit andere koek is als de merv (overigens nog steeds veel plezier met de merv met bigblock)

    alleen wil ik er nog een bij en vind de Vorza gewoon een meesterlijk ding.en eigenlijk all in love sinds die grijs blauwe uitkwam en altijd veel plezier met kijken op you tube naar de buggy gehad en nu dus besloten wil er zelf ook een gaan doen.

    aan een on road heb ik idd lopen denken maar vind af en toe ff op een pleintje met een beetje houtsnippers of zand of door het gras zo nu en dan ook leuk om te doen dus liever een off road voor mij.

    graag zou ik van jullie tips an aanraders willen horen kwa lipo's

    heb zelf hele goeie comments op max amps gezien zowel de 5s als 6s 5450 mah

    of misschien toch beter 2X 3s 11.1 volt nemen ??????

    alvast bedankt voor snelle reactie snoebel
    heel top
     
  4. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
  5. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    die heb ik inmiddels al echt veel voorbij zien komen deze op forums

    wel handig dat tie in German warehouse light ivm die stomme douane altijd met dit soort dingen

    thx voor de tip
     
  6. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Yep, op de maat letten.. genoeg C.. en idd.. German warehouse.. kun je met 3 dagen rijden :)
     
  7. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    SUPERB Snoebel

    Harstikke bedankt voor je tijd en moeite
     
  8. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    iemand nog een tipje voor een goed 4s pakket bij hobbyking.. heb nu van die turnigy 4s pakketen van 5000 mah met zwart kunststof behuizing.. (30c) alleen heb het idee dat ze wat te zwak zijn, want ze gaan snel bol staan. (ondanks dat mijn lvc gewoon goed staat).
     
  9. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Softcase toch keuze zat ? Hardcase gaat ook, maar dan zul je naar 2x 2S moeten.. Veel rijden met dit HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 4500mAh 4S 30C hardcase pack (DE Warehouse) 4S hardcase pack. Maar persoonlijk vind ik die minder punch hebben dan de (oude) 40c packs.

    Zelf rij ik nu met de Nanotech packs HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 6000mah 2S2P 65~130C Hardcase Lipo Pack

    Beetje stoeien met de stekkers, maar qua rijtijd, punch en door blijven gaan tot ze echt leeg zijn echt erg goed. En ja, ik ken ook de verhalen dat veel mensen de nanotechs minder zouden zijn. Maar begreep dat dit komt door ze slecht te behandelen, vol wegleggen bv. Zelf nog geen probleem gehad en heb er toch al 8 in gebruik.
     
  10. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik 12 stuks varierend van 5.3 tot 6.0Ah en heb dezelfde ervaring als jij.
     
  11. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    ik rijd inderdaad met die 4500 mah, ik leg ze vol weg, (dacht altijd dat dat de bedoeling was bij lipo's). ze presteren op zich goed, maar maak mij zorgen dat ze zo bol komen te staan.

    had gehoopt dat er een goed hardcase alternatief was op 4s.
     
  12. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Nope, wordt tijd dat ze die eens gaan maken bij hobbycity.. volgens mij als ze een 4S 6000+ pack maken met 50+ C hardcase wilt de hele wereld ze hebben :)

    Maar er zijn zat alternatieven hoor, alleen vaak flink duurder.

    Nee, Lipo nooit ! vol wegleggen, zelfs een paar dagen kan genoeg zijn om ze te slopen.
    Wegleggen doe je op 60-65% lading (vaak auto met 'storage' programma op de betere laders).
     
  13. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Helemaal mee eens, ik leg ze meestal weg op 3,8/3,85 volt per cel.

    Gr Jan.
     
  14. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    zo heb ik het geleerd

    Lipo accu's kunnen het beste half-opgeladen opgeborgen worden. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van de accu: Door het chemische verschil tussen de anode en kathode kan inwendige corrosie optreden. Bij een half-opgeladen accu is dit verschijnsel het kleinst. Goede lipo laders hebben een programma waarbij je op kan geven hoeveel mAh er maximaal geladen mag worden. Door de accu leeg te maken en deze waarde op de helft van de capaciteit in te stellen, zal de lader automatisch afslaan zodra de helft van de capaciteit bereikt is.
    Daarbij hoor je een lipo accu die langere tijd niet gebruikt wordt, elke 3 maanden dan weer een beetje bij te laden, want als de accu echt leeg gaat, kan hij kapot gaan.
    In de praktijk gebeurt dit half opgeladen wegleggen niet zo vaak, maar denk er wel om dat je de accu na gebruik beter dan maar helemaal vol laadt en hem dan weglegt, dat is in ieder geval beter dan het risico lopen dat hij door eigen ontlading te diep ontlaadt.
     
  15. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Bijna goed, heb mogen vernemen van een SMC engineer dat het meer kwaad kan om ze vol weg te leggen dan leeg. Bij een lege loop je uiteraard de kans dat ie 'te leeg' wordt na een tijdje, maar dat duurt blijkbaar veel langer dan de tijd dat een volle defect raakt.

    Maar denk dat we hetzelfde zeggen, lipo nooit leeg of vol wegleggen !
     
  16. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    zo leren we elke keer weer wat bij

    THX
     
  17. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Ey mosfet veel plezier :D
    En geen zorgen over de esc/motor.
    Deze heeft het zo zwaar nog niet in de vorza. Tis natuurlijk niet een erg lichte buggy Maar deze motor/esc combo durven ze zelfs in 1/5 scale te stoppen bij HPI :p En tis dezelfde die ook in vele monstertrucks zit. gewone 1/8 trucks maar ook een XL flux krijg je nog wel op gang ermee ^^

    Op 6s blijft hij maar knallen in een vorza. (ik doe het al een hele tijd)
    Ik rij normaal gearings als 44/15 of zelfs 44/17 (stock is 48/15 dus minimaal 4 tanden zwaarder)
    Ik rij meestal offroad en vaak door gras.
    Geef wel toe dat ik niet achter elkaar vol gas tot het eind mijn lipos leeg knal, maar temperaturen zijn echt totaal geen issue.
    Je hoeft je dus geen zorgen te maken en een ieder die dat wel beweert is in ieder geval geen basher.
    Een vorza moet je juist kopen om er een 6s in te leggen^^.
    Grts
     
  18. WesleyRoy

    WesleyRoy

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    2.003
    Locatie:
    Den Haag
    oke weer wat geleerd, toch maar eens experimenteren met de store functie op mijn Graupner uiltramat 16s lader
     
  19. mosfet

    mosfet

    Lid geworden:
    15 jul 2012
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Rotterdam
    :cool:

    Joepie nog een Freak erbij
    goed te horen van iemand die al langer rijd op 6s en eigenlijk het zelfde rijd en doet als ik wil doen ermee.
    Je stelt me igg al weer een stuk gerust met bovenstaande reply
    voel ook gelijk een vraag opkomen rij je met orginele spurs & pinions van HPi of het je ze van een aftermarkt merk.Op me (Merv) Mini revo heb ik ze van robitronic gekocht oplaatst en scheelde wat in de prijs met traxxas onderdelen zelf en deed er net zo lang mee of vaak nog langer.

    oja Geertja rij jij met 2x3s of 1x6s ik ken dat ff nie zo snel terug vinden in deze mega lange topic ????

    in ieder geval bedankt voor je hartelijke welkom en voor je toppie reply

    zeer gewaardeerd vanuit hier master

    DEED normaal nooit wat met nederlandse forums maar moet zeggen begint me best te bevallen hier inmiddels en al gelijk tips en suggesties is gewoon hartstikke tof
     
  20. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Hehehe :) ja de standaard orginele gearing zal al heel snel zijn op 6s hoor misschien al wel snel genoeg :D
    Ik rij met een 44t kyosho spur van plastic. deze kost iets van 4 dollar en als je je gearmesh enigzins redelijk hebt gaat hij zeer lang mee (ik zou zeggen net zo lang als staal)
    Het voordeel is dat je pinions dan totaal niet meer slijten en je dus nog maar 1 deel hoef te vervangen eens in de zoveel tijd.
    Ik rij met 1x6s.
    Moet wel zeggen mijn vorza is eigenlijk geen vorza meer.. heb er een hele hoop onderdelen op van de D8 hara editie, en een tekno v4 conversie kit.. vind upgraden te leuk.. eigenlijk niet nodig voor mijn gebruik ^^
    Maar ik rij al 6s sinds het nog een gewone vorza was. En ik heb hem 2e hands over genomen en aan de onderkant van het chassis te zien had hij toen al aardig wat actie gezien.
    Als je een andere pinion haalt is een robinson racing oid meestal net zo duur. Tenzij je op ebay zit orginele hpi/hotbodies onderdelen zijn daar veruit het goedkoopst.
    Mits het er is, altijd kijken voor de D8 hara variant meestal eigenlijk net zo duur maar soms wel beter
    Hoop dat je daar iets aan hebt veel plezier nogmaals
    Grts
     

Deel Deze Pagina