Hulp gezocht na aanschaf RC auto

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ralf22, 3 jul 2018.

  1. Ralf22

    Ralf22

    Lid geworden:
    2 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Groningen
    Hallo,

    Aangezien ik nieuw ben op dit forum, wil ik me graag even voorstellen.

    Mijn naam is Ralf Bos, ben woonachtig in de provincie Groningen en ben reeds 40 jaar.

    In een ver verleden (ongeveer 20-25) jaar geleden heb ik redelijk veel met elektrische RC auto’s gereden maar ben er nu een weer een tijd uit. Omdat ik nu een zoontje heb en deze graag een afstand bestuurbare auto wil, leek mij het een heel mooi moment om de RC hobby weer op te pakken. Echter kwam ik erachter dat er behoorlijk veel veranderd is in de loop der jaren.

    Daarom mijn aanmelding op het forum in de hoop dat jullie mij weer wat verder op weg willen helpen.

    Voor mijn zoontje hebben we inmiddels een Traxxas Bigfoot gekocht aangezien hij helemaal gek van monstertrucks en alles wat op hoge wielen staat, voor deze auto ben ik verder geen spulletjes of tips nodig aangezien deze gewoon origineel blijft.

    Maar, voor mijzelf en dus mijn nieuwe/oude hobby heb ik een omgebouwde Carson Destroyer 1:8 aangeschaft.

    Ik heb voor deze auto gekozen puur omdat ik het een zeer mooie auto vindt en er al een hoop dingen aan verbeterd zijn zoals: alu schokbrekers, metalen aandrijflijn, alu bodemplaat, wiellagers en nog een paar dingen.

    Ik wil de auto gebruiken op de straat en over het gras, zand liever niet.

    Alleen wil ik nu graag de motor, regelaar en ESC gaan vervangen voor een beter en sneller type en dit is het punt waar ik te kort kom.

    Ik lees heel veel verschillende dingen zoals bruhsed of bruhless, sensored of sensorless, hoge of lagere KV’s, hogere ampère regelaar, 2S of 3S Lipo,s, motorkoelvin, 9T, 10.5T 20T…. en dan ook de verschillende merken zoals Castle Creations, Velineon, Dynamite enzovoorts.

    Is er iemand die mij hiermee kan helpen wat ik als setje aan kan schaffen om een snelle auto te krijgen met een goede betrouwbare motor?

    En mocht er iemand in de buurt zijn die me kan helpen zou ook zeer welkom graag.

    Ik zie jullie reactie graag tegemoet.


    Mvg Ralf.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens de specs heb je nu een 2230kv motor wat maximaal 4S aan kan.

    kv = toeren per volt
    Turns (zoals 13.5T) = andere indicatie vor KV, het geeft het aantal wikkelingen, veel gebruikt bij Sensored motoren
    Sensored = de motor bevat 3 elektronische magnetisme sensoren die de positie van de rotor meten en terugkoppelen aan de regelaar
    Sensorless = hier werken de spoelen van de motor ook als terugkoppeling, nadeel is dat bij lage toeren dit niet perfect werkt.
    2S/3S = het aantal cellen in serie in een accu, 2S=7.4v en 3S=11.1v

    Wat je nodig hebt is een 1:8 motor, motoren met bv een 10.5 en 13.5 turns notering zijn zgn 540 motoren en zijn voor een 1:10

    Wil je op 4S blijven zal je iets moeten zoeken wat meer KV maakt, zo zijn er veel modellen met een 2650kv spec.
    Makkelijker is om naar 6S te gaan met een 1900-2200kv spec motor maar dat kost je ook 2x 3S accu's en misschien ook een andere lader.
    Sensored of sensorless? Sensorless zoals je nu ook hebt werkt prima, alleen langzaam wegrijden zal met iets hakken en stoten gaan. Sensored regelt op dat gebied maar ook over het hele gebied wat fijner en is qua kosten niet veel duurder.

    Wat je moet nemen is je eigen keuze, Hobbywing maakt zowel sensored als sensorless goed spul en is over de grens goed betaalbaar te vinden hoewel qua support en garantie (indien nodig) de koop bij een Nederlandse winkel beter kan zijn.
     
  3. Ralf22

    Ralf22

    Lid geworden:
    2 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Groningen
    Hallo Roelof,

    Bedankt voor je reactie en uitleg.
    Ik heb me verdiept in je bericht en opgezocht wat je allemaal hebt geschreven.
    Ook zit er inderdaad een 2230Kv motor in mijn auto, echter toen ik de auto ontvangen had bleek dat de accu's welke erbij zaten niet aangesloten konden worden op de auto en degene die wel paste was leeg en ik had geen lader, ook stond de motor niet in lijn met het tandwiel van de auto, maar daar was de prijs ook na, dus verder geen probleem.
    Ik heb inmiddels via MP iemand gevonden die me ook heel veel informatie heeft gegeven over motoren, combo setjes, accu's ed wat heel mooi bij jou bericht aansluit.
    Ook heeft hij aangeboden een combo setje voor mij in elkaar te willen zetten welke zeer geschikt is voor mijn auto.
    Ik krijg nu een Castle Creations motor met daarbij een Hobbywing ESC waarmee ik zeer in mijn nopjes ben.
    Ik heb over dit setje heel veel uitleg gekregen en ook welke accu's erbij kunnen en welke lader.

    Ik ben op dit moment bezig om meer informatie te vinden over mijn auto aangezien de auto al wat ouder is en niet meer te koop is in de uitvoering van toen.
    Vanmiddag heb ik via een RC winkel een PDF bestand van mijn auto gekregen en ben ik erachter dat het een FY-8 uitvoering is en dat deze zaak voor mij nog onderdelen kan bestellen.

    Ook ben ik nog bezig om uit te zoeken welke kap er op mijn auto zit, aangezien het een omgebouwde auto is en de kap hier niet bij hoort, hier ben ik nog niet veel verder mee gekomen.

    Mvg Ralf.
     

Deel Deze Pagina