HSD 6kg TurboJet F-16 PNP: is dat wat?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door pieter_oudenhoven, 5 nov 2016.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor de info Arjan. Ik had zelf inmiddels ook al even gezocht en gezien dat de jetsmunt wat smaller is. Ik zie echter dat Berto ze niet verkoopt (althans, het staat niet op de site) en ik vind het vooral voor mijn eerste turbine wel fijn om support vlakbij te hebben. Ik rij liever even een half uurtje dan dat ik via mail en pakketpost problemen moet oplossen. Ik denk dat ik dus voor de Kingtech ga. Die lijkt sowieso wel erg vaak gebruikt te worden in de Super Viper.

    Wat zou eigenlijk de topsnelheid zijn? Met een 6kg turbine dus? In de comments bij één van de youtube filmpjes zag ik 150 mph staan, dus zo'n 240 km/h. Is dat een realistische schatting?

    Hoe denken jullie trouwens over redundancy? Dus een dubbele ontvanger en dubbele accu? Ik weet dat dat bij hele dure vliegtuigen wel gebeurt, maar is het ook gebruikelijk bij dit soort 'goedkope' turbine vliegtuigen? (Hoewel nog altijd bijna 3000 euro ;-))
     
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Klopt berto verkoopt geen jetsmunt .
    Kingtech is prima loopt ook goed op diesel .
    Zelf ga ik toch voor de jetsmunt .
    Heb een k 45 en iets anders is ook wel leuk en
    Hij is qua gewicht hetzelfde als de k 45 terwijl hij 7 kg doet.
    Je hebt dan een motor die in meer modellen zal passen .
    De jetsmunt halen wij bij clif weg de zaak zit in Duitsland maar is gewoon een Nederlander.
    Bij RC JETS. COM.
    Levertijd is nu wel een probleem nu bestellen is waarschijnlijk in maart leveren.
    Gebruik zelf 1 ontvanger met een externe bec met 2 accu's voor mijn avanti.
    Volgens mij zit in het schuimpje al iets ingebouwd aangezien je met een 7 kan ontvanger weg komt.
    Tenminste dat dacht ik ergens gelezen te hebben .
    Volgens de specs hoef je alleen maar 2 accu's en een ontvanger erin te stoppen .
     
  3. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Maar het word toch de viper?
    Weet niet helemaal zeker of de mijne al onderweg is.
    Hij moest er dacht ik wel 5 modellen tegelijk bestellen van hsd.
    Dus zal ook nog wel even duren voordat ze hier zijn.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hier hoeft echt geen redundancy in. Diversity ontvanger is voldoende. Powerbox systeem is overkill, gewoon een goede accu en degelijke schakelaar en klaar. Heb ik bij grotere ook zo. Alleen bij de zwaardere (16kg+) heb ik een powerbox maar meer vanwege het gemak en de opties.
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, dat is vrijwel zeker. Mijn hart ligt wel bij de F-16, maar mijn verstand zegt dat de Viper een betere eerste keus is. F-16 komt dan nog wel een keer. Vraag is nog wel of ik hem voor komend seizoen aanschaf of nog even wacht. Er komen binnenkort 2 nieuwe dakkapellen aan en we hebben een nieuwe bank nodig omdat de kinderen de oude als trampoline gebruikt hebben. Dat gaat me alles bij elkaar ruim 4 turbinekisten kosten :-(.

    Maar loopt de Kingtech op gewone diesel, die je bij de pomp haalt? Dan zou ik dus mijn tankpas kunnen gebruiken om te vliegen ;-). Echt zuinig is het niet hé, zo'n turbine. Met de brandstof voor 4 a 5 korte vluchtjes kan ik ook 100 km auto rijden.

    Wat betreft redundancy ga ik ook maar geen fancy dingen doen. Moet ook zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik ooit gecrasht ben door uitval van een ontvanger, accu of servo.
     
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    De kingtech loopt op gewone diesel.
    Je moet er dan 5% turbine olie erbij doen.
    Kingtech heeft zijn eigen olie die echt moet gaan gebruiken .
    Ze schijnen dat te kunnen zien bij een onderhouds beurt.
    Dus dan kun je een probleem hebben bij een garantie issue .
    Of dat echt waar is geen idee.
    Op 20 liter kun je best veel vluchten maken daar word je niet direct arm van.
    Heb gisteravond te horen gekregen dat de mijne zeer binnenkort geleverd word.
    Berto wil ook zelf foto's ervan maken ben benieuwd
    Huis op orde hebben is natuurlijk ook belangrijk .
    Maar een beetje plezier moet toch ook kunnen .
    Denk dat tegenwoordig het zender systeem best betrouwbaar is.
    2 accu's is misschien wel beter maar als je deze op tijd vervangt dan is het risico vrij klein
     
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, dat is zeker waar. Ik heb ook erg veel zin om hem snel aan te schaffen :). Ik ben (in m'n hoofd) met niks anders bezig, haha! Ook steeds filmpjes aan het kijken van de Viper. Vooral het geluid van een turbine... Zo mooi!
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik vlieg de Super Viper EDF met 8S en dat is echt een heel goed vliegend toestel (heeft een 105mm fan)
    Vliegt strak, zeker voor 'schuim'.
    Ik vlieg 'm zelf van gras en bij een redelijke piste gaat dit goed.
    Wel had ik bij zijn laatste vlucht heel veel problemen om op te stijgen wegens natter en dikker gras.
    Landingen zijn een eitje, het ding wil alleen maar blijven vliegen.
    Hij is natuurlijk wel een stukje lichter dan een turbine versie, maar de kist zelf vliegt echt heel neutraal en plezant.
    Als je al zolang vliegt en je kunt sturen zou ik geen geld steken in een 90mm EDF maar gelijk doorsparen.
    Tenzij je ergens iets op de kop kunt tikken "voor erbij".

    Over mijn eerste vlucht ermee:

    "Relaas van de vlucht: Na de afstandstest en de laatste checklist probleemloos opgestegen in ideale omstandigheden (piste lag perfect afgereden, 2 Bft wind in de piste). Nauwelijks wat trim nodig, vliegt strak gelijk een F3A bakske.
    Op halve power valt er goed mee rond te vliegen. Vrij snel naar het aanvliegen inschatten overgeschakeld want ik wist dat de lipo's gewoon leeggezogen worden. Eerste circuit te hoog en te snel, tweede circuit lager maar nog steeds te snel (en een touch and go gemaakt hum hum).
    Derde circuit in de downwind leg zonder lipopeut gevallen. 't Was dus dringend de moment om de final te maken en heb hem dan maar binnengezweefd en een superzachte landing gemaakt perfect in het midden van de piste OEF! "

    Omdat ik nog geen ervaring had met dergelijke kisten had ik het "gas ophouden en binnenvliegen" principe aangehouden. Nou, hij vloog gewoon de piste voorbij zonder een meter te zakken...!!!
    Tijdens de derde poging viel ik zonder aandrijving (LiPo leeg) midden in de downwind leg, behoedzaam de bocht naar final gemaakt en ik kon de kist voor mijn voetjes neerzetten.
    Als de vliegomstandigheden goed zijn zweef ik hem bijna gewoon binnen.
    Bij crosswind of dergelijke hou ik er wat gas op en hou ik hem op koers met rudder.

    Tijdens het winternazicht ga ik wel de ball-links vervangen, die zijn al behoorlijk uitgesleten na +/- 25 vluchten, dus de hardware die erbij geleverd is zeker nakijken.
    Retracts heb ik ook nog geen problemen mee.
    Geen turbine plannen voor het ogenblik bij mij (ik vlieg op een electro only club) maar met de ervaringen met de Super Viper heb ik er wel al over zitten mijmeren.

    Om je lekker te maken wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  9. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Is dus duidelijk ze vliegen gewoon goed.
    Het blijft natuurlijk chinees dus alles gewoon goed checken.
    Ik weet niet of de turbine versie heel veel anders is.
    De mijne komt zeer binnenkort dus zal deze even grondig inspecteren.
    Maar ja er zit nogal een prijsverschil in tussen een kist die zelf helemaal opbouwd dan kant en klaar koopt.
    Het zou wel een beetje jammer zijn als het schuimpje de krachten niet aan kan.
    Of dat er een servo ermee ophoud of zoiets.
    Dan is het echt goedkoop duurkoop.
    En helemaal als ook de turbine ermee naar de haaien zou gaan.
    Wel jammer dat er een beperking is bij jullie op het veld.
    Op ons veld mag in principe alles vliegen.
    Mits het veilig is natuurlijk.
    Denk dat het startgewicht hoger ligt van een turbine.
    Maar het landinggewicht kan weleens lager zijn.
    In principe zit er een tank in van 2 liter en verwacht dat ik ga landen met 0.5 liter.
    En dat is wel mooi natuurlijk.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat filmpje met die Super Viper die in stukken breekt in de vlucht: de uitslagen van de roeren tijdens zijn roertest (begin filmpje) verraden al niet veel goeds: veel te groot, zeker als je de manual aanhoudt....
    Tsja, dat hij dan breekt is er eigenlijk om vragen. Ik ben er wel overtuigd van dat je hem her en der strategisch kunt versterken ipv enkel schroefjes te gebruiken maar in dit geval was het gewoon "eigen schuld, dikke bult" (of een grote put). Zelf zijn mijn uitslagen vrij gering, maar ik ben ook gewend om met kleinere uitslagen te vliegen (en dat geeft ook een mooier vliegbeeld vind ik voor deze schoonheid)
     
  11. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Alles kan kapot natuurlijk en dit kan inderdaad het probleem zijn geweest.
    Vlieg zelf ook niet met extreme uitslagen.
    Gewoon volgens het boekje beginnen en niet meer uitslag instellen dan nodig is.
    Dan is de kans dat je een kist over zijn grens gaat ook veel minder groot.
    En inderdaad mooie rustige figuren is vaak veel mooier om te zien.
    Bij ons vliegen sommige met extreme uitslagen met als gevolg dat kist erg onrustig te besturen is.
    Daarom moet er weer expo bij anders is hij niet te handelen.
    Denk dat dat de verkeerde volgorde is lijkt me.
    Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
    Heeft deze kist ook van die sleufgaten onderin de romp?
    Bij ons vliegt er zo een namelijk mooi vliegbeeld en een best groot ding.
     
  12. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooie foto's Dries! Ik ga inderdaad geen EDF meer kopen. Uiteindelijk wil ik toch een turbine en dan is het wat zonde om een EDF ongebruikt in huis te hebben. Ik ga ook in de problemen met de ruimte komen, aangezien mijn oudste dochter mijn modelbouwkamer (de grootste kamer) wil hebben. Nou ja, ze is 10, dus nog 8 jaar en dan is ze het huis uit :).

    @arjan: ik ben heel benieuwd hoe hij jou gaat bevallen! Ga je er pas volgend seizoen mee vliegen of wacht je de eerste de beste mooie dag af? Op dit moment is het helemaal niks met het weer, maar er zijn wel eens mooie dagen tussendoor.
     
  13. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Helaas is ons veld in september helemaal op de kop gegaan.
    We hadden een veld van 75 bij 150 meter straks 130 bij 150 meter.
    Alleen het najaar was heel droog dus we hebben nog niet genoeg gras jammer genoeg.
    En mijn turbine komt ook pas rond maart.
    Dus voorlopig word het niet vliegen met deze set.
    Heb nu ook begrepen dat Bertho ook gaat proberen om jetsmunt te kunnen leveren.
    Helaas hadden wij hem net ergens anders besteld.
    Hier een paar foto,s van ons veld.
    Komend seizoen hebben we goed vooruitzicht.
    Nu nog even door de zure appel heen bijten.

    Erik Peek Fotografie - Airvideo-00110.jpg Erik Peek Fotografie - Airvideo-00110.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
    Ziet er goed uit.
    Alles zit erin, verlichting, rooksysteem, alu roerhoorns, pijp, servo`s, etc. etc. etc.
    Turbine, ontvanger en accu`s erin en gaan!!!

    Grt,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2016
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooi toestel! Een rooksysteem lijkt me inderdaad een hele leuke toevoeging.
     
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Inderdaad rooksysteem is best mooi.
    De pomp zal er wel niet in zitten?
    Zal eens testen straks hoe lang ik kan vliegen op de tank van 1300cc.
    Anders moet ik de rooktank toch nog in serie zetten om 2000cc te krijgen voor voldoende vliegtijd.
    We gaan het zien.
    In elk geval ziet het er heel mooi uit.
     
  17. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    753
    Gaaf die Viper in het rood !! Past daar ook een Jet Cat P60 se in? :kwijl:
    Of wordt dat te zwaar waardoor alles meer wordt belast en dan uit elkaar waait zoals op het filmpje??:rolleyes:
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Arjan, heeft ondertussen z`n HSDjet Viper Jet opgehaald en er zit dus ook een compleet rooksysteem in met tank, pomp en regelaar.
    Tevens een afterburner ring gemonteerd en verlichting.

    Een spanningsrgelaar is ook gemonteerd waar 2 LiPo`s op worden aangesloten en welke de spanning afregeld op 6V.

    Een erg complete kist dus.


    @ Hans, een P60SE is zeker ook te monteren. De Kingtech K60G heeft vrijwel dezelfde specificaties dus monteren maar :)

    En zoals op dat filmpje, elk vliegtuig heeft zijn envelop en als je daar buiten komt dan kan het fout gaan.

    Grt,
    Berto.
     
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ben al even aan het knutselen geweest.
    Het is heel relax bouwen je moet je vooral niet te druk maken.
    Het is echt plug en play.
    Echt overal is aan gedacht.
    2 a4 tjes en kist is klaar heel gemakkelijk.
    Kijk maar eens op hsdjets.com
    Had hem zaterdag meegenomen naar het veld.
    En op de club waren ze toch wel verrast hoe goed het er eigelijk uitzag.
    Goede servo,s en nergens geen speling in roeren en dergelijke.
    En vergeleken de avanti is hij een stuk forser dus dat gaat een prachtig vliegbeeld opleveren.
    Deze kist is gemaakt voor een 60 turbine dus dat mag geen enkel probleem zijn Hans.
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Berto,

    Afterburner ring? Is dat zo'n ring met ledjes waardoor het op een afterburner lijkt, of is het iets geavanceerders? Klinkt inderdaad wel heel compleet! Maar wordt vast weer een stuk duurder met het complete rooksysteem erbij? Of valt dat mee?

    Groeten,
    Pieter
     

Deel Deze Pagina