Hulp gevraagd bij starten met modelbouw Vollenhoofse Bol

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Carool van Kesteren, 30 dec 2016.

  1. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Ik ben van plan om mijn oude (echte) zeilscheepje, dat ik begin jaren 90 heb gerestaureerd heb na te gaan bouwen. Een modelbouwer uit Spakenburg heeft dit schip opgemeten, op tekening gezet, en zelf ook gebouwd, als model. Het is een Vollenhoofse Bol, uit de visserijperiode op de Zuiderzee (begin 20e eeuw). Ik heb geen ervaring met houtmodelbouw, wel vroeger (1972-1973) veel vliegtuigen en schepen gebouwd uit modelbouwdozen. Ik kon het nergens vinden maar wat heb ik minimaal nodig aan machines, apparatuur en gereedschap om te beginnen? Ik heb ruimte op zolder, en een grote houten tafel, en een oud bureau dus ik kan het e.e.a. kwijt. Een figuurzaagmachine leek me wel handig, maar is er ergens een lijstje of zo, van wat je nodig hebt? Ligplaats Veno2.jpg Ronduite3.jpg Ligplaats Veno.jpg
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen echt lijstje, maar al bouwende kom je wel tot de conclusie dat je steeds meer gereedschap kan gebruiken.

    Wat ik veel gebruik:
    Lijmklemmen, scherp hobbymes, minizaagje, set kleine vijltjes, figuurzaag (evt. elektrisch), kleine puntbektangetjes en gebogen pincet.
    Verder ook veel gemak van mijn Proxxon cirkelzaag en mijn slijpschijf.
    Snijmat is altijd makkelijk, en al eerder genoemd een elektrische plankenbuiger.
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Carool,
    Ik sluit me bij bovenstaande aan.
    Met name het kleine circelzaag tafeltje (KS-230) van Proxxon is - mits je hem niet mishandelt en gebruikt waar hij voor gemaakt is - verdraaid handig.
    Daar zaag je uit bijv. een Mahonie houten plint van de bouwmarkt de mooiste latjes in een breedte die jij wil en tot soms krap een mm. dikte of wat ook.
    Zelf ben ik ook erg blij (en gebruik die echt heel vaak) met de Micro frees (MF 70) van Proxxon, maar daar kan je vanwege het kruistafel gebruik en gebrek aan CNC in principe alleen rechte lijnen en haakse hoeken mee frezen en is misschien minder geschikt voor de bouw van een Vollenhovense bol waar alles rond en ovaal loopt :rolleyes:.
    Een figuurzaagmachine gebruik ik ook van eerder genoemd merk maar deze wil bij mij nog wel eens - als je niet steeds heel goed oplet - een eigen weg volgen (maar misschien ligt dat aan mijzelf :weetnie:).
    Verder weet ik dat er modelbouwers zijn die met een ouderwetse handbeugel, een scherp mesje, hamer, nijptang en een velletje schuurpapier ook de mooiste modellen bouwen.
    Dus ja ..................... wat heb je echt nodig :rolleyes:? Ik denk dat dat persoonlijk is ;).
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb het maatje groter - de Fet van Proxxon. Is net wat beter geschikt voor het wat zwaardere werk zonder meteen grof te worden.

    Een service die ik overigens aanbieden kan is het laseren van spanten (tot 6 mm dikte). Wanneer je daarin geïnteresseerd bent hoor ik het wel van je.
     
  5. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Dank je wel Hans, ik wel wat kleine lijmtangen (grote ook nog, uit de restauratietijd) die gebruik ik voor alles en nog wat, als derde en vierde handje, of om iets ff vast te zetten zodat ik kan zien hoe iets moet worden, gebruik je de schroefbare of die je 'op kan pompen'?
     
  6. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Dank je wel Bert, ik ga ze eens opzoeken op internet, een setje beitels en gutsen heb ik nog wel, en de gewone timmergereedschappen ook. Een figuurzaagtafeltje had ik ook al gezien op het forum, het lijkt me handig als je daar mee onder bestek (zwei) kan zagen, zoals bij de http://www.wentinkhobby.nl/figuurzaag-dsh-met-2-snelheden ? Vooral voor spanten en gangen, die eigenlijk bijna nooit haaks zijn. Een geleiderail met schaalverdeling en klem zou ook handig zijn denk ik? Die microfrees ziet er gaaf uit, maar prijzig. Er zitten wel rechte delen op een schip hoor, maar niet veel :) Waterbalk, beschotplanken, mastbank, dekdelen en dekbalkjes.
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Figuurzaag, cirkelzaagtafeltje en een goede slijpschijf lijken mij de eerste behoefte (dan wel onmisbaar) voor wat je wilt gaan doen. De rest vormt zich vanzelf als je bezig bent. Hangt er ook vanaf of je door wilt gaan of hierna stopt?

    Ik heb alles van Proxxon inclusief de FET zaagtafel (inderdaad net wat robuuster en beter vind ik ook al heb ik deze recent ingeruild voor een Byrnes).
    Van Proxxon heb ik redelijk wat tweedehands gekocht. Scheelt een hoop, al moet je soms even wachten alvorens er iets aangeboden wordt. (De FETs zijn heel erg in trek. Kijk vooral ook eens op Modelshipworld daar wordt nog wel eens wat aangeboden uit de UK.

    Veel succes! Hans.

    ps, er komt wel een verslagje toch ;).
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  8. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Zeker komt er een verslag, net als van de echte boot indertijd.
     

Deel Deze Pagina