Hulp gevraagd bij starten met modelbouw Vollenhoofse Bol

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Carool van Kesteren, 30 dec 2016.

  1. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Ik ben van plan om mijn oude (echte) zeilscheepje, dat ik begin jaren 90 heb gerestaureerd heb na te gaan bouwen. Een modelbouwer uit Spakenburg heeft dit schip opgemeten, op tekening gezet, en zelf ook gebouwd, als model. Het is een Vollenhoofse Bol, uit de visserijperiode op de Zuiderzee (begin 20e eeuw). Ik heb geen ervaring met houtmodelbouw, wel vroeger (1972-1973) veel vliegtuigen en schepen gebouwd uit modelbouwdozen. Ik kon het nergens vinden maar wat heb ik minimaal nodig aan machines, apparatuur en gereedschap om te beginnen? Ik heb ruimte op zolder, en een grote houten tafel, en een oud bureau dus ik kan het e.e.a. kwijt. Een figuurzaagmachine leek me wel handig, maar is er ergens een lijstje of zo, van wat je nodig hebt? Ligplaats Veno2.jpg Ronduite3.jpg Ligplaats Veno.jpg
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen echt lijstje, maar al bouwende kom je wel tot de conclusie dat je steeds meer gereedschap kan gebruiken.

    Wat ik veel gebruik:
    Lijmklemmen, scherp hobbymes, minizaagje, set kleine vijltjes, figuurzaag (evt. elektrisch), kleine puntbektangetjes en gebogen pincet.
    Verder ook veel gemak van mijn Proxxon cirkelzaag en mijn slijpschijf.
    Snijmat is altijd makkelijk, en al eerder genoemd een elektrische plankenbuiger.
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Carool,
    Ik sluit me bij bovenstaande aan.