Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Hoi allemaal,

Het lijkt me gepast me eerst even voor te stellen: mijn naam is Roy en ik ben 22 jaar oud. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik na talloze Revell bouwpakketjes de stap gewaagd naar een echt vliegtuig. Dit is de Ibis 40 geworden, een lasergesneden houten model met verbrandingsmotor. Deze hangt nu, na een aantal keer vliegen in mijn kamer te verstoffen. De belangrijkste reden hiervoor is dat het veel werk is zo'n apparaat te gebruiken, zowel in voorbereidingen vooraf als in onderhoud achteraf. Ik heb daar in het weekend, als er gevlogen wordt op het veldje simpelweg de tijd niet voor, helaas.

Nu begon het twee weken geleden toch weer erg te knagen. Ik wilde weer iets bouwen. Nu heb ik wel vaker projecten die ik halsoverkop start en nooit afmaak, maar het gevoel is er nog. Na me bijna een week ingelezen te hebben op dit forum (Ik ken al termen als "esc", "3S accu"!) en al wat onderdelen te hebben uitgezocht weet ik het zeker: er gaat iets komen. Ik vind multicopters erg gaaf. Ik ben in het bezit van een GoPro Hero 3 Black Edition en heb hiervoor al een 200mw FPV set gekocht bij Hobbyking. Deze wil ik gaan gebruiken om FPV te vliegen. Ik las ergens dat een hexacopter wat veiliger is dan een quadcopter op het gebied van uitvallende motoren. Het is veel geld wat er de lucht in gaat, dus dan speel ik liever op safe.

Ik heb me vooraf bedacht wat de eisen moeten zijn van mijn multicopter:
  • Eenvoudig te vliegen (zoals de DJI Phantom)
  • GPS position hold (verticaal en horizontaal)
  • Sterk genoeg voor een GoPro Hero3 Black Edition met FPV set
  • Een prijs van onder de €600
  • Minimaal een kwartier vliegtijd
  • Snel (d.w.z. wendbaar en niet te log)
Ik hoop dat deze eisen realistisch zijn, en hoor dit dan ook graag!

Dit zijn de onderdelen die ik heb uitgekozen, ik zou graag van jullie horen of dit mogelijk is, of dat er fouten zijn gemaakt:

Zender en ontvanger In bezit
Spektrum DX7 + AR8000
Ik heb een Spektrum DX7 zender gekocht (7 kanaals) met een AR8000 ontvanger (8 kanaals).

FPV set
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15295__5_8g_200mw_FPV_Wireless_AV_Tx_Rx_Set.html
In combinatie met een GoPro Hero3 Black Edition

Frame Besteld en onderweg
Turnigy Talon Hexcopter (V1.0) Carbon Fiber Frame - 625mm
Ziet er, vind ik, erg fraai uit en lijkt me een frame waar ik op kan vertrouwen als het gaat om kwaliteit en sterkte.

Flight Controller In bezit
DJI Naza + GPS
Volgens velen de beste keuze. De GPS hold en andere flight-modi wil ik toewijzen aan een van de kantelschakelaars op de Spektrum DX7 zender.

Accu
2x ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 25C
10000mAh op een gewicht van max. 2,4kg lijkt me genoeg voor een kwartier vliegplezier!

Power distribution board
2x Quadcopter Power Distribution Board

Motoren
6x Turnigy D3536/8 1000KV

ESC
6x http://www.hobbyking.com/hobbyking/...RUST_45A_SBEC_Brushless_Speed_Controller.html

Propellers
1x http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11333

Landingsgestel
Universal Tall Landing Skid PTZ for X525 DJI 450 ATG Multicopter Quadcopter GF | eBay
Leek me wel makkelijk ivm de camera die er nog onder moet. Deze is universeel, dus zou moeten passen... Toch?

Ik denk dat ik alles nu heb. Ik zou graag horen van jullie of dit gaat werken en zo nee: wat ik moet aanpassen. Ik hoop dat ik met jullie feedback een hexa kan maken die aan al mijn eisen voldoet.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Mijn zelfbouw hexacopter zit om en nabij de 3 KG incl. GoPro en Gimball, Accu (3S 5000mAmp) zeg maar vliegklaar, en die gaat als een speer omhoog.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de vliegduur van jouw hexa?

Mijn setup zou iets minder dan 3kg wegen met één 8000mAh accu. Die zou dan in ieder geval voldoende pit moeten hebben.

Ik kan een min. of 7 a 8 ongeveer denk ik. Maar dan accu wisselen en weer verder gaan. Bakkie koffie tussendoor, lekker relaxed. ;-)

Dan zou ik rond de 10000mAh moeten hebben voor een kwartier vliegen gok ik zo?

Moet ik nog opletten wat voor accu's ik kies? Ik zie hier bijvoorbeeld verschillende 5000mAh accu's met 7.4V:
ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 30C hardcase pack

ZIPPY Flightmax 5000mAh 2S1P 40C

Welk voltage moet ik aanhouden? En kan ik bijvoorbeeld twee van die 5000mAh accu's in serie aansluiten? Welk voltage moet ik aanhouden? Is het niet slim eerst zeker te zijn van andere onderdelen?

Ik heb nog nooit multicopters gebouwd, dus ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen!

Is een H.A.L. frame niet meer richting jouw wensen ?
Onder dit frame kun je direct een camera-gimbal plaatsen.
25698.jpg

Turnigy H.A.L. (Heavy Aerial Lift) Hexcopter Frame 775mm

De motoren die jezelf aangeeft, die zullen niet direct op de motorplates vastgezet kunnen worden !
Deze motorplates hebben montagegaten voor 28 & 35 sized motors.

Hier overigens een ander topic, die ook een H.A.L. frame gaat gebruiken:
hobbyking-h-l-project
Daar vind je ook info over motors, props en ESC's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er ook niet verkeerd uit! Hij is wel een halve kg zwaarder en amper goedkoper dan het frame die ik had uitgekozen. Ik weet dus niet of het zo veel zin heeft om voor die H.A.L. te gaan, ik neem aan dat een Gimball ook te bevestigen is onder het frame die ik heb gekozen?

Oké, ik ben er inmiddels redelijk zeker van dat ik het volgende frame ga gebruiken: Turnigy Talon Hexcopter V1.0 Carbon Fiber Frame 625mm

Een logische stap lijkt me het kiezen van de flightcontroller, ik heb de keuze uit twee:

- MultiWii PRO Flight Controller met MTK GPS Module
- DJI Naza (zit hier al standaard GPS in?)

Welke raden jullie me aan?

Zó, das een klap geld!

Vergeleken met die MultiWii PRO Flight Controller met MTK GPS Module wel een héél groot verschil. Enige idee hoe dat komt? Kan de MultiWii minder?

Ik heb weinig tot geen kennis van programmeren. Van de naza heb ik begrepen dat dat kinderspel moet zijn om die werkend te krijgen. Ik kwam hier op het forum een topic tegen over de naza en eenzelfde spektrum zender als ikzelf heb. Met de multiwii en arduflyer zal dat waarschijnlijk een gok blijven, of is er iemand die me zou kunnen helpen met een van de twee? Moeilijke keuze!

Ik heb weinig tot geen kennis van programmeren. Van de naza heb ik begrepen dat dat kinderspel moet zijn om die werkend te krijgen.

Klopt! Leer eerst gewoon vliegen!!!! Neem een simpel goedkoop controllertje en leer vliegen! Kan het niet vaak genoeg zeggen! Drones die negatief in het nieuws komen zijn vaak debet aan mensen die 0,0 feeling hebben met het vliegen of geen kennis van zaken hebben. Begin dus bij de basis en leer vliegen. Mijn dochter van 4 kan een Naza op gps vliegen... is niks aan, maar dan kan je absoluut nog niet vliegen. Laat staan corrigeren als de Naza je in de steek laat en richting een huis, een auto of nog erger; een mens vliegt

Ik heb gevlogen met een elektrische bestuurbare helikopter en mijn eigen vliegtuig met brandstof motor. Ik wil niet beweren dat ik goed kan vliegen, maar ik denk niet dat ik het nieuws ga halen :p.

Je hebt natuurlijk gelijk, dit soort dingen zijn geen speelgoed. En dat is natuurlijk iets wat ik mij goed besef. Ik zwem echter niet in het geld. Ik wil een drone bouwen die makkelijk vliegt (zoals de DJI Phantom, die nogal eens wordt aangeraden bij beginners), maar toch bezig zijn met een projectje: het idee zelf iets gemaakt te hebben. Ik volg een technische studie tot industrieel ontwerper, met een beetje research kom ik waarschijnlijk zelf ook een heel eind, maar juist de sfeer van zo'n forum en het gebruik maken van andermans kennis is wat mij zo aantrekt.

De DJI Phantom vliegt op gps erg makkelijk naar het schijnt. Dat is ook uit te zetten zodat het wat uitdagender wordt, bijvoorbeeld op de atti-modes (geloof ik?). En als dat goed gaat kan uiteindelijk alles nog uit. Het gaat me er vooral om dat ik met één multicopter lange tijd plezier kan hebben. Dat ik met mijn GoPro mooie beelden kan maken en dat ik veilig kan vliegen. Het vlieggedrag van de Phantom zou dus ideaal zijn voor mij.

Die doelstelling haal ik waarschijnlijk niet zonder jullie hulp, dus vandaar dat ik hier ben en veel vragen stel!

Ik heb inmiddels het hexacopter frame besteld. Ik ga er een DJI Naza met GPS in zetten. Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de speedcontrollers en de motor? Worden de speedcontrollers rechtstreeks aan de Naza aangesloten en de speedcontrollers rechtstreeks aan de motoren? En moet ik daarbij nog opletten dat ik de juiste soort stekkertjes koop, of is dat standaard al goed? En waar sluit ik straks de twee 5000mAh accu's op aan?

Alvast bedankt!

Wauw, erg netjes gedaan, die blijf ik volgen!^^ Hoe zit dat met die flightcontroller? Hij is verhoogd t.o.v. het frame, is dat om de bekabeling eronder op te bergen? En zit die verhoging erbij of is die ook los te koop?

Ik ben er inmiddels achter hoe ik de DJI Naza op mijn ontvanger moet aansluiten. De kabeltjes tussen die twee zitten niet bij de ontvanger of de DJI inbegrepen, onder welke naam zijn die te vinden? Waar kan ik ze het beste bestellen?

Als je een DJI NAZA koopt zitten daar alle benodigde kabeltjes gewoon bij, dus je hoeft geen extra kabeltjes te bestellen.

Bedankt! Nu heb ik alleen nog de bekabeling naar de esc's waar ik mee zit. Ik heb hier een overzichtje gevonden, en dat komt allemaal goed. Drie kabeltjes naar de motor, een stekkertje in de Naza. Er komen echter 2 accu's van 5000mAh in. Hoe splits ik die op? En kan dat zomaar?

Back