Hulp rc aansluiten> omgeving Groesbeek

Discussie in 'Model elektronica' gestart door teso fan, 24 jul 2014.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een regelaar met ingebouwde BEC brengt de spanning van de motor, bij voorbeeld 12 volt terug naar 5 volt voor de ontvanger en de servo's. Je hebt dan geen ontvangerpakket nodig. Ga je toch een ontvangerpakket aansluiten, dan komt er op de uitgang van de BEC de spanning van de ontvangeraccu te staan. Dat kan leiden tot schade aan de BEC.

    Je kan de BEC als volgt testen. Sluit een 12 volt accu aan op de daarvoor bestemde draden van de regelaar. Sluit de plus en min goed aan. Bij verwisseling is de regelaar meteen kapot.

    Meet nu tussen de rode en de bruine draad van het snoer dat naar de ontvanger gaat. Pas op voor kortsluiting, dat gaat gemakkelijk. De gemeten spanning moet 5 volt zijn.
     
  2. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Bedankt voor de uitleg. Ik kan het nu helaas niet testen, het is mijn 1e boot dus ik heb nog geen accu gekocht. Ik dacht ik doe het zolang met een voeding.
    Het bestellen gaat morgen worden, ik hoop dat ik de spullen dan woensdag / donderdag binnen heb. Als ik ze binnen heb zal ik jullie hulp weer inschakelen, ik kan het namelijk niet veroorloven om nog een keer de fout in te gaan

    gr Mike
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bedenk je goed dat het absoluut niet zeker is dat de BEC defect is. In dit geval is meten echt weten.

    Bij een bouwmarkt koopp je voor een handvol euro's een universeelmeter. Dat zijn geen top kwaliteit instrumenten, maar goed genoeg voor controlemetingen.
     
  4. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Ja, maar hij had een voeding gebruikt i.p.v. een 12V accu en ik vermoed met lange kabels(?).
    Sommige regelaars houden daar niet van en kunnen kapot gaan.
    Maar voordat je een nieuwe regelaar koopt zou ik deze toch even verder testen want normaliter gaat een ESC niet zomaar kapot in een kort tijdsbestek.
    Grote kans dat deze nog gewoon werkt maar dat je iets verkeerd of nog niet hebt ingesteld.
    Regelaars moet je vaak inleren de eerste keer of behoeven een bepaalde range om in te werken.
    Ik denk dat je hier ook nog even naar moet kijken.

    En zoals N.P.S. zegt, voor 6,95 geloof ik koop je bij de Gamma of Karwei al een multimeter.
     
  5. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Om het niet al te moeilijk te maken, deze informatie is in principe juist, maar geldt met name voor borstelloze motoren. De regelaar die topicstarter heeft is een Graupner regelaar voor gewone motoren met borstels. Het is in ieder geval in het algemeen van van belang bedrading zo kort mogelijk te houden om onderlinge stoorinvloeden te voorkomen.

    Dat van (net)voeding had ik niet zo begrepen. Maardie dingen zijn voor dit doel volkomen ongeschikt.
     
  7. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon een accu kopen en dan de BEC testen.
    Zo´n multimeter had mijn vader maar die werkt niet meer nu, ik ga morgen dus een accu bestellen en even langs de karwei voor een meter.
     
  8. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    En wat ik in een eerdere reply van mij citeerde kwam uit de gebruiksaanwijzing van deze Graupner regelaar en daar staat dus juist:
    En "Netzteil" is dus Duits voor "netvoeding" net zozeer als "auf keinen Fall" betekend "Nooit doen !!" want "Zerstörung" is "kapot maken". :D

    Nu zijn gebruiksaanwijzingen soms heus een beetje paniekerig maar ze schrijven die dingen niet voor niets.
    Echter ga je er enkel achter komen of je ESC wel of niet kapot is door hem te testen met een fatsoenlijke geschikte accu (en die heb je uiteindelijk toch nodig) op de manier hoe N.P.S. al omschreef.
    Ik weet ook niet of je het "eventjes" hebt geprobeerd of dat je al 3 dagen lang die ESC aan het opkoken bent en belangrijker 'hoe'? :confused:

    Als die 3 tientjes of zo je niet uitmaken en je gaat toch verder met die boten e.d. dan kan het geen kwaad om gelijk een nieuwe regelaar mee te bestellen (scheelt je weer wachten als die oude toch kapot blijkt te zijn en is die oude nog heel dan heb je alvast een reserve of een nieuwe voor een ander project)
    Belangrijker acht ik eigenlijk of je die zender aan de praat krijgt (maar daar heb je ook eerst een fatsoenlijk accupakketje voor nodig om uit te sluiten dat het probleem niet ontspruit uit het gebruiken van allerhande spul wat je ergens vindt maar wat er niet voor bedoeld is.).
     
  9. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Het klopt dat het allebei 12V is maar de 12V vanuit een voeding is niet gelijk aan de 12V uit een accu. :teacher:

    Rimpelspanning:
    Want, en de mensen die echt in de elektronica zitten mogen mij gerust verbeteren en/of aanvullen, de 12V uit een accu is echte vlakke gelijkspanning terwijl uit een voeding nog wat resten wisselspanning zit.
    Even in Jip en Janneke taal heel grof uitgelegd naar mijn beste weten;
    Een netvoeding maakt dus van 220V wisselspanning 12V gelijkspanning.

    Gelijkspanning vanuit een accu ziet het er zo uit:
    [​IMG]

    Een mooie vlakke parallelle lijn tussen de 0V en de rode lijn +12V (we nemen even 12V als voorbeeld).

    Wisselspanning uit het stopcontact ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Heel basaal uitgelegd wisselt het continue tussen +220V en -220V

    Een voeding haalt heel simpel gezegd het deel onder de nul weg en verlaagd het naar in dit geval 12V.
    Dan heb je in principe geen wisselspanning meer maar een gelijkspanning (tenslotte 'wisselt' het niet meer van polariteit +/-).
    Echter, als je de overgebleven lijn boven de nul rood zou maken zie je dat het eigenlijk nog steeds tussen 0V en 12V op en neer springt.
    Het Nederlandse stroomnet geeft 220V op een netfrequentie van 50Hz, die 50Hz betekend dat het pulseren verdeeld is over 50 perioden.
    Als je de helft eraf haalt zoals bovenstaand betekend het dat 100 keer per seconde de spanning tussen 0V en 12V op en neer springt.

    [​IMG]

    3 & 4 in bovenstaande afbeelding

    En van dat 'springen' houden regelaars nu net niet van.

    Even heel ruw en snel uit proberen te leggen en het is eigenlijk al veel te laat.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je bent aardig bezig Dutchy maar je maakt helaas een paar fouten.
    Eerste punt: Het is geen wisselstroom maar wisselspanning. Ten gevolge van die spanning kan er stroom gaan lopen. Deze fout kan ik je niet erg aanrekenen want hij wordt zeer vreselijk veel gemaakt en eerlijk gezegd doe ik dat ook af en toe. :oops:
    Tweede punt: De wisselspanning die op de stopcontacten (wandcontactdoos is de juiste benaming ;)) staat een enkele fase dus moet je de zwarte lijn niet als een golf tekenen maar gewoon als een rechte zwarte nullijn.
    Derde punt: Als er 12V wisselspanning uit een transformator komt is dat de effectieve spanning. De peikspanning is hoger. Om die te berekenen moet je de effectieve spanning vermenigvuldigen met de wortel uit twee. Als je dan 12V als voorbeeld neemt komt dat op een piekspanning van ongeveer 17V.

    [​IMG]

    Met behulp van een gelijkrichter (WIKI) wordt het onderste deel van de golf "omhoog geklapt" zodat je een pulserende gelijkspanning krijgt. Door daar een flinke condensator (een elco) op aan te sluiten maak je daar een redelijke gelijkspanning van. Daar kunnen inderdaad resten van die pulsen op overblijven welke storingen kunnen veroorzaken.
    Om dat te voorkomen zit er nagenoeg altijd een spanningsregelaar (WIKI) in die er voor zorgt dat de spanning netjes vlak blijft. Om dat te bereiken zal de spanning wel lager zijn. Om bij dit voorbeeld te blijven, je hebt in principe 17V gelijkspanning. Om er voor te zorgen dat er geen resten van de pulsen overblijven zal je de spanningsregelaar op maximaal ongeveer 14V mogen instellen. Vaak wordt zelfs maar 12V ingesteld.

    Dat in dit geval sterk wordt afgeraden om een voeding te gebruiken is niet direct dat de regelaar daar kapot van zou gaan. Dat zal niet zo heel erg snel gebeuren. De belangrijkste reden is dat de meeste voedingen de benodige stroomsterktes gewoon niet kunnen leveren. Bedenk je wel dat de meeste motoren die wij gebruiken en helemaal geen moeite mee hebben om 20A uit de accu (of de voeding) te trekken. De (heel erg korte) piekstromen kunnen dan makkelijk wel het dubbele worden, dat is 40A! Veruit de meeste voedingen en zeker de adapters en dergelijke kunnen dat gewoon niet leveren.

    Natuurlijk zijn er wel voedingen die het wel aankunnen. Denk daarbij maar aan de server of andere computer voedingen die gebruikt worden om acculaders te voeden. Die voedingen zijn, eigenlijk zonder uitzondering, schakelende voedingen. Die werken op een veel ingewikkelder principe. Intern schakelen ze op een heel hoge frequentie, dat begint ergens bij de 30kHz en kan oplopen tot meer dan 2MHz. Omdat de motorregelaar ook een "schakelende voeding" is maar dan voor de motor kan het gebeuren dat die twee elkaar gaan beïnvloeden. Daar kunnen heel vreemde dingen door ontstaan en het is zeker niet onmogelijk dat de regelaar, de voeding of beide daar schade door oplopen. Vandaar het advies om een motor regelaar alleen te gebruiken met een accu als voeding.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Kijkt, daar hebben we de volledige uitleg :)


    (Maarrûh, ik schreef toch wisselspanning?) :confused::confused:
     
  12. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Kijk heren ik begrijp het helemaal nu, bedankt voor de duidelijke uitleg.

    Ik heb de esc maar heel even aan de voeding gehad, omdat het lampje van mijn voeding uitging wist ik dat het niet goed was en ben ik ook gelijk gestopt.
    Een accu heb ik inderdaad nodig, dus het lag al in de planning om deze te bestellen. ik denk dat ik toch gelijk een regelaar mee bestel, ik ga zeker door met het bouwen van modelboten.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mike, Groesbeek in de titel opnemen voor meer lezers/kennis/hulp uit jouw omgeving? Ik denk dat live hulp geboden is. Titel kun je gedurende vier weken wijzigen door openingsbericht te wijzigen -> meer opties. Na vier weken worden berichten bevroren.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je hebt helemaal gelijk. :thumbsup:
    Ik was aan het lezen geweest en ben toen het één en ander gaan opzoeken en zag daar steeds "wisselstroom" staan. Ik heb dus niet goed opgelet en je vals beschuldigd. Sorry! :oops:
     
  15. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    @ Ron: Goed idee, ik zal het aanpassen. Ik heb mijn oom (elektricien) gebeld of hij even wil komen helpen als ik de spullen binnen heb, maar het kan zeker geen kwaad als ik iemand vind die echt verstand heeft van dit soort dingen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En laat je oom goed het verschil uitleggen tussen stroom meten en spanning meten (ja, ik heb als 16-jarige een dure multimeter van oom opgeblazen). Gaat je t.z.t. veel voordeel opleveren bij natuurkunde-lessen.

    Andere optie: neem de hele handel mee naar Winssen, op een zondagmiddag:
    www.rmvc-cumulus.nl
     
  17. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Ik heb dit schooljaar in HAVO 3 twee hoofdstukken gehad over stroom en spanning, dus de verschillen hierin weet ik inmiddels wel: stroom in Ampères, spanning in Volt. Ik kan ook werken met een multimeter, maar die van mijn vader heeft een aantal jaar in de kast liggen verstoffen en doet helemaal niks meer.
    Mijn oom brengt als het goed is een multimeter mee en anders ga ik een goedkope halen bij de karwei, dus het gaat helemaal goed komen.

    Zo'n vaarmiddag/club dag lijkt me erg leuk om heen te gaan, alleen mijn vader heeft totaal niks met modelbouw en kan niet met me meerijden helaas, ik kan misschien mijn oom bellen maar die kans is klein. Jammer genoeg zit er in Groesbeek geen modelbouwclub meer, eerst zat er een vliegclub maar die is nu weg.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Cumulus zat jaar of 35 geleden in Groesbeek.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek

Deel Deze Pagina